Hur gör ni för att föra över de bitcoin ni sålt till bankkontot?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att föra över de bitcoin ni sålt till bankkontot?

Har pengar liggandes både på crypto(.)com samt på blockchain. Det som frustrerar mig är att det går bra att köpa krypto från dessa sidor via swedbank (och som jag gjort), men om man försöker ta ut några pengar till swedbank så är det snudd på omöjligt även om jag sålt mina BTC till FIAT.

Jag är en en nybörjare inom detta, men att det ska vara såhär svårt så börjar jag fundera på ifall det är min intelligens det är fel på. Det hade varit en lättnad att veta HUR man får ut pengar man investerat i krypto innan man börjar investera större summor och de bara ligger där och skräpar.

Med vänliga hälsningar

En konfunderad man...

Permalänk
Avstängd

Gå med i någon grupp på fb och sälj där, visst finns risk att man blir blåst.

Tyckte med det var mycket jobb för att få ut pengarna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag planerat för en flytt utomlands när jag investerat. Inte pg skattemässiga skäl utan just svårigheten att faktiskt få ut pengarna.

Det är väldigt synd att du knappt har möjligheten att plocka ut pengarna och skatta dina 30% vinstpengar i detta land, för att din bank helt enkelt blockerar alla inkommande transaktioner.

Sen om det gäller just Bitcoin så kan du alltid köpa certifikat om du inte tänkt ha btc som någon typ av transaktionsvaluta i framtiden. Dock omfattas du inte av insättningsgarantin vilket gör att stora summor för med sig en ytterligare risk.

Sen givetvis, vad är en stor summa? För mig skulle jag säga 500k +.

Permalänk
Medlem

Många banker nekar transaktioner från cryptosidor. Jag tror inte revolut gör det så du kan ju betala ut till ett konto där och föra över till ditt vanliga bankkonto efteråt om du vill.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosti123:

Har pengar liggandes både på crypto(.)com samt på blockchain. Det som frustrerar mig är att det går bra att köpa krypto från dessa sidor via swedbank (och som jag gjort), men om man försöker ta ut några pengar till swedbank så är det snudd på omöjligt även om jag sålt mina BTC till FIAT.

Jag är en en nybörjare inom detta, men att det ska vara såhär svårt så börjar jag fundera på ifall det är min intelligens det är fel på. Det hade varit en lättnad att veta HUR man får ut pengar man investerat i krypto innan man börjar investera större summor och de bara ligger där och skräpar.

Med vänliga hälsningar

En konfunderad man...

På Coinbase kan man föra över pengarna till Paypal. Från Paypal kan man antingen spendera upp pengarna eller föra över de till bankkonto.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Crypto är inga problem, beställ deras gratis visa kort. Du kan ta ut upptill 2.5 miljoner om året. Paypal är ett bra sätt med, dock dyrt

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Jag skickar direkt från Binance till mitt debitkort hos Nordea, inga problem alls och pengarna kommer fram inom en kvart.

Permalänk
Medlem

Jag för över pengar direkt från Coinbase till mitt konto på Handelsbanken med SEPA.
Har även fört över från Nicehash utan problem.

Det var lite bökigt med allt tjafs man var tvungen att fylla i början på Handelsbanken (kundkännedom) för att få det att funka, men efter det så har jag inte haft några problem alls.

Edit: Sen kan man ju undra hur Revolut tar sig förbi reglerna om kundkännedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Edit: Sen kan man ju undra hur Revolut tar sig förbi reglerna om kundkännedom.

Vilka regler tänker du att Revolut ”tar sig förbi” när det gäller kundkännedom?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd

Detta måste vara världsunikt. Helt absurt.

Permalänk
Medlem

Jag har fört över till mitt seb-konto. Visserligen ”bara” 20.000 kronor men jag kan inte minnas att det var något problem.

Permalänk
Medlem

Bankerna är skyldiga att ingripa vid misstänkt penningtvätt, vilket är högst rimligt. Annars är det ju bara att kamma hem pengarna som tjänats på knarkhandel eller försäljning av falska vaccinpass. Hoppas Sverige följer Kina och andra länder genom att förbjuda BitCoin!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Bankerna är skyldiga att ingripa vid misstänkt penningtvätt, vilket är högst rimligt. Annars är det ju bara att kamma hem pengarna som tjänats på knarkhandel eller försäljning av falska vaccinpass. Hoppas Sverige följer Kina och andra länder genom att förbjuda BitCoin!

Jag vet inte vilken del av Nord Korea du bor i men att skicka pengar till ett helt legitimt företag klassas inte som penningtvätt by default, i alla fall inte i den civiliserade delen av världen. Om så skulle vara fallet, varför utkräver staten skatt på krypto vinster? Det är väl ingen skatt på kokain eller människohandel?

