Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Är det 100% att man får UFO ljudet om man åker på en Nidec?

Japp fläkten är obalanserad, vobblande ljud. Har haft fyra st alla hade samma problem.

Som jag skrev tidigare så har jag även haft en digital med Delta fläkt som var tyst, förutom coilwhine förstås som alla playStation 5.
Har man haft en Delta/NMB innan, så nöjer man sig aldrig med en Nidec om man inte har dålig hörsel såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Japp fläkten är obalanserad, vobblande ljud. Har haft fyra st alla hade samma problem.

Som jag skrev tidigare så har jag även haft en digital med Delta fläkt som var tyst, förutom coilwhine förstås som alla playStation 5.
Har man haft en Delta/NMB innan, så nöjer man sig aldrig med en Nidec om man inte har dålig hörsel såklart.

Jo jag har själv obalanserad fläkt och kompisens är helt tyst så vet precis vad du menar. Bara undrade om det gäller alla av den typen fläkt. Synd att det kostar 1000kr att köpa en ny fläkt.. 300kr hade varit rimligt kanske.

Permalänk
Medlem

Jag köpte xbox istället till slut för att ha lite couch play. Den är seriöst helt omöjlig att höra.

Permalänk
Medlem

Hallå tråden,

Ps5 SE

Tänkte att dela mina erfarenhet med ps5s fläkten och den ’buzzing’ ljud. Det kan vara coil whine och ’dåligt’ fläkt, isf det är inte dåligt fläkt det bara annat sort av. Det vet jag. Den tråden hjälpte mig väldigt. Men annan sak nu, är det värt att skicka tillbaka konsolen om det finns coil whine( vanligt pc ljud?), fläkt då, jag tänkte att öppna konsolen och försiktigt kolla runt fläkten och även montera o-ringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Hallå tråden,

Ps5 SE

Tänkte att dela mina erfarenhet med ps5s fläkten och den ’buzzing’ ljud. Det kan vara coil whine och ’dåligt’ fläkt, isf det är inte dåligt fläkt det bara annat sort av. Det vet jag. Den tråden hjälpte mig väldigt. Men annan sak nu, är det värt att skicka tillbaka konsolen om det finns coil whine( vanligt pc ljud?), fläkt då, jag tänkte att öppna konsolen och försiktigt kolla runt fläkten och även montera o-ringar?

Beror väl på om du kan leva med ljudet eller inte. Min dator har 0 coilwhine så jag är känslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Beror väl på om du kan leva med ljudet eller inte. Min dator har 0 coilwhine så jag är känslig

Ja, det gör inget mot mig. Men kanske senare, om jag kommer att sälja den, nån ska klaga det är klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Hallå tråden,

Ps5 SE

Tänkte att dela mina erfarenhet med ps5s fläkten och den ’buzzing’ ljud. Det kan vara coil whine och ’dåligt’ fläkt, isf det är inte dåligt fläkt det bara annat sort av. Det vet jag. Den tråden hjälpte mig väldigt. Men annan sak nu, är det värt att skicka tillbaka konsolen om det finns coil whine( vanligt pc ljud?), fläkt då, jag tänkte att öppna konsolen och försiktigt kolla runt fläkten och även montera o-ringar?

Kan vara värt att skicka tillbaka om det är störande, risken finns att sony gör kanske en annan bedömning än du.
I vilka spel upplever du detta ljud?

Det bästa nog att skicka på RMA får du tillbaka den och sony anser att det inte är fel på den kan du ju sälja den med gott samvete,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Måste vara tillräckligt störande tror jag för att sony gör kanske en annan bedömning än du.
I vilka spel upplever du detta ljud?

Warzone, det börjar när du letar efter game/lobby, och det kommer bakom cd läsare, det måste vara coil whine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Warzone, det börjar när du letar efter game/lobby, och det kommer bakom cd läsare, det måste vara coil whine?

Tror coilwhinet kommer från nedre delen av baksidan, det är där nätaggregatet sitter.
Testa fler spel, tex hitman 3 demo ps5 version, där lät min förra enhet som en rakapparat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tror coilwhinet kommer från nedre delen av baksidan, det är där nätaggregatet sitter.
Testa fler spel, tex hitman 3 demo ps5 version, där lät min förra enhet som en rakapparat..

Ok, tack för det. Jag ska kolla imorgon och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Ok, tack för det. Jag ska kolla imorgon och prova.

Hej på er,

I mina konsolen sitter Nidec, som jag googlade värsta det kan var(ljudet)
Det finns möjlighet att köpa nmb(delta fan), men lägga pengar efter flera månader på dyr konsol är meningslös.
Buzzing’ är fortfarande kvar, coilwhinet, jag vet inte om kan bytas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Hej på er,

I mina konsolen sitter Nidec, som jag googlade värsta det kan var(ljudet)
Det finns möjlighet att köpa nmb(delta fan), men lägga pengar efter flera månader på dyr konsol är meningslös.
Buzzing’ är fortfarande kvar, coilwhinet, jag vet inte om kan bytas?

Faktum är att coilwhinet kan uppfattas som värre om man har en tystare fläkt.
Kan du inte prova skicka tillbaka till sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Faktum är att coilwhinet kan uppfattas som värre om man har en tystare fläkt.
Kan du inte prova skicka tillbaka till sony.

Ja, det kan jag göra. Men fråga är om de skall godkänna den eftersom det ligger ju på playstation hemsidan att ljudet från fläkten eller ’coil whine’ från konsolen är helt normalt. Det ska inte göra ont till konsolen eller specifikationer…
Jag få se vad de säger…

Permalänk
Medlem
Skrivet av eroGogs:

Ja, det kan jag göra. Men fråga är om de skall godkänna den eftersom det ligger ju på playstation hemsidan att ljudet från fläkten eller ’coil whine’ från konsolen är helt normalt. Det ska inte göra ont till konsolen eller specifikationer…
Jag få se vad de säger…

Ok, har haft en PS5 med coilwhine, hörde det även med tv-högtalare på normalnivå, jämförde med en väns enhet som knappt hade något alls på sin.

Om det låter illa även med tv:ns ljud på så borde du skicka din till sony.
Motiverade min reklamation att missjudet störde spelupplevelsen, och beskrev hur det lät och exakt vilka spel, fick en ny enhet och den har tyvärr också lite coilwhine men avsevärt lägre och inte störande.

Permalänk

Alla pratar om fläktproblemet på PS5:an. Jag har jättedålig koll på detta. Har fått min PS5 Standard precis här. Det står CFI-1116A på min kartong. Tillhör den helvetesfläktarna eller har jag haft tur?

Permalänk
Medlem

Du måste tyvärr öppna lådan och plocka bort sidokåpan för att se vilken fläkt du har fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACE_Stoffe:

Alla pratar om fläktproblemet på PS5:an. Jag har jättedålig koll på detta. Har fått min PS5 Standard precis här. Det står CFI-1116A på min kartong. Tillhör den helvetesfläktarna eller har jag haft tur?

Du kan inte se på modellbeteckningen vilken fläkt du fått, enda sättet är att öppna locket och titta eller starta och lyssna.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet på vilken mail ska jag skicka förfrågan om konsolen, support eller nåt…?

P.s.- det är också känsligt, även om du skickar den tillbaka det är inte säkert att du får den riktiga konsolen utan coilwhinet eller ’dålig’ fläkt….

Permalänk
Medlem

Lyssnat på flera PS5 nu, fläktarna är olika.. men samtliga har skapligt samma coil whine när man spelar krävade PS5 spel. Finns det verkligen någon som har en som inte gör det? Alla videos jag sett på PS5 har coil whine också

Ps4 spel skapar det nästan aldrig.

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Lyssnat på flera PS5 nu, fläktarna är olika.. men samtliga har skapligt samma coil whine när man spelar krävade PS5 spel. Finns det verkligen någon som har en som inte gör det? Alla videos jag sett på PS5 har coil whine också

Ps4 spel skapar det nästan aldrig.

Alla PlayStation 5 har coilwhine och de som säger att dem inte upplever något har garanterat nedsatt hörsel eller sitter 1km från konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Alla PlayStation 5 har coilwhine och de som säger att dem inte upplever något har garanterat nedsatt hörsel eller sitter 1km från konsolen.

ja, eller att man spelar spel som inte kräver så mycket.

Skulle lätt betala 8500 kr till den som kan ge mig en PS5 som inte har coil whine under belastning med en NMB fläkt.

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!
Blev nyss medlem här på sweclockers för att kunna dela med mig av mina turer fram och tillbaka med fyra (!) PS5 sedan releasen. Har dykt in i tråden då och då för att läsa om problemen med Sonys senaste maskin. Jag är inte ensam i alla fall.

Har konsol nummer två och fyra här hemma nu. Samtliga har har coil-whine. Nummer ett reklamerade jag i frustration. Nummer tre har jag fått utbytt via Sonys såkallade support. Efter mycket om och men gick de med på att jag skickade in maskinen. Fick tillbaks samma maskin, tror inte de gjorde något alls med den. Ringde och fick skicka in igen och då bytte de ut den. Samma problem dock. Så nu sitter jag här med två maskiner och är inte nöjd trots det!

I somras tog jag kontakt med psxcare om problemet - inget fel de hade åtgärdat dittills för någon kund, men de hade kännedom om det. Fick lite uppgifter av dem och de gör gärna ett försök att fixa till. De tänker då att de applicerar silikon på de komponenter som har resonans. Detta till en kostnad av 1200-1500 kronor (enkel procedur men tidskrävande) plus frakt om man behöver skicka maskinen.

https://www.psxcare.com/catalog/category/view/id/65

Är inne på att testa, men funderar fortfarande... Tar emot lite att lägga så mycket pengar på en ny konsol för att den ska bli som man vill!

Är det någon som gett sig på en liknande lösning psxcare är inne på? Om någon vågar sig på å testa så berätta gärna! Och har ni det och redan berättat så har jag missat att hitta det i tråden...

Tack alla så här långt för era berättelser, tips och reflektioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av 64Boy:

Hej gott folk!
Blev nyss medlem här på sweclockers för att kunna dela med mig av mina turer fram och tillbaka med fyra (!) PS5 sedan releasen. Har dykt in i tråden då och då för att läsa om problemen med Sonys senaste maskin. Jag är inte ensam i alla fall.

Har konsol nummer två och fyra här hemma nu. Samtliga har har coil-whine. Nummer ett reklamerade jag i frustration. Nummer tre har jag fått utbytt via Sonys såkallade support. Efter mycket om och men gick de med på att jag skickade in maskinen. Fick tillbaks samma maskin, tror inte de gjorde något alls med den. Ringde och fick skicka in igen och då bytte de ut den. Samma problem dock. Så nu sitter jag här med två maskiner och är inte nöjd trots det!

I somras tog jag kontakt med psxcare om problemet - inget fel de hade åtgärdat dittills för någon kund, men de hade kännedom om det. Fick lite uppgifter av dem och de gör gärna ett försök att fixa till. De tänker då att de applicerar silikon på de komponenter som har resonans. Detta till en kostnad av 1200-1500 kronor (enkel procedur men tidskrävande) plus frakt om man behöver skicka maskinen.

https://www.psxcare.com/catalog/category/view/id/65

Är inne på att testa, men funderar fortfarande... Tar emot lite att lägga så mycket pengar på en ny konsol för att den ska bli som man vill!

Är det någon som gett sig på en liknande lösning psxcare är inne på? Om någon vågar sig på å testa så berätta gärna! Och har ni det och redan berättat så har jag missat att hitta det i tråden...

Tack alla så här långt för era berättelser, tips och reflektioner

Men alltså...

Det är nog dags att bara ge upp, om du stör dig så extremt mycket på ett ljud som coilwhine får du nog hitta en annan hobby eller helt enkelt försöka hitta en lösning med att ställa undan maskinen så du inte hör den.

Någonstans måste du dra din gräns.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Men alltså...

Det är nog dags att bara ge upp, om du stör dig så extremt mycket på ett ljud som coilwhine får du nog hitta en annan hobby eller helt enkelt försöka hitta en lösning med att ställa undan maskinen så du inte hör den.

Någonstans måste du dra din gräns.

Är det inte coil-whine och andra ljud från PS5an som hela denna tråd handlar om? Uppenbarligen har Sony snålat på kvalitén då det går att tillverka konsoler i samma kaliber som inte låter. Jag ville bara berätta vad jag har upplevt så här långt precis som många andra gjort i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 64Boy:

Hej gott folk!
Blev nyss medlem här på sweclockers för att kunna dela med mig av mina turer fram och tillbaka med fyra (!) PS5 sedan releasen. Har dykt in i tråden då och då för att läsa om problemen med Sonys senaste maskin. Jag är inte ensam i alla fall.

Har konsol nummer två och fyra här hemma nu. Samtliga har har coil-whine. Nummer ett reklamerade jag i frustration. Nummer tre har jag fått utbytt via Sonys såkallade support. Efter mycket om och men gick de med på att jag skickade in maskinen. Fick tillbaks samma maskin, tror inte de gjorde något alls med den. Ringde och fick skicka in igen och då bytte de ut den. Samma problem dock. Så nu sitter jag här med två maskiner och är inte nöjd trots det!

I somras tog jag kontakt med psxcare om problemet - inget fel de hade åtgärdat dittills för någon kund, men de hade kännedom om det. Fick lite uppgifter av dem och de gör gärna ett försök att fixa till. De tänker då att de applicerar silikon på de komponenter som har resonans. Detta till en kostnad av 1200-1500 kronor (enkel procedur men tidskrävande) plus frakt om man behöver skicka maskinen.

https://www.psxcare.com/catalog/category/view/id/65

Är inne på att testa, men funderar fortfarande... Tar emot lite att lägga så mycket pengar på en ny konsol för att den ska bli som man vill!

Är det någon som gett sig på en liknande lösning psxcare är inne på? Om någon vågar sig på å testa så berätta gärna! Och har ni det och redan berättat så har jag missat att hitta det i tråden...

Tack alla så här långt för era berättelser, tips och reflektioner

Jag gissar att det är någonting liknande som dessa video beskriver? https://www.youtube.com/watch?v=tR3iyW68QuA & https://www.youtube.com/watch?v=2Kl7EshQPdM

Kul att de i alla fall vill göra ett försök. Har goda erfarenheter av PSXcare från den tiden man lämnade in konsoler för chippning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag gissar att det är någonting liknande som dessa video beskriver? https://www.youtube.com/watch?v=tR3iyW68QuA & https://www.youtube.com/watch?v=2Kl7EshQPdM

Kul att de i alla fall vill göra ett försök. Har goda erfarenheter av PSXcare från den tiden man lämnade in konsoler för chippning

Precis, det är något år det hållet de ska försöka med. Länkat till dom i mail konversationen med dom. Pratade med ägaren idag och han har verkligen bra koll, så tumme upp där!

Permalänk
Medlem

Jag kommer skicka in min PS5 till PSXcare för att se om de kan dämpa coil whine kul att se om det funkar. så uppdaterar jag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag kommer skicka in min PS5 till PSXcare för att se om de kan dämpa coil whine kul att se om det funkar. så uppdaterar jag sedan.

Ser fram emot rapport Har beslutat att jag också ska göra ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag kommer skicka in min PS5 till PSXcare för att se om de kan dämpa coil whine kul att se om det funkar. så uppdaterar jag sedan.

Skrivet av 64Boy:

Ser fram emot rapport Har beslutat att jag också ska göra ett försök.

Hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Hur gick det?

Konsolen är inskickad sen en vecka tillbaka, men där ligger ett antal arbeten före som han måste fixa först. Uppdaterar så fort jag hämtat ut maskinen och testat