Jacob och Anton om Intel "Alder Lake" – stora och små kärnor med Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Jacob och Anton om Intel "Alder Lake" – stora och små kärnor med Windows 11

Hur kommer det sig att små Atom-kärnor kan ge högre prestanda än enbart stora kärnor? Jacob och Anton sätter tänderna i hybridarkitekturen "Alder Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hur kommer det sig att små Atom-kärnor kan ge högre prestanda än enbart stora kärnor? Jacob och Anton sätter tänderna i hybridarkitekturen "Alder Lake".

Läs hela artikeln här

Uppskattade förklaringen av tänket gällande denna hybridlösning vad gäller just desktopbruk.
Just detta att varje stor kärna "kostar" lika mycket som fyra något mindre kärnor, samt prioriteringen stora,små,SMT vid schemaläggning, så känns det genast som att rimligheten börjar infinna sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Bra och tydligt genomgång. Kobbens tekniska kunnande skiner. 👍

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att intel inte har något val riktigt.

Kikar man på deras 10nm (7nm) produkter så drar dem väldigt mkt ström och blir väldigt varma.
Deras process är inte vad dem velat den skulle varit, och dem kan inte konkurrera med tsmcs 7nm.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Datavetare

Angående storleken på Gracemont, det Intel specifikt sagt är att
4 st Gracemont + 4 MB L2$ tar samma utrymme som en Golden Cove kärna (som har 1,25 MB L2$).

Är i.o.f.s. värt att nämna att även Apples "lilla" kärna är inte heller speciellt "liten". Nu är den väldigt lågt klockad, någonstans runt 1,8 - 2,0 GHz, men den utför mer arbete per cykel än en Skylake kärna.

Arm har sagt att de är medveten om att deras "små" kärnor, Cortex A55, är idag allt för små då gapet mot deras "stora" kärnor orimligt stort.

Skrivet av Daniel86:

Är det bara jag som känner att intel inte har något val riktigt.

Kikar man på deras 10nm (7nm) produkter så drar dem väldigt mkt ström och blir väldigt varma.
Deras process är inte vad dem velat den skulle varit, och dem kan inte konkurrera med tsmcs 7nm.

För Ice Lake stämmer det du skriver, men rätt mycket av problem verkar Intel ha fixat med deras 10nm "superfin". AnandTech mätte två olika fall, AMD (som är en 8C/16T modell vilket är en klar fördel sett till perf/W då det man testade skalade bra med kärnor) är klart mer energieffektiv jämfört med Ice Lake men är lika eller sämre än Tiger Lake trots att Tiger Lake har 4C/8T.

Ska bli spännande att se hur stort hopp det sedan blir från 10 nm superfin till det Alder Lake S kommer använda som är 10 nm enhanced superfin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant vad Alder Lake kan prestera på stationära.

Men ännu mer nyfiken på bärbara. Hoppas att det är dags nu för bärbara datorer som är helt passivt kylda och som har tillräcklig prestanda för kontors och vardagsanvändande.

Samsung Galaxy Book S var väl lite av en flopp som jag förstod det, men hoppas på revansch nu. Hoppas bara att det är nära tillverkare som vill släppa något.

En golden cove och runt 4 gracemont borde väl ge tillräckligt med prestanda tycker jag

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det det handlar om är ju ganska många parametrar, inte bara storlek eller prestanda.

AMD har ju redan visat att 16 kärnor (stora) ganska lätt får plats på en sockel, och kan prestera fint, utan större nackdelar. Men när man talar om prestanda över tid så kommer man ju ner till att effektförbrukning spelar stor roll. Ganska få vill ju ha 250W eller mer över lång tid.

En ’stor’ kärna kan ju dra över 50W styck vid maxfrekvensen. Det skulle ju ge flera kilowatt om man vill skala långt upp i antal kärnor. 16x50 är ju 800W bara det...

