3080 TI: Det är något som inte stämmer

Permalänk
Medlem

3080 TI: Det är något som inte stämmer

Edit: FRAMTIDA GOOGLARE OCH SWECLOCKERS-SÖKARE!! Det visade sig vara ett fel på grafikkortet. Efter att ha bytt till ett ASUS-kort får jag nu upp mot 20k I grahics score, upp från cirka 16k!

Hej!

Satte ihop min burk igår och bara för att se så att alla drivers etc fungerade testade jag 3DMark Time Spy och Port Royal, och resultaten känns minst sagt underväldigande. Jag behöver inte hamna på några leaderboards, och jag bryr mig inte egentligen särskilt mycket om benchmarks, men med mina resultat känns det som att något inte fungerar som det ska! All hjälp och tips uppskattas enormt.

Graphics Score för båda tester drar ner resultaten rejält!
Time Spy
Port Royal

Specs:

  • GPU: MSI VENTUS 3x 3080 ti

  • CPU: AMD Ryzen 5900x

  • RAM: G.SKill Trident Z Neo CL16 / 3600 MHz (4*16)

  • PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold

  • SSD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

  • NVIDIA-DRIVER: 30.0.14.7168

Vad jag testat:

  • Aktivera XMP i BIOS

  • Ominstallera drivers med Display Driver Uninstaller

  • Olika windows "power-plans"

  • "Liten" OC i MSI Afterburner

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat PBO i BIOS? Med det kan du få upp CPU-resultatet med ca 1000 poäng.

Grafikkortet lämnar jag till nvidiafolket att säga hur du ska ställa in.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

1. Skit i tester. Kör några spel istället.

2. Läs på tex nividas forum om vilken drivrutin som rekommenderas.
Dom har haft några släpp på senaste som är skräp för många.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har runt 18k graphics score i time spy själv och undrade samma sak, men verkar som folk kör overclock anpassad för 3dmark som inte fungerar i spel, men som ger höga poäng… så då går det ju inte att jämföra när man kör utan överklock.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du aktiverat PBO i BIOS? Med det kan du få upp CPU-resultatet med ca 1000 poäng.

Grafikkortet lämnar jag till nvidiafolket att säga hur du ska ställa in.

Det glömde jag säga, yes det har jag!

Skrivet av SCORPIUS:

1. Skit i tester. Kör några spel istället.

2. Läs på tex nividas forum om vilken drivrutin som rekommenderas.
Dom har haft några släpp på senaste som är skräp för många.

Ja, det är väl smartast egentligen. Tråkigt att det första som händer med ny dator är att bli depp över att alla andras verkar mycket bättre haha. Okej, ska kika där. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har runt 18k graphics score i time spy själv och undrade samma sak, men verkar som folk kör overclock anpassad för 3dmark som inte fungerar i spel, men som ger höga poäng… så då går det ju inte att jämföra när man kör utan överklock.

Ja, så är det kanske.. Vilken driver är du på?

Permalänk
Medlem

För CPU:n:
Kontrollera så du har senaste BIOS och även chipsetdrivrutiner.
Kolla så din IF är 1800Mhz (om du kör minnena i 3600Mhz).
Vad har du för kylare? Det finns lite möjligheter att "pressa" lite om dina temps är ok.
Har du pillat med Curve Optimizer?
Ser din cpu-score är inte superlåg ändå så jag vet inte... det är nog mer "extra" om du skulle vara intresserad

Har du separata linor från psu:n till grafikkortet eller kör du någon delad/splitter?

Permalänk
Medlem

Ser ärligt talat lite lågt ut, borde vara åtminstone 17-18 000 poäng utan överklockning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Ja, så är det kanske.. Vilken driver är du på?

