Veckans fråga: Har du din dator ansluten till en TV?

Permalänk
Medlem

Har en Chromecast inkopplad i TV:n, som förstås går att strömma till från datorn, men det räknar jag inte riktigt. Använder den knappt alls, och senaste gången från datorn var nog 2019. Så jag svarade nej.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör en OLEDCX55 som datorskärm. Sitter ungefär en meter ifrån när jag arbetar eller spelar något. Kändes rätt stort i början. Men med TV som primärskärm och LG32 Ultrafine på sidan så har man så mycket yta att arbeta på och att spela är mycket trevligt med så stor skärmyta också. Har såklart trådlösa tangentbord och mus, samt en PS5 kontroll för om man vill slappa från lite mer avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickzter:

Skrämmande hur lik vår setup är. Samma keyboard, samma mus, samma TV+extra monitor setup, stora högtalare, daym....du måste vara min soulmate nånstans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Skrämmande hur lik vår setup är. Samma keyboard, samma mus, samma TV+extra monitor setup, stora högtalare, daym....du måste vara min soulmate nånstans!

😘

Permalänk
Musikälskare

10m HDMI-kabel till TVn ja, fungerar perfekt och används dagligen

EDIT: Supra kabel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brukade ha en 10 meter högkvalitativ HDMI-kabel från dator i sovrummet till PC i vardagsrummet, med hål borrat genom väggen och allt. Men jag kom fram till att den aldrig användes och ville ha HDMI-porten till annat.

Jag tror jag körde Steam Link genom Apple TV en gång.. eller om det var Moonlight, och det fungerade finemang. Dock kan jag uppenbarligen leva utan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

What is teevees, precious?!?

Permalänk
Medlem

En nuc i biorummet kopplad till en projektor, tre nuc och träningsdatorn är kopplade till en vägghängd TV.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Hedersmedlem

Tidigare hade jag grafikkortet kopplat till datorskärmen och moderkortet kopplat till receivern för filmtittande. Min receiver har även 2st HMDI-UT vilket gjorde att jag även hade en kabel från receivern till datornskärmen ifall jag var sugen att spela konsollspel på datorskärmen.

Sedan jag flyttade för några år sedan har jag inte orkat koppla ihop allt då TVn numera har en NUC som sköter allt jag kan tänkas behöva i medieväg, och i princip det enda konsolspel jag tidigare spelade på datorskärmen finns numera på PC (Halo: MCC).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Nej, ser inte riktigt vitsen med det längre. Mina två TVs har en varsin Shield, den enklare till min gamla i sovrummet och Pro-modellen till min OLED i vardagsrummet.

Brukade köra diverse HTPC-mjukvaror förr i tiden men lite osäker exakt när jag slutade. Men var ett par år sedan iallafall.

Permalänk
Medlem

De flesta TV-apparater går väl inte högre än 60Hz? Annars hade det ju varit ett alternativ helt klart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De flesta TV-apparater går väl inte högre än 60Hz? Annars hade det ju varit ett alternativ helt klart.

Oled 120Hz.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har 3 st tvapparater med minst en (upp till 3 st på nån) dator inkopplad.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen TV. Hört att mina växter dör av strålningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickzter:

Snyggt! Ser ut som att du har en bräda till mus och tb? Produkt eller eget bygge?

Skrivet av JoOngle:

Skrämmande hur lik vår setup är. Samma keyboard, samma mus, samma TV+extra monitor setup, stora högtalare, daym....du måste vara min soulmate nånstans!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Snyggt! Ser ut som att du har en bräda till mus och tb? Produkt eller eget bygge?

https://i.imgur.com/Wk6Ekrx.png

En träskiva som låg över i farsans garage å klippte till en gammal musmatta. Helt perfekt att ha i knät 😁

Permalänk
Medlem

Tekniskt sätt ja hehe Men jag har den på mitt skrivbord

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RTX 3080Ti --> LG C9 55" 3840x2160@120Hz

Fungerar hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Nej men jag streamar spel och film från datorn till tvn.

Permalänk
Medlem

Jo har kört med en tv som skärm i några år nu, funkar finfint. Använder COUCHMASTER i soffan sitter riktigt bra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har en HTPC kopplad till TV'n. Den används nästa bara till TV, webradio och emellanåt spel.

Permalänk
Medlem

HTPC till TV.
Andra är kopplade till skärm.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Ett tag var de soffgaming men sen var de nåt som rasa ihop och man ledsna och började med bilmek, då nöjde man sig med billig lappy och en 55". Kan nog ha varit pga min Samsung 24" från *PIXMANIA* säcka ihop som soffgaming tog fart

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag kör en HTPC i vardagsrummet. Min TV används egentligen aldrig till något annat än HTPCn, kollar netflix och allt annat via den. Borde nog egentligen köpa ett okej grafikkort till HTPCn då IGPUn på min i3 2300 lämnar lite att önska i form av bildkvalitet. Den kan inte visa mer än 1080p... men men

För gaming PCn vet jag inte om jag skulle kunna tänka mig att köra en TV som primär bildskärm. Såg att LinusTechTips körde en video om det här om dagen och den gjorde inget för att övertyga mig

Permalänk
Medlem

Couchmaster+Tv+Divansoffa är life!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Panthro:

hmm ibland blir jag verkligen förvånad över över svaren...

61% nej jag trodde minst 70+ skulle svarat ja

Den här gången måste jag faktiskt säga att det är bäddat för att folk ska tolka frågan helt olika. Först står det "har du din dator ansluten till en TV?", vilket förstås väldigt många har. Frågan i själva omröstningen, "Använder du en TV som datorskärm?", betyder för mig något helt annat: inte att man har en lång HDMI-kabel till TV:n för att se på film eller spela multiplayerspel i soffan, utan att man gör saker som att surfa, chatta, mejla, skriva dokument, redigera bilder/video, programmera och spela CS på en TV som står på skrivbordet eller liknande, som om den vore en datorskärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej, har inte någon TV.
Däremot en dedikerad 32" skärm som står i vardagsrummet enbart för att köra Chromecast och dylikt mot.

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk

HTPC ftw, så smidigt att kunna göra vad man vill på TVn. Inte något inbyggt skräp Men de inbyggda programmen i TV apparater har börjat bli riktigt bra nu och räcker fint för de flesta. Jag kör en strömsnål HTPC med okej prestanda så enklare spel fungerar fint, 4k fungerar för film/serier och jag kör nu och då den som spelserver samtidigt eller andra mindre krävande projekt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Alltid inkopplad, men nu var det länge sedan som jag använde TVn till datorn.
Nuvarande är en 50" 1080p@60. Så blir inte så mycket gaming. Annars är det slö emulatorgaming som gäller.
Hade jag haft en större, med högre upplösning och högre refreshrate så hade det blivit mer.

Skrivet av No1Bear:

Fungerar hur bra som helst

Gör det verkligen det? Räcker det verkligen med grafikkort? ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem

Röstade nej för jag har ingen tv men jag tvivlar på att jag kommer att skaffa nån ny monitor, utvecklingen på dem har stannat och de blir bara dyrare och dyrare trots att de är omsprungna av tvar i bildkvalitet i rimliga prisklasser och storlekar numera.
Nästa bildvisare till datorn lär bli en tv kring 50" för sedan blir det trångt på skrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.