Lenovo Legion Y540 kraschar till blåskärm hela tiden

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion Y540 kraschar till blåskärm hela tiden

Hej
Jag köpte en Legion Y540 i slutet av 2019. Efter några månaders använda börjar den krascha och jag får felmeddelande som säger någonting om "boot device is missing" och när jag försöker gå vidare därifrån får jag blåskärm. Jag har sen inget annat val än att stänga av datorn och starta upp den på nytt. Jag har hela tiden trott att det skulle gå över med framtida uppdateringar och dumt nog har jag bara skjutit problemet framåt och nu är nog garantin över då den bara varar i ett år. När datorn har kraschat så har jag antingen spelat, eller jobbat i AutoCad, ibland har jag flera program igång samtidigt som tex InDesign eller Photoshop, samt Rhino3D. Men jag har även fått blåskärm när datorn bara varit har varit igång ett tag och inga program körs.

Hade uppskattat om lite tips och råd för felsökning?
Har någon råkat ut för liknande problem?

https://imgur.com/a/ekbEAOy

Mvh
slkcobra

Permalänk
Medlem

Du kan inte lagra bilder om det är det du menar på Swec, du får ladda upp dem på valfri tjänst (Imgur t.ex., använder själv Flickr) och sen länka in dem i det du postar.

Låter som problem med hårddisken, kan du köra något diagnostikprogram? (CrystalMark, HD tune eller liknande) Är det en SSD och du har fyllt den kanske det kan orsaka problem?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du kan inte lagra bilder om det är det du menar på Swec, du får ladda upp dem på valfri tjänst (Imgur t.ex., använder själv Flickr) och sen länka in dem i det du postar.

Låter som problem med hårddisken, kan du köra något diagnostikprogram? (CrystalMark, HD tune eller liknande) Är det en SSD och du har fyllt den kanske det kan orsaka problem?

Aha okej, så om dessa program är gratis kan jag ju ladda ner något av dem och diagonistera. Får återkomma om resultatet.
Har lagt in en länk nu med bilder via imgur.

Permalänk
Medlem

IPv4 tyder på att det finns något problem med nätverkskortet, alternativt att datorn inte kan läsa in drivrutinen till densamma. Därför kan det ju vara bra att också köra en diagnostik på hårddisk(ar) oxå...

Googlar man på "efi network 0 for ip4 boot failed" ser man att det är ett vanligt problem.

En fix verkar vara att gå in i Bios och ändra Boot Mode från UEFI->Legacy

Andra alternativ verkar kunna inkludera att återställa (reset) bios, uppdatra bios eller/och göra en ren ominstallation av Windows.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

har en Y540 på jobbet och hade exakt samma problem. Böt hårddisk och så var problemet ur världen. Jobbet kom fram till att det var billigare att byta hårddisken själva bara än att skicka in den på garantiärende. Provade allt vi kunde googla oss fram till med BIOS osv.

Ett tips är att öppna upp och dubbelkolla att hårddisken/ssd sitter ordentligt, ta loss den och sätt fast den igen.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Aha okej, så om dessa program är gratis kan jag ju ladda ner något av dem och diagonistera. Får återkomma om resultatet.
Har lagt in en länk nu med bilder via imgur.

Har laddat ner HD tune och gjort en quick scan och fick resultat att det inte fanns några skadade sektorer på hårddisken. Jag har även försökt att göra en mer "omfattande scan" men det tar extremt lång tid, och när jag kollade till den senare så verkar den ha stannat runt 85%. Gissar på att datorn inte får gå in i strömsparläge medans den skannar....så jag får göra om den...

Skrivet av orginallinus:

IPv4 tyder på att det finns något problem med nätverkskortet, alternativt att datorn inte kan läsa in drivrutinen till densamma. Därför kan det ju vara bra att också köra en diagnostik på hårddisk(ar) oxå...

Googlar man på "efi network 0 for ip4 boot failed" ser man att det är ett vanligt problem.

En fix verkar vara att gå in i Bios och ändra Boot Mode från UEFI->Legacy

Menar du att det finns ett samband mellan nätverkskort och hårddisken?

Andra alternativ verkar kunna inkludera att återställa (reset) bios, uppdatra bios eller/och göra en ren ominstallation av Windows.

Vill helst inte göra en ominstallation av Windows, vet inte ens hur man gör det på dagens datorer som inte har en CD-Rom...

Skrivet av BananaFace:

har en Y540 på jobbet och hade exakt samma problem. Böt hårddisk och så var problemet ur världen. Jobbet kom fram till att det var billigare att byta hårddisken själva bara än att skicka in den på garantiärende. Provade allt vi kunde googla oss fram till med BIOS osv.

Ett tips är att öppna upp och dubbelkolla att hårddisken/ssd sitter ordentligt, ta loss den och sätt fast den igen.

Tack för tips!

Hur fick du över alla filer till den nya hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Hur fick du över alla filer till den nya hårddisken?

Klonade hårddisken till ett usbminne och sen till nya hårddisken.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Klonade hårddisken till ett usbminne och sen till nya hårddisken.

Aha okej, då behöver jag ett USB minne på ca 1 TB...

Permalänk

Disken är som sagt trasig eller så har bara bootorder ändrats i Bios, så den försöker boota till PXE