Senaste officiella

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

För CPU:n:
Kontrollera så du har senaste BIOS och även chipsetdrivrutiner.
Kolla så din IF är 1800Mhz (om du kör minnena i 3600Mhz).
Vad har du för kylare? Det finns lite möjligheter att "pressa" lite om dina temps är ok.
Har du pillat med Curve Optimizer?
Ser din cpu-score är inte superlåg ändå så jag vet inte... det är nog mer "extra" om du skulle vara intresserad

Har du separata linor från psu:n till grafikkortet eller kör du någon delad/splitter?

Allt det har jag checkat! Jag har en Noctua noctua nh-d15s. Just nu känns det som att jag har större problem med grafikkortet än med CPU:n dock. Jag har två separata kablar till grafikkortet yes.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av vsync osv? Kollade bara port royal och där borde du ligga runt 2000 mer, och där påverkar nog inte cpun så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har du stängt av vsync osv? Kollade bara port royal och där borde du ligga runt 2000 mer, och där påverkar nog inte cpun så mycket.

Ska göra ett nytt försök nu med Gsync och Vsync av, andra nvidia-drivrutiner och "prestanda" på windows power-plan. Håll tummarna

Permalänk
Medlem

Alltså om man kollar på average clockspeed på ditt timespy score är den riktigt låg, hur ser det ut om du återställer din kurva i msi ab? alltså bara kör default? Plus vad händer om du gör en egen fläktkurva i afterburner, typ att fläkten går 100% vid typ 70c? Average clockspeed bör ligga runt 1900 om du kör default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Alltså om man kollar på average clockspeed på ditt timespy score är den riktigt låg, hur ser det ut om du återställer din kurva i msi ab? alltså bara kör default? Plus vad händer om du gör en egen fläktkurva i afterburner, typ att fläkten går 100% vid typ 70c? Average clockspeed bör ligga runt 1900 om du kör default.

Liten förbättring
https://www.3dmark.com/pr/1184159

Jag har låst fläkten vid 100% nu för testningen. Jag kommer dock aldrig över 1700Mhz, och Core Voltage verkar också "låst" på 0.756V. Är det ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Liten förbättring
https://www.3dmark.com/pr/1184159

Jag har låst fläkten vid 100% nu för testningen. Jag kommer dock aldrig över 1700Mhz, och Core Voltage verkar också "låst" på 0.756V. Är det ett problem?

Hmm jag tror nog det är där problemet ligger, testa kanske köra DDU och prova en äldre drivrutin, för säkerhetsskull skippa geforce experence ^_- den borde iallafall hoppa upp till 1.062v eller mer.

Permalänk
Medlem

Fick 18 866 med mitt msi 3080 ti ventus stock inställningar på timespy när jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Fick 18 866 med mitt msi 3080 ti ventus stock inställningar på timespy när jag testade.

18866 Graphics Score eller 18866 total score?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Hmm jag tror nog det är där problemet ligger, testa kanske köra DDU och prova en äldre drivrutin, för säkerhetsskull skippa geforce experence ^_- den borde iallafall hoppa upp till 1.062v eller mer.

Hmm, jaa jag har gjort det redan. Kanske får ta och testa igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

18866 Graphics Score eller 18866 total score?

Graphics score

Permalänk
Medlem

Din gpu frekvens är väldigt låg. Average bör ligga över 1800mhz åtminstone. Men temps ser ok ut. Vad för power limit har ditt bios? Kan kolla det i gpu-z

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Det glömde jag säga, yes det har jag!

Du borde få högre CPU score än sådär med PBO påslaget. Någonstans runt 14k i CPU borde du ha då.

Jag skulle prova med att nollställa bios och göra om grundinställningarna för att se om det hjälper. Jag hade själv det problemet nyligen.

Vilket moderkort har du?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Din gpu frekvens är väldigt låg. Average bör ligga över 1800mhz åtminstone. Men temps ser ok ut. Vad för power limit har ditt bios? Kan kolla det i gpu-z

Jag vet inte riktigt hur jag ser power limit. Behöver jag köra en runda Time Spy med detta igång, för att efteråt se om något gått i taket?