Därför är det viktigt med effektivitet även på desktop. Inte för att målet är batteritid eller fläktlöshet, men snarare för att rymma maximal prestanda inom 150-250W.

Låt oss för skojs skull gissa att Gracemont drar ca 5-10W(?). Prestandan bör vara ca 60% av en stor kärna. Då bör det rymmas ca 20-30 sådana utan att klocka ner allt för mycket. Det ger ju då ca samma prestanda som 15 stora kärnor vid maxfrekvens (något som skulle dra 3-4x så mycket).

Men för samma effekt skulle man bara få in ca 5 stora vid max frekvens, eller kanske det dubbla om de får klocka ner sig till 80% (alltså prestanda som 8st) som det görs i t.ex 10900K.

Det gör alltså att man kan få flera gånger mer prestanda ur samma sockel och effekt. Första generationen som denna är kommer dock inte märkas lika mycket eller vinna så många strider ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Verkligen intressant vad Alder Lake kan prestera på stationära.

Men ännu mer nyfiken på bärbara. Hoppas att det är dags nu för bärbara datorer som är helt passivt kylda och som har tillräcklig prestanda för kontors och vardagsanvändande.

Samsung Galaxy Book S var väl lite av en flopp som jag förstod det, men hoppas på revansch nu. Hoppas bara att det är nära tillverkare som vill släppa något.

En golden cove och runt 4 gracemont borde väl ge tillräckligt med prestanda tycker jag

Det beror nog i vilket prestanda segment vi pratar om för en I7 hoppas jag åtminstone på 4 Goldmount och 8 Gracemount alltså totalt 12 kärnor. För en I5 tänker jag kanske 2 Goldmount och 6 stycken Gracemount jag skulle snarare säga att enligt mig är det mer en I3 du pratar om

Nu när jag har sagt kan det ju vara tillräckligt med prestanda för vissa människor absolut eller hur tänker du dig prestandan på de här olika nivåerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det beror nog i vilket prestanda segment vi pratar om för en I7 hoppas jag åtminstone på 4 Goldmount och 8 Gracemount alltså totalt 12 kärnor. För en I5 tänker jag kanske 2 Goldmount och 6 stycken Gracemount jag skulle snarare säga att enligt mig är det mer en I3 du pratar om

Nu när jag har sagt kan det ju vara tillräckligt med prestanda för vissa människor absolut eller hur tänker du dig prestandan på de här olika nivåerna?

För low power laptops tror jag 2+8 är ryktet, och det är hela den kretsen som kommer skäras ner till i5/i3

Permalänk

Intel Core i9-12900K Alder Lake CPU Destroys The AMD Ryzen 9 5950X In Single-Core & Mult-Threaded Benchmark Leak https://wccftech.com/intel-core-i9-12900k-alder-lake-cpu-dest...

Intressant utveckling. Amd kommer dock snart med deras nya och ddr5 minne lär i början vara superdyrt, så processorn är kanske intressant men datorsystemet blir väldigt dyrt. Samma sak gäller såklart köpa en ryzen-9-5950 idag, det känns lite väl sent att köpa mer ddr4 minne.

Permalänk
Medlem

Länk till Alderlake 12900k GB5 poäng

Geekbench 5 Score

1893
Single-Core Score

17299
Multi-Core Score

Intel Core i9-12900K är 12% snabbare än Ryzen 9 5950X i single-core och 3% snabbare i multi-core testet

Testet borttaget, nytt test här
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/9510991

Största skillnaden mellan testen är Crypto Score, förmodligen på grund av att AVX 512 ska saknas på Alder Lake - S

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Släpp already så jag kan köpa!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Detta känns väldigt lovande tycker jag.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av shogun-r:

Verkligen intressant vad Alder Lake kan prestera på stationära.

Men ännu mer nyfiken på bärbara. Hoppas att det är dags nu för bärbara datorer som är helt passivt kylda och som har tillräcklig prestanda för kontors och vardagsanvändande.

