Ni som har jobbat eller jobbar i butik. Hur är det att bli ständigt "störd" av kunder?

Permalänk
Medlem

Ni som har jobbat eller jobbar i butik. Hur är det att bli ständigt "störd" av kunder?

Bara måste få fråga. Jag har en tendens att ofta inte hitta det jag söker efter. Hatar att störa personal som jobbar med att plocka upp varor. Speciellt då de precis kommit tillbaks till varuupplockning efter att ha hjälpt en annan kund.

Ber alltid om ursäkt och påpekar att jag skäms som stör.

Hur är det? Förstår att det är olika person till person men.............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

När jag jobbade på Konsum så brydde jag mig inte för fem öre, var skönt att få göra nåt annat än att plocka i några minuter.

Permalänk
Medlem

Det är väl deras jobb ändå tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ber alltid om ursäkt och påpekar att jag skäms som stör.

De tycker nog du är väldigt töntig då, så det skulle jag nog sluta med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

När jag jobbade på Konsum så brydde jag mig inte för fem öre, var skönt att få göra nåt annat än att plocka i några minuter.

Håller med om detta. /jobbat på Konsum och Netto

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

När jag jobbade på Konsum så brydde jag mig inte för fem öre, var skönt att få göra nåt annat än att plocka i några minuter.

Det här alla gånger.
Finns inte mycket som är tråkigare än att fylla på en hylla, så fråga på du TS!

Det är förmodligen oftast mer uppskattat än jobbigt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bara måste få fråga. Jag har en tendens att ofta inte hitta det jag söker efter. Hatar att störa personal som jobbar med att plocka upp varor. Speciellt då de precis kommit tillbaks till varuupplockning efter att ha hjälpt en annan kund.

Ber alltid om ursäkt och påpekar att jag skäms som stör.

Hur är det? Förstår att det är olika person till person men.............

Det är ju det som är jobbet.

Enda gången jag verkligen störde mig på kunder, var när de valde att komma in 3 minuter innan stängning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert

Jag har jobbat på Myrorna och tyckte bara det kändes bra att interagera med kunder. De enda gångerna det störde var ifall vederbörande var otrevlig eller på annat vis arrogant, men de absolut flesta jag träffade var mycket vänliga och uppskattade att man tog sin tid åt dem.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att hjälpa folk, så när jag jobbade i butik mer eller mindre aktivt lyssnade jag efter folk som verkade frågande och rörde mig närmare för att de skulle fråga om hjälp! Tror inte många tycker illa om det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Om man inte gillar att interagera med kunder så har man nog fel jobb om man jobbar ute på golvet på en butik. Då borde man nog byta till lagret och köra truck typ. Jag är nog för självupptagen för att ens bry mig om de hatar mig i butiken. Försöker förstås alltid vara trevlig.. finns ingen anledning att vara en idiot.

Permalänk
Inaktiv

När jag jobbade på IKEA var det alltid kul när det kom in kunder som ville ha hjälp. Finns inget värre än att stå och titta eller plocka ihop en byrå för 51:e gången, ja dvs, förutom att stå och hänga upp prisskyltar.

Permalänk
Medlem

I perioder låg vi efter med varuplocken och 9 av 10 frågor handlade om att det var tomt på hyllan. Ju mer man blev störd desto fler hyllor blev tomma.

Med det sagt så gillade man ju att prata med kunder trots att det sänkte servicenivån.

Jag hade uppskattat en ödmjuk kund väldigt mycket (och många var sådana). 😊

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Det bästa som kund måste ju vara när man lärt sig var allt är och kommer tillbaka efter semester eller nåt och dom har möblerat om hela affären😁

jag har jobbat på ica och hjälpte gladeligen kunder så kör på...

Själv letar jag i max 2 min sen frågar jag första bästa anställd..

Häromdagen frågade jag efter nåt så visade sig att den låg framför mig men längst ner på hyllan...

Permalänk
Medlem

Du stör inte.

Du stör absolut inte. Dem som stör är dem som avbryter när man samtalar med en annan kund. Det är helt okej och påkalla uppmärksamhet även då, men det räcker med , skulle du kunna hjälpa mig när du är klar med din nuvarande kund.

Saker som stör en säljare:

Ta gärna inte samtal, eller prata i telefon samtidigt som du vill ha hjälp. Självklart ska du svara din doktor, eller andra viktiga samtal. Det är inte det jag menar , men finns dem som babblar om allt möjligt med annan person, samtidigt som dem ska ha hjälp med att köpa rättvara.

Personer som kommer 1 minut från stängning men ska ju bara köpa en vara , men dem vet bara inte vilken dem ska välja.