Permalänk
Medlem

Ja det verkar lite skumt alltså, nån gång under rundan hoppar den ju up till 2265mhz , och som sagt tempsen ser okej ut. Kan ju slå på gpu power, clockspeed,voltage i OSD på msi AB så kan du se vad som händer unde rundan. Den presterar ju som ett ok 3080 just nu så den är ju inte helt strypt, men den ska definitivt köra högre. Lär bli sjuka scores om den kan hålla 2265 konstant under en runda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du borde få högre CPU score än sådär med PBO påslaget. Någonstans runt 14k i CPU borde du ha då.

Jag skulle prova med att nollställa bios och göra om grundinställningarna för att se om det hjälper. Jag hade själv det problemet nyligen.

Vilket moderkort har du?

msi tomahawk x570 wifi

Jag har fått 13 837 på CPU
https://www.3dmark.com/spy/22323441
Så det känns som att GPU är större problem atm

Permalänk
Medlem

Ja något stämmer verkligen inte. Mitt 3080 får högre score (12831).
Prova detta;

Börja med att ominstallera grafikkortsdrivrutinerna och välj "Clean Install".
Om du inte nyss gjort detta.

Nvidia Control Panel
-Manage 3D Settings
--Global Settings
---Tryck Restore först
---Power Management Mode = Prefer Maximum Performance
---Vertical Sync = Off
-Change Resolution
--Se till så du har Refresh Rate på högsta
-Set up G-Sync
--Stäng av G-Sync

Windows Control Panel
-Power Options
--Change Plan Settings
---Change Advanced Power Settings
----PCI Express > Link State Power Management > OFF

MSI Afterburner
-Återställ allt till Default

Prova kör 3D Mark igen och se vad för poäng du får

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja något stämmer verkligen inte. Mitt 3080 får högre score (12831).
Prova detta;

Börja med att ominstallera grafikkortsdrivrutinerna och välj "Clean Install".
Om du inte nyss gjort detta.

Nvidia Control Panel
-Manage 3D Settings
--Global Settings
---Tryck Restore först
---Power Management Mode = Prefer Maximum Performance
---Vertical Sync = Off
-Change Resolution
--Se till så du har Refresh Rate på högsta
-Set up G-Sync
--Stäng av G-Sync

Windows Control Panel
-Power Options
--Change Plan Settings
---Change Advanced Power Settings
----PCI Express > Link State Power Management > OFF

MSI Afterburner
-Återställ allt till Default

Prova kör 3D Mark igen och se vad för poäng du får

Ingen skillnad. Såhär ser det ut i GPU-Z efter en runda Time Spy:

Observera "PerCap Reason: PWR" under stora delar av testet. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Ingen skillnad. Såhär ser det ut i GPU-Z efter en runda Time Spy:
https://i.imgur.com/wOk0AtY.png

Observera "PerCap Reason: PWR" under stora delar av testet. Vad kan det bero på?

Det är standard på lägre powerlimit bios, den slår i taket helt enkelt, men skumt att voltage ligger jämnt så där lågt.

Alltså ventus har väl lägst powerlimit av alla korten, typ 350? kolla på advanced tabben i gpuz --> nvidia bios och e vad det står för maximum powerlimit.

Rekommenderar att du slår på OSD i afterburner , och lägger till gpu power, clock, voltage, du klickar i bocken, sen klickar du "show in OSD". Lättare att felsöka då, så kan du ju testa nått spel och där också se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Hmm, jaa jag har gjort det redan. Kanske får ta och testa igen

Ja gör det för ditt resultat är verkligen lågt här är en jämförelse med mitt RX 6800 & ett 3080 Ti är betydligt kraftfullare!
https://www.3dmark.com/compare/spy/22324689/spy/22127377

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Låter mer och mer som att kortet är defekt på något vis.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag ligger på ~20500 Graphics score i Time Spy med ett 6800XT med bara en mild överklockning.

https://www.3dmark.com/spy/22049881

Verkar osannolikt att 3080TI skulle ligga ~3000 poäng under det? Måste vara något galet med din GPU.