Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar vilket bröllop som är din favorit, vilken kommer du ihåg mest? Antar att du har vigt rätt många men det där bröllopet som stod ut.

Mvh Extremaz

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag klipper ur detta stycke ur ett bra inlägg/svar men....

Skrivet av Albanach:

- Som kristen får man väl inte bli arg! (Läs gärna om när Jesus körde ut månglarna ur templet!)

Förstår att alla präster är individer och "egna" personer men hur känns det med detta i åsyfte och att som i Uppsala domkyrka ha en souvenirbutik inne i kyrkan som säljer "krimskrams" och böcker?

Fördrev tiden medans farsgubben gråstarropererade sig med att lalla in i domkyrkan, är som bagarbarn. Född och uppväxt i stan men nästan aldrig varit i domkyrkan.

Blev lite snopen att se en butik inne i kyrkan. Eller var nu "gränsen" går för vad som är kyrka och vad som är "för-rum".

Är oerhört kluven till om jag har ett uns av "religiositet" i mig eller ej. Morsan var religiöst sökande som ung. Hennes mor var djupt kristen medans hennes far var kommunist. Match made in heaven.

Morsan sökte både högt och lågt. Läste Bibeln, Toran och Koranen. Var till och med mormon ett tag men mest för det var en amerikan hon blev smått betuttad i.

Hon landade i något hon läste i Bibeln (vet inte om det ska/kan vara stort "B" eller ej, skriver stort i respekt för er) där det enligt henne stod, "gå in på din kammare och bed i det fördolda". Hon menade också att om man verkligen vill se och höra guds skapelse så gör man det i naturen och att man ska leva som en bra människa så visar det sig om det är något efter jordelivet.

Meningen med detta svammel var att det är väl ungefär där jag med har landat. Lev som en hyfsad människa och gör inte andra ont så får man se sen. Antingen är det nattsvart/rullgardin/game over eller så är "det något efter detta".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det här kanske är en för korkad, känslig eller teologisk fråga och i så fall får du gärna ignorera den men vilket/vilka operativsystem använder Svenska Kyrkan och varför?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Som uppväxt i ett prästhem kan jag kanske svara på lite av frågorna ur ett lite annat perspektiv än @Albanach och @fesoj gör.

Först en snabb bakgrund.
Min pappa prästvigdes 1974, som sin första tjänst var han domkyrkoadjunkt i avaktan på att arbetet med en nybildad församling skulle slutföras, därefter blev han kyrkoadjunkt och församligspräst för Skäggetorps församling.
Några år senare, 1979, valdes han, med kunglig dispens (han hade inte gått klart delar av utbildningen än), till kyrkoherde för ett pastorat innehållande fem olika församlingar där han blev kvar i cirka 7 år innan han blev ombedd att ta en kyrkoherdetjänst i ett jämtländskt pastorat med fyra olika församlingar dit det varit svårt att få en präst att stanna. Han stannade där till sin död 1998.
Förhoppningsvis har arbetssituationen för präster förändrats under åren som gått.

Jag kan inte minnas att han någonsin arbetade mindre än 60-70 timmar i veckan.
Församlingsbor, ofta i ganska desperata behov av hjälp, dök ofta upp sent på kvällar eller tidigt på morgonen i behov att få prata.
Jourhavande präst reda att rycka ut ett par kvällar i månaden, bakjour däremellan.
Allt i från dopsamtal till att följa med polisen till någons hem för att lämna dödsbud till anhöriga.
Timme effter timme i möten och administrativt arbete.

Det som berörde mig mest, förutom att det nästan aldrig fanns någon tid att göra något med familjen, det var faktiskt att så många församlingsbor inte kunde se någon skillnad på prästen och prästens.
Så många gånger innan jag ens nått tonåring jag fick ta in hjälpsökande i köket och plocka fram kaffe och mackor och sitta och lyssna i avvaktande på att pappa skulle kunna komma hem och ta över.
Förtvivlade människor som plötsligt fick raseriutbrott som behövde pratas ned och lugnas, det är svårt att hantera som vuxen, som barn, du får inget någonsin berätta, som prästbarn gjorde jag och jag vet många andra revolt på andra sätt och att uttrycket prästens är värst är en konsekvens av detta.

Nu känner jag det är dags att sluta skriva, jag känner hur ungdomens cynismer, bitterhet och sarkasmer börjar göra sig gällande och det är inte det den här tråden borde innefatta.

