LG senarelägger 42-tums OLED-TV optimerad för gaming

Permalänk

Varför kan vi inte bara få en ultrawide oled?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Hade det varit 16:10 så hade det varit nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

Hade det varit 16:10 så hade det varit nice.

42 tum i 16:10 format? Varför?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Diablo_Lino:

Varför kan vi inte bara få en ultrawide oled?

Det vanliga: för att då måste tillverkningen anpassas för ett fåtal exemplar jämfört de miljoner på miljoner av 16:9-modeller som tillverkas. Vilket leder till högre pris. Så en 42-tums 16:9 skuren till 21:9 ≈40-tum 3840x1600-ish ger dig en skärm/TV som i slutändan kanske blir dubbelt så dyr som att följa den ursprungliga tillverkningsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det vanliga: för att då måste tillverkningen anpassas för ett fåtal exemplar jämfört de miljoner på miljoner av 16:9-modeller som tillverkas. Vilket leder till högre pris. Så en 42-tums 16:9 skuren till 21:9 ≈40-tum 3840x1600-ish ger dig en skärm/TV som i slutändan kanske blir dubbelt så dyr som att följa den ursprungliga tillverkningsprocessen.

Dessutom är ju custom resolution i princip samma sak eftersom de svarta banden är svarta på riktigt. Jag personligen förstår inte poängen alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men som du även säger så är det ju i teorin. I praktiken lär det vara viss ljusblockering/filtrering även på Samsungs kvantlösning, så frågan är hur stor skillnaden blir i praktiken kontra LG:s vanliga färgfilter när det gäller ljusstyrkan de får ut.

Jupp, det var tex en del snack om att QDCC kräver ett gult filter för lösningen läcker blått, så att säga.

Dessutom så vet vi inte hur mkt Samsung kan "brassa på" med sina blå emitters kontra hur hårt LG kör sina vita (eg stackade R,G,B emitters). En skillnad som kan göra skillnader "senare i kedjan" rätt obetydliga.

Men Samsungs princip är bra mkt vackrare på pappret . Får duga tills Herr Praktik kommer och visar sanningen...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Dessutom är ju custom resolution i princip samma sak eftersom de svarta banden är svarta på riktigt. Jag personligen förstår inte poängen alls

Formatet med bredden och höjden som är mer bekväm förr nacken där en 42-tum 16:9 blir för hög på skrivbordet. Så poängen finns alltid med en UW-skärm. Bara tillverkningsekonomin som inte riktigt motiverar produkten.

GPU-tillverkarna skulle nog få glada kunder om de kunde ordna med en lösning där man maskade till 2,33:1 (eller önskat förhållande) inom en 3840x2160-signal med valfri höjdplacering inom 16:9-utrymmet. Så att man kan köra en vilken som 16:9-TV som en 2,33:1-skärm utan att behöva betala premium för en specialgjord skärm. Och slipper krångla med custom resolutions som kanske, kanske inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Formatet med bredden och höjden som är mer bekväm förr nacken där en 42-tum 16:9 blir för hög på skrivbordet. Så poängen finns alltid med en UW-skärm. Bara tillverkningsekonomin som inte riktigt motiverar produkten.

GPU-tillverkarna skulle nog få glada kunder om de kunde ordna med en lösning där man maskade till 2,33:1 (eller önskat förhållande) inom en 3840x2160-signal med valfri höjdplacering inom 16:9-utrymmet. Så att man kan köra en vilken som 16:9-TV som en 2,33:1-skärm utan att behöva betala premium för en specialgjord skärm. Och slipper krångla med custom resolutions som kanske, kanske inte fungerar.

Ja det var ju den typen av lösning jag menade. Men även centrerad så räcker väl det i höjdled? Blir ju bara någon decimeter från nedre kanten. Såklart är ju inte en TVs stativ lika justerbart (framförallt inte i höjdled) men det är ju övre biten som folk tycker är jobbigast, och den försvinner ju med svarta linjerna.

Dessutom full möjlighet att kolla film och annat i fullformat ändå om så önskas.

Jag blir bara så konfunderad på många som ser denna tv som att den kan mer än de vill ha, och den går att klippa ner till önskat beteende med mjukvara, men ändå väljer att vänta på grönare gräs... alla är vi olika

Permalänk
Skrivet av DasIch:

42 tum i 16:10 format? Varför?

Eftersom det är tänkt som monitor i första hand och inte tv så är det trevligt med lite extra på höjden när man använder diverse redigeringsprogram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KnaGGelMan:

Eftersom det är tänkt som monitor i första hand och inte tv så är det trevligt med lite extra på höjden när man använder diverse redigeringsprogram.

Tja, samtidigt är det ju just höjden som är lite problematisk med så stora skärmar på skrivbordet. Att då vilja ha ännu högre är... intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

Eftersom det är tänkt som monitor i första hand och inte tv så är det trevligt med lite extra på höjden när man använder diverse redigeringsprogram.

Skiljer ca 4cm på höjden och då är en 42" skärm i 16:9 drygt 52cm hög. Det måste bli rätt oskönt för nacken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skiljer ca 4cm på höjden och då är en 42" skärm i 16:9 drygt 52cm hög. Det måste bli rätt oskönt för nacken?

Man har bättre perifer syn upp och ned, snarare än åt sidorna. Tycker man det är för högt upp och ned är det nog för brett åt sidorna med, åtminstone i min åsikt.

Sitter just nu med en 24 tum 16:10 och en 27 tum 16:9. De är nästan lika höga, men 27an är så klart bredare. Föredrar 16:10an men finns inga som har hög hz på det formatet tyvärr =((( Men skulle definitivt säga att 16:10 är formatet som man minst känner sig benägen att behöva vrida huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det var ju den typen av lösning jag menade. Men även centrerad så räcker väl det i höjdled? Blir ju bara någon decimeter från nedre kanten. Såklart är ju inte en TVs stativ lika justerbart (framförallt inte i höjdled) men det är ju övre biten som folk tycker är jobbigast, och den försvinner ju med svarta linjerna.

Dessutom full möjlighet att kolla film och annat i fullformat ändå om så önskas.

Jag blir bara så konfunderad på många som ser denna tv som att den kan mer än de vill ha, och den går att klippa ner till önskat beteende med mjukvara, men ändå väljer att vänta på grönare gräs... alla är vi olika

Har också lite svårt att övertygas kring fördelarna med ultrawide formatet. Jag ser det bara som 16:9 som är avklippt på höjden. Sen beror det väl säkert lite på hur man jobbar och så också, för egen del har jag för det mesta alltid minst 5 olika fönster samtidigt på skärmen (och flera virtuella skrivbord) och gå ner i upplösning (arbetsyta) lockar inte alls. Att t.ex. köra 2 QHD skärmar med tillsammans färre pixlar än en 4K skärm är rätt meningslöst jämfört med att köra en 4K skärm som flera virtuella skärmar och dessutom slippa kanter,färgskiftningar och annat (iaf med OLED).

Sen är det väl iof inte omöjilgt att göra en ultrawide som fortfarande har samma antal pixlar på höjden och bara ökar på med några på bredden istället, finns väl ett par sådana skärmar men dom är inte många. T.ex. detta är en 21:9 skärm som jag sneglat lite på, synd bara att den och de andra jag sett är rätt körda som gamingskärmar.

https://www.inet.se/produkt/2218937/dell-40-ultrasharp-u4021q...

Om man sen kör UW för att man helt enkelt gillar det bättre är väl en annan sak, det är väl upp till var och en att avgöra vad man föredrar.

För egen del är jag lite sugen på att testa en 8K skärm av ovanstående anledningar, men dom finns väl än så länge bara i storlekar som antingen är på tok för stora eller som känns för små för att använda för skrivbordsbruk. Men t.ex. en 8K 55" borde vara perfekt för 4K är lite i minsta laget som upplösning.

Permalänk
Bildexpert 📺

Denna längtan efter 16:10? Är inte det bara en fråga om en vanesak. För att man har att användarmönster man ogärna släpper? Backa 10-15 år det var många som saknade 4:3 och 5:4. Inte så mycket idag.

Skrivet av Laddin:

Man har bättre perifer syn upp och ned, snarare än åt sidorna. Tycker man det är för högt upp och ned är det nog för brett åt sidorna med, åtminstone i min åsikt.

Det är tvärtom. Seendet är evolutionärt och typiskt beskrivet från livet på savannen med blicken mot horisonten, lejon i buskarna och ormar i gräset. Men inte så mycket faror från höga höjder. Så det yttre seendet är åt höger, vänster och i viss mån nedåt. Rörligheten i nacken speglar också detta då det är mer ansträngande att reglera sig uppåt och nedåt jämfört med att vrida huvudet något höger/vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Man har bättre perifer syn upp och ned, snarare än åt sidorna. Tycker man det är för högt upp och ned är det nog för brett åt sidorna med, åtminstone i min åsikt.

Sitter just nu med en 24 tum 16:10 och en 27 tum 16:9. De är nästan lika höga, men 27an är så klart bredare. Föredrar 16:10an men finns inga som har hög hz på det formatet tyvärr =((( Men skulle definitivt säga att 16:10 är formatet som man minst känner sig benägen att behöva vrida huvudet.

Synfältet är 200-220 grader horisontellt och 130-135 grader vertikalt. Sen är det ju jobbigare att vrida huvudet upp och ner än från sida till sida.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Skiljer ca 4cm på höjden och då är en 42" skärm i 16:9 drygt 52cm hög. Det måste bli rätt oskönt för nacken?

Har ett 100cm djupt skrivbord och skulle ha den monterad på väggen med underdelen någon cm från bordsytan så tror inte det skulle bli några problem för mig iaf. Överkanten skulle skulle ligga ca 10cm högre än vad jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Denna längtan efter 16:10? Är inte det bara en fråga om en vanesak. För att man har att användarmönster man ogärna släpper? Backa 10-15 år det var många som saknade 4:3 och 5:4. Inte så mycket idag.

Vanans makt är förstås stor, men för min del rör det sig snarare om storleken på skärmen. Förr hade man betydligt mindre diagonaler, och då var det viktigare att ha en större del ägnad åt höjden. De flesta skulle nog föredra en 19"-skärm i 4:3 gentemot motsvarande yta i 16:10. På samma sätt skulle ytan hos en ultrabred 49" inte göra sig särskilt väl i 4:3.

Själv tycker jag att 16:9 på små laptops är för lågt, 16:10 betydligt bättre och skulle gärna ha 4:3 eller rentav 5:4.

Samtidigt är den bekväma maxhöjden för en desktopskärm runt 21" på typiska skrivbordsavstånd, dvs vad man får för en 40" 16:9-skärm. För en större skärm än så får den nog växa på bredden istället, typ 60" 24:9.

Liknande gäller faktiskt TV-apparater, nu när de finns i sådana enorma storlekar som 80+ tum, då tycker jag det vore vettigt att få dem bredare än 16:9. Jag skulle gärna se formatet 2:1, inte minst för att många TV-serier använder det formatet för en mer "cineastisk" känsla.