Laptop med dedikerat grafikkort till studier

Permalänk
Medlem

Laptop med dedikerat grafikkort till studier

Till studier.

Minimumkrav/Krav

  • 256 GB Lagring

  • 12 eller 16 RAM

  • Windows 10

  • Helst ej integrerad grafikkort (?)

Önskar

  • Batteritid

  • Skärmupplösning

  • Hållbarhet a la Apple

XPS 15 - Legion 5/7 - Carbon X1
Jag har länge velat ha Lenovo Carbon X1. Frågan är vilka av dessa tre är mest aktuella idag sett till listan ovan.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Till studier.

Minimumkrav/Krav

  • 256 GB Lagring

  • 12 eller 16 RAM

  • Windows 10

  • Helst ej integrerad grafikkort (?)

Önskar

  • Batteritid

  • Skärmupplösning

  • Hållbarhet a la Apple

XPS 15 - Legion 5/7 - Carbon X1
Jag har länge velat ha Lenovo Carbon X1. Frågan är vilka av dessa tre är mest aktuella idag sett till listan ovan.

Legion är bra om du studerar till styrkelyftare då den väger rejält mer än resterande. Sämst batteritid även.

Jag tycker XPS15 är plastig men antagligen den jag valt utifrån mina krav, ej dina. Testad en och tryckte en gång utanför touchpaden och "kolfibern" flexade mer än touchpaden. Inte direkt Apple kvalitet, men det beror på vad du menar med hållbarhet a la apple.

X1 carbon är väl bäst på alla sätt och vis, bortsett från att jag inte vet något om hållbarhet/kvalitet. Sämst är väl priset, men det var inte viktigt?

Spontant känns det som att du jämför äpplen och päron och annans? En dyr X1, en stor XPS, en gaming dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Legion är bra om du studerar till styrkelyftare då den väger rejält mer än resterande. Sämst batteritid även.

Hahaha. Uj, då går det fetbort. Batteritiden är något jag inte vill tumma på.

Citat:

Jag tycker XPS15 är plastig men antagligen den jag valt utifrån mina krav, ej dina. Testad en och tryckte en gång utanför touchpaden och "kolfibern" flexade mer än touchpaden. Inte direkt Apple kvalitet, men det beror på vad du menar med hållbarhet a la apple.

Byggnadskvalite samt att den inte blir slö efter 2-3 år. Vad är det som gör att du föredrar XPS 15?

Citat:

X1 carbon är väl bäst på alla sätt och vis, bortsett från att jag inte vet något om hållbarhet/kvalitet. Sämst är väl priset, men det var inte viktigt?

Kan väl punga upp mellan 15-20 tkr.

Citat:

Spontant känns det som att du jämfor äpplen och päron och annans? En dyr X1, en stor XPS, en gaming dator.

Ja, så lite vet jag om bärbara datorer tyvärr.
Det jag förstått så är det XPS och X1 eller någon av Thinkpads som gäller för mig som ej spelar spel.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Byggnadskvalite samt att den inte blir slö efter 2-3 år. Vad är det som gör att du föredrar XPS 15?

Kan väl punga upp mellan 15-20 tkr.

Ja, så lite vet jag om bärbara datorer tyvärr.
Det jag förstått så är det XPS och X1 eller någon av Thinkpads som gäller för mig som ej spelar spel.

Jag gillar skärmen på XPS15, och att det är en "stor" laptop då jag har en mindre redan. Sen så suger touchpaden, men det brukar ju vara så på de flesta windowslaptops.

X1 Carbon väger ju 1.1kg medans XPS15 väger 2kg. Jag hade iaf funderat på att kolla på XPS13 då den är billigare och lättare än XPS15. X1 har även 16:10 vilket är trevligt.

