Försöker ladda ned Windows 10 på USB men ''Ett problem'' uppstår under nedladdning

Permalänk
Medlem

Försöker ladda ned Windows 10 på USB men ''Ett problem'' uppstår under nedladdning

https://cdn.discordapp.com/attachments/878645109514698794/878...

Försökt ungefär fyra gånger nu att ladda ned Windows 10. Googlade lite på olika fixes men verkar ej funka. Någon annan som fått detta problem? USB:n jag laddar ned Windows 10 på är en Sandisk 16gb. Har haft Windows 10 nedladdat på den tidigare, tagit bort, ladddat ned HiveOS på den efter och sedan nu försöker jag ladda ned Windows 10 igen.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Inaktiv

dra ner det på disken först

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

dra ner det på disken först

Fattar inte riktigt vad du menar

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Fattar inte riktigt vad du menar

Ladda ned filen till din dators hårddisk först. Sedan kör du programmet och följer anvisningarna för att skapa bootbart usb-media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Ladda ned filen till din dators hårddisk först. Sedan kör du programmet och följer anvisningarna för att skapa bootbart usb-media.

Programmet laddar ju ned när man säger åt det att skapa installationsmedia, om inget har ändrats.

Jag har haft liknande problem och då har jag för mig att det var ett antivirusprogram som spökade, utan att den gavs någon indikation. Tillfällig avstängning löste då problemet.

Tillägg: Den var ju så inte själva nedladdningen som inte fungerade egentligen, utan det var relaterat till att skriva klart allt till USB-minnet. Oerhört enerverande eftersom programmet sedan laddar ned allt igen vid nästa försök, vilket gör att felsökning kan ta en halv evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

https://cdn.discordapp.com/attachments/878645109514698794/878...

Försökt ungefär fyra gånger nu att ladda ned Windows 10. Googlade lite på olika fixes men verkar ej funka. Någon annan som fått detta problem? USB:n jag laddar ned Windows 10 på är en Sandisk 16gb. Har haft Windows 10 nedladdat på den tidigare, tagit bort, ladddat ned HiveOS på den efter och sedan nu försöker jag ladda ned Windows 10 igen.

Hur mycket ledigt utrymme har du på c: eller vilken disk det är du har din nerladdnings-mapp på?

Installationsmediat (iso-filen) laddas först ner på hårddisken och sedan skapar "Media Creation Tool" installationsmediat på USB-minnet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kallissimo:

https://cdn.discordapp.com/attachments/878645109514698794/878...

Försökt ungefär fyra gånger nu att ladda ned Windows 10. Googlade lite på olika fixes men verkar ej funka. Någon annan som fått detta problem? USB:n jag laddar ned Windows 10 på är en Sandisk 16gb. Har haft Windows 10 nedladdat på den tidigare, tagit bort, ladddat ned HiveOS på den efter och sedan nu försöker jag ladda ned Windows 10 igen.

Det kan kanske vara så att du behöver partitionera om usbminnet utifall det använts för Linux eller har du ett winkompatribelt filsystem på det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

som mrqaffe säger testa att partitionera om usbminnet och formatera det i fat32 innan du kör media creator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

https://cdn.discordapp.com/attachments/878645109514698794/878...

Försökt ungefär fyra gånger nu att ladda ned Windows 10. Googlade lite på olika fixes men verkar ej funka. Någon annan som fått detta problem? USB:n jag laddar ned Windows 10 på är en Sandisk 16gb. Har haft Windows 10 nedladdat på den tidigare, tagit bort, ladddat ned HiveOS på den efter och sedan nu försöker jag ladda ned Windows 10 igen.

Antivirus har stoppat mig också när jag ska göra Windows usb-sticka. Så stäng av det temporärt. Jag hade Avira förr och var då tvungen att gå in i inställningarna och stänga av den funktionen manuellt, inte bara stänga av temp på ikonen.

Tryck på default settings när du ska formatera usb-minnet. Det brukar fungera för mig. Kolla även med Diskhanteraren så inte HiveOS har gjort flera partitioner på USB-minnet.

Nu för tiden har jag installerat Ventoy på ett USB och kan bara lägga in flera ISO på USB-minnet och välja sedan i uppstarten vilken ISO jag vill boota.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske vara så att du behöver partitionera om usbminnet utifall det använts för Linux eller har du ett winkompatribelt filsystem på det ?