Personer som måste gå före i köer för dem har ju inte tid just nu, kom för faan när du har tid då inte när du inte har tid. Kön gäller alla. Tillåter aldrig folk gå före någon annan och spelar ingen roll om dem handlat mycket dyra saker. Enda gången jag minns jag gjort det då var det en äldre dam med astma som jag lät gå före, men det var okej för dem andra i kön med.

Trots allt är dem flesta kunder snälla och trevliga , men ibland undrar man vart vissa folk kommer ifrån :). TS verkar ju dock vara den lite för snälla kunden, som är rädd för att störa. Vi som jobbar i butik är ju där för att försöka hjälpa kunder.

Permalänk
Medlem

Jobbade i livsmedelsbutik i flera år och kan ärligt säga att jag aldrig blev störd av eller irriterad på kunder som bad om hjälp att hitta något – det är ju en av de huvudsakliga arbetsuppgifterna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jobbade ett tag på en möbelaffär, hade verkligen inget emot att bli "störd"! Bara gött med en liten paus och kanske till och med lära känna kunden lite och snacka skit

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

Jag har jobbat i en mindre butik när jag var lite yngre, i 99% av fallen (minst) så upplevde jag aldrig att kunder störde mig. Men sen fanns det såklart vissa som nästan drog ut på det, till exempel kan det vara att någon frågar efter tomater och det hela tar 10 minuter då det kommer 30 följdfrågor. Sen finns det ju dem som går före i kön för att ställa frågor (och massa följdfrågor) så att den som står först får vänta.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Tackar för svar.

Känner mig alltid så otroligt dum som stör när någon står och packar upp varor i hyllorna, i synnerhet när någon precis kommit tillbaks efter att ha hjälpt någon annan. För att inte tala om när jag försöker hålla mig en bit ifrån men ändå nära för att visa att jag "står i kö" att få fråga efter något medans en annan kund blir hjälpt.

Jag har dessutom förmågan att fråga efter saker som jag redan står bredvid men bommat att se just det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar.

Känner mig alltid så otroligt dum som stör när någon står och packar upp varor i hyllorna, i synnerhet när någon precis kommit tillbaks efter att ha hjälpt någon annan. För att inte tala om när jag försöker hålla mig en bit ifrån men ändå nära för att visa att jag "står i kö" att få fråga efter något medans en annan kund blir hjälpt.

Jag har dessutom förmågan att fråga efter saker som jag redan står bredvid men bommat att se just det.

Just upppackning och ”frontning/ fronta” (man ställer varorna längst fram ) är en ständigt pågående process.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Beginner:

Ber alltid om ursäkt och påpekar att jag skäms som stör.

Du behöver eventuellt titta inåt och arbeta på din självkänsla, självvärde och självförtroende.
Personen du pratar med är avlönad för att prata med dig. Det är deras roll lika mycket som en IT-tekniker löser IT-ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bara måste få fråga. Jag har en tendens att ofta inte hitta det jag söker efter. Hatar att störa personal som jobbar med att plocka upp varor. Speciellt då de precis kommit tillbaks till varuupplockning efter att ha hjälpt en annan kund.

Ber alltid om ursäkt och påpekar att jag skäms som stör.

Hur är det? Förstår att det är olika person till person men.............

Jag har insatsen Daglig verksamhet enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, och har en del av min sysselsättning i ett "Resursteam" som hjälper till med varuplock och frontning i en ICA Maxi-butik.
Jag blir bara glad när kunder frågar mig efter något, och tycker det är viktigt att kunna ge bra service och ha ett bra bemötande. Vissa kunder blir också väldigt glada av att jag tar mig tid att hjälpa dem. För några månader sedan sa en kund att "du får en tiopoängare för ditt trevliga bemötande och service", vilket jag blev väldigt glad över.

Då jag p.g.a. en autistisk diagnos har problem med ögonkontakt, och har märkt att kunder inte förstår att jag morsar på dem när jag säger "hej", så har jag tyvärr slutat heja till kunder jag går förbi. Men om en kund pratar med mig, är jag alltid trevlig tillbaka.

Lite OT: En lite trist sak är att många ur den ordinarie personalen är trevligare mot kunder än mot sina kollegor, i synnerhet oss i det här resursteamet. Det blir liksom vi med dem, men allt annat med jobbet gör att jag ändå trivs väldigt bra.

Du ska absolut inte känna att du stör. Det ingår i personalens jobb.

Korrigerade stavfel och lade till länkar
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag har insatsen Daglig verksamhet enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, och har en del av min sysselsättning i ett "Resursteam" som hjälper till med varuplock och frontning i en ICA Maxi-butik.
Jag blir bara glad när kunder frågar mig efter något, och tycker det är viktigt att kunna ge bra service och ha ett bra bemötande. Vissa kunder blir också väldigt glada av att jag tar mig tid att hjälpa dem. För några månader sedan sa en kund att "du får en tiopoängare för ditt trevliga bemötande och service", vilket jag blev väldigt glad över.

