The Elder Scroll V: Skyrim släpps i ny utgåva... igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingen aning tyvärr, har aldrig testat ett enda VR-spel pga "karusellsjuka" (eller vad jag ska kalla det, för det är inte åksjuka).

Åksjuka, sjösjuka, flygsjuka, rymdsjuka, transportsjuka och förmodligen din karusell-sjuka går under samlingsnamnet rörelsesjuka när våra sinnesorgan som syn, balanssinnet, hörsel, återkoppling från muskler och tryckkänsliga nerver tillsammans samlar intryck som inte stämmer överens med de 'scheman' som vi har tränat fram sedan födelsen och hjärnan blir överlastad med motstridig information, blir orolig och skapar ett överflöd av kaotiska transmittorsubstanser i hjärnstammen och det går ned vagusnerven som bla. styr magen och även blodet i huden och det första som händer är att magmunnen mot tarmarna stänger och tarmrörelserna stannar av, upplevd illamående och blekhet och kallsvett kommer i ansiktet vid svårare rörelsesjuka, man blir också 'dum' och slö i tanke med tom och håglös blick samt trött då hjärnan kopplar ned sig mer och mer för att försöka minska informationsinflödet och konflikten och det bästa är om man faktiskt kan somna i det läget...

Därför är det meningslöst att käka åksjuketabletter när man börja känna av åk/sjösjuka då magmunnen mot tarmarna redan är stängd och tabletten helt enkelt inte kommer tillräckligt långt ned i magsystemet för att tas upp
- åk/sjösjuketabletter skall ätas en tid innan!

Symtomen på akut förgiftning och svårare rörelsesjuka är nästan identisk då det är samma kroppsliga försvarsmekanism som utlöses via vagusnerven inklusive magtömmning och man mår verkligen skit.

Scheman som hjärnan har är bekvämt sätt att hantera komplexa rörelser med automatik från att gå och stå, sitta på en stol till dans och akrobatik, boxning, brottning, material arts, eskimåsvängen på kanot etc. att få det gå med automatik med rätt muskelgrupper aktiverade i rätt ordning och kraft för olika rörelser. Men som med allt måste det läras in med upprepningar!.

Det går att träna bort rörelsesjuka för en viss situation genom att vistas med det en tid för de allra flesta (utom mycket litet fåtal människor) - på samma sätt som att väja sig med sjögången med ett par dagars helvete med sjösjuka innan det lättar. Astronauter i rymden har råkat ut för samma sak trots att det inte funnits sådana tecken på överdriven känslighet på landbacken och kallas för rymdsjuka. Liknande problem har tex. paddlare som skall träna eskimå-svängen (vilket är nog rätt likt karusell-sjuka) och redan efter ett par försök så är de spyfärdiga av just rörelsesjuka.

---

Skall man ändå ge sig på detta och träna upp sig för högre tålighet så skall man vara väl utvilad, ätit kolhydratrikt mat (socker = bränsle för hjärnan) och druckit tillräckligt med vätska och inga andra orosmoment som stör och konkurrerar om hjärnkapacitet - då har hjärnan mer kraft att hantera de motstridiga informationen mellan synen, balanssinnet i öronen och återkopplingen från kroppens muskler och trycksensorer och ändå kommer fram till något rimligt en längre stund innan rörelsesjukan kommer och det är dags att avbryta - också håller man på med det med vila mellan i längre och längre perioder tills det inte besvärar längre - hjärnan har skapat en ny schema för situationen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av oqvist:

Syftade på vr versionen. Stöder inte mus och tangentbord om jag inte minns fel. Men det är mest melee så gamepad är fullt funktionsdugligt.

Ah. Aldrig spelat VR, så termen "rörelsekontroller" åkte rakt över huvudet på mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Åksjuka, sjösjuka, flygsjuka, rymdsjuka, transportsjuka och förmodligen din karusell-sjuka går under samlingsnamnet rörelsesjuka när våra sinnesorgan som syn, balanssinnet, hörsel, återkoppling från muskler och tryckkänsliga nerver tillsammans samlar intryck som inte stämmer överens med de 'scheman' som vi har tränat fram sedan födelsen och hjärnan blir överlastad med motstridig information, blir orolig och skapar ett överflöd av kaotiska transmittorsubstanser i hjärnstammen och det går ned vagusnerven som bla. styr magen och även blodet i huden och det första som händer är att magmunnen mot tarmarna stänger och tarmrörelserna stannar av, upplevd illamående och blekhet och kallsvett kommer i ansiktet vid svårare rörelsesjuka, man blir också 'dum' och slö i tanke med tom och håglös blick samt trött då hjärnan kopplar ned sig mer och mer för att försöka minska informationsinflödet och konflikten och det bästa är om man faktiskt kan somna i det läget...

