Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta ny bil

Hallå!

Nu till våren (tänker mig April 2022) blir det dags för en ny bil då jag är väldigt trött på min nuvarande.
Jag vill gärna ha tips på bilar att kika på. Vad jag inte bör välja, vad jag bör tänka på osv.

Jag köra cirka 2000 mil per år. Kanske 70% motorväg och 30% stadskörning.
Tänker mig en "nybegagnad" bil. En bil som gått 500-2000 mil och är kanske 1 år gammal.
Målet är att ha bilen i 6-7 år. För att sedan byta när den gått 14000 mil.

Det ser ut som att begagnatpriset på min nuvarande bil kommer ligga runt 80,000:- till våren. Detta får bli kontantinsatsen.
Den nya bilen bör inte kosta mer än 300,000:- för att då hamna på en månadskostnad kring 3000:-

Jag har inte tillgång till någon laddstolpe. Varken hemma eller på jobbet. Staden jag bor i har väldigt få laddplatser och jag är inte intresserad i att lämna bilen någonstans och vänta på laddning. Så tyvärr måste jag nästan tänka bort elbil och plug-in. Men om ni har en anledning till att jag inte ska tänka bort detta så berätta gärna.

Inga speciella krav. Låg förbrukning är såklart trevlig och en skatt som inte är sjukt dyr (typ 3x5000:- för första tre åren är OK)
Ser gärna att bilen storleksmässigt är som en Volvo V40 (2014) eller större. Inte mindre.

Jag har sneglat lite på Peugeot 2008 GT och BMW 218 Gran Coupé M Sport. De ser ut att hamna kring min budget till våren om man lyckas få tag på en. Även Volvo V60 men känns som varannan bil man ser på gatan är en sån
Så gärna en bil som är "lite roligare". Alltså inte en Toyota Corolla eller Kia Ceed. Även om det är bra bilar!

Men, kom gärna med förslag. Är det något jag bör tänka på? Har jag glömt något?

Undviker gärna inlägg som tycker det är "slöseri med pengar" eller liknande. OM du inte har en jäkligt bra anledning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ska du pendla? Har du barn? Hund? Vill du köra vroom vroom? Vad ska bilen användas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ska du pendla? Har du barn? Hund? Vill du köra vroom vroom? Vad ska bilen användas till?

Pendla ja, men inte varje dag i veckan. Jag jobbar hemma minst en dag i veckan. Frugan använder bilen till sitt jobb, men det är nära, typ 7 minuter.
Inga barn.
Ingen hund.
Behöver inte köra fort.
Kommer användas till att åka till jobbet, affären, familj, vänner, resor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

"Jag har inte tillgång till någon laddstolpe. Varken hemma eller på jobbet. Staden jag bor i har väldigt få laddplatser och jag är inte intresserad i att lämna bilen någonstans och vänta på laddning. Så tyvärr måste jag nästan tänka bort elbil och plug-in. Men om ni har en anledning till att jag inte ska tänka bort detta så berätta gärna."

Så varför ska det inte ska tänkas bort, eller läste du inte startinlägget?

Permalänk
Medlem

Jo men vart ska jag ladda? 2000 mil om året och kan inte förlita mig på de två laddstationerna vid Ica eller arenan. Speciellt inte när frugan tar bilen när jag kommer hem

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Viking
Skrivet av ztenlund:

"Jag har inte tillgång till någon laddstolpe. Varken hemma eller på jobbet. Staden jag bor i har väldigt få laddplatser och jag är inte intresserad i att lämna bilen någonstans och vänta på laddning. Så tyvärr måste jag nästan tänka bort elbil och plug-in. Men om ni har en anledning till att jag inte ska tänka bort detta så berätta gärna."

Så varför ska det inte ska tänkas bort, eller läste du inte startinlägget?

Läste nog alla stycken förutom just det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

Jo men vart ska jag ladda? 2000 mil om året och kan inte förlita mig på de två laddstationerna vid Ica eller arenan. Speciellt inte när frugan tar bilen när jag kommer hem

Bor ni i villa så är det väl bara att installera en? Med lägenhet blir det nog svårare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Inga speciella krav. Låg förbrukning är såklart trevlig och en skatt som inte är sjukt dyr (typ 3x5000:- för första tre åren är OK)
Ser gärna att bilen storleksmässigt är som en Volvo V40 (2014) eller större. Inte mindre.

Jag har sneglat lite på Peugeot 2008 GT och BMW 218 Gran Coupé M Sport. De ser ut att hamna kring min budget till våren om man lyckas få tag på en. Även Volvo V60 men känns som varannan bil man ser på gatan är en sån
Så gärna en bil som är "lite roligare". Alltså inte en Toyota Corolla eller Kia Ceed. Även om det är bra bilar!

Men, kom gärna med förslag. Är det något jag bör tänka på? Har jag glömt något?

Hur kul ska bilen vara?

Du får en ny Hyundai i30 1.5 T-GDi med 5 års nybilsgaranti och 12 års rostskyddsgaranti för straxt under din budgets max. Peugeot 2008 PureTech 155 som du är inne på är nog hyfsad också och siffror säger inte så mycket så testa bilarna så mycket du kan. BMWn låter nog sportigare än den är, personligen tycker jag 3-serien ser mer intressant ut än en tre-cylindrig bil utan speciell prestanda. Något år gammal Volvo XC40 bör du väl också hitta runt det priset.

Permalänk

sjukt prisvärda bilar enligt mitt tycke,

volvo xc60 d3-d4 (awd eller ej) 2017-2016 gått runt 5000-10000 mil sjukt bra bilar för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bor ni i villa så är det väl bara att installera en? Med lägenhet blir det nog svårare.

Lägenhet på tredje våningen

Skrivet av Petterk:

Hur kul ska bilen vara?

Du får en ny Hyundai i30 1.5 T-GDi med 5 års nybilsgaranti och 12 års rostskyddsgaranti för straxt under din budgets max. Peugeot 2008 PureTech 155 som du är inne på är nog hyfsad också och siffror säger inte så mycket så testa bilarna så mycket du kan. BMWn låter nog sportigare än den är, personligen tycker jag 3-serien ser mer intressant ut än en tre-cylindrig bil utan speciell prestanda. Något år gammal Volvo XC40 bör du väl också hitta runt det priset.

Hyundai i30 Fastback ser lite kul ut. Är dock inte så hype på inredningen/instrumentpanelen. Känns som jag går bakåt i tiden jämfört med min nuvarande bil.
Nya Peugeot 308 som släpps snart ser riktigt bra och modern ut. Vet dock inte vad den kommer kosta.
XC40 har jag provat men satt inte bra alls i den. Fötterna fick ont
Synd att Volvo inte har en ersättare till V40.

Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt prisvärda bilar enligt mitt tycke,

volvo xc60 d3-d4 (awd eller ej) 2017-2016 gått runt 5000-10000 mil sjukt bra bilar för pengarna

Jo men ska jag ha bilen 6-7 år så kommer vi in på den perioden då nästan alla slitagedelar och lite extra behöver bytas. Det jag vill undvika. Vet inte hur mycket pengar jag lagt ner på min bil senaste två åren på att byta slitagedelar.
Att då sitta med SUV som gått över 20k mil känns sådär

Har en Volvo V40 D2 Momentum 2014 just nu som gått 17k mil.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

https://suzukibilar.se/swace/

Sprillans ny, en toyota corolla med suzuki emblem och bra kampanjer på den då den säljer sämre än originalet och har all extrautrustning som standard

nackdelarna är väl körglädjen vilket är 0% i de här men de är billiga i drift och praktiska samt jävligt pålitliga då det är toyotas beprövade hybridteknik som funnits sen 1997.

Har själv sneglat på den eftersom jag letat efter en bil i samma prisklass som dig som inte är snordyr i bränsle och skatt som man slipper ladda.

en lokal bilhandlare har dem i lager här för 289k inklusive metallic och vinterdäck vilket är ett väldigt överkomligt pris för en smidig kombi och det finns säkerligen lite prutmån på dem då de inte precis verkar sälja väl då det inte är toyotas emblem på huven.

https://www.blocket.se/annons/halland/suzuki_swace_1_8_hybrid...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hyundai i30 Fastback ser lite kul ut. Är dock inte så hype på inredningen/instrumentpanelen. Känns som jag går bakåt i tiden jämfört med min nuvarande bil.
Nya Peugeot 308 som släpps snart ser riktigt bra och modern ut. Vet dock inte vad den kommer kosta.
XC40 har jag provat men satt inte bra alls i den. Fötterna fick ont
Synd att Volvo inte har en ersättare till V40.

Synd att den inte känns bra (för dig), tycker den ser fräsig ut på vägarna.

Nya Peugeot 308 (tredje generationen) kommer börja på 24800 Euro för halvkombin och 25800 Euro för SW. Så jag skulle väl räkna med att de landar runt 300 tusen eller straxt över välutrustad. Skiljer ju en hel del beroende på motor och utrustning, blir väl någon hundra tusen mer om man ska ha hybriden exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jag pendlar själv 10 mil om dagen, mestadels motorväg.
Jag skulle kika på någon sedan, ingen småbil. Du vill undvika buller, sitta bekvämt med en låg bränsleförbrukning, automat gör det också bra mycket bekvämare.

Skoda superb?
VW passat/aerton?
Volvo V60/XC60?

Kör själv en aerton diesel som drar 0,55l/mil och otroligt bekväm pendlarbil.

Du kan hitta dessa begagnade i bra skick och av erfarenhet bra pendlarbilar.

Permalänk
Medlem

Värt att kolla in Mazda 3. Ser rikigt fräck ut, utmärkt driftsäkerhet och känns lite sportig utan vara överdrivet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Värt att kolla in Mazda 3. Ser rikigt fräck ut, utmärkt driftsäkerhet och känns lite sportig utan vara överdrivet.

Kikat en del på Mazda faktiskt. Både 3 men också CX-30. Ser bra ut!
Men ett problem är att de saknar digital instrumentpanel. Låter löjligt men känns tråkigt att inte ha det på en ny bil. Speciellt när jag redan haft det i 7 år nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag pendlar själv 10 mil om dagen, mestadels motorväg.
Jag skulle kika på någon sedan, ingen småbil. Du vill undvika buller, sitta bekvämt med en låg bränsleförbrukning, automat gör det också bra mycket bekvämare.

Skoda superb?
VW passat/aerton?
Volvo V60/XC60?

Kör själv en aerton diesel som drar 0,55l/mil och otroligt bekväm pendlarbil.

Du kan hitta dessa begagnade i bra skick och av erfarenhet bra pendlarbilar.

Arteon är intressant. Ska kika mer på den. En riktigt snygg bil faktiskt. Kanske blir lite svårt att hitta någon relativt ny som gått max 2000 mil. Men finns några få på Blocket ser jag nu.

XC60 blir lite för stor och dyr i drift tror jag. V60 om du menar nya modellen är ett alternativ som ligger högt upp, trots att varenda kotte kör runt med en sådan. Men finns väl en anledning till det

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på denna podden. Kan ge dig lite insikter inför detta köpet.

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

Sen så är ju elbil det klokaste valet 2021 men jag förstår din problematik med laddningen men om du köper en bil med ett batteri med bra kapacitet så kanske du kan leva med att få sätta dig och ladda en gång i veckan. Typ köra till en snabbladdstation och vänta i 40 min. Kolla på telefonen eller passa på och göra ärenden.

Jag skulle iaf minst rekommendera en laddhybrid med tanke på att din fru kör så korta sträckor. Elmotorer tar inte lika mycket stryk av kortdistanskörning som en ICE (Internal combustion engine). Då kan du passa på att ladda när du har chansen, t.ex. när du är på ICA men annars så har du en bensinare.

Sist men inte minst, fundera lite på om inte privatleasing kan komma att bli mer lönsamt för dig. Jag vet att detta kommer trigga diskussioner men innan ni tar fram stridsyxan så gör ordentliga TCO (total cost of ownership)-kalkyler på era begagnade bilar. Det många missar är att räkna med värdeminskningen på bilen, reparationer, däck med mera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på denna podden. Kan ge dig lite insikter inför detta köpet.

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

Sen så är ju elbil det klokaste valet 2021 men jag förstår din problematik med laddningen men om du köper en bil med ett batteri med bra kapacitet så kanske du kan leva med att få sätta dig och ladda en gång i veckan. Typ köra till en snabbladdstation och vänta i 40 min. Kolla på telefonen eller passa på och göra ärenden.

Jag skulle iaf minst rekommendera en laddhybrid med tanke på att din fru kör så korta sträckor. Elmotorer tar inte lika mycket stryk av kortdistanskörning som en ICE (Internal combustion engine). Då kan du passa på att ladda när du har chansen, t.ex. när du är på ICA men annars så har du en bensinare.

Sist men inte minst, fundera lite på om inte privatleasing kan komma att bli mer lönsamt för dig. Jag vet att detta kommer trigga diskussioner men innan ni tar fram stridsyxan så gör ordentliga TCO (total cost of ownership)-kalkyler på era begagnade bilar. Det många missar är att räkna med värdeminskningen på bilen, reparationer, däck med mera.

Ja det bäst vore en plug-in hybrid egentligen. Men de plug-in bilar jag kikat på är lite för dyra just nu. Men kanske ser det bättre ut till våren. Sen är jag lite rädd för andrahandsvärdet på en hybrid. Tekniken blir gammal fort och batteriet tar väl stryk med åldern?
Så hur attraktiv kommer en sådan bil vara på begagnatmarknaden efter 7 år och 14000 mil?

Privatleasing har jag funderat länge på. I 3 år faktiskt. Räknat en hel del. Som du säger behöver det inte alls vara dyrare. Men det är just att man är låst i 3 år (vet ju aldrig vad som kan hända under den tiden) och rädslan för extra kostnader när man lämnar tillbaka den.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Hallå!

Nu till våren (tänker mig April 2022) blir det dags för en ny bil då jag är väldigt trött på min nuvarande.
Jag vill gärna ha tips på bilar att kika på. Vad jag inte bör välja, vad jag bör tänka på osv.

Jag köra cirka 2000 mil per år. Kanske 70% motorväg och 30% stadskörning.
Tänker mig en "nybegagnad" bil. En bil som gått 500-2000 mil och är kanske 1 år gammal.
Målet är att ha bilen i 6-7 år. För att sedan byta när den gått 14000 mil.

Det ser ut som att begagnatpriset på min nuvarande bil kommer ligga runt 80,000:- till våren. Detta får bli kontantinsatsen.
Den nya bilen bör inte kosta mer än 300,000:- för att då hamna på en månadskostnad kring 3000:-

Jag har inte tillgång till någon laddstolpe. Varken hemma eller på jobbet. Staden jag bor i har väldigt få laddplatser och jag är inte intresserad i att lämna bilen någonstans och vänta på laddning. Så tyvärr måste jag nästan tänka bort elbil och plug-in. Men om ni har en anledning till att jag inte ska tänka bort detta så berätta gärna.

Inga speciella krav. Låg förbrukning är såklart trevlig och en skatt som inte är sjukt dyr (typ 3x5000:- för första tre åren är OK)
Ser gärna att bilen storleksmässigt är som en Volvo V40 (2014) eller större. Inte mindre.

Jag har sneglat lite på Peugeot 2008 GT och BMW 218 Gran Coupé M Sport. De ser ut att hamna kring min budget till våren om man lyckas få tag på en. Även Volvo V60 men känns som varannan bil man ser på gatan är en sån
Så gärna en bil som är "lite roligare". Alltså inte en Toyota Corolla eller Kia Ceed. Även om det är bra bilar!

Men, kom gärna med förslag. Är det något jag bör tänka på? Har jag glömt något?

Undviker gärna inlägg som tycker det är "slöseri med pengar" eller liknande. OM du inte har en jäkligt bra anledning.

Det beror lite på vad man lägger i begreppet "rolig", en del bilar är ju roliga för att de har "körglädje" andra för att de är lite knasiga som en Citroën eller så. BMW 2-serie är rolig och har hög kvalitetskänsla, men de är rätt dyra. Vill man fokusera på körglädje till ett bra pris så finns ju typ Ford Fiesta ST eller liknande, som borde gå att hitta inom budget. Personligen har jag bestämt mig för att aldrig köpa en Ford igen om jag kan undvika det, men de får ju bra betyg och så.

Men ska man pendla med bilen bör ju komfort ligga högt på priolistan tycker jag. Volvo är ju bra där men de har ju bara större bilar och då är det svårt med priset, lite samma läge med exempelvis Mercedes. Citroën har hög komfort men kvaliteten är sådär och de är ju sällan så roliga att köra. Tråkvalet är ju en Golf, men de är ju väldigt bra på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Arteon är intressant. Ska kika mer på den. En riktigt snygg bil faktiskt. Kanske blir lite svårt att hitta någon relativt ny som gått max 2000 mil. Men finns några få på Blocket ser jag nu.

XC60 blir lite för stor och dyr i drift tror jag. V60 om du menar nya modellen är ett alternativ som ligger högt upp, trots att varenda kotte kör runt med en sådan. Men finns väl en anledning till det

Jag testkörde både V60 och Superb (2020 årsmodeller, skiljer inte mycket om du backar 2-3 år) och måste säga att jag gilla Superben mer. Bra komfort, kompetent bil. Var yttest tveksam till Skoda men efter ha haft en sådan som tjänstebil var de över min förväntan. Värt att kika på en sådan också om du ändå ska raida blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror lite på vad man lägger i begreppet "rolig", en del bilar är ju roliga för att de har "körglädje" andra för att de är lite knasiga som en Citroën eller så. BMW 2-serie är rolig och har hög kvalitetskänsla, men de är rätt dyra. Vill man fokusera på körglädje till ett bra pris så finns ju typ Ford Fiesta ST eller liknande, som borde gå att hitta inom budget. Personligen har jag bestämt mig för att aldrig köpa en Ford igen om jag kan undvika det, men de får ju bra betyg och så.

Men ska man pendla med bilen bör ju komfort ligga högt på priolistan tycker jag. Volvo är ju bra där men de har ju bara större bilar och då är det svårt med priset, lite samma läge med exempelvis Mercedes. Citroën har hög komfort men kvaliteten är sådär och de är ju sällan så roliga att köra. Tråkvalet är ju en Golf, men de är ju väldigt bra på många sätt.

Med "rolig" så menar jag mer utseendet än körglädjen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på denna podden. Kan ge dig lite insikter inför detta köpet.

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

Sen så är ju elbil det klokaste valet 2021 men jag förstår din problematik med laddningen men om du köper en bil med ett batteri med bra kapacitet så kanske du kan leva med att få sätta dig och ladda en gång i veckan. Typ köra till en snabbladdstation och vänta i 40 min. Kolla på telefonen eller passa på och göra ärenden.

Jag skulle iaf minst rekommendera en laddhybrid med tanke på att din fru kör så korta sträckor. Elmotorer tar inte lika mycket stryk av kortdistanskörning som en ICE (Internal combustion engine). Då kan du passa på att ladda när du har chansen, t.ex. när du är på ICA men annars så har du en bensinare.

Sist men inte minst, fundera lite på om inte privatleasing kan komma att bli mer lönsamt för dig. Jag vet att detta kommer trigga diskussioner men innan ni tar fram stridsyxan så gör ordentliga TCO (total cost of ownership)-kalkyler på era begagnade bilar. Det många missar är att räkna med värdeminskningen på bilen, reparationer, däck med mera.

Hade också tänkt föreslå det, då jag själv privatleasar idag, och antagligen kommer göra det igen när denna leasing period går ut.
När jag letade leasing så var det dock relativt svårt och hitta leasing för 2000 mil per år. 1500 eller 1000 är väldigt vanligt (signade själf för 1500). Går säkert hitta några fördelaktiga 2000mils leasare med, annars får man fråga handlarna direkt vad prispåslaget blir.

Tror det blir en elbil för mig nästa gång. Beror på om jag hittar något bra erbjudande när det väl börjar närma sig. Ioniq 5 står högst på listan, men ID4 hade fungerat bra för mig med. Bor med i lgh, men har möjlighet att ladda via jobbet och föreningen har börjat undersöka installation av laddstolpar för våra parkeringar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Du refererade ju till KIA Ceed som en bra men inte tillräckligt rolig bil. Har du funderat över ProCeed? Tittade på den när vi skulle byta bil men den rymdes tyvärr inte i våran budget.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hade också tänkt föreslå det, då jag själv privatleasar idag, och antagligen kommer göra det igen när denna leasing period går ut.
När jag letade leasing så var det dock relativt svårt och hitta leasing för 2000 mil per år. 1500 eller 1000 är väldigt vanligt (signade själf för 1500). Går säkert hitta några fördelaktiga 2000mils leasare med, annars får man fråga handlarna direkt vad prispåslaget blir.

Tror det blir en elbil för mig nästa gång. Beror på om jag hittar något bra erbjudande när det väl börjar närma sig. Ioniq 5 står högst på listan, men ID4 hade fungerat bra för mig med. Bor med i lgh, men har möjlighet att ladda via jobbet och föreningen har börjat undersöka installation av laddstolpar för våra parkeringar.

Kostar kring 430-500kr extra per månad för 2000 mil/år när jag kikat.
Var med pappa min igår och provade en Ioniq 5. Cool bil! Provkörde inte själv dock.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Värt att kolla in Mazda 3. Ser rikigt fräck ut, utmärkt driftsäkerhet och känns lite sportig utan vara överdrivet.

Skrivet av ronz:

Kikat en del på Mazda faktiskt. Både 3 men också CX-30. Ser bra ut!
Men ett problem är att de saknar digital instrumentpanel. Låter löjligt men känns tråkigt att inte ha det på en ny bil. Speciellt när jag redan haft det i 7 år nu

Har en Mazda 3 själv som jag köpte när dom släppte nya karossen och jag kommer byta bort den mot en Mercedes A250E pgr av strulen som jag haft.
Automatiska låset funkar bara ibland så är man ouppmärksam så är bilen olåst när man kommer ut.
AC´n är underdimensionerad, när bilen var helt ny så kunde man inte få det svalt i bilen utan både sommar som vinter så blåste det varmt och med full fart tills dom löste det halvdant efter 1 år med en uppdatering. Nu är det svalt om uttertempen är runt 22 för blir det varmare så hänger inte ac'n med alls utan det är kallt fullt blås hela tiden.

Sen är det knarr från inredningen mest hela tiden och att all plast är väldigt känsligt och blir repigt väldigt lätt. men om ser bort från det så är det en väldigt trevlig bil

Permalänk
Medlem

Vi skaffade en V60 -19 som knappt gått 2k mil och den är helt fantastisk! Stor upgrade från min gamla Audi A3 som var lite för obekväm för mig som är lång (1,90m). Dess styrka är helt klart motorvägar osv där den bara glider fram utan ansträngning och stolarna kan man sitta i timmar utan problem. Blev en D4a så den är tillräckligt snål men har fortfarande lite kraft om man behöver det. Rekommenderas starkt! (Ja alla kör runt med Volvo men tycker inte det är någon nackdel direkt hehe).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Har en Mazda 3 själv som jag köpte när dom släppte nya karossen och jag kommer byta bort den mot en Mercedes A250E pgr av strulen som jag haft.
Automatiska låset funkar bara ibland så är man ouppmärksam så är bilen olåst när man kommer ut.
AC´n är underdimensionerad, när bilen var helt ny så kunde man inte få det svalt i bilen utan både sommar som vinter så blåste det varmt och med full fart tills dom löste det halvdant efter 1 år med en uppdatering. Nu är det svalt om uttertempen är runt 22 för blir det varmare så hänger inte ac'n med alls utan det är kallt fullt blås hela tiden.

Sen är det knarr från inredningen mest hela tiden och att all plast är väldigt känsligt och blir repigt väldigt lätt. men om ser bort från det så är det en väldigt trevlig bil

Det där är inget jag har märkt av, min är av första årsmodellen (ägde den inte som ny), 2.2D motorn och har rullat 300 000km nu, det som märks mest är att ratten börjar bli nött. Men själva chassit känns stabilt och sportigt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad