Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

JA, VLC är katastrof i linux. VLC fungerar mycket bättre i Windows än i Linux. Och det är många fler som tycker, exempelvis:
https://m.youtube.com/watch?v=J_W6CD1BYtE

Sedär. Men det är ju som snubben i videon säger. Det finns bra, eller till och med bättre, alternativ om man bara tittar på video. Både för Windows och Linux. Det är inte alla som behöver VLC. Även om man är van med det för att det var en av de första videoprogrammen som trollade bort codec-röran som ofta var innan, och att det fungerar än idag (för Windows).

Permalänk
Medlem

https://forum.videolan.org/viewforum.php?f=13
Funkar hur bra som helst med/på min sig iaf, så jag behöver inte posta en bug-rapport, och jag behöver att det ska vara open source och jag behöver bild-effekt-sektionen och att den kan skala och croppa och, en annan sak jag inte tänker skriva här

Det är ju en aning lättare att se prestanda försämringar om man kör på en liten gizmo
Bra att det finns alternativ och tror videon är ett år gammal nu
Och om jag hade hittat en bug som går att återskapa, så är inte min första tanke att byta spelare.. ge insekten till utvecklarna! please

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Tackar! nej det ser bra ut just nu med VLC 3.0.16 (Vetinari) när jag överdrev med att konstant utöva det du sa
Och ska du lyssna på den Youtube-killen så kan man inte spela iheller, men han ändra sig för att han hade "glömt bort casual gamers och numera är det lite tunnt med Linux-snack

Lyssnar inte på den "youtube-killen", utan det är egen erfarenhet jag utgår från i mitt fall.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lyssnar inte på den "youtube-killen", utan det är egen erfarenhet jag utgår från i mitt fall.

Jepp, och jag tror dig, du är säkert nöjd som det är med ditt alternativ, men hos mig ligger det naturligt att vilja lösa det även om du är bekväm med annat, nyfiken vad det beror på, jueh

Ps, default här och både ljud och video är ju på automatiskt i VLC då, du kan ju testa påtvinga ALSA och annat för video om du är på det humöret en dag.
Om jag nu t.ex testar Wayland på video så blev det mindre roligt och har inbillat mig att har man Steam igång i bakgrunden så kan det sno ljudet i vissa situationer, men quota inte mig om det
Har har Pipewire aktiverat med på min maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

JA, VLC är katastrof i linux. VLC fungerar mycket bättre i Windows än i Linux. Och det är många fler som tycker, exempelvis:
https://m.youtube.com/watch?v=J_W6CD1BYtE

Och många i kommentarerna som har samma erfarenhet som jag. Jag använder VLC i Linux sedan länge. Har använt det på Ubuntu, Fedora, Mandriva, Mageia, Gentoo, Manjaro och Debian och har aldrig haft några problem. Jag har använt andra mediaspelare också med lite problem men det är länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och många i kommentarerna som har samma erfarenhet som jag. Jag använder VLC i Linux sedan länge. Har använt det på Ubuntu, Fedora, Mandriva, Mageia, Gentoo, Manjaro och Debian och har aldrig haft några problem. Jag har använt andra mediaspelare också med lite problem men det är länge sen.

Jag skulle gissa att problemet inte är med programmet i sig utan snarare ljuddrivrutiner eller andra liknande omkringliggande komponenter i systemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad körde du för Windows då? Vet att Windows 7 fick detta fenomenet, men då funkade det oftast genom att bara om aktivera Windows. Har själv aldrig fått felet, men ett par kompisar upplevde detta med just Windows 7.

Windows 10 Pro-nyckel.
Man blir rätt trött efter att ha spenderat åtskilliga timmar med supportsidor som slutar fungera, Microsoft-tjänster som inte vet om man är inloggad eller inte (Eller skillnaden mellan Office / Windows / Microsoft.com när det kommer till inloggningar), detta tillsammans med att man från Microsofts sida verkade mer eller mindre skita i att jag hade problem, gjorde att det blev långt mycket enklare att köra med mer eller mindre legala alternativ.

Visa signatur

Krusidullen är stulen