Intel Arc mellan Geforce RTX 3070 Ti och Radeon RX 6700 XT i prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc mellan Geforce RTX 3070 Ti och Radeon RX 6700 XT i prestanda

Specifikationerna ger en god fingervisning om grafikprestandan. Samtidigt ser Intel ut att få ett rejält övertag i AI-prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut.
Då återstår om de har några kort att sälja vid lansering och till VETTIGT pris...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det verkar som att allt kommer handla om priset då.

Permalänk
Medlem

Här har de verkligen chansen att ta sig in på marknaden med brute force om grafikkorten säljs till ett vettigt pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Läser man specifikationerna ser det ut som ett mycket trevligt mining-kort!
Därav skulle jag inte hoppas för mycket på några rabatter kontra konkurrenterna... Tror vi får börja vänja oss med att betala 6-7k för lägre mellanklass.

Permalänk
Medlem

Intressant vinkling Intel har, vågad. Det är ju inget för raster-performance-i-native-upplösning puritanerna. Hoppas bara deras uppskalning är bra nu, och att dom lyckas få den implementerad i spel så dom kan ge DLSS en match.

Permalänk
Medlem

Ser tillgängligheten ut som den gör idag för Nvidiakort när Arc kommer ut på marknaden så kan man väl likväl chansa om kortet är rimligt prissatt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass. Sen kommer där väl vara mycket mjukvaru-problem också. Men konkurrans är välkommet - det gynnar oss som slutkunder.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom hinner släppa den i tid innan Nvidia släpper sina nya kort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass. Sen kommer där väl vara mycket mjukvaru-problem också. Men konkurrans är välkommet - det gynnar oss som slutkunder.

Processorsidan och grafiksidan har ju inget gemensamt, förutom då integrerade grafikdelar. Bara för att Intel inte har stått sig så bra i high end bland processorer så innebär det inte att de inte skulle kunna lyckas bra med grafikkort.

Sen så har ju Intel klarat sig bra i lägre segment. Just nu är det ju helt klart Intel som gäller i de lägre klasserna, främst för att AMD inte har något alternativ under 250 dollar.

Personligen så tror jag att Intel kommer att sälja de här korten på förlust för att ta mindshare och marknadsandelar. De är nästan tvungna till det för att kunder ska ta dem seriöst. Om de sen blir dyrare pga återförsäljare och importörer är sen en annan sak. Men Intel kan inte tävla med features eller topp-prestanda. Det betyder att de måste ligga bra till i pris/prestanda.

Jag skulle inte vara förvånad om toppkortet kommer in med MSRP på 399 dollar, och då är jag åtminstone intresserad, sålänge drivrutinerna är okej.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av griid:

Ser intressant ut.
Då återstår om de har några kort att sälja vid lansering och till VETTIGT pris...

Dom borde sälja dom med förlust eller nästan förlust bara för att ta tidiga marknadsandelar imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag tror på flopp. Intel har floppat rätt mycket med senaste processorerna och fått stryk av AMD. Den kommer antingen vara sämre än väntat, eller mycket dyrare än sin klass. Sen kommer där väl vara mycket mjukvaru-problem också. Men konkurrans är välkommet - det gynnar oss som slutkunder.

Jag tror inte på flopp på detta första kort. Det är ett tufft segment att slå sig in på och tror snarare att andra och tredje generationen Intel grafikkort får svårare att ta sig fram då detta är nyhetens kort. Många kommer att köpa av den anledningen. Sen återstår det dock att se med mjukvara och annat runt omkring. Skall bli spännande att se hur det hela utvecklar sig.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom borde sälja dom med förlust eller nästan förlust bara för att ta tidiga marknadsandelar imo

I dagens marknad? Bara de kan sälja dem till msrp och där ligga på ungefär samma pris/prestanda som AMD och Nvidias msrp så lär de ligga mycket bra till hos många trötta grafikkortsjägare.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om priset som andra sagt här, men jag hoppas på lite positiva överraskningar även vad gäller rå prestanda då tflops är rätt dåligt mellan arkitekturer som artikeln nämner- även mellan till exempel Turing och ampere är det i stort sett meningslöst då om jag minns rätt så har 2080ti 13tflops där 3070 har över 20.