Därför är det meningslöst att käka åksjuketabletter när man börja känna av åk/sjösjuka då magmunnen mot tarmarna redan är stängd och tabletten helt enkelt inte kommer tillräckligt långt ned i magsystemet för att tas upp
- åk/sjösjuketabletter skall ätas en tid innan!

Symtomen på akut förgiftning och svårare rörelsesjuka är nästan identisk då det är samma kroppsliga försvarsmekanism som utlöses via vagusnerven inklusive magtömmning och man mår verkligen skit.

Scheman som hjärnan har är bekvämt sätt att hantera komplexa rörelser med automatik från att gå och stå, sitta på en stol till dans och akrobatik, boxning, brottning, material arts, eskimåsvängen på kanot etc. att få det gå med automatik med rätt muskelgrupper aktiverade i rätt ordning och kraft för olika rörelser. Men som med allt måste det läras in med upprepningar!.

Det går att träna bort rörelsesjuka för en viss situation genom att vistas med det en tid för de allra flesta (utom mycket litet fåtal människor) - på samma sätt som att väja sig med sjögången med ett par dagars helvete med sjösjuka innan det lättar. Astronauter i rymden har råkat ut för samma sak trots att det inte funnits sådana tecken på överdriven känslighet på landbacken och kallas för rymdsjuka. Liknande problem har tex. paddlare som skall träna eskimå-svängen (vilket är nog rätt likt karusell-sjuka) och redan efter ett par försök så är de spyfärdiga av just rörelsesjuka.

---

Skall man ändå ge sig på detta och träna upp sig för högre tålighet så skall man vara väl utvilad, ätit kolhydratrikt mat (socker = bränsle för hjärnan) och druckit tillräckligt med vätska och inga andra orosmoment som stör och konkurrerar om hjärnkapacitet - då har hjärnan mer kraft att hantera de motstridiga informationen mellan synen, balanssinnet i öronen och återkopplingen från kroppens muskler och trycksensorer och ändå kommer fram till något rimligt en längre stund innan rörelsesjukan kommer och det är dags att avbryta - också håller man på med det med vila mellan i längre och längre perioder tills det inte besvärar längre - hjärnan har skapat en ny schema för situationen.

Att det går att lära upp märkte jag i windlands. Dock osäker om det var rörelsesjuka då jag aldrig blir illamående utan enbart balansproblem där hjärnan agerade för vad den såg inte vad örat sa vilket gjorde det svårt stå

Där var det bara att få hjärnan förstå det är vr det handlar om inte verkligheten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

För egen del ser jag fram emot detta! Kommer med glädje att ta emot gratisuppdateringen av SE, men mer tveksamt om jag är villig att betala för ytterligare tillägg.

Skrivet av Stefan_JL:

Hoppas att dom gamla saves funkar med den... jag kommer ihåg att jag hade problem med att föra över saves från original-Skyrim till special edition, ...

SE skiljer sig kodmässigt ganska mycket från originalspelet, så inte konstigt att du fick problem. Inte många av moddarna till originalspelet fungerar heller rakt av med SE.
Anniversary Edition verkar dock mera vara av typen add-on till SE, så om man bara skaffar uppgraderingen bör det inte vara något problem med sparade filer.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så nu finns Skyrim ... i versionerna:
Original Version, Remastered Version, VR version och Anniversary edition.

"Remastered version"? Du menar nog "Special Edition".
Därtill kommer "Skyrim Online".

Skrivet av backfeed:

Fiske däremot skiter jag i ... men jag har aldrig förstått mig på den mekaniken i spel. Kan vara lite småkul i kanske 5 minuter, men sen då?

Beror nog på vilken svårighetsgrad man använder i spelet. Om "survival mode" blir som i FO4 kommer man behöva mycket mat, och fiske blir ett bra komplement till jakt och odling.

Permalänk
Hjälpsam

Spelade WoW för åratal sedan, tyckt fisket var lite skoj.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja, DLSS är inget du kan applicera på ett spel som inte redan har stöd för detta.
Däremot kan du nyttja verktyget för att applicera en nyare variant av DLSS (viss kompatibilitetsproblem kan ändå uppstå) i ett spel som redan har stöd.

what he said