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom tråden men den kanske kan vara till hjälp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Skrivet av b00zer:

Jag vet inte vilken del av Nord Korea du bor i men att skicka pengar till ett helt legitimt företag klassas inte som penningtvätt by default, i alla fall inte i den civiliserade delen av världen. Om så skulle vara fallet, varför utkräver staten skatt på krypto vinster? Det är väl ingen skatt på kokain eller människohandel?

Saken är väl snarare den att bankerna är skyldiga att undersöka ifall dess pengar kommer från olaglig verksamhet. Så när det ringer varningsklockor måste de undersöka saken. Att föra över pengar som kommer från ett ställe som handlar med bitcoins ringer i varenda varningsklocka som går.

Så vissa banker gör det bekvämt för sig och helt sonika bannar dessa sidor. Om man inte gillar det så är det bara att byta bank, inte svårare än så. Att skapa konto hos en ny bank är ju nästan lika enkelt som att skapa ett nytt konto på sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag har inte läst igenom tråden men den kanske kan vara till hjälp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Saken är väl snarare den att bankerna är skyldiga att undersöka ifall dess pengar kommer från olaglig verksamhet. Så när det ringer varningsklockor måste de undersöka saken. Att föra över pengar som kommer från ett ställe som handlar med bitcoins ringer i varenda varningsklocka som går.

Så vissa banker gör det bekvämt för sig och helt sonika bannar dessa sidor. Om man inte gillar det så är det bara att byta bank, inte svårare än så. Att skapa konto hos en ny bank är ju nästan lika enkelt som att skapa ett nytt konto på sweclockers.

Av det jag har läst blockar bankerna transaktioner åt bägge håll. Bamken hindrar dig att skicka dina vita och skattade pengar som du redan har på ditt bankkonto hos dem till legitima kryptobörser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Av det jag har läst blockar bankerna transaktioner åt bägge håll. Bamken hindrar dig att skicka dina vita och skattade pengar som du redan har på ditt bankkonto hos dem till legitima kryptobörser.

Om jag får killgissa så kan det vara så att de även har ett ansvar att inte pengar från deras bank ska gå till olaglig verksamhet. Så för att spara på huvudvärk spärrar de även utgående transaktioner. Inte för att jag tycker det är rätt men men.

Kan tillägga att jag inte haft problem att skicka sek till kraken/localbitcoins/något mer ställe från seb. Fast det har rört sig om någon tusenlapp åt gången så då kanske de inte bryr sig så mycket.

Permalänk
Medlem

Att bankerna tvättar miljarder i Estland är inga problem, blir bara lite jobbigt ett tag när media får vetskap om det. Något år senare är det glömt och pågår fortfarande 24/7.

Vill man själv sätta in kontanter, nej det kan vi inte ta emot.

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Så vissa banker gör det bekvämt för sig och helt sonika bannar dessa sidor. Om man inte gillar det så är det bara att byta bank, inte svårare än så. Att skapa konto hos en ny bank är ju nästan lika enkelt som att skapa ett nytt konto på sweclockers.

Det handlar väl inte om något rötägg utan är ett generellt problem? Kreti och pleti ska inte komma och tro att de kan tjäna pengar på pengar som de själva gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Om jag får killgissa så kan det vara så att de även har ett ansvar att inte pengar från deras bank ska gå till olaglig verksamhet. Så för att spara på huvudvärk spärrar de även utgående transaktioner. Inte för att jag tycker det är rätt men men.

Kan tillägga att jag inte haft problem att skicka sek till kraken/localbitcoins/något mer ställe från seb. Fast det har rört sig om någon tusenlapp åt gången så då kanske de inte bryr sig så mycket.

Jasså, ska banker bry sig om du tar ut pengar från deras bankomat och går och köper heroin? Trode att detta var polisens arbete. Man kanske ska ha en banktjänsteman som följer efter en varje gång man gör ett bankomat uttag för att se till att man inte gör något olagligt för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Jasså, ska banker bry sig om du tar ut pengar från deras bankomat och går och köper heroin? Trode att detta var polisens arbete. Man kanske ska ha en banktjänsteman som följer efter en varje gång man gör ett bankomat uttag för att se till att man inte gör något olagligt för pengarna.

Du frågar mig som om jag bestämt lagarna och/eller hur bankerna väljer att följa dessa, det har jag inte.

För övrigt är det en ganska markant skillnad mellan att ta ut pengar i en bankomat och att skicka till ett ställe där de ska göras om till bitcoins. Tar någon ut en tusenlapp från en bankomat är risken minimal att pengarna kommer gå till droger. Om du däremot sätter in en tusenlapp på en exchange som har hand om kryptovalutor är risken ganska stor att de går till droger eller annan olaglig verksamhet. Behövs ingen master i ekonomi för att lista ut det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Du frågar mig som om jag bestämt lagarna och/eller hur bankerna väljer att följa dessa, det har jag inte.

För övrigt är det en ganska markant skillnad mellan att ta ut pengar i en bankomat och att skicka till ett ställe där de ska göras om till bitcoins. Tar någon ut en tusenlapp från en bankomat är risken minimal att pengarna kommer gå till droger. Om du däremot sätter in en tusenlapp på en exchange som har hand om kryptovalutor är risken ganska stor att de går till droger eller annan olaglig verksamhet. Behövs ingen master i ekonomi för att lista ut det.

Ja, liknelsen med BTC är ännu mer absurd eftetsom BTC i sig är inte på något sätt illegalt, ty staten beskattar eventuella vinster. En bättre liknelse skulle vara att banken blockar dig från att köpa en Ferrari för att du kan köra för fort (brottsligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Ja, liknelsen med BTC är ännu mer absurd eftetsom BTC i sig är inte på något sätt illegalt, ty staten beskattar eventuella vinster. En bättre liknelse skulle vara att banken blockar dig från att köpa en Ferrari för att du kan köra för fort (brottsligt).

Skillnaden är att banken inte har skyldighet att motverka fortkörning, så även den jämförelsen haltar en del.

Bara för att vara tydlig så tycker jag precis som du; vi ska få köpa/sälja kryptovalutor som vi vill. Men samtidigt har jag en viss förståelse för att vissa banker vill spara lite huvudvärk och helt enkelt göra det enkelt för sig. I slutändan är det dock de själva som blir lidande, i alla fall om kunderna röstar med plånboken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Skillnaden är att banken inte har skyldighet att motverka fortkörning, så även den jämförelsen haltar en del.

Bara för att vara tydlig så tycker jag precis som du; vi ska få köpa/sälja kryptovalutor som vi vill. Men samtidigt har jag en viss förståelse för att vissa banker vill spara lite huvudvärk och helt enkelt göra det enkelt för sig. I slutändan är det dock de själva som blir lidande, i alla fall om kunderna röstar med plånboken.

Menar du att banker Sverige har en skyldighet som banker i andra EU länder inte har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Menar du att banker Sverige har en skyldighet som banker i andra EU länder inte har?

Jag tror inte att övriga banker i EU heller har en skyldighet att motverka fortkörning.

När det gäller överföring av BTC etc så verkar det som om olika banker tolkar regelverket gällande penningtvätt på olika sätt vilket jag kan tycka är olyckligt från ett kundperspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Bara för att vara tydlig så tycker jag precis som du; vi ska få köpa/sälja kryptovalutor som vi vill. Men samtidigt har jag en viss förståelse för att vissa banker vill spara lite huvudvärk och helt enkelt göra det enkelt för sig. I slutändan är det dock de själva som blir lidande, i alla fall om kunderna röstar med plånboken.

Bryr mig faktiskt inte vad du eller jag tycker, är intresserad av vad lagen säger. Till och med i Sverige finns vissa banker som ibland helt randomly tillåter transaktioner, vilket styrker mitt påstående att det inte finns någon lag som stödjer blokad av transaktioner till/från helt lagliga kryptobörser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Bryr mig faktiskt inte vad du eller jag tycker, är intresserad av vad lagen säger. Till och med i Sverige finns vissa banker som ibland helt randomly tillåter transaktioner, vilket styrker mitt påstående att det inte finns någon lag som stödjer blokad av transaktioner till/från helt lagliga kryptobörser.

Det finns väl dock en lag om detta, typ lagen om penningtvätt. Bankerna måste väl enligt lag motverka/undersöka misstänkt penningtvätt så gott de kan typ. För att göra det enkelt för sig så blockar de då krypto för att slippa den huvudvärken.

Hela ”darknet” bygger ju på BTC idag och det vet de ju givetvis om. Därför misstänker jag att de väljer att blocka dessa transaktioner för att slippa lägga resurser på att utreda etc.

Sen att de själva tvättar pengar i öst är ju en annan femma

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag använde Paypal för att föra över pengar till mitt konto.
Men har också gjort direkta inköp av ädelmetaller för att undvika att betala, ja du vet.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Jag vet inte vilken del av Nord Korea du bor i men att skicka pengar till ett helt legitimt företag klassas inte som penningtvätt by default, i alla fall inte i den civiliserade delen av världen. Om så skulle vara fallet, varför utkräver staten skatt på krypto vinster? Det är väl ingen skatt på kokain eller människohandel?

I princip är du skattskyldig även för illegala inkomster så samvetsgranna brottslingar bör med fördel deklarera sina illegala inkomster.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Permalänk
Medlem

https://news.trijo.co/nyheter/sa-staller-sig-svenska-storbank...

Välj någon av de banker som är mer tillåtande och använd SEPA-överföring.
Det blir lägre avgifter och mindre risk för strul.
Sedan kanske man inte ska skicka jättestora belopp utan överför bara det du måste.
Har man väl fått in det i krypto vill man helst inte sälja till värdelös fiat i onödan