Intressant inlägg, tack för att du berättar
Är också uppvuxen i prästgård, hela tiden tills jag flyttade hemifrån som 19-åring, och känner igen vad du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Albanach , hur fungerar det med "prästbostad"? När jag bodde i utlandet var det vanligt att prästen fick disponera en bostad i anslutning till kyrkan som en form av löneförmån (Tror jag, de kanske betalade för den genom löneavdrag eller något? Men de bodde i alla fall i ett hus ägt av kyrkan så länge de jobbade som präst). Är det något ni även har i Sverige eller bor ni i radhuslängorna med oss andra förtappade själar?

Prästbostäder är nästan borta nuförtiden. Vissa församlingar har behållit dem men de flesta är sålda! I de fall de finns kvar så betalar prästerna hyra för att bo där. Personligen är jag glad för det, för jag väljer hellre mitt eget boende än att pliktskyldigast känna sig tvungen att flytta in i ett stort och gammalt hus. (Även om vissa var fantastiskt vackra.)

Så du kan hitta präster lite överallt. Jag bor i en hyreslägenhet till exempel.

Skrivet av JoOngle:

Väldigt intressant att läsa, tack för att du svarar såpass direkt och ärligt på frågan, ger en viss insikt i hur du tänker som en ganska normal människa (utöver ditt yrke/tro som präst).

Nu säger du ju att Witcher 3 är ditt favoritspel, men har tveksamheter till GTA, båda innehåller ganska stora elementen av båda våld och prostitution (förbjuden kärlek om du vill), man kan kanske säga man spelar ofta dessa sandbox games på det sätt man vill spela själv.

Jag tycker grafiken i Witcher 3 är absolut underbar, och även det åldrande spelet GTA 5 har sin egen charm. Dom har båda en historia bakom sig, jag fick en gång en frågan från en kompis om varför jag spelar GTA så märkligt, jag undvek våld, undvek att köra över folk och försökte att leva ut karaktären så mkt. som möjligt ut ifrån de villkor han har fått i sitt liv. Det är på något sätt ett rollspel, och ofta är det så att man får leva ett liv i spelen som man inte lever i verkligheten, och det kan ge en viss insikt i hur vissa människor kom till att leva såsom dom gör. Finns även polis simulator spel vart du kan spela din roll som polis och uppleva vardagen från den vinkel, även om överdrivit och är bara ett "spel".

Hur ser dina vänner på dig nu du är en präst? Märkte du någon skillnad, hänger du ut mera eller mindre med dom nu?
Är dom mera försiktiga med vad dom säger till dig, eller är dom lika så skämtsamma som förut?

Jag vill börja med att säga att jag inte dömer någon som spelar GTA, något som mina kompisar gör ofta. Det är bara mitt personliga tycke som gjort att jag inte fastnat för det och tyckt att våldet är lite väl mycket, för mig. Min tanke kring att våld påverkar oss gäller främst ungdomar, tänker jag.

Gällande Witcher har jag faktiskt inte tänkt på att det att det finns prostituerade i Witcher men det har du rätt i!
Kommer inte sluta spela det dock. Det är bara för bra.

Vi umgås så ofta vi hinner, det enda som håller ner umgänget är ju att vi blivit vuxna med arbeten och partners. Mina närmaste vänner påverkas inte av att jag blev präst, utan skämtar och driver med mig som förut och jag gör likadant tillbaka. Det är en underbar ventil efter en lång arbetsvecka att få skämta och leka lite med några vänner som känner mig sedan jag var 12.
Tror kanske de förväntade sig att jag skulle bli mer proper när jag blev präst men jag vet när jag behöver vara professionell och när jag kan vara lekfull och slappna av.

Permalänk
Medlem

Åh, trevligt!
Tänker inte skriva ut för mycket "privat" här men kan säga att jag studerat teologi i 4 år samt filosofi i ett och är antagen prästkandidat för ett av våra stift.

