Tisdagshäng – Jonas och Anton pingviniseras med Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Om du ska testa Ubuntu som nybörjare skulle jag ALDRIG välja en "mellan-version", som 21.04. Välj en LTS istället - dom släpps April, jämna årtal, så den senaste är 20.04.

Dessutom skulle jag inte använda Ubuntu över huvud taget, på grund av deras release-modell. Den går ut på att plocka vad som finns i utvecklingsversionen av Debian var 6:e månad, och släppa det. Man lägger klart på lite fixar, men det är ändå så att majoriteten av paketen som finns i Ubuntu är plockade från utvecklingsversionen av Debian som är plockade vid en godtycklig tidpunkt. Det finns inget som säger att det blir stabilt. Visst finns det paket som underhålls i Ubuntu, men majoriteten gör det inte.

Hur ska en nybörjare ens ha en chans att veta det? Det är lite det hela grejen är. Varför släpps ens en sådan variant för "allmänheten"?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Default i Gnome är att inaktivera Wayland om man kör med Nvidias drivrutiner. Vill han köra Wayland (vilket är en rätt dålig idé) måste han nog se till att KMS med nödvändiga moduler fungerar, bygga om initramfs och aktivera Wayland för Gnome. Finns säkert några Fedora-specifika guider där ute som kan hjälpa med det.

Wayland är ju dock fortfarande i alpha-stadiet så jag tycker det är mer huvudvärk än det är värt.

Permalänk

Jag undrar om Nvidia så småningom börjar göra fungerande drivrutiner nu när både Intel och AMD gör det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att Linux fortfarande är för krångligt för den genomsnittliga användaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul idé!

Sant, så länge som personen som lämnar ut kommandotexten inte är ett troll eller själv omedvetet blivit trollad, varpå otrevligheter kan uppstå.

(Ja, det går alltid att jävlas på alla möjliga sätt i alla OS, terminal eller ej, CMD eller PowerShell i Windows också, det är bara att kommandotext är ett av de enklaste sätten att lyckas ställa till det ordentligt om man är ett äckligt troll.)

Jag tror inte vi har samma humor, men.. jag föredrar nog vanliga skogstroll

Permalänk
Medlem

Varje gång ”terminalen” nämns i en linuxtråd så fördröjs linux for desktop ett år till…

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hur ska en nybörjare ens ha en chans att veta det? Det är lite det hela grejen är. Varför släpps ens en sådan variant för "allmänheten"?

Jag skulle säga att det inte är ett så stort problem som @gusnan säger. Ja: sätter jag upp en traditionell server som ska gå en stund så kör jag Ubuntu LTS. Men min speldator har snällt följt halvårsuppdateringarna utan några problem efter initial konfiguration.
Sen är det klart: jag bytte från Nvidia till AMD-grafik för att det stöds bättre på operativsystemet jag använder, och det är något man behöver fundera på.

Men hickups som att något skulle gå snett om du installerar för många paket samtidigt.. När du använder ett program och gör något utvecklarna inte planerat för och testat kan skumma saker hända.

Windows har genom sin användarbas färre ställen som är otestade i gränssnittet, men det är ju knappast problemfritt om du inte har vana vid operativsystemet och känner till dess quirks och ”undantag från regeln”. Min svärfar hittar i princip varje månad nya sätt att få Windows eller applikationer på den plattformen att hamna i skumma lägen som kräver mer djupgående datorkompetens för att ta sig ur.

Men skulle du göra en video av mig när jag försöker få till icke-serverrelaterade saker på en Windows 10-dator skulle du också få en studie i trial-and-error och stor frustration över att operativsystemet inte uppför sig som jag är van vid och att till synes enkla och vanliga operationer är gömda i appar tre nivåer ner i kontextmenyer som jag bara har en vag aning om var jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men skulle du göra en video av mig när jag försöker få till icke-serverrelaterade saker på en Windows 10-dator skulle du också få en studie i trial-and-error och stor frustration över att operativsystemet inte uppför sig som jag är van vid och att till synes enkla och vanliga operationer är gömda i appar tre nivåer ner i kontextmenyer som jag bara har en vag aning om var jag ska leta efter.

