LG senarelägger 42-tums OLED-TV optimerad för gaming

Permalänk
Medlem

Sitter idag med en 32 tum 16:9 med 1440p upplösning på ca 60cm avstånd. Känns helt klart för liten för mig så väldigt sugen på att prova denna 42 tum.

Problemet för mig är att jag börjar bli lite äldre, precis passerat 50 och ögonen börjar ge sig, läsglasögon stort sett ett måste framför skärmen nu.

Permalänk
Medlem

Alldeles för stort, det absolut största jag kan tänka mig är 32" men föredrar 27" (eller 28").

Vore riktigt trevligt med en oled-panel, men då jag använder min skärm till så mycket mer än bara spelande (exempelvis fortfarande 100% arbete hemifrån sedan mars 2020) och sitter på "normalt" kontorsarbetesbetraktningsavstånd så funkar inte en gigantisk skärm, det blir så förbaskat oergonomiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tycker själv att 27" är lite för litet sen flera år tillbaka, men jag vet inte om alla riktigt tar in hur gigantiskt 42" är i jämförelse.

Jag är verkligen spekulant på den här skärmen men 36"-ish hade känts mer lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tänk dig detta spelet nedan med den röda bubblan uppe till vänster, antagligen en OLED-mördare.
Skulle nog inte kunna ha en OLED då jag kan sitta med samma spel flera timmar i sträck och vill inte oroa mig.

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/path-of-exile-screenshot-03-ps4-us-23oct2018?$native_nt$

Detta är hittils inget problem med 48 CX för många användare så det är ett uppblåst mindre problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Upplever att det blir alldeles för stor bildskärm på skrivbordet med 42 tum. Känns som om armarna måste bli mycket längre för att slippa sitta och titta till höger och vänster hela tiden. Är som de flesta över 40år lite sliten i ögonen och behöver glasögon för att se på skärmen men detta känns helt onödigt. En 27/28 tums skärm hade varit att föredra istället. Precis som någon tidigare nämnt. Över 28 tum så är det soffan man skall sitta i och spela och inte vid skrivbordet. Sen gör det ju inget om man placerat soffan någon meter från skrivbordet men sitta på kontorsstolen blir fel. Känns som man har näsan på skärmen hela tiden. Kanske man får brännskador vilket inte är så bra..

Beror enbart på hur nära man sitter skulle jag säga. Tar man bort sin 27" och smackar dit en 42" utan vidare ingrepp är det klart att det kan ju bli en rätt mysko upplevelse, det tvekar jag inte för en sekund på. Man får ju anpassa platsen efter den nya skärmen så man sitter på ett behagligt avstånd igen

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nu tycker jag visserligen själv att det så kallade optimala 27" är för litet, men jag vet inte om folk riktigt tar in hur gigantiskt 42" är i jämförelse.

http://displaywars.com/comparisons/42-inch-16x9-vs-27-inch-16x9.png

"42" är perfekt storlek, jag ställer den bara längre bort!"

Okej, så det var inte en perfekt storlek alltså? Men folk kanske har längtat efter att kunna ha skärmen på längre avstånd vad vet jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"42" är perfekt storlek, jag ställer den bara längre bort!"

Okej, så det var inte en perfekt storlek alltså? Men folk kanske har längtat efter att kunna ha skärmen på längre avstånd vad vet jag..

Det där är ju lite lustigt faktiskt sluteffekten blir ju då sannolikt att själva bildytan man tittar på egentligen då motsvarar ungefär 27-32 tum.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beror enbart på hur nära man sitter skulle jag säga. Tar man bort sin 27" och smackar dit en 42" utan vidare ingrepp är det klart att det kan ju bli en rätt mysko upplevelse, det tvekar jag inte för en sekund på. Man får ju anpassa platsen efter den nya skärmen så man sitter på ett behagligt avstånd igen

Man får nog sätta skärmen på väggen istället som någon nämnde i tidigare inlägg. Hade för min del givit mer utrymme på skrivbordet. Hade också blivit lite luftigare. Men att ha den på stativ känns som en dålig lösning.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"42" är perfekt storlek, jag ställer den bara längre bort!"

Okej, så det var inte en perfekt storlek alltså? Men folk kanske har längtat efter att kunna ha skärmen på längre avstånd vad vet jag..

För min del är det så att jag dels vill ha OLED och dels så vill jag sitta närmare än min 24" på ett praktiskt sätt möjliggör för bättre inlevelse i spel.

Så rent fysiskt kommer jag sitta längre från skärmen när jag är klar men i praktiken kommer det motsvara att sitta närmare så att säga.

Men det är klart att går man från 27" upp till 42" och är ute efter en 1:1 upplevelse snarare än att komma närmare skärmen hade det ju vart bättre att skaffa en annan 27"are bara och ställa den på samma plats.

Kruxet är ju OLED här. Så ju mindre stor OLED-skärmen är desto lättare är det ju för fler att anpassa det 1:1 eller komma närmare än nuvarande grejer utan att behöva sitta på flera meters avstånd.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Man får nog sätta skärmen på väggen istället som någon nämnde i tidigare inlägg. Hade för min del givit mer utrymme på skrivbordet. Hade också blivit lite luftigare. Men att ha den på stativ känns som en dålig lösning.

Så länge man inte vill kunna flytta skärmen och/eller har ett höj/sänkbart skrivbord så visst hade väggen vart ett jäkligt snyggt ställe att ha den på.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

30-34" någonstans där vill jag ha.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Full fat HDMI 2.1 och DP 1.4 med DSC är väl ett krav för att få kalla den gamingskärm hoppas jag. DP 2.0 lär väl dröja till efter jag dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Så länge man inte vill kunna flytta skärmen och/eller har ett höj/sänkbart skrivbord så visst hade väggen vart ett jäkligt snyggt ställe att ha den på.

Finns ju en hel del bra lösningar för skärm på väggen men tiltfunktion. Har tittat på det till min son som vill ha flera skärmar igång samtidigt. Men du har rätt att det blir problem om man vill höja skrivbordet. På jobbet har jag en hylla på väggen bakom skärmen och varje gång jag höjer så får jag dra fram skärmen för annars tar den i första hyllplanet. Störigt är det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

LG borde bara starta en monitor-serie med sin OLED-teknik och utan inbyggda högtalare... Tänk er 32-42" segment med kanske 32", 36" och 42" skärmar som är typ 2.5mm tunna... man kan väl drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tänk dig detta spelet nedan med den röda bubblan uppe till vänster, antagligen en OLED-mördare.
Skulle nog inte kunna ha en OLED då jag kan sitta med samma spel flera timmar i sträck och vill inte oroa mig.

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/path-of-exile-screenshot-03-ps4-us-23oct2018?$native_nt$

Det kan bli rätt många timmar POE för mig vid ny liga och jag har inte märkt några inbränningar på min CX48.

Permalänk
Medlem

Känner mig kränkt av svarsalternativen! /s

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Problem med storlek kan åtgärdas med att införskaffa en hydraulisk arm till skärmen, skärmen kan då sväva över allt bråte på skrivbordet. Använder en 43" med hydraulisk arm just nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kvarnis:

Antar att man måste vara väldigt selektiv med sitt spelande med en sån skärm för att minska risken för burn-in.

Baserat på rtings gamla inbränningstest av de nu gamla och känsligare 2017-panelerna så bör du vara väldigt selektiv med att inte spela 5 000–10 000 timmar av exakt samma spel.

Så ja, är du den som snabbt lyfter 5 000 timmar av exakt samma spel? Det är 8 timmar varje dag i 20+ månader. Då bör du nog titta på en dedicerad spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

42 är nog fortfarande för stort, kan man ens ha plats för detta och en andra skärm någonstans som inte blir jättejobbig att använda? Brukar ju rulla med spelet på en, och webbläsare/spotify/discord på andra.

Jag kör en 27" stående på sidan om min 48" just nu.

Funkar bra men föredrar helt klart liggande sekundär skärm så jag tror att jag kommer ge mig på två extra skärmar i kommande kontor. Får se.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Med 42 tum blir det ungefär samma pixeltäthet som 27 tums 2560x1440 eller 38 tums 3840x1600 som är ganska standard. Den får samma bredd som 38 tums ultrawide vilket är lagom för ett skrivbord. Frågan är om den extra höjden gör att man får titta för mycket uppåt eller neråt?

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tänk dig detta spelet nedan med den röda bubblan uppe till vänster, antagligen en OLED-mördare.
Skulle nog inte kunna ha en OLED då jag kan sitta med samma spel flera timmar i sträck och vill inte oroa mig.

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/path-of-exile-screenshot-03-ps4-us-23oct2018?$native_nt$

Hello fellow PoE spelare

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag kör en 27" stående på sidan om min 48" just nu.

https://i.imgur.com/uCNMQT3.jpg

Funkar bra men föredrar helt klart liggande sekundär skärm så jag tror att jag kommer ge mig på två extra skärmar i kommande kontor. Får se.

https://i.imgur.com/NMc1PGU.jpg

Får man fråga vilka mått du har på ditt skrivbord, är det 160x80? . Är det ett kinnarps-skrivbord btw?

Permalänk
Inaktiv

Tror det kan vara en bra storlek att köra 4K på utan att behöva nån skalning i Windows?

Permalänk
Medlem

Är nära att köpa en 48" men kanske skall avvakta.

48-tummaren går ju att köra i custom resolution för att få en ultrawide, vilket är lockande

Om man ställer om 48-tummaren till 21:9, vilken tum motsvarar det då?

Och vilken storlek blir det om man gör samma sak på 42-tummaren?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd

42'' hade varit rätt lagom för mig även om kanske 38-40 hade passat lite bättre. Sitter på 34 hemma nu och en 27'' och två 24'' på högkant på jobbet. En kollega hade en 42''4K på jobbet ett tag och det var underbart att sitta vid den, och då var det ingen bra skärm i övrigt utan någon billig skit typ SwedX. Men det är (normalt) lite skillnad på vad man gör hemma och på jobbet. För spel och liknande hade det varit svårt att hålla koll på hela skärmen samtidigt och då tror jag typ 38 tum hade varit ganska perfekt. För utveckling eller andra kontorsgöromål så behöver man inte hålla koll på allt hela tiden utan man växlar fokus liksom.

Skrivet av Danieleet:

Dom håller sig faktiskt väldigt bra från att få burn-in på de senaste årens modeller. Har en OLED55C9 som har använts senaste ~9 månaderna till att spela Fifa, God of War, Astros playroom, spider-man och en del andra spel. Noll burn-in.
Kan även tilläggas att jag chattade med LG:s support inför köpet som hävdade att det skulle gå på garantin ifall burn-in uppstod.

Burn-in är knappt ett problem alls längre. Men scenariot som ställer till problem är ju inte spelande utan spelande av ett enda spel med fasta gränssnittselement konstant, eller visning av statiska saker helt enkelt. Så inga OLED för snabbmatsmenyer eller så, vi övriga behöver nog inte oroa oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Om man ställer om 48-tummaren till 21:9, vilken tum motsvarar det då?

48" 16:9 är ca 41.8"x23.5", samma bredd och 21:9 blir då 41.8"x17.9" vilket enligt pythagoras sats ger en diagonal på 45.5".

Skrivet av Shakermaker:

Och vilken storlek blir det om man gör samma sak på 42-tummaren?

39.8"

Tillägg: Detta förutsätter att man faktiskt använder 21:9, men det skulle ge en upplösning på 3840x1645. 3840x1600 är egentligen 21.6:9, så man tappar aningen mer om man använder den standardupplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Får man fråga vilka mått du har på ditt skrivbord, är det 160x80? Hade tänkt samma setup. Är det ett kinnarps-skrivbord btw?

Yes, 160x80. Vet inte vart underredet kommer ifrån, fick det gratis och satte en Ikea-skiva på det. Ser inte jättevackert ut med olika storlekt på fötterna (förmodar att det kommer ifrån ett kontorsbord med lite större yta på ena sidan) och färgen, men ska göra om alltihop efter kommande flytt så då ska jag nog passa på att fixa färgen också.

Skrivet av Shakermaker:

Om man ställer om 48-tummaren till 21:9, vilken tum motsvarar det då?

Ca 44" fick jag det till diagonalt när jag mätte min custom resolution som är 3840x1620.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ohh, synd på så låg upplösning. 8k hade varit perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

48" 16:9 är ca 41.8"x23.5", samma bredd och 21:9 blir då 41.8"x17.9" vilket enligt pythagoras sats ger en diagonal på 45.5".
39.8"

Tillägg: Detta förutsätter att man faktiskt använder 21:9, men det skulle ge en upplösning på 3840x1645. 3840x1600 är egentligen 21.6:9, så man tappar aningen mer om man använder den standardupplösningen.

Skrivet av macmann1:

Yes, 160x80. Vet inte vart underredet kommer ifrån, fick det gratis och satte en Ikea-skiva på det. Ser inte jättevackert ut med olika storlekt på fötterna (förmodar att det kommer ifrån ett kontorsbord med lite större yta på ena sidan) och färgen, men ska göra om alltihop efter kommande flytt så då ska jag nog passa på att fixa färgen också.

https://i.imgur.com/TFcR9lr.jpg

Ca 44" fick jag det till diagonalt när jag mätte min custom resolution som är 3840x1620.

Tack. Hmm. Har idag en 34 tum 21:9 som framförallt är för liten i höjd.

Har också en 40 tum 16:9 där den känns aningen för hög i höjd. Dock har jag ett väldigt litet skrivbord så kommer nog byta och öka till 80 eller 90 cm i djup.

Lite osäker om jag skall köra på 42 eller 48. Kanske kör 48 ändå i och med att den finns att köpa.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Okej, så det var inte en perfekt storlek alltså? Men folk kanske har längtat efter att kunna ha skärmen på längre avstånd vad vet jag..

Värt att lägga till att det ÄR rätt skönt att få bort skärmen en bit! (speciellt när man blir lite äldre och närseendet blir kasst)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.