För men del är det höga odds att det blir ett köp nästan oavsett bara för att testa och för att stötta en tredje aktör.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir spännande på så vis som grafikkort var förr.
Att det går att ändra lite i drivrutiner, moddar som gör att spel går bättre med dom osv.
Hela communitys som växer fram.
Det vore väldigt trevligt. Något med än att montera o sen är det klart som det är idag. (När det funkar)

Sen angående flopp eller ej.. Om korten och dess drivrutiner är pålitliga så blir det ingen flopp om dom marknadsförs realistiskt.
Hypar dom sin lansering och inte lever upp till det, ja då blir det ingen rolig historia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här har de verkligen chansen att ta sig in på marknaden med brute force om grafikkorten säljs till ett vettigt pris.

Vettigt pris tror jag faktiskt att Intel kan komma med. Dessvärre använder dock Intel kretsar från TSMC istället för sina egna. Tror därför inte att utbudet kommer kunna mäkta med efterfrågan, kanske inte ens i närheten även om jag såklart hoppas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"Hårdvaruacceleration för AI är något som framöver kommer bli allt viktigare för att få ut bättre spelprestanda och samtidigt höja bildkvaliteten." Spekulation om faktisk prestanda.

Framöver betyder nog också flera år i framtiden då detta kort inte har någon betydelse som helst på marknaden.

Blir det som RT 1.0 så får konsumenter betala väldigt mycket extra för väldigt lite.

Release: Q1 2022, realistiskt datum för när de är på hyllorna i större mängder, Q1 2023?

Permalänk
Medlem

Intel hoppar väl på tåget med anledning att de ser en lönsamhet i att från scratch utveckla något som man sen har stora marginaler på. Detta tack vare AMD och nvidias svågerpolitik. Det är liksom en omöjlighet att misslyckas att tjäna stora pengar. Så det är väl rätt drag att ge sig in på marknaden just nu.
Man kan ju hoppas på att de erbjuder ett lägre pris sett till prestanda baserat på de risker som finns att bli early adopter. Men jag tror tvärtom att hypen kommer puscha upp priserna. Skulle dessa kort däremot lägga sig en bra bit under AMD och nvidia så är jag beredd att ta risken med eventuella barnsjukdomar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intel hoppar väl på tåget med anledning att de ser en lönsamhet i att från scratch utveckla något som man sen har stora marginaler på. Detta tack vare AMD och nvidias svågerpolitik. Det är liksom en omöjlighet att misslyckas att tjäna stora pengar. Så det är väl rätt drag att ge sig in på marknaden just nu.
Man kan ju hoppas på att de erbjuder ett lägre pris sett till prestanda baserat på de risker som finns att bli early adopter. Men jag tror tvärtom att hypen kommer puscha upp priserna. Skulle dessa kort däremot lägga sig en bra bit under AMD och nvidia så är jag beredd att ta risken med eventuella barnsjukdomar.

Ligger flera års utveckling bakom detta, så inget Intel slängt ihop nu i sommar. Men dom har haft tur att det är under den grövsta kretsbristen någonsin som dom ska släppa sina kort!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Priset är A & tillgängligheten O, sedan ser det ut som att det kan sparka rumpa i strålspårning, men därmed kanske även kryptogrävning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

That is a Raja interesting performance claim.
Let's hope to see the card deal the competition a massive KO-during the review testing.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Skulle inte dessa kort komma början på nästa år ? så dessa nya intel kort kommer vara runt 2000-3500kr klassen? (om man nu bortser från denna lilla kris vi har nu och priserna normaliseras)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett intressant kort, men givetvis så är priset en stor faktor.
Jag behöver inte ett nytt kort i dagsläget ändå så blir inget köp oavsett för mig. men vet andra som suktar efter kort, samt man vill veta är det något man kan tipsa vid framtida köp? Ska bli väldigt roligt att läsa om dessa.