Kommer från en ateistisk bakgrund utan relationer till vare sig Gud eller kyrka.
Och tro mig gott folk. Präster finns i alla former. Vi är inte stöpta i en och samma mall

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Vad för musik lyssnar du på? När jag var mindre lyssnade jag mycket på Skillet, Thousand Foot Krutch, Red osv även fast jag inte var/är kristen. Blev ganska nära vän med en i klassen som var kristen tack vare det, och hängde med på några samlingar och en festival (Jesusrock tror jag den hette, i Kramfors). Fastnade inte för religion men måste säga att ALLA var så otroligt trevliga och roliga där. Bra minnen!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Beginner:

Hon landade i något hon läste i Bibeln (vet inte om det ska/kan vara stort "B" eller ej, skriver stort i respekt för er)

Kan bidra med en sakupplysning i frågan: Såväl egennamnet Bibeln som egennamnet Gud skrivs med inledande versal, helt enkelt för att de är egennamn – "läsa Bibeln", "tro på Gud" osv. Däremot heter det "Där ligger ju pastorns bibel och skräpar" samt "Ra var en gud i den egyptiska mytologin". Se även TT:

Klicka för mer information

Religiösa benämningar av namnkaraktär skrivs med versala begynnelsebokstäver: Allah, Frälsaren, Gud, Jesus, Krishna.

Däremot skrivs enligt tradition satan, djävulen och fan med gemen begynnelsebokstav.

Både Bibeln och Koranen skrivs med versal när verket i sig avses. När det däremot handlar om föremålen (som bland annat kan räknas) skriver vi med gemen: en bibel, flera koraner.

Märk uttryck som "fågelskådarnas bibel", med liten bokstav.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

- Du var ju en ganska rolig och avslappnad präst! (Varför skulle jag vara tråkig och stel? XD)

Har bara stött på roliga och avslappnade präster.
När jag konfirmerade mig slutet av 80-talet, den prästen lyssnade på dödsmetall. Konfirmationen bestod mkt av diskussioner, inga rätt och fel utan mera om perspektiv, förståelse och acceptans att andra inte alltid tycker som du.

På högskolan, den prästen fanns med på pubkvällarna på kåren, drack lättöl och diskuterade allt möjligt.
Vet några som fick bra hjälp från kyrkan, när de hade det trassligt med familj partner eller annat.
Hon beskrev kyrkan och framför allt tro oavsett religion på ett bra sätt. Förut så var det ett paraply som skulle hålla "flocken" undan regnet. Nu är det ett nät att fånga upp och hjälpa människor, oavsett vem det är

När jag gifte mig, så märkte jag att prästen hade märke på fingret efter en vigselring men ingen ring.
Självklart så frågade jag om det och hur kan man lova någon till "döden skiljer oss åt".
När man gifter sig, så gör man det efter det man vet där och då. Alla förhållanden ändras med tiden, genom samtal och annat så kan man hålla ihop. Men ibland så har man glidit ifrån varandra så mkt och man känner att man har gjort allt inom sin makt för att få det att fungera. Då är skilsmässa ett alternativ och man ska inte vara rädd för det. Men man ska inte ta det lättvindigt heller.

Inte troende själv, men kan uppskatta att besöka kyrkor. Alltid en trevligt upplevelse ur ett arkitektonisk och konstruktionsperspektiv, samt akustiken. Att lyssna på körsång eller orkester i kyrkan är mäktigt. Bonus under sommaren är att det är alltid svalt

Permalänk
Digital fyndjägare

@Albanach
Vill bara säga...
Tack för att du tar dig ann att skapa en superhärlig tråd... 5 av 5 <3
Jag hoppas och ber verkligen att tråden får fortsätta utan att folk förstör den.

Sen vill jag tipsa om detta spel på Steam...

I am Jesus Christ
https://store.steampowered.com/app/1198970/I_Am_Jesus_Christ/

En fråga till er båda @Albanach och @fesoj
Vad tycker ni om att ett sådant spel görs? Kan det vara något ni vill spela?

Spelet planeras att släppas 2022...

Varma hälsningar,
//Bl4ckIce

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

En sak som jag har undrat väldigt länge, men inte fått nått riktigt bra svar på är följande.
Varför ska just den abrahamitiska läran vara den riktiga? Den moderna människan har funnit i 200.000år och vi har haft en massa olika gudar " Egyptierna , Vikingarna , Inkariket osv osv.
Varför skulle just den religion som uppkom för 2021 år sen vara den riktiga? Den har ju haft över 2000år på sig att visa att den är den sanna läran, men ingen har lagt fram bevis på att det är så.
Hur ställer du dig till utomjordiskt liv? Att det är Annunaki som är våra riktigt gudar och att Bibeln är feltolkad.
Är själv inte troende av olika själv.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

En sak som jag har undrat väldigt länge, men inte fått nått riktigt bra svar på är följande.
Varför ska just den abrahamitiska läran vara den riktiga? Den moderna människan har funnit i 200.000år och vi har haft en massa

Vänta, nu är jag inte så påläst men står det inte att jorden är ca 6000 år? Dom andra religionerna som fanns innan dess har aldrig funnits. Inte så vitt jag kan hitta i alla fall. Men är ingen präst själv så har inte full koll!

