Fast om du har spelat Diablo 2 online de senaste 20 åren, så är det extremt sällan man sett några games alls där folk vill pvpa.
Det är vad jag baserade min kommentar på. Finns det någon som gör det? Självklart! Men hur många? Nu lär det ju inte finnas någon som har exakt statistik på det, inte ens Blizzard själva då jag starkt tvivlar på att dom samlar den typen av info från Diablo 2. Enligt min erfarenhet så är det så extremt sällsynt dock, vi snackar långt under 1%, i bästa fall kanske 1 game på 10,000 eller mest troligt långt färre än så, och det är utan att överdriva. Självklart kan andra ha en annan upplevelse, men som jag nämnde så är det klart vanligaste typen av pvp jag någonsin sett, var när folk använde ett fusk för att döda folk och sno deras gear.
Bättre gear = snabbare kills när du magic findar, plus att det hjälper när du dödar übers. Det är främst där du har en fördel av bättre gear, utöver att bara farma bättre gear för skojs skull. Den mest optimala gearen för PvE är inte alls densamma som för PvP. Den gear som är "högt värderad", är ju just gear för PvE content, så vet inte riktigt vad du pratar om här.
När det kommer till kommentaren om bossar, så finns det ett gäng du kan döda off-screen, innan dom ens syns på din skärm. Du behöver inte använda dig av "moat trick" för att döda bossar på det viset. Fortfarande kan du döda alla bossar inom några sekundrar med hyffsad gear och rätt klass, oavsett om bossen kan se dig eller inte, oavsett om dom kan aggra på dig eller inte, så i slutändan har det ingen större betydelse om du kan döda dom utan att dom aggrar på dig, utöver första dagarna du spelar innan du får ihop hyffsad nog gear för att döda dom snabbt.
Känner samma om dina kommentarer. Låter som att du spelat Diablo 2 i ett par veckor när det kom och inte rört spelet sedan dess?
Jag har spelat i tusentals timmar, spelar det fortfarande nån omgång varje år, och har gjort det sedan det kom ut...
Vet inte alls vart du fått för dig att pvp är alls vanligt på något sätt, eller att pvp gear är det som är värt mest?
Du verkar inte veta att alla bossar kan dödas extremt snabbt, så pass att även om dom aggrar på dig, så hinner dom inte ens göra en attack innan dom är döda, utan att behöva optimal gear eller specc för att göra det.
Med dina argument så borde dom kanske bara behålla 4:3 formatet och 800x600 upplösning, för det kanske finns 2 pers som pvpar som fortfarande spelar på en CRT skärm och det är orättvist att dom andra 5 personerna som pvpar sitter på widescreen skärmar?
Kanske några sitter på en riktigt kass internetupkoppling med 500+ms, en kass dator som endast klarar av 25 fps i spelet, och har endast en fungerande arm dom kan använda. Ska dom då tvinga på 4:3 format, 800x600 upplösning, automatisk 500ms lagg inlaggt, cappa framerate till 25 fps och endast stöda ett fåtal inputs per minut för att simulera någon med en fungerande arm, så att det är rättvist i pvp?
Jag vet att det är ett absurt argument, men ärligt talat, varför begränsa alla med en ultrawide skärm, för att en väldigt liten procent av spelare pvpar ibland? Diablo 2 har aldrig varit en e-sport, kommer aldrig att bli en e-sport, och visst kommer det säkerligen finnas lite fler som pvpar just under alpha/beta/när spelet släpps, många som säkerligen inte ens har spelat diablo 2 som vill testa på det också, men det kommer likt originalet snabbt att dö ut.
Diablo 2 är, och har alltid varit, ett spel med fokus på just PvE, där möjligheten att PvPa finns men ytterst sällan utnyttjas.
Det bör därför vara balanserat för just PvE i fokus.
Det är också så att de blackbars de med en ultrawide skärm kan se på sidorna, är renderad ovanpå spelet.
Det är alltså så att spelet fortfarande renderas i ultrawide, och du kan kasta spells, teleport och annat i det svarta området på skärmen, då barsen är en effekt som ligger ovanpå spelet. Den enda effekt barsen har är alltså att du inte kan se vad som är på skärmen i det lilla området. Vet du vart en boss spawnar, så kan du alltså fortfarande attackera bossen även fast dom är på ytterkanten av skärmen.
Den enda tänkbara effekten detta kan ha, är just i pvp, något som är väldigt ovanligt och inte alls vad spelet är balanserat efter, fokuserat på, eller vad en väldigt stor majoritet av spelarna bryr sig om.
Det är fortfarande väldigt få som har en ultrawide skärm, men misstänker ändå att det är fler personer med ultrawida skärmar som drabbas av detta, än det är folk som pvpar i diablo 2.