Då jag p.g.a. en autistisk diagnos har problem med ögonkontakt, och har märkt att kunder inte förstår att jag morsar på dem när jag säger "hej", så har jag tyvärr slutat heja till kunder jag går förbi. Men om en kund pratar med mig, är jag alltid trevlig tillbaka.

Lite OT: En lite trist sak är att många ur den ordinarie personalen är trevligare mot kunder än mot sina kollegor, i synnerhet oss i det här resursteamet. Det blir liksom vi med dem, men allt annat med jobbet gör att jag ändå trivs väldigt bra.

Du ska absolut inte känna att du stör. Det ingår i personalens jobb.

Tack.

Förstått nu att jag borde sluta be om ursäkt att jag stör men som de säger, "old habbits die hard".

Skulle någon i butik morsa på mig skulle jag morsa tillbaks oavsett ögonkontakt eller ej. Tycker folk, kunder, lever i sina egna "bubblor" i affärer. Som om de är ensamma i butiken och alla andra är statister som är i vägen.

Har märkt att ordinarie personal spelar i "eget lag" gentemot resursteamen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack.

Förstått nu att jag borde sluta be om ursäkt att jag stör men som de säger, "old habbits die hard".

Skulle någon i butik morsa på mig skulle jag morsa tillbaks oavsett ögonkontakt eller ej. Tycker folk, kunder, lever i sina egna "bubblor" i affärer. Som om de är ensamma i butiken och alla andra är statister som är i vägen.

Har märkt att ordinarie personal spelar i "eget lag" gentemot resursteamen.

Varsågod!

Ja, det tycker jag. Men samtidigt förstår jag att du känner så. Jag var likadan innan jag själv började jobba i butik.

Bra inställning. Även om jag efter avslutat arbetspass går in som kund i butiken och någon morsar på mig så skulle jag morsa tillbaka även utan ögonkontakt. Men som du säger så är folk i sina bubblor. Det sker inte bara i butiker, utan lite överallt.

Ja tyvärr ser det ut så. Jag tror att ordinarie personal märker att vi i sådana här resursteam ofta är lite annorlunda till följd av våra diagnoser. Medan vissa kör sitt eget race och exkluderar oss, är andra övertydliga, lite som om vi vore nyinflyttade till Sverige och inte förstår språket, troligtvis för att de vill att vi ska känna att de bryr sig om oss.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Jag jobbar i en matbutik i södra Sverige, och det är ytterst ytterst sällan som man uppfattar en kund som störande. Oavsett vad vi gör, om vi packar upp varor, städar upp efter en kund som tappat något, fixar pantmaskiner, sitter i kassor, eller städar gångar, så upplever vi inte frågor från kunder som störande. Tvärtom, jag tycker det är en av de roligare aspekterna av yrket, nämligen att få kundkontakt och få möjligheter att tipsa kunder om olika produkter. En kund stör ALDRIG, och jag hoppas inte att någon någonsin tvekar att fråga oss som jobbar i en butik något för att de är rädda för att störa.

Permalänk
Medlem

I yngre år jobbade jag på Ikea.
Jag upplevde också att man tyckte det va skönt att ta en paus från det man höll på med för att prata med kunder.
TS ska absolut inte be om ursäkt.
Så länge man beter sig med respekt (dvs inte visslar på personalen som om de va en hund)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Om man tycker att en kund stör, då har man valt fel yrke

När jag jobbade på Clas Ohlson så var det så skönt, då hade vi varuplock 3 timmar innan öppning där vi körde fullt ös.
Oftast hann vi med hela leveransen, ibland blev det lite liggandes och då körde vi det under dagen när det var öppet. Dock var kunden ALLTID i fokus. Varuplock var sekundärt.

Har även jobbat på Statoil, Tools och ett större byggvaruhus. Kunden är alltid Prio, det är ju trots allt de som betalar ens lön.

Viktiga dock att inte lämna det för stökigt / rörigt när man plockade varor, så att kundupplevelsen blev förstörd för att det kändes stökigt qi butiken.

Du som kund skalla aldrig be om ursäkt för att du stör. Räcker med att komma fram och säga "hej". lite glatt så hjälper vi gärna till.

Som någon sa, att vissla, knäppa med fingrarna eller skrika "HÖRRU", det uppskattas inte. Det är människor i personalen, trevliga kunder får bättre hjälp än otrevliga kunder.

Edit; Värt att ha i åtanke, många större butiker hyr in personal enbart för att plocka varor, då står det ofta "varuplock" eller liknande på kläderna. Dessa kan du fråga om hjälp, men oftast kan de inte butiken, varorna eller sortimentet lika bra som en ordinarie anställd.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.