Om det blir en flopp eller ej? svårt att säga. Tror första generationen inte floppar, däremot finns det väl risk att det tar bra betalt för dessa kort. och om det stämmer som någon skrev här i kommanterarna, om det är kretsar från TSMC så är det väl med all risk att de inte mäktar med efterfrågan..

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande!
Viktigt för Intel att faktiskt få ut exemplar till butikerna också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Läser man specifikationerna ser det ut som ett mycket trevligt mining-kort!

Vad är det som sticker ut? GDDR6 på en 256bit bus är väl inget speciellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ligger flera års utveckling bakom detta, så inget Intel slängt ihop nu i sommar. Men dom har haft tur att det är under den grövsta kretsbristen någonsin som dom ska släppa sina kort!

Nej det förstår jag också. Men det är ju bara att titta på hur segmenteringen från AMD och nvidia sett ut. Trenden att trycka in en drös kort i mellansegmentet för att pressa upp priserna på toppsegmentet har ju pågått sen efter HD 4000-serien eller HD 5000-serien.
Det man gjort är att man sakta arbetat bort budgetsegmentet eller det lägre mellansegmentet... eller det man egentligen gjort är att ha lurat folk att tro att nuvarande instegsmodeller inte skulle vara det egentliga budgetsegmentet. Folk som köper kort för 5000:- idag köper egentligen budgetkort till grova överpriser.
Den här trenden har ju givetvis intel förstått skulle kunna stå sig på grund av AMD och nvidias svågerpolitik som har pågått länge men inte minst efter Lisa tog över.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vettigt pris tror jag faktiskt att Intel kan komma med. Dessvärre använder dock Intel kretsar från TSMC istället för sina egna. Tror därför inte att utbudet kommer kunna mäkta med efterfrågan, kanske inte ens i närheten även om jag såklart hoppas.

Om informationen här stämmer så använder de ju dock TSMC 6 nm process AMD använder sju nanometer så de använder olika noder vilket innebär att AMD och Intel inte konkurrerar om kapaciteten vilket ju är väldigt positivt för utbudet tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

That is a Raja interesting performance claim.
Let's hope to see the card deal the competition a massive KO-during the review testing.

Jag tänkte precis samma sak! Det här ger Raja-vibbar så det skriker om det.
50% högre frekvens? Ja, tekniskt sett i ett specifikt scenario som är väldigt tydligt definierat. De grafer som visas i nyheten (och andra nyheter om Alchemist) tycker jag t.ex. ger inte stöd för att Alchemist kommer ha 50% högre basfrekvens än Xe-LP som hävdas. Bara att vid någon specifik last kommer performance/watt vara 50% högre och vid någon last kommer man kunna ha högre frekvens vid samma spänning. Jag tycker att det är att dra ganska stora växlar på den info som finns tillgänglig just nu.

Lägg därtill sedvanliga besvär med att skriva drivrutiner som passar hårdvaran, möjligheten att organisera och optimera de beräkningskluster som finns och att det är ny design med funktionsanrop som inte många utvecklare utvecklat mot tidigare. Jag skulle bli väldigt förvånad om A) basfrekvens kommer upp i 2GHz (med 16TFLOPS som följd) eller att Intel B) lyckas optimera så att spelen rutinmässigt använder lika stor del av tillgänglig beräkningskraft som varken nvidia eller amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Om informationen här stämmer så använder de ju dock TSMC 6 nm process AMD använder sju nanometer så de använder olika noder vilket innebär att AMD och Intel inte konkurrerar om kapaciteten vilket ju är väldigt positivt för utbudet tänker jag.

TSMC 6nm är en uppdatering av 7nm. TSMCs första 7nm (N7, och därefter N7P) var utan EUV, och sedan gjorde de en ny process (N7+) som utnyttjade EUV men krävde nya designregler. ”6nm” (N6) är N7P fast med EUV på ett par ställen, men kompatibel med designreglerna från N7 och N7P. Den konkurrerar definitivt med den 7nm-produktion som AMD har idag. Däremot konkurrerar den inte med Zen 4, som blir på 5nm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Likt Jacob skriver tror även jag att det dröjer innan drivisarna är att lita på. Ändå rätt kul med lite konkurrens på GPUsidan.