Permalänk
Inaktiv

Någon tidigare nämnde om religion 2020 inte var så smart.
Sitat: övertygad om att religion är en samhällsfara och inte bör existera år 2020+

Jag vill spinna vidare på detta och jag är oxå ateist, så det kanske bara är vi ateister som ser problemet mer objektivt

Men Religion är ett stort problem både i länder och mellan länder.. Konflikter och krig är ofta religion/tro en bidragande orsak.
Afganistan genomgår ju detta just nu, gasaremsan osv osv så det är ju även nutids problematiik

Hur ser ni inom kristendomen på detta?
*Borde vi ha en religion/land och där med låta gränserna hålla isär religionen som det var förr i tiden... eller tycker ni att religionen ska dämpas så den inte kan bli en drivande faktor hos folk?
Eller rent av.. tycker ni att världen/länder/samhällen kanske skulle bli en bättre plats om religionen togs bort ur ekvationen från våran planet, så att alla är lika inför alla?
Och sist men inte minst...Hur ser ni på att det bildats parallellsamhällen här i vårat land som har religion som gemensam nämnare i vissa städer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Någon tidigare nämnde om religion 2020 inte var så smart.
Sitat: övertygad om att religion är en samhällsfara och inte bör existera år 2020+

Jag vill spinna vidare på detta och jag är oxå ateist, så det kanske bara är vi ateister som ser problemet mer objektivt

Men Religion är ett stort problem både i länder och mellan länder.. Konflikter och krig är ofta religion/tro en bidragande orsak.
Afganistan genomgår ju detta just nu, gasaremsan osv osv så det är ju även nutids problematiik

Hur ser ni inom kristendomen på detta?
*Borde vi ha en religion/land och där med låta gränserna hålla isär religionen som det var förr i tiden... eller tycker ni att religionen ska dämpas så den inte kan bli en drivande faktor hos folk?
Eller rent av.. tycker ni att världen/länder/samhällen kanske skulle bli en bättre plats om religionen togs bort ur ekvationen från våran planet, så att alla är lika inför alla?
Och sist men inte minst...Hur ser ni på att det bildats parallellsamhällen här i vårat land som har religion som gemensam nämnare i vissa städer?

Njae. Religion/tro är inte "ofta" (beroende på vad man refererar till såklart) orsaken till krig. Snarare är det politiska och ekonomiska intressen som väger tyngst i den kategorin. Men visst. Religion kan väl bidra som du skriver. Men det kan ju å andra sidan nästan vad som helst. En god vän skrev en avhandling i detta ämnet (historievetare) men jag hittar den inte online just nu. Men wikipedia skriver en del om det här https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_war.

"According to the Encyclopedia of Wars, out of all 1,763 known/recorded historical conflicts, 123, or 6.98%, had religion as their primary cause.[1] Matthew White's The Great Big Book of Horrible Things gives religion as the primary cause of 11 of the world's 100 deadliest atrocities.''

De parallellsamhällen du refererar till är givetvis ett problem för samhället men religionen i sig är nog den minsta gemensamma nämnaren i den ekvationen. Det handlar mer om att följa lagarna i det landet man befinner sig i, att vilja/kunna bli en del av samhället, kulturella utmaningar etc. Ja, ligger mycket mer politik än religion bakom de samhällena vill jag påstå (antar här att du menar våra utanförskapsområden, förorter?)

Och nej. Det är inte bara ni ateister som ser det objektivt (fd ateist i 20 år ). Finns fakta att söka för den som vill oavsett religiös tillhörighet, kulturell eller annan.

Självklart existerar det religiösa konflikter och "dåliga religiösa" men att säga att det är religionens fel eller att religion är ett stort problem blir lite väl....simpelt. Lite som att säga att världen vore bättre utan fotboll på grund av huliganismen. Eller utan män för den delen. För är det något som står klart i statistiken så är det att alla krig och allt våld (i princip) startas, drivs och genomförs av män.
Vad jag försöker säga är att världen är sällan svart eller vit och människan är en komplex varelse, likaså religion, eller fotboll för den delen....Allt kan nyttjas till gott och allt går att utnyttja till ont.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vänta, nu är jag inte så påläst men står det inte att jorden är ca 6000 år? Dom andra religionerna som fanns innan dess har aldrig funnits. Inte så vitt jag kan hitta i alla fall. Men är ingen präst själv så har inte full koll!

Det står ingenting om några 6000 år i bibeln. Den siffran kommer från folk som, baserat på släktträden i bibeln och de livslängder som anges där, försökt räkna ut hur lång tid det gått sedan skapelsen. Som väntat så är det inte den allra pålitligaste metoden.....

Vad man kan notera är att 6000 år är ungefär tiden sedan de första städerna grundades, och de tidigaste skriftspråken kom till.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Mindre resning*

Tog bort ett par inlägg. Kom ihåg att vara trevliga mot varandra och kom ihåg vad tråden handlar om.

Som vanligt, har man frågor angående modereringen så kan man skicka ett PM eller kontaktmeddelande.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kommer folket som köper upp alla grafikkort för mining till himlen?

Permalänk
Inaktiv

Det lär finnas runt 2000 gudar/högre väsen, av skiftande beskaffenhet, som någon folkgrupp tror på.

Är du ateist så har du avfärdat 2000.

Är du troende på någon av dom så har du avfärdat 1999.

Egentligen inte så stor skillnad på troende och ateister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det lär finnas runt 2000 gudar/högre väsen, av skiftande beskaffenhet, som någon folkgrupp tror på.

Är du ateist så har du avfärdat 2000.

Är du troende på någon av dom så har du avfärdat 1999.

Egentligen inte så stor skillnad på troende och ateister.

Bara om du erkänner dig till en ateistisk eller monoteistisk tro, för människor som har en polyteistisk eller panteistisk tro förändras matematiken radikalt

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Någon tidigare nämnde om religion 2020 inte var så smart.
Sitat: övertygad om att religion är en samhällsfara och inte bör existera år 2020+

Jag vill spinna vidare på detta och jag är oxå ateist, så det kanske bara är vi ateister som ser problemet mer objektivt

Men Religion är ett stort problem både i länder och mellan länder.. Konflikter och krig är ofta religion/tro en bidragande orsak.
Afganistan genomgår ju detta just nu, gasaremsan osv osv så det är ju även nutids problematiik

Hur ser ni inom kristendomen på detta?
*Borde vi ha en religion/land och där med låta gränserna hålla isär religionen som det var förr i tiden... eller tycker ni att religionen ska dämpas så den inte kan bli en drivande faktor hos folk?
Eller rent av.. tycker ni att världen/länder/samhällen kanske skulle bli en bättre plats om religionen togs bort ur ekvationen från våran planet, så att alla är lika inför alla?
Och sist men inte minst...Hur ser ni på att det bildats parallellsamhällen här i vårat land som har religion som gemensam nämnare i vissa städer?

Att ateister ser "problemen" mer objektivt kan jag inte hålla med om. Objektivt utgår från att det är opartisk, vilket knappast ateism är. Ateism tror inte(eller förnekar), vilket är motsatsen till tror. Det är knappast opartiskt.

Det är väl inte religionen som är faran, utan människorna som väljer att tolka och praktisera den till sin egna/närmastes vinning. Finns många saker som orsakar konflikter mellan människor. Se bara den om Etiopens dammbygge och dess påverkan på Nilen. Vatten är en bristvara i delar av världen och den har orsakat sin del av konflikter. Är det vattnets fel?

Att det finns människor som gör saker religionens namn det går inte att förneka, men frågan är om det är religionens fel eller den utövande människan?

Permalänk
Medlem

snälla denna tråd hör inte hemma på Swec...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

snälla denna tråd hör inte hemma på Swec...

Av vilken anledning? Motivera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aja82:

Njae. Religion/tro är inte "ofta" (beroende på vad man refererar till såklart) orsaken till krig. Snarare är det politiska och ekonomiska intressen som väger tyngst i den kategorin. Men visst. Religion kan väl bidra som du skriver. Men det kan ju å andra sidan nästan vad som helst. En god vän skrev en avhandling i detta ämnet (historievetare) men jag hittar den inte online just nu. Men wikipedia skriver en del om det här https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_war.