Jag tror inte riktigt på den tesen, för verktyget partitionerar om större USB-minnen till 32 GB FAT32. Det borde innebära att det inte spelar någon roll. Satt förut med ett 128 GB-minne jag hade använt och där hade utrymmet "försvunnit", så att jag fick köra diskhantering och göra ny partitionering för att återställa det till full storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hur mycket ledigt utrymme har du på c: eller vilken disk det är du har din nerladdnings-mapp på?

Installationsmediat (iso-filen) laddas först ner på hårddisken och sedan skapar "Media Creation Tool" installationsmediat på USB-minnet.

Jo jag laddar ju med de på chrome och öppnar sedan media tool där i från. På USB har jag 14,3 GB ledigt (helt tom är dock en 16gb usb)

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Jag ska testa era svar! 😎

Skiter det sig så kan man väl ladda ned Linux och sedan där ifrån ladda ned windows?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Rufus kan ladda ner Windows 10 ISO åt dig. Och fixa över det till USB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

Jag tror inte riktigt på den tesen, för verktyget partitionerar om större USB-minnen till 32 GB FAT32. Det borde innebära att det inte spelar någon roll. Satt förut med ett 128 GB-minne jag hade använt och där hade utrymmet "försvunnit", så att jag fick köra diskhantering och göra ny partitionering för att återställa det till full storlek.

Då install.wim/esd är större än 4GB formateras det till NTFS.
MCT måste känna igen det, är det i ex. ext kanske programmet inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då install.wim/esd är större än 4GB formateras det till NTFS.
MCT måste känna igen det, är det i ex. ext kanske programmet inte gör det.

Möjligt, jag kanske minns fel eftersom jag först körde en formatering och upptäckte att det var 32 GB, vilket likväl innebär en ompartitionering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då install.wim/esd är större än 4GB formateras det till NTFS.
MCT måste känna igen det, är det i ex. ext kanske programmet inte gör det.

Skrivet av ztenlund:

Möjligt, jag kanske minns fel eftersom jag först körde en formatering och upptäckte att det var 32 GB, vilket likväl innebär en ompartitionering.

Och då kan jag konstatera att jag mindes rätt att det blir FAT32. Drog ned H1, engelska, 64 bitar på ett USB-minne nyss för att testa.

Tillägg: install.esd blev för övrigt 3,59 GiB. Sedan orkar jag inte testa om man kan provocera upp storleken över 4 GB, och om det i så fall leder till NTFS eller exFAT, för så kul är det inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

Och då kan jag konstatera att jag mindes rätt att det blir FAT32. Drog ned H1, engelska, 64 bitar på ett USB-minne nyss för att testa.

Tillägg: install.esd blev för övrigt 3,59 GiB. Sedan orkar jag inte testa om man kan provocera upp storleken över 4 GB, och om det i så fall leder till NTFS eller exFAT, för så kul är det inte.

Det var ju faktiskt sant. *.esd har bättre komprimering än vad jag trodde, å andra sidan skrev jag också *.wim som jag tror blir något större.

Nåja, jag PXE-bootar mina installationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Jo jag laddar ju med de på chrome och öppnar sedan media tool där i från. På USB har jag 14,3 GB ledigt (helt tom är dock en 16gb usb)

Om jag inte här helt fel ute så fungerar processen såhär:

1. Du laddar ner Media Creation Tool. (18MB?)
2. Du startar Media Craeation Tool och väljer vilken version som skall läggas på USB-stickan.

Det som sedan händer är:

3. Media Creation Tool laddar ner en ISO-fil från Microsofts server till din hårddisk, INTE till USB-stickan.
-Om du inte har tillräckligt med uttrymme så kommer nerladdningen att avbrytas och du får ett konstigt felmeddelande.
-Om hårddisken dit Media Creation Tool laddar ner ISO-filen är av typen FAT32 och ISO-filen större än 4GB så kommer nerladdningen också att avbrytas och du kommer få ett konstigt felmeddelande.
-Från vad jag kan se, så är det endast de första utgåvorna av Windows 10 som har en ISO-fil som är mindre än 4GB.

4. När ISO-filen är nerladdad så förberder Media Creation Tool USB-stickan på sådant sätt att det blir ett lämpligt installationsmedia för din dator.

Alltså:
Windows Media Creation Tool laddar INTE ner installationsfilen till ditt USB-minne, utan först till din hårddisk, även om man kan få intrycket av det är så verktyget Media Creation Tool fungerar.

Permalänk
Medlem

Rufus var den enda lösningen som funkade👍 Får se om det funkar när jag laddar ned de på datorn. Återkommer

Visa signatur

Kreff