Samsung Exynos 2200 med AMD RDNA 2 ingen match mot Apple M1

Permalänk
Datavetare

Ska bli spännande att se hur väl RDNA2 fungerar ställd mot Mali och Adreno i mobiler.

Om Samsung siktar på Windows 10/11 datorer som är ARM64 var Samsung tvungna att göra något åt Exynos. Även om Mali (Arms GPU design som Exynos idag använder) rent logisk kan köra DirectX kommer prestanda vara bedrövligt då DX11/DX12 saknar stöd/optimeringar för den HW-design som mobila GPUer normalt använder.

Qualcomms Adreno har något HW-trick som gör att den kan switchas mellan "PC-modellen" och "mobil-modellen", men både Apples (som är en vidareutveckling av PowerVRs design) och Mali saknar HW-stöd för "PC-modellen".

Frågetecknet kring RDNA2 är hur energieffektivt det kommer bli på mobiler. Även om Nvidias Tegra presterade helt OK ställd mot mobilerna var/är just perf/W i mobil-formfaktor ett problem då Tegra kör "PC-modellen" rakt av.

Apple har ju fått göra det omvända nu, de kör "mobil-modellen" både i iOS och MacOS på M1. Fördelarna är rätt uppenbara ställd mot AMDs och Intels GPU. På pappret ska GPUn i M1 vara 30-40 % snabbare än AMD/Intels mobil iGPUer, i praktiken är skillnaden mer än en faktor 2 (i spel, i GPGPU som ofta varken är effekt och rätt sällan RAM-begränsat är skillnaden ungefär den man ser på pappret).

Mobil-modellen har lite mer restriktioner kring hur spelmotorer ska fungera för att optimalt använda GPUn, fördelen är att om man gör detta så kräver mobil-modellen långt mindre RAM-bandbredd och ger bättre perf/W än PC-modellen. Restriktionerna för spelmotorer är värda att göra om man har väldigt hårda effektkrav, medan PC-modellen är mer flexibel och blir därför optimal för dGPUer där tydligen 300-500 W är "OK"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kommer bry mig om telefoners prestanda igen när det följer med en docka som lätt förvandlar den till en väl fungerande kontorsmaskin. Det är så väldigt många som inte behöver både en dator och en telefon.
En allt i ett vore så smidigt för dom.

Det hade microsoft med windows phone 10. Lumia 950

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kommer bry mig om telefoners prestanda igen när det följer med en docka som lätt förvandlar den till en väl fungerande kontorsmaskin. Det är så väldigt många som inte behöver både en dator och en telefon.
En allt i ett vore så smidigt för dom.

Jag vet inte riktigt om det behövs en docka? En USB-C kontakt kan bära video och ladda samtidigt medan tangentbord och mus kanske ändå är lättast att koppla via Bluetooth? En docka kanske är fint, men den behöver inte vara så mycket mer än en bit plast med en vinklad USB-C kabel i sig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag skrev följande.

"Jag kommer bry mig om telefoners prestanda igen när det följer med en docka som lätt förvandlar den till en väl fungerande kontorsmaskin. Det är så väldigt många som inte behöver både en dator och en telefon.
En allt i ett vore så smidigt för dom."

Det var tydligen besvärligt att ta till sig att en docka underlättar.
Att det ska vara så svårt att se bortom sig själva och se andras behov och teknikkunskaper.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja. Men det finns ingen telefon vad jag vet som lanseras som telefon och dator där allt som behövs medföljer.
Samt att det självklart inte ska vara en stor grej av det så det kostar 7000kr extra.

Med min Motorola g100 följde docka med så man får skrivbordsmiljö men man behöver ju komplettera med skärm och mus/tangentbord.
Den kostade 4000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med min Motorola g100 följde docka med så man får skrivbordsmiljö men man behöver ju komplettera med skärm och mus/tangentbord.
Den kostade 4000kr.

Ja men precis. Det är skitbra och bra pris med. Tack så mycket

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En stor M1 GPU på 2,6 TFlops med erkänt stark CPU och 39W mot en telefon-GPU i betastadie designad för 1,0 TFlops med CPU-del som inte direkt är marknadsledande. Konstigt att M1 vann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte riktigt om det behövs en docka? En USB-C kontakt kan bära video och ladda samtidigt medan tangentbord och mus kanske ändå är lättast att koppla via Bluetooth? En docka kanske är fint, men den behöver inte vara så mycket mer än en bit plast med en vinklad USB-C kabel i sig.

Eller bara en kvm inbyggd i skärmen och så ansluter du mus+kb också när du stoppar i usb-c kabeln i telefonen. Såna skärmar finns det ju en bunke redan men jag har aldrig provat