"According to the Encyclopedia of Wars, out of all 1,763 known/recorded historical conflicts, 123, or 6.98%, had religion as their primary cause.[1] Matthew White's The Great Big Book of Horrible Things gives religion as the primary cause of 11 of the world's 100 deadliest atrocities.''

De parallellsamhällen du refererar till är givetvis ett problem för samhället men religionen i sig är nog den minsta gemensamma nämnaren i den ekvationen. Det handlar mer om att följa lagarna i det landet man befinner sig i, att vilja/kunna bli en del av samhället, kulturella utmaningar etc. Ja, ligger mycket mer politik än religion bakom de samhällena vill jag påstå (antar här att du menar våra utanförskapsområden, förorter?)

Och nej. Det är inte bara ni ateister som ser det objektivt (fd ateist i 20 år ). Finns fakta att söka för den som vill oavsett religiös tillhörighet, kulturell eller annan.

Självklart existerar det religiösa konflikter och "dåliga religiösa" men att säga att det är religionens fel eller att religion är ett stort problem blir lite väl....simpelt. Lite som att säga att världen vore bättre utan fotboll på grund av huliganismen. Eller utan män för den delen. För är det något som står klart i statistiken så är det att alla krig och allt våld (i princip) startas, drivs och genomförs av män.
Vad jag försöker säga är att världen är sällan svart eller vit och människan är en komplex varelse, likaså religion, eller fotboll för den delen....Allt kan nyttjas till gott och allt går att utnyttja till ont.

Men om religion inte är ett problem till konflikter.. Varför var regeringen tvungna att skapa lagar om hedersförtryck.. förbjuda månggifte osv? Det måste väl vara okej om nu inte religionsskillnader är ett problem.
Sverige är/var ett kristet land och många av lagarna är därför baserade på det.
Konflikter uppstår ofta i områden med kristna och muslimer.. där muslimska barn ger sig på kristna... Vuxna kvinnor (lärare samt andra föräldrar på lekplatser osv) får inte säga åt muslimska pojkar att de gör fel, för då kommer papporna o skäller ut dem.
Jag kan sitta o räkna upp mängder av exempel där muslimer och kristna hamnar i konflikter
och du menar på att det absolut inte har med tro o religioner o göra.. Så vad beror det då på om det inte är det.. Hudfärg? nee det kan det inte vara då många har samma hudfärg.. Kan det vara att de är från olika länder... nee jag har sett kristna o muslimer dra ojämt som kommit från samma land. Så vad finns kvar att räkna upp om nu inte tro o religion är orsak och verkan.
Vi har parallellsamhällen i vårat land där vissa lever efter sharialagar.. Om nu religion ska vara lika inför alla och alla ska ha rätt till sin tro.
Varför accepterar inte kristendomen och sveriges lagar att de lever efter de då?... om nu religion är okej oavsett om man är kristen eller muslim, buddist o allt vad det heter.

Det låter jättefint och teorin bakom mångkulturellt där alla har rätt till sin tro låter som sagt underbart... Men i praktiken är den inte hållbar, då det handlar om olika värderingar.. där vissa värderingar i annan religions-tro är ett lagbrott i ett kristet land.

Att då säga att religion inte är ett problem.. är inte det förnekelse och övertro utifrån sin egna tro för att bibeln säger att alla är lika värda osv.. Men många kristna har glömt att kristendomen i sig har ganska brutal och blodig historik med att försökt att utrota andra som tror annat än dem. Det var dåtidens jihadister kan man säga.

Så jag tar frågorna igen
*Borde vi ha en religion/land och där med låta gränserna hålla isär religionen som det var förr i tiden... eller tycker ni att religionen ska dämpas så den inte kan bli en drivande faktor hos folk?
Eller rent av.. tycker ni att världen/länder/samhällen kanske skulle bli en bättre plats om religionen togs bort ur ekvationen från våran planet, så att alla är lika inför alla?

För att svara på det med fotboll/hockey o andra sporter som framkallar supporterhuliganer, så tycker jag att det borde vara så att om supportrarna skapar bråk, så borde laget stängas av för säsongen.. på så vis om deras supportrar vill att deras lag ska vinna, så måste de hålla sig i skinnet... då skulle ju till o med barnfamiljer våga gå på matcherna.