För dina behov så tror jag ärligt talat alla alternativ är fullt tillräckliga prestandamässigt, i princip handlar det om hur du gillar tangentbord och skärm och touchpad. Sånt brukar vara viktigare när det gäller laptops. Sen så beror det ju såklart på vad du studerar. Ska du programmera eller använda CAD hela dagarna så är en större skärm tacksamt. Ska du bara skriva rapporter och texter så är det inte lika viktigt med en stor skärm.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite mer nu. Sänker budgeten till runt 15.000 och ökar vikten då jag kommer inte att bära runt på datorn utan att det kommer vara så att jag bär den till skolan på morgonen och hemåt vid dagens slut. Inte bära runt på campus då utbildningen kommer att ske i en och samma klassrum här hösten. Jag har därför hittat flera stycken intressanta kandidater. Kraven är;

  • Dedikerat grafikkort

  • Minst 16 GB RAM

  • Minst 512 GB lagring

  • 15 tum skärm

  • Bakgrundsbelyst tangentbord

Man kanske kan börja med att ta bort någon ur listan som är ABSOLUT NEJ så sållar man ut till slut några kandidater.

Lenovo Thinkpad T15 G2 - 14549 kronor

Legion 5 Pro 16 - 13499 kronor

Legion 5i Pro 16 - 11525 kronor

Legion 5 Pro 16 - 17099 kronor

HP Omen 15 RTX 2060 - 12990 kronor

HP Omen 15, RTX 2070- 13990 kronor

HP Victus 16 RTX 3060 - 13990 kronor

Nya XPS 15 - 19192 kronor

Lenovo Legion 5, RTX 3060 - 12990 kronor

Lenovo Legion 5 Pro 16 - 15990 kronor

Asus TUF F15 - 8990 kronor

Komplett Khameleon P9 - 13499 kronor

HP Omen R7, RX6600M, Elgiganten - 14990 kronor

HP Omen R5, RTX 3060, Elgiganten - 13990 kronor

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Har funderat lite mer nu. Sänker budgeten till runt 15.000 och ökar vikten då jag kommer inte att bära runt på datorn utan att det kommer vara så att jag bär den till skolan på morgonen och hemåt vid dagens slut. Inte bära runt på campus då utbildningen kommer att ske i en och samma klassrum här hösten. Jag har därför hittat flera stycken intressanta kandidater. Kraven är;

  • Dedikerat grafikkort

  • Minst 16 GB RAM

  • Minst 512 GB lagring

  • 15 tum skärm

  • Bakgrundsbelyst tangentbord

Man kanske kan börja med att ta bort någon ur listan som är ABSOLUT NEJ så sållar man ut till slut några kandidater.

Lenovo Thinkpad T15 G2 - 14549 kronor

Legion 5 Pro 16 - 13499 kronor

Legion 5i Pro 16 - 11525 kronor

Legion 5 Pro 16 - 17099 kronor

HP Omen 15 RTX 2060 - 12990 kronor

HP Omen 15, RTX 2070- 13990 kronor

HP Victus 16 RTX 3060 - 13990 kronor

Nya XPS 15 - 19192 kronor

Lenovo Legion 5, RTX 3060 - 12990 kronor

Lenovo Legion 5 Pro 16 - 15990 kronor

Asus TUF F15 - 8990 kronor

Komplett Khameleon P9 - 13499 kronor

HP Omen R7, RX6600M, Elgiganten - 14990 kronor

HP Omen R5, RTX 3060, Elgiganten - 13990 kronor

Jag tycker du borde fundera på om du verkligen behöver ett dedikerat grafikkort. Det begränsar urvalet ganska rejält, och höjer priset och sänker batteritiden. Om du verkligen behöver kunna spela på datorn, alltså du har inte plats för din stationära dator i studentrummet exempelvis, eller behöver kunna köra CUDA eller något, så går det förstås. Men det innebär ju en mängd kompromisser.

När jag pluggade så gjorde jag misstaget att köpa en dator som jag tänkte kunde vara rolig också, men den var bara jobbig. Fläkten gick konstant, batteriet höll knappt en föreläsning och så vidare. Sen bytte jag till en Thinkpad med integrerad grafik, som var lätt och hade batteritid som räckte hela dagen. Tangentbordet var extremt mycket bättre än datorn jag hade innan, och skärmen var också ett par nivåer upp (inte i upplösning eller så men IPS och matt mot TN och blank).