Samsung Galaxy Book S var väl lite av en flopp som jag förstod det, men hoppas på revansch nu. Hoppas bara att det är nära tillverkare som vill släppa något.

En golden cove och runt 4 gracemont borde väl ge tillräckligt med prestanda tycker jag

Skrivet av Sorten:

Det beror nog i vilket prestanda segment vi pratar om för en I7 hoppas jag åtminstone på 4 Goldmount och 8 Gracemount alltså totalt 12 kärnor. För en I5 tänker jag kanske 2 Goldmount och 6 stycken Gracemount jag skulle snarare säga att enligt mig är det mer en I3 du pratar om

Nu när jag har sagt kan det ju vara tillräckligt med prestanda för vissa människor absolut eller hur tänker du dig prestandan på de här olika nivåerna?

Vi vet redan vilka konfigurationer som är att vänta. För stationära blir det 8 Golden Cove & 8 Gracemont för Core i9. Det talas om att Core i7 blir av med två stora kärnor, men behåller samtliga Gracemont. Sett till Core i5 talar rykten för 6 Golden Cove och inga Gracemont-kärnor.

För bärbara datorer på 35-55 W+ blir det 6 Golden Cove & 8 Gracemont i toppen. För ultratunna datorer (idag upp till 28 W TDP) blir det blott 2 Golden Cove + 8 Gracemont.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi vet redan vilka konfigurationer som är att vänta. För stationära blir det 8 Golden Cove & 8 Gracemont för Core i9. Det talas om att Core i7 blir av med två stora kärnor, men behåller samtliga Gracemont. Sett till Core i5 talar rykten för 6 Golden Cove och inga Gracemont-kärnor.

För bärbara datorer på 35-55 W+ blir det 6 Golden Cove & 8 Gracemont i toppen. För ultratunna datorer (idag upp till 28 W TDP) blir det blott 2 Golden Cove + 8 Gracemont.

Okej toppen tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra genomgång av nya Alder Lake. Nu förstår man mer hur det är uppbyggt.
Det är rätt dumt om de inte kommer göra en schemaläggare i Windows 10 för Alder Lake men är väl för att alla ska köra Win 11.

Jag har vleat uppgradera min 7700k ett tag bara för att, inte att jag behöver. Jag kommer nog vara tidigt ute om systemen verkar stabila, kan ju kanske bli lite si och så när mycket nytt är på G samtidigt.

Kommer bli spännande nu i höst. Intels CPU och GPU, DDR5 och Windows 11.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av evil penguin:

Uppskattade förklaringen av tänket gällande denna hybridlösning vad gäller just desktopbruk.
Just detta att varje stor kärna "kostar" lika mycket som fyra något mindre kärnor, samt prioriteringen stora,små,SMT vid schemaläggning, så känns det genast som att rimligheten börjar infinna sig.

Skrivet av maddogmoffit:

Bra och tydligt genomgång. Kobbens tekniska kunnande skiner. 👍

Tack! Är kul att vara tillbaka i rutan igen. Lite ringrostig men det ska vi råda bot på.

Skrivet av Daniel86:

Är det bara jag som känner att intel inte har något val riktigt.

Kikar man på deras 10nm (7nm) produkter så drar dem väldigt mkt ström och blir väldigt varma.
Deras process är inte vad dem velat den skulle varit, och dem kan inte konkurrera med tsmcs 7nm.

Så kan man absolut se det! Jag är dock övertygad om att AMD följer efter (det ryktas om att de gör det med Zen 5), i alla fall om de har för avsikt att lägga till fler kärnor/öka den flertrådade prestanda (vilket de självfallet har). Om man nu ska se en fördel med att vara tvåa på bollen är att schemaläggningen redan kommer finnas på plats.

Skrivet av Lagers:

Tack för en bra genomgång av nya Alder Lake. Nu förstår man mer hur det är uppbyggt.
Det är rätt dumt om de inte kommer göra en schemaläggare i Windows 10 för Alder Lake men är väl för att alla ska köra Win 11.

Jag har vleat uppgradera min 7700k ett tag bara för att, inte att jag behöver. Jag kommer nog vara tidigt ute om systemen verkar stabila, kan ju kanske bli lite si och så när mycket nytt är på G samtidigt.

Kommer bli spännande nu i höst. Intels CPU och GPU, DDR5 och Windows 11.

Det ska bli riktigt spännande att se hur det fungerar i praktiken. Att det ska vara flawless från dag ett låter som det är för bra för att vara sant, men samtidigt är jag övertygad om att Microsoft & Intel får rätsida på det.

När en arkitektur i Atom-familjen utpresterar vad som en gång var flaggskeppet kanske det är dags att köpa nytt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Jacob, kul o se dig i rutan igen!

"vilken svart magi man än aplicerar"...
älskar såna uttryck och det gör att även svagbegåvade som mig själv fattar vad det handlar om!! haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för en bra genomgång av nya Alder Lake. Nu förstår man mer hur det är uppbyggt.
Det är rätt dumt om de inte kommer göra en schemaläggare i Windows 10 för Alder Lake men är väl för att alla ska köra Win 11.

Jag har vleat uppgradera min 7700k ett tag bara för att, inte att jag behöver. Jag kommer nog vara tidigt ute om systemen verkar stabila, kan ju kanske bli lite si och så när mycket nytt är på G samtidigt.

Kommer bli spännande nu i höst. Intels CPU och GPU, DDR5 och Windows 11.

Sitter också på köpknappen med inställningen att hoppa på denna nya CPU. Tänker att mitt hopp från 3570K kommer att märkas. När jag köpte för snart 12år sedan så var det, CPU för DDR3 men man pratade mycket om att DDR4 skulle komma och att det skulle revolutionera marknaden. Gjorde det det egentligen? Nu är det DDR5 som är på tapeten. Skall bli intressant att se hur stor skillnad det egentligen är beroende på vilken typ DDR-minne man väljer för denna nya CPU. Och kommer kostnaden att motivera det köpet???

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Sitter också på köpknappen med inställningen att hoppa på denna nya CPU. Tänker att mitt hopp från 3570K kommer att märkas. När jag köpte för snart 12år sedan så var det, CPU för DDR3 men man pratade mycket om att DDR4 skulle komma och att det skulle revolutionera marknaden. Gjorde det det egentligen? Nu är det DDR5 som är på tapeten. Skall bli intressant att se hur stor skillnad det egentligen är beroende på vilken typ DDR-minne man väljer för denna nya CPU. Och kommer kostnaden att motivera det köpet???

Du kommer nog märka mer skillnad än jag tror jag iaf.
Det känns som att det är DDR5s pris och prestanda som kommer avgöra köpet. Hur snabbt är det mot t.ex. DDR4 3000mhz minnen som man har nu? osv.
Kostnaden när en ny lansering kommer är ju alltid för dyr. Så att vänta och köpa är nog smartast, men det är ju inte alltid roligt att vara smart.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det beror nog i vilket prestanda segment vi pratar om för en I7 hoppas jag åtminstone på 4 Goldmount och 8 Gracemount alltså totalt 12 kärnor. För en I5 tänker jag kanske 2 Goldmount och 6 stycken Gracemount jag skulle snarare säga att enligt mig är det mer en I3 du pratar om

Nu när jag har sagt kan det ju vara tillräckligt med prestanda för vissa människor absolut eller hur tänker du dig prestandan på de här olika nivåerna?

Skrivet av medbor:

För low power laptops tror jag 2+8 är ryktet, och det är hela den kretsen som kommer skäras ner till i5/i3

Skrivet av Jacob:

Vi vet redan vilka konfigurationer som är att vänta. För stationära blir det 8 Golden Cove & 8 Gracemont för Core i9. Det talas om att Core i7 blir av med två stora kärnor, men behåller samtliga Gracemont. Sett till Core i5 talar rykten för 6 Golden Cove och inga Gracemont-kärnor.

För bärbara datorer på 35-55 W+ blir det 6 Golden Cove & 8 Gracemont i toppen. För ultratunna datorer (idag upp till 28 W TDP) blir det blott 2 Golden Cove + 8 Gracemont.

När jag skrev 1 stor och 4 effektiva så tänkte jag mer på en ny variant av Lakefield. Vet inte om det är annonserat, men borde komma en sådan variant också.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Trigger:

@Jacob, kul o se dig i rutan igen!

"vilken svart magi man än aplicerar"...
älskar såna uttryck och det gör att även svagbegåvade som mig själv fattar vad det handlar om!! haha

Jag bara låtsas kunna saker och säger "svart magi" varje gång jag får slut på talepunkter.

Skämt åsido! Jag vet att du skrev det med glimten i ögat, men när jag talar tänker jag aktivt på att förklara saker på ett begripligt sätt som är relevant för så många som möjligt istället för att "predika för de redan frälsta". Det gör också att jag försöker använda så lite förkortningar och grekiska termer som möjligt. Huruvida jag lyckas får du och alla andra medlemmar avgöra.

Skrivet av shogun-r:

När jag skrev 1 stor och 4 effektiva så tänkte jag mer på en ny variant av Lakefield. Vet inte om det är annonserat, men borde komma en sådan variant också.

Vi får väl se om det blir en sådan eller om de helt enkelt tar 2+8-kretsen och skär ned den till vad du efterfrågar. Samtidigt ser jag det inte som helt omöjligt att det blir möjligt att passivt kyla en 2+8-konfiguration. Med tanke på hur kraftfull lilla Gracemont verkar bli kanske vi rentav får se en SKU utan stora kärnor? Det ska bli riktigt kul att se, var länge sen jag var så här nyfiken inför en processorlansering.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi får väl se om det blir en sådan eller om de helt enkelt tar 2+8-kretsen och skär ned den till vad du efterfrågar. Samtidigt ser jag det inte som helt omöjligt att det blir möjligt att passivt kyla en 2+8-konfiguration. Med tanke på hur kraftfull lilla Gracemont verkar bli kanske vi rentav får se en SKU utan stora kärnor? Det ska bli riktigt kul att se, var länge sen jag var så här nyfiken inför en processorlansering.

Hade varit perfekt. Känner mig exalterad inför denna

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jacob:

Jag bara låtsas kunna saker och säger "svart magi" varje gång jag får slut på talepunkter.

Skämt åsido! Jag vet att du skrev det med glimten i ögat, men när jag talar tänker jag aktivt på att förklara saker på ett begripligt sätt som är relevant för så många som möjligt istället för att "predika för de redan frälsta". Det gör också att jag försöker använda så lite förkortningar och grekiska termer som möjligt. Huruvida jag lyckas får du och alla andra medlemmar avgöra.

Tyckte framförallt att det var ett festligt uttryck, inte nytt kanske men du använde det verkligen vid rätt tillfälle. Gillas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt att ha fått många diskussionsvideos senaste veckorna! Känns som ämnen ni kunde ha sparat till fredagafokuset, men uppskattar att det kommer oftare och när det är aktuellt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Llorona:

Roligt att ha fått många diskussionsvideos senaste veckorna! Känns som ämnen ni kunde ha sparat till fredagafokuset, men uppskattar att det kommer oftare och när det är aktuellt

Hade blivit ett väldigt långt Fredagsfokus utan särskilt mycket "fokus"! Fredagsfokus har vi varannan vecka och mellan varven händer mycket på en gång, då gör vi gärna fler videor däremellan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Rätt tydligt i alla fall att det är meningslöst att skaffa en Alder Lake-processor om man inte vill byta till Windows 11. Schemaläggaren i Windows 10 lär orsaka totalt kaos med en så konstig processor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S