Permalänk

Diskussion om gud finns eller inte ser jag lite som en debatt kring politik. Där det i de båda fallen finns argument som är korrekt, men mycket handlar om känslor och vad man prioriterar.

Det jag tycker är intressant med präster är hur de har förändras. När jag var ung så hade jag kamrater som läste för en extremt sträng präst, hade det varit 20år tidigare hade han tagit fram piskan om de ej lydde. Jag själv hade en "modern" präst och vi lekte mer runt, typ aldrig nämnde något om gud, jesus etc. Vissa gick typ aldrig till kyrkan, det behövde de ej heller göra. Jag fick en bok att fylla i, som de flesta struntade i.
Dagens präster i sverige när det gäller svenska kyrkan tycker jag är så "moderna"/slappa så jag egentligen inte ens ser dem som en präst. Mer en person som får betalt för att vara en kurator och där inte så mycket fokus är på kristendom mer än när det har gudstjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molgorain:

Att ateister ser "problemen" mer objektivt kan jag inte hålla med om. Objektivt utgår från att det är opartisk, vilket knappast ateism är. Ateism tror inte(eller förnekar), vilket är motsatsen till tror. Det är knappast opartiskt.

Det är väl inte religionen som är faran, utan människorna som väljer att tolka och praktisera den till sin egna/närmastes vinning. Finns många saker som orsakar konflikter mellan människor. Se bara den om Etiopens dammbygge och dess påverkan på Nilen. Vatten är en bristvara i delar av världen och den har orsakat sin del av konflikter. Är det vattnets fel?

Att det finns människor som gör saker religionens namn det går inte att förneka, men frågan är om det är religionens fel eller den utövande människan?

Det jag menade med ateister o objektivitet är att jag har ingen tro som påverkar när jag ser kristen VS muslimsk värdering/tro/regler/värderingar välj vilket ord du vill.. En muslimsk troende ser ju massor fel hos kristna och tycker att deras tro är mer sund och tvärt om.
Precis som vi som röstar på ett regeringsparti tycker ju att det paritet vi röstar på har sundare värderingar... där med blir man undermedvetet partisk.
Det var det jag menade med objektiviteten i förhållande till respektive religion... är du med på vad jag menade då?

Jag kan inget om etiopiens dammbygge, så jag kan inte svara på din fråga vems fel det är, då jag inte kan ett dugg om det eller läst nyheter om det eller erfarit det IRL.. Troligtvis är det som allt annat... maktkamp antingen inom politik, religion, eller pengar ala-vallenberg/trump/ you name it. det är nyckelfaktorerna till elände.
Men nej det är inte vattnets fel att det är brist på vatten i vissa länder.... Ska jag vända på orden o fråga.. är det Guds fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Men om religion inte är ett problem till konflikter.. Varför var regeringen tvungna att skapa lagar om hedersförtryck.. förbjuda månggifte osv? Det måste väl vara okej om nu inte religionsskillnader är ett problem.
Sverige är/var ett kristet land och många av lagarna är därför baserade på det.
Konflikter uppstår ofta i områden med kristna och muslimer.. där muslimska barn ger sig på kristna... Vuxna kvinnor (lärare samt andra föräldrar på lekplatser osv) får inte säga åt muslimska pojkar att de gör fel, för då kommer papporna o skäller ut dem.
Jag kan sitta o räkna upp mängder av exempel där muslimer och kristna hamnar i konflikter
och du menar på att det absolut inte har med tro o religioner o göra.. Så vad beror det då på om det inte är det.. Hudfärg? nee det kan det inte vara då många har samma hudfärg.. Kan det vara att de är från olika länder... nee jag har sett kristna o muslimer dra ojämt som kommit från samma land. Så vad finns kvar att räkna upp om nu inte tro o religion är orsak och verkan.
Vi har parallellsamhällen i vårat land där vissa lever efter sharialagar.. Om nu religion ska vara lika inför alla och alla ska ha rätt till sin tro.
Varför accepterar inte kristendomen och sveriges lagar att de lever efter de då?... om nu religion är okej oavsett om man är kristen eller muslim, buddist o allt vad det heter.

Det låter jättefint och teorin bakom mångkulturellt där alla har rätt till sin tro låter som sagt underbart... Men i praktiken är den inte hållbar, då det handlar om olika värderingar.. där vissa värderingar i annan religions-tro är ett lagbrott i ett kristet land.

Att då säga att religion inte är ett problem.. är inte det förnekelse och övertro utifrån sin egna tro för att bibeln säger att alla är lika värda osv.. Men många kristna har glömt att kristendomen i sig har ganska brutal och blodig historik med att försökt att utrota andra som tror annat än dem. Det var dåtidens jihadister kan man säga.

Så jag tar frågorna igen
*Borde vi ha en religion/land och där med låta gränserna hålla isär religionen som det var förr i tiden... eller tycker ni att religionen ska dämpas så den inte kan bli en drivande faktor hos folk?
Eller rent av.. tycker ni att världen/länder/samhällen kanske skulle bli en bättre plats om religionen togs bort ur ekvationen från våran planet, så att alla är lika inför alla?

För att svara på det med fotboll/hockey o andra sporter som framkallar supporterhuliganer, så tycker jag att det borde vara så att om supportrarna skapar bråk, så borde laget stängas av för säsongen.. på så vis om deras supportrar vill att deras lag ska vinna, så måste de hålla sig i skinnet... då skulle ju till o med barnfamiljer våga gå på matcherna.

Alltså kan du lägga av? Det är uppenbart från ditt första inlägg och dina exempel att du har något emot Muslimer, men vad har det med den här tråden att göra? Måste du få det sagt har du Flashback

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

Alltså kan du lägga av? Det är uppenbart från ditt första inlägg och dina exempel att du har något emot Muslimer, men vad har det med den här tråden att göra? Måste du få det sagt har du Flashback

Vissa religioner är värre än andra... Kristendomen har ett gäng saker jag stör mig på oxå
Jag tog upp några exempel där två religioner krockar. Jag tog upp det jag sett eller erfarit eller haft de runt om mig som erfarit
Att påstå att jag har något emot muslimer så är du ute på jäkligt hal is.. Jag har hjälpt en hel del muslimer som kommit hit med att lära sig svenska och hur svenska samhället fungerar.. Men jag har även sett muslimer som anser att de ska leva efter sin tro och skiter i vad för värderingar sverige har, då de lever efter sin tro och sharialagar.
Så kom med bättre påhopp om du vill försöka såra mig

Jag ställde min fråga till prästerna. Vilket du inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka är det tre stora religionerna enligt dig? Kristendom, Islam och Hinduism?

AMD, Nvidia och Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vissa religioner är värre än andra... Kristendomen har ett gäng saker jag stör mig på oxå
Jag tog upp några exempel där två religioner krockar. Jag tog upp det jag sett eller erfarit eller haft de runt om mig som erfarit
Att påstå att jag har något emot muslimer så är du ute på jäkligt hal is.. Jag har hjälpt en hel del muslimer som kommit hit med att lära sig svenska och hur svenska samhället fungerar.. Men jag har även sett muslimer som anser att de ska leva efter sin tro och skiter i vad för värderingar sverige har, då de lever efter sin tro och sharialagar.
Så kom med bättre påhopp om du vill försöka såra mig

Jag ställde min fråga till prästerna. Vilket du inte är.

Jag är inte ute efter att såra dig men du erkänner ju själv det jag sa i stort sett.

Det här är ett forum, du kan inte gå off topic och berätta anekdoter och sedan förvänta dig att endast TS får svara.

Men jag tror ärligt talat att dina exempel är påhittade utifrån min egen erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

Jag är inte ute efter att såra dig men du erkänner ju själv det jag sa i stort sett.

Det här är ett forum, du kan inte gå off topic och berätta anekdoter och sedan förvänta dig att endast TS får svara.

Men jag tror ärligt talat att dina exempel är påhittade utifrån min egen erfarenhet.

Jag såg två pojkar i ena runt 6år den andra runt 10år som plågade ihjäl en igelkotte.. jag gick fram till dem o tog tag i ena armen var o satte mig på huk o förklara att så får man inte göra... pojkarnas mamma o pappa var 20-25meter bort och pappan kom springande o gav mig en örfil och berättade med höga ord att jag inte ska tilltala dem... Mamman stod kvar och sa inte ett ord.
Så japp jag har erfarit saker. Jag gjorde en polisanmälan på det om du vill ha mer bevis.

Min ursprungsfråga var till prästerna.. Jag svarade på Aja82's fråga och det var väl där det vart offtoppic, då jag av vana svarar på tilltal.
Men för din skull ska jag inte göra det mer i denna tråden