Ett alternativ, om man gillar att anteckna eller skissa med penna, är ju något från Surface-serien. Batteriet går väl inte upp mot en bättre Thinkpad men tangentbordet är ganska bra och det är riktigt nice att kunna rita saker även på en IT-utbildning.

Permalänk

Är precis i samma läge, ska du studera på Futuregames?

Laptop djungeln var allt annat än vad jag trodde/önskade mig...
Kan skilja otroligt mycket mellan tillverkare och komponenterna. Till exempel hur pass mycket ström GPU avnvänder sig av.

Kan rekommendera att kolla in denna: https://youtu.be/60x_VeEO-Eo

Eller någon av hans andra videos.

Och hans spreadsheet: Google Docs

Känner mig själv mest sugen på Lenovo Legion 5 Pro, R7, 3070 med upp till 140W~
Med uppgraderade minnen till 32 GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker du borde fundera på om du verkligen behöver ett dedikerat grafikkort. Det begränsar urvalet ganska rejält, och höjer priset och sänker batteritiden. Om du verkligen behöver kunna spela på datorn, alltså du har inte plats för din stationära dator i studentrummet exempelvis, eller behöver kunna köra CUDA eller något, så går det förstås. Men det innebär ju en mängd kompromisser.

När jag pluggade så gjorde jag misstaget att köpa en dator som jag tänkte kunde vara rolig också, men den var bara jobbig. Fläkten gick konstant, batteriet höll knappt en föreläsning och så vidare. Sen bytte jag till en Thinkpad med integrerad grafik, som var lätt och hade batteritid som räckte hela dagen. Tangentbordet var extremt mycket bättre än datorn jag hade innan, och skärmen var också ett par nivåer upp (inte i upplösning eller så men IPS och matt mot TN och blank).

Ett alternativ, om man gillar att anteckna eller skissa med penna, är ju något från Surface-serien. Batteriet går väl inte upp mot en bättre Thinkpad men tangentbordet är ganska bra och det är riktigt nice att kunna rita saker även på en IT-utbildning.

Rekommendationerna från tidigare studenter är att man tittar på en laptop med dedikerat grafikkort. Dock från IT ansvarige på skolan är det så att det räcker med i5, 8 gb RAM, 256 gb lagring och Windows 10 eller uppåt. Tror att det menas då minimumkrav.
Skulle jag strunta i kravet dedikerat grafikkort skulle det då bli en Thinkpad T15 gen 2 faktiskt..

Det gäller teknisk utbildning inom yh.
Har redan S6 Tablet med Wacom penna som är skitbra.

Hmmm....

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Är precis i samma läge, ska du studera på Futuregames?

Laptop djungeln var allt annat än vad jag trodde/önskade mig...
Kan skilja otroligt mycket mellan tillverkare och komponenterna. Till exempel hur pass mycket ström GPU avnvänder sig av.

Kan rekommendera att kolla in denna: https://youtu.be/60x_VeEO-Eo

Eller någon av hans andra videos.

Och hans spreadsheet: Google Docs

Känner mig själv mest sugen på Lenovo Legion 5 Pro, R7, 3070 med upp till 140W~
Med uppgraderade minnen till 32 GB...

Haha, nä det blev en YH utbildning. Legion med R7 lockade mig faktiskt lite också. Utöver Thinkpad T15 som är första alternativet utan dedikerat grafikkort.

Det är bara att jag är osäker om man verkligen behöver dedikerat grafikkort även om flera studenter sagt att man rekommenderar att ha det.

Jag får kika in dina länkar imorgon!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Rekommendationerna från tidigare studenter är att man tittar på en laptop med dedikerat grafikkort. Dock från IT ansvarige på skolan är det så att det räcker med i5, 8 gb RAM, 256 gb lagring och Windows 10 eller uppåt. Tror att det menas då minimumkrav.
Skulle jag strunta i kravet dedikerat grafikkort skulle det då bli en Thinkpad T15 gen 2 faktiskt..

Det gäller teknisk utbildning inom yh.
Har redan S6 Tablet med Wacom penna som är skitbra.

Hmmm....

Det beror förstås på vad det är för utbildning. Om tidigare studenter rekommenderar en GPU så kanske det är bra att ha. Är det exempelvis en utbildning i spelutveckling eller så, så är det ju väldigt trevligt att kunna testköra saker lokalt, men är det typ en 3D-utbildning så borde väl allt tungt ske remote liksom.

Eller så slår du på stort och köper exempelvis en Thinkpad X1 Extreme. Dyr som helvete men den uppfyller ju typ alla krav du har, dock lider ju batteritiden något av grafikkortet förstås. Men det kanske går att hitta en begagnad som är ett år eller två som hamnar inom budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vad det är för utbildning. Om tidigare studenter rekommenderar en GPU så kanske det är bra att ha. Är det exempelvis en utbildning i spelutveckling eller så, så är det ju väldigt trevligt att kunna testköra saker lokalt, men är det typ en 3D-utbildning så borde väl allt tungt ske remote liksom.

Eller så slår du på stort och köper exempelvis en Thinkpad X1 Extreme. Dyr som helvete men den uppfyller ju typ alla krav du har, dock lider ju batteritiden något av grafikkortet förstås. Men det kanske går att hitta en begagnad som är ett år eller två som hamnar inom budget.

X1 är tyvärr utanför budgeten just nu. En begagnad vågar jag inte mig på.

Det är en utbildning inom Automation och robotik. Länk till utbildningen på Hermods.

  • Examensarbete, 30 yhp

  • Industriell Automation, 40 yhp

  • Konstruktionsteknik, 10 yhp

  • LIA 1, 55 yhp

  • LIA 2, 60 yhp

  • Motorstyrning och processteknik, 40 yhp

  • Produktionskunskap 1 – LEAN, 25 yhp

  • Produktionskunskap 2 – Hållbarhet, 25 yhp

  • Programmering inom Automation, 40 yhp

  • Robotteknik, 30 yhp

  • Smart industri- och fastighetsautomation, 50 yhp

  • Styrskåp – uppbyggnad och användning, 20 yhp

Dold text

Jag har smalnat av och funnit att dessa fyra passar mig bäst. Den fjärde är en egenbyggd. Kanske det är overkill att ha Legion till utbildningen? Då jag redan har en dator med RX 5700 XT med R9 3900X hemma.

Om jag skulle köra på min magkänsla så skulle jag valt 1:an, Legion från Inet eller 3:an, T15 från Lenovo.

  1. Lenovo Legion 5 - 15,6" | Ryzen 5 | 16GB | 512GB | RTX 3060 | 165Hz

  2. Lenovo Legion - R5 5600H / 16GB RAM / 1024GB SSD / RTX3060

3. ThinkPad T15 Gen 2 - i7 11 gen, 16 GB, 1 TB, GeForce MX450

Dold text

4. ThinkPad T15 Gen 2 - i7 11 gen, 32 GB, 516 GB, GeForce MX450

Dold text
Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

X1 är tyvärr utanför budgeten just nu. En begagnad vågar jag inte mig på.

Det är en utbildning inom Automation och robotik. Länk till utbildningen på Hermods.

  • Examensarbete, 30 yhp

  • Industriell Automation, 40 yhp

  • Konstruktionsteknik, 10 yhp

  • LIA 1, 55 yhp

  • LIA 2, 60 yhp

  • Motorstyrning och processteknik, 40 yhp

  • Produktionskunskap 1 – LEAN, 25 yhp

  • Produktionskunskap 2 – Hållbarhet, 25 yhp

  • Programmering inom Automation, 40 yhp

  • Robotteknik, 30 yhp

  • Smart industri- och fastighetsautomation, 50 yhp

  • Styrskåp – uppbyggnad och användning, 20 yhp

Dold text

Jag har smalnat av och funnit att dessa fyra passar mig bäst. Den fjärde är en egenbyggd. Kanske det är overkill att ha Legion till utbildningen? Då jag redan har en dator med RX 5700 XT med R9 3900X hemma.

Om jag skulle köra på min magkänsla så skulle jag valt 1:an, Legion från Inet eller 3:an, T15 från Lenovo.

  1. Lenovo Legion 5 - 15,6" | Ryzen 5 | 16GB | 512GB | RTX 3060 | 165Hz

  2. Lenovo Legion - R5 5600H / 16GB RAM / 1024GB SSD / RTX3060

3. ThinkPad T15 Gen 2 - i7 11 gen, 16 GB, 1 TB, GeForce MX450

4. ThinkPad T15 Gen 2 - i7 11 gen, 32 GB, 516 GB, GeForce MX450

Hmmm. Jag jobbar ju med just automation och robotik så lite insikt har jag, men jag vet inte riktigt vad kurserna innefattar förstås. Men jag kan ju säga att trots att alla mina jobbdatorer har haft dedikerade proffsgrafikkort så är det inget jag någonsin har använt i jobbet.

För att programmera brukar man säga att det inte behövs någon prestanda alls typ, och det är ju sant om vi pratar bara skriva text, typ grundläggande Java eller liknande, men ska man driva hyfsat tunga utvecklingsmiljöer, debugga, köra virtuella maskiner eller containers så är det rätt tungt. Jag fick en ny dator i våras för att det var billigare än att uppgradera min befintliga till 32 GB RAM, vilket är ett krav för att alls kunna köra vår miljö. Sex kärnor har också underlättat.

Jag tror dock fortfarande att du hade klarat dig väldigt bra med integrerad grafik, så länge du inte ska köra någon CUDA-utveckling eller typ CAD. Sen förstår jag absolut känslan, Legion är ju mycket roligare och det känns som man får mycket mer för pengarna. Men för skolan skulle jag säga att det inte behövs. Däremot kan det absolut vara väldigt roligt med en laptop som också klarar spel, speciellt om du kanske tänker dig spela med dina klasskompisar i skolan eller så, men fundera noga på om det är något du faktiskt kommer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmmm. Jag jobbar ju med just automation och robotik så lite insikt har jag, men jag vet inte riktigt vad kurserna innefattar förstås. Men jag kan ju säga att trots att alla mina jobbdatorer har haft dedikerade proffsgrafikkort så är det inget jag någonsin har använt i jobbet.

För att programmera brukar man säga att det inte behövs någon prestanda alls typ, och det är ju sant om vi pratar bara skriva text, typ grundläggande Java eller liknande, men ska man driva hyfsat tunga utvecklingsmiljöer, debugga, köra virtuella maskiner eller containers så är det rätt tungt. Jag fick en ny dator i våras för att det var billigare än att uppgradera min befintliga till 32 GB RAM, vilket är ett krav för att alls kunna köra vår miljö. Sex kärnor har också underlättat.

Jag tror dock fortfarande att du hade klarat dig väldigt bra med integrerad grafik, så länge du inte ska köra någon CUDA-utveckling eller typ CAD. Sen förstår jag absolut känslan, Legion är ju mycket roligare och det känns som man får mycket mer för pengarna. Men för skolan skulle jag säga att det inte behövs. Däremot kan det absolut vara väldigt roligt med en laptop som också klarar spel, speciellt om du kanske tänker dig spela med dina klasskompisar i skolan eller så, men fundera noga på om det är något du faktiskt kommer att göra.

Blev en Thinkpad T15 till slut. Anledningen är att jag har velat ha en Thinkpad rätt länge och att det kändes dumt att enbart gå efter specifikationerna under skalet.

Även kunde jag ha skjutit till mera pengar och fått X1 Carbon eller X1 Extreme men prislappen kändes inte riktigt motiverat för utbildningen.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Blev en Thinkpad T15 till slut. Anledningen är att jag har velat ha en Thinkpad rätt länge och att det kändes dumt att enbart gå efter specifikationerna under skalet.

Även kunde jag ha skjutit till mera pengar och fått X1 Carbon eller X1 Extreme men prislappen kändes inte riktigt motiverat för utbildningen.

Jag tror du blir nöjd.