Förstår att du kanske pratar i mera generella termer men vad är det du gör på en vanlig installation av windows som inte är en server?
Enda gången det kan vara lite pillig - för mig - är att få nätverket hemma att fungera. Annars gör jag ingenting med operativsystemet som kräver något utöver det vanliga.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Förstår att du kanske pratar i mera generella termer men vad är det du gör på en vanlig installation av windows som inte är en server?
Enda gången det kan vara lite pillig - för mig - är att få nätverket hemma att fungera. Annars gör jag ingenting med operativsystemet som kräver något utöver det vanliga.

Nätverket är klassiskt.
Lägga till språk- eller regionsinställningar för folk som behöver flera eller andra uppsättningar tror jag tog en halvtimme för mig att få att ta effekt första gången jag försökte.
Uppdatera installerade program: du måste manuellt kolla varje program om det håller sig uppdaterat och i annat fall gå till tillverkarens webbsida och ladda ner arkiv eller installationsfiler - Slackware var mer användarvänligt än så 1997 och då ska vi inte ens prata om moderna system som FreeBSD. 😆
Ett partytrick jag har är att uppgradera Ubuntuservrar från en LTS-version till nästa innan månadens uppdateringar hunnit installeras färdigt på en Windowsmaskin.
Försöker du installera skrivare får du en halv gigabyte med bloatware och spyware medan drivrutinen i sig väger in på 112 KB.
Precis som i många Linuxskrivbord finns sällan någon enhet i Windows: ska du ändra mer avancerade inställningar gräver du dig igenom arkeologiska strata tills inställningsprogrammen har Windows 95-konventioner.
Jag vet inte hur det är idag, men försök installera Office från Windows Store-appen. Sist jag försökte (som i ärlighetens namn var några år sen), var första två söksidorna fulla av scam-appar med stulna ikonteman som lätt hade lurat min moster.

Skrivet av Wiinis:

Annars gör jag ingenting med operativsystemet som kräver något utöver det vanliga.

Och så länge du inte gör det så stöter du ju inte på edge cases som sällan testas och därför är skakiga. Är du van vid operativsystemet och kan dess konventioner gör du sällan saker utöver det vanliga och då funkar ju alltid allt: Jag blir oerhört sällan frustrerad när jag sitter i mina primära operativsystem, men Windows som jag sällan rör annat än via PowerShell eller Ansible irriterar livet ur mig med sina designval när jag måste använda GUI:t.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta var ett roligt initiativ. Jag reagerade på vissa saker.

Ni visade inte Lutris som funkar väldigt bra för mig.
Det "klagades" på att det är svårt att veta vad man ska installera från "App-Store" (Pop-Shop), jag undrar bara: Hur vet ni vad ni ska installera i Windows? Och hur smidigt är det att uppdatera alla dina program i Windows?

Hade varit roligt att se mer på detta tema. Kanske med någon gäst som är lite mer påläst? Och/eller göra lite research först för att visa några saker som fungerar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag blir oerhört sällan frustrerad när jag sitter i mina primära operativsystem, men Windows som jag sällan rör annat än via PowerShell eller Ansible irriterar livet ur mig med sina designval när jag måste använda GUI:t.

Du menar det där GUI:t i Windows som har ett 10-tal olika uteenden i enbart Windows 10 (beroende på feature-release)? Många inställningar har ändrats en gång i halvåret i Windows och lämnas oftast halvfärdiga inför kommande feature-release.

Att Microsoft numera ändrar på nära nog grundläggande funktionalitet mellan releaserna, gör att jag numera spyr galla över allt som inte är LTSB/LTSC-releaser.

Själv har jag kört GNU/Linux till och från sedan första bekantskapen 1996. Det många inbita Windows-användare verkar missa, är den enorma valfriheten som finns i Linux-världen. Vill man köra en distribution som liknar Windows (och alla dess möjligheter), så kommer den uppsättningen att bli väldigt bloatad och spretig (med GTK, GTK+, Qt etc.). Vill man däremot ha en strikt enhetlig upplevelse a la macOS, välj då bibliotek (program) därefter.

De som hackar UX-delarna i GNU/Linux inser inte att exempelvis Gnome och KDE (för att nämna vanliga skrivbordsmiljöer) är lika långt ifrån varandra som Android, iOS och Windows Mobile. Skillnaden är bara att Linux tillåter användarna att köra samtliga applikationer på en och samma maskin.

Själv gillar jag inte den spretigheten och har därför valt att främst välja Gnome (GTK+) och undviker att blanda in program skrivna för KDE (Qt). Men valfriheten finns där!

Ang. guidelines, så tycker jag att det Gnome tagit fram här långt mer genomtänkt än den röra som Microsoft lämnat efter sig sedan Windows 8:

https://developer.gnome.org/hig/

Till er som hackar ned på UX-tänket i GNU/Linux utan hänsyn på distribution och skrivbordsmiljö. Titta gärna en närmare titt på Windows 11 innan ni säger något igen

Permalänk
Medlem

Sjukt kul initiativ grabbar! Jag bytte till Linux för 10 år sedan, Sen jag började jobba som Embedded-Linux utvecklare. Så Linux på Desktop är ju såklart ett krav. Blev lite ledsen i ögat när Anton sa att Linux Mint ser ut som Windows 98 haha Distrohoppat endel men har fastnat för Mint, då de funkar riktigt bra. Kanske inte de flashigaste men grymt användarvänligt. Och även perfekt för utveckling. Dock är standard ikonerna lite tråkiga nu förtiden. Jag har installerat "breeze-icon-theme" och confat sǻhär! Lite mindre win98-look

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Ni visade inte Lutris som funkar väldigt bra för mig.
Det "klagades" på att det är svårt att veta vad man ska installera från "App-Store" (Pop-Shop), jag undrar bara: Hur vet ni vad ni ska installera i Windows? Och hur smidigt är det att uppdatera alla dina program i Windows?

This. Det är ett annat system och man behöver behandla det enligt den insikten. Jag har sett Windowsanvändare bli frustrerade i macOS(!) - inte för att systemet är svåranvänt, men för att de försökte använda Macen som om den vore en Windowsmaskin.

Återigen: Samma video men med typ mig som försöker installera och konfigurera Windows 10 eller 11 hade troligen sett liknande ut, med skillnaden att jag regelbundet använder serverversioner av Windows så jag har lite bakgrundskoll.

Skrivet av walkir:

Själv har jag kört GNU/Linux till och från sedan första bekantskapen 1996. Det många inbita Windows-användare verkar missa, är den enorma valfriheten som finns i Linux-världen. Vill man köra en distribution som liknar Windows (och alla dess möjligheter), så kommer den uppsättningen att bli väldigt bloatad och spretig (med GTK, GTK+, Qt etc.). Vill man däremot ha en strikt enhetlig upplevelse a la macOS, välj då bibliotek (program) därefter.

Också en viktig poäng att ta med. En ren Gnome-installation med enbart GTK-baserade applikationer är inte mindre clean än de mer vanliga konsumentoperativen, liksom en ren Plasma-installation med bara Qt-program.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

De som hackar UX-delarna i GNU/Linux inser inte att exempelvis Gnome och KDE (för att nämna vanliga skrivbordsmiljöer) är lika långt ifrån varandra som Android, iOS och Windows Mobile. Skillnaden är bara att Linux tillåter användarna att köra samtliga applikationer på en och samma maskin.

Själv bryr jag mig inte så mycket om frågan, men det är ju inte säkert att man har möjlighet att välja så lätt. Vissa program kör Qt, andra GTK och några har flera olika inkarnationer. Under windows hade de förmodligen sett snarlika ut ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Själv bryr jag mig inte så mycket om frågan, men det är ju inte säkert att man har möjlighet att välja så lätt. Vissa program kör Qt, andra GTK och några har flera olika inkarnationer. Under windows hade de förmodligen sett snarlika ut ändå.

Nja, i Windows ser det ofta ut som det gjort sedan Windows Vista/7. Jag blir mörkrädd varje gång jag öppnar Adobe Photoshop eller Lightroom och möts av hur dåligt gränssnittet skalas samt hur fildialoger inte anpassas efter Windows (mörkt tema exempelvis).

Även merparten av "Administrative Tools"-programmen som är mer eller mindre bortglömda.

Hade nog inte heller själv reagerat så mycket, om det inte vore för att "allt" fungerar felfritt under macOS. Även min gamla Ubuntu 18.04.5 LTS håller ihop utseendet mycket bättre än Windows 10.

Som jag sagt i andra trådar, så hade jag hoppats att Microsoft städat upp mycket i Windows 11, men som det ser ut just nu så är allt ännu spretigare än någonsin.

Tycker bilden nedan sammanfattar det hela bra:

Ganska intressant hur vissa saker sett likadana ut sedan Windows 95 Kan tillägga att Windows 11 även har "Metro UI" från Windows 8 på inloggningsskärmen (under hjälpmedel), då bilden är från en lite äldre version av Windows 11.

Permalänk
Hedersmedlem

@walkir Det är ju ganska vanligt att applikationer medvetet ser annorlunda ut (office var ensamma om ribbon länge, spotify har något eget elände, startmenyn (både nya och gamla) är speciell o.s.v), men när de försöker ha den "traditionella" windows-stilen lyckas de ganska bra. Gimp och wireshark har till exempel snarlika knappar, rullningslister och liknande trots olika ramverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Gimp och wireshark har till exempel snarlika knappar, rullningslister och liknande trots olika ramverk.

GIMP kommer alltid ses som ett misslyckat GTK-experiment i mina ögon (även om egentligen GTK uppkom genom GIMP). Lite komiskt att det gick över till GTK 3 en månad innan 4:an släpptes Istället är det gThumb som gäller för enkel bildbearbetning och webbapplikationer som Pixlr E (https://pixlr.com/e/) om jag behöver något mer avancerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

2021 är året där Linux tar över.

Så har man sagt i säkerligen 10år iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Så har man sagt i säkerligen 10år iaf

I mitt fall så kunde jag släppa dual-boot fusket för en månad sen och att gå över till AMD hjälpte att påskynda
Jag kan GIMP och kollar jag på någon Photoshop tut på Youtube så fattar jag hur man gör samma i GIMP, typ, sen att man kan möblera om i GIMP för att efterlikna Photoshops miljö är svårt att veta om man stänger ner det efter 30 sek
Och Darktable kanske?

Primärt var tanken att min DAW och musikskapande skulle vara Linuxmiljö och då att spel skulle ta tid att få stöd för, zzz, men Proton har ju löst nästan hela (mitt) biblotek redan, och inte ens testat Heroic eller Lutris än, eller proton GE eller annat jag kanske missat.

Så, fullt stöd för Fuskskydd under Proton/WINE och drag n drop stöd mellan VSTs är nog endast 2st gnäll istället för 20st

Och när jag börja så skulle man ha Jack? och patcha? det och förstå det och jag tänker ju inte hur man gör på Windows eller andra OS efter som man är på Linux, men sen fick vi ALSA och nu Pipewire på gång och som nu har EasyEffects med en aaaaning lägre latens, jag klagar verkligen inte.

Det finns dem som börjat med Linux långt före mig (20 år sen?) när allt kanske var grekiska *credits*

Bara för att Linux går framåt gör väl inte Windowsanvändare något, kör med det då så slipper ni lära er något nytt och störa er, gör som ni vill eller inte, men att slänga fynd och sarcasm i var tråd gör ont i ögat att se och Swec har just börjat, gör det något? kan folk få avgöra själv efter som alla andvänder datorn till olika saker med olika behov och kanske är nyfikna som jag.

Dem som genuint vill prova och har problem kan ju be om hjälp och starta en tråd eller hitta en tråd för sånt.

Det enda jag lider av just nu är att jag är sugen på att testa andra distros för det var ett tag sen

Och en sak till, jag är ingen Linux mästare, jag gav bara inte upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kollar på streamen nu, fan vad mycket problem det var med allting. @Undac visste ju till och med att om man tar engelska som språk i popOS så är det tamefan omöjlig att hitta svensk layout i listan. Det är nåt kryptiskt EU_LATIN-trams.

Buggar i steam, problem med affären som också har dålig layout, råkade man klicka X i högra hörnet på steam så hittar man inte tillbaka, kopiera kommandon från internet för att kunna göra saker...

Nä, Linux är inte färdigt, långt ifrån, när erfarna nördar som Swec-redaktionen stöter på patrull stup i ett. Hur ska en vanlig användare använda det här?

Tekniken i botten är god, men det märks att det inte är några UX-proffs som ligger bakom.

edit: hehe, systemuppdateringar la av nästan direkt. På en helt nyinstallerad version av OSet.

Det här med svenska tangentbordslayout är väl inte helt perfekt det håller jag med om. Men vet man att man ska leta efter sv_latin1 eller liknande löser det sig. Men det är svårt för en ny användare.

Att de tappade bort sig när de skulle starta om steam är för att de stängde av det fel. De missade att det fungerar som i Windows och man måste explicit välja "Exit" eller stänga via taskbar. Problemet är väl att man sällan startar om steam normalt sett.

Anledningen till att systemuppdateringarna slutade fungera var för att de kopierade kommandon från internet och klistrade in i terminalen trots att de själva påpekade hur dåligt det var att göra så om man inte visste vad man gjorde. Då lades ett repo till i pakethanteraren som rörde till det. Så fort de plockade bort det igen fungerade allt som innan med systemuppdateringarna.
De hittade kommandot under något som inte var kopplat till POP OS så det fanns ju inga garantier för att det skulle fungera.

Det hade kanske varit bättre att ta Debian-paketet eller något annat alternativ.

Skrivet av Printscreen:

Hehe tar inte illa upp, jag har testat linux varje år sen typ 2005/2006 och det har ju hänt en hel del, men det är ändå inte riktigt "klart". Och jag måste nog upprepa mig lite, och säga att hela uppsvinget Linux har haft nu sen Steam sa att dom ska bygga SteamOS är ju att "gemene man" ska klara av det, och att det ska vara "out of the box" enkelt att använda.

Alla Linuxvurmare på forum (inte kanske just du, men du förstår vad jag menar) säger att det är precis lika enkelt som att använda Windows eller Macos, och det är just det jag sätter mig emot, för det är liksom inte sant (än).

Gissa vad som rullar på min primär rigg nu?
https://i.imgur.com/nkZRrhl.png

Jo, Fedora 34! Sitter nu och river håret för att Nvidias drivrutin inte vill installeras på ett enkelt sätt. Jag gick in på nvidia.com och laddade hem en .run-fil som jag sen dubbelklickade på. Ahh juste, den öppnas i en texthanterare istället, drygt att ladda in 259MB i motsvarigheten till notepad.

Nåja, in i terminalen!

[marnil@localhost Downloads]$ ./NVIDIA-Linux-x86_64-470.63.01.run
bash: ./NVIDIA-Linux-x86_64-470.63.01.run: Permission denied

Ajuste, måste chmoda så man får exekvera filen!

[marnil@localhost Downloads]$ chmod +x ./NVIDIA-Linux-x86_64-470.63.01.run

Nu kör vi!

marnil@localhost Downloads]$ ./NVIDIA-Linux-x86_64-470.63.01.run
Verifying archive integrity... OK
Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 470.63.01........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
nvidia-installer: Error opening log file '/var/log/nvidia-installer.log' for writing (Permission denied); disabling logging.

Ajuste, jag måste vara root.

[marnil@localhost Downloads]$ sudo -i
[sudo] password for marnil:
[root@localhost ~]# cd /home/marnil/Downloads
root@localhost Downloads]# ./NVIDIA-Linux-x86_64-470.63.01.run
Verifying archive integrity... OK
Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 470.63.01........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
(Här gick det sönder, jag får inte köra X11, dvs en fucking fönsterhanterare).

Nåja, ut på internet!
(Googlar)

Aha, man måste köra RPMFusion:
[marnil@localhost Downloads]$ sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-re... -E %fedora).noarch.rpm
(massa rader text)
"Package rpmfusion-free-release-34-1.noarch is already installed."

Så, nu kan jag installera:
[marnil@localhost Downloads]$ sudo dnf -y install kmod-nvidia
Installed:
kmod-nvidia-3:470.63.01-1.fc34.x86_64

[marnil@localhost Downloads]$ sudo dnf install xorg-x11-drv-nvidia-cuda

Så!

I windows är detta:
Geforce experience -> Sök uppdatering -> Expressinstallation -> klart.

I bakgrunden ser du ett terminalfönster där jag fått hacka till så att min loginskärm hamnar på rätt monitor. Den defaultar nämligen till TVn, som oftast kör AppleTVn istället för datorskärm. Så jag måste byta till HDMI1 på TVn för att kunna logga in på min linuxterminal.

Fixen för detta är skitenkel! In i "display" och ställ in som du vill ha, sen kolla din konfigfil:

[marnil@localhost ~]$ vim ~/.config/monitors.xml
[marnil@localhost ~]$ vim ~/.config/monitors.xml
[marnil@localhost ~]$ sudo cp -v ~/.config/monitors.xml /var/lib/gdm/.config/
[sudo] password for marnil:
'/home/marnil/.config/monitors.xml' -> '/var/lib/gdm/.config/monitors.xml'
[marnil@localhost ~]$ sudo chown gdm:gdm /var/lib/gdm/.config/monitors.xml

Svinenkelt för att ny användare, eller hur? För grejer som funkar ur lådan i både Windows och Macos.

Ajuste, vet du när Display Stream Compression ska börja funka i Linux? Kan inte köra min G9-skärm i 240hz i 5120x1440p i Linux.

Jag minns inte när jag installerade drivrutiner från nvidia från deras egna webbsida i Linux senast. Det var ingen trevlig upplevelse då och verkar inte vara bättre nu. De kunde gärna få förbättra det där. Men i de flesta distar ingår det i pakethanteraren så det är sällan svårare än att söka på nvidia i GUI eller köra ex "sudo pacman -S nvidia" i Arch. Hur man gör i varje enskilt fall är sällan mer än en google-sökning bort.

Så här verkar man göra i Fedora 34:
https://ask.fedoraproject.org/t/nvidia-auto-installer-for-fed...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag skulle säga att det inte är ett så stort problem som @gusnan säger. Ja: sätter jag upp en traditionell server som ska gå en stund så kör jag Ubuntu LTS. Men min speldator har snällt följt halvårsuppdateringarna utan några problem efter initial konfiguration.
Sen är det klart: jag bytte från Nvidia till AMD-grafik för att det stöds bättre på operativsystemet jag använder, och det är något man behöver fundera på.

Men hickups som att något skulle gå snett om du installerar för många paket samtidigt.. När du använder ett program och gör något utvecklarna inte planerat för och testat kan skumma saker hända.

Jag skulle säga att det handlar om VILKA paket man installerar. Om man installerar något som inte ligger main, utan i universe, så är chansen BETYDLIGT högre att du springer in på problem.

I universe så är det väldigt ofta paket som är hämtade från Debian rakt av, och som sagt vid en godtycklig tidpunkt någonstans i Debian utvecklingscykel (ur Debians perspektiv), så om ingen underhåller paketet i Ubuntu så ligger det på Debianutvecklaren. Och varför skulle Debian-utvecklaren ta hand om paketet i Ubuntu och rätta felen som finns i den versionen? Han kanske inte ens har en Ubuntu-installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Fedora har som policy att inte paketera proprietär mjukvara, vilket bland mycket annat inkluderar NVIDIAs drivrutiner. Så det finns tyvärr inget officiellt sätt att installera dem i just Fedora, utan vad du länkar till är ett av de ej officiella sätten att göra det på (att använda RPMFusion verkar vara det andra populära sättet).

Fedora är med andra ord kanske inte det bästa valet för en nybörjare om man bara vill att det ska fungera och inte bryr sig om ifall all mjukvara man använder är fri eller ej. Som du säger är det oftast mycket enklare i andra distributioner som inte har en sån policy.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Jag skulle säga att det handlar om VILKA paket man installerar. Om man installerar något som inte ligger main, utan i universe, så är chansen BETYDLIGT högre att du springer in på problem.

I universe så är det väldigt ofta paket som är hämtade från Debian rakt av, och som sagt vid en godtycklig tidpunkt någonstans i Debian utvecklingscykel (ur Debians perspektiv), så om ingen underhåller paketet i Ubuntu så ligger det på Debianutvecklaren. Och varför skulle Debian-utvecklaren ta hand om paketet i Ubuntu och rätta felen som finns i den versionen? Han kanske inte ens har en Ubuntu-installation.

Så är det ju - men det är ju fortfarande ett ganska milt problem jämfört med vad du kan råka ut för om du försöker installera mindre välkända program i Windows. Och precis som i Windowsvärlden: Ju mindre erfaren du är på plattformen eller IT-kompetent i stort, desto mindre är risken att du behöver gå utanför Main respektive "de vanliga" programmen. Faktum är att Ubuntu uttryckligen skriver att Universe och Multiverse faller fullständigt utanför deras support. Verkligheten i Windows är ju i grund och botten värre: vad som helst du installerar som inte uttryckligen kommer från Microsoft - och det är i princip bara Windows och Office - är ditt eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så är det ju - men det är ju fortfarande ett ganska milt problem jämfört med vad du kan råka ut för om du försöker installera mindre välkända program i Windows. Och precis som i Windowsvärlden: Ju mindre erfaren du är på plattformen eller IT-kompetent i stort, desto mindre är risken att du behöver gå utanför Main respektive "de vanliga" programmen. Faktum är att Ubuntu uttryckligen skriver att Universe och Multiverse faller fullständigt utanför deras support. Verkligheten i Windows är ju i grund och botten värre: vad som helst du installerar som inte uttryckligen kommer från Microsoft - och det är i princip bara Windows och Office - är ditt eget ansvar.

OK, jämfört med windows ja. Mitt perspektiv är jämfört med andra linuxdistributioner, men du har rätt när det kommer till jämförelsen med Windows.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja bestrid det du påstår. Ubuntu helt ok ur boxen. Det som är problem lite linuxvärlden är väl inte samma mängd program som till Windows och Mac. Men Linux är alldetes utmärkt om man t.ex en äldre dator och vill ha den som surf station.

Skrivet av Strangeattractor:

Känner bara att jag vill upprepa, att ingenting illa menat från min sida. Själv har jag enbart, bortsett från i en del jobbrelaterade sammanhang, använt GNU/Linux i många år. Men Linux är absolut inte för alla, speciellt inte om man föreställer sig att allt ska fungera klockrent "out of the box", eller att Windows-specifika program ska fungera problemfritt. För en s.k. "power user" så är det däremot helt klart någonting man borde överväga att använda i händelse av att man inte är nöjd med det OS man brukar använda. Hur bra distron som användes i streamen lyckades beror förstås på ens förväntningar, och distributionens målgrupp. Det är långt ifrån alla distros som lyckas väl med att uppnå det de ger sken av att kunna erbjuda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Jag skulle vilja bestrid det du påstår. Ubuntu helt ok ur boxen. Det som är problem lite linuxvärlden är väl inte samma mängd program som till Windows och Mac.

Mängden program är nog inte något större bekymmer, men däremot är det ju inte säkert att just de program man är van vid från Windows eller Mac fungerar.

Citat:

Men Linux är alldetes utmärkt om man t.ex en äldre dator och vill ha den som surf station.

Just det där användningsfallet är väl dock inte så roligt? Linux fungerar förvisso även på äldre hårdvara, men den grafiska miljön är inte alls lika anspråkslös och skall man dessutom ha webbläsare och flash (det är kanske ett mindre problem numera) på det blir det ofta segt.

Permalänk
Hjälpsam

Kör just nu Linux Mint på min mainframe.
Fungerar bra än så länge, installationen var lite jobbig eftersom jag var tvungen att själv partitionera, välja partitioner och storlek på dessa, detta eftersom jag installerat på separat disk.
Installerat Steam, när man klickar på visa endast spel som går på Linux, blir min lista mycket kortare, men det är inte oväntat.
Wine funkar tydligen inte till Min version och Proton hittade jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Kör just nu Linux Mint på min mainframe.
Fungerar bra än så länge, installationen var lite jobbig eftersom jag var tvungen att själv partitionera, välja partitioner och storlek på dessa, detta eftersom jag installerat på separat disk.
Installerat Steam, när man klickar på visa endast spel som går på Linux, blir min lista mycket kortare, men det är inte oväntat.
Wine funkar tydligen inte till Min version och Proton hittade jag inte.

Proton aktiveras i Steams inställningar. Lite osäker på exakt var men alternativet finns. Kan vara en extra flik bara för Linux om jag inte missminner mig.

Edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Proton aktiveras i Steams inställningar. Lite osäker på exakt var men alternativet finns. Kan vara en extra flik bara för Linux om jag inte missminner mig.

Edit: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.g7XxKArJPZPhKbOY5QymWgAAAA%26pid%3DApi&f=1

Tillägg, man kan även högerklicka på ett spel, klicka på properties -> compatibility -> Force the use if a specific Steam Play compatibility tool om man vill sätta en specifik version av proton för ett visst spel. Vissa spel kanske inte klarar av att köra i experimental t.ex, och då kan man sätta så att det spelet kör version 6.3-6.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Proton aktiveras i Steams inställningar. Lite osäker på exakt var men alternativet finns. Kan vara en extra flik bara för Linux om jag inte missminner mig.

Edit: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.g7XxKArJPZPhKbOY5QymWgAAAA%26pid%3DApi&f=1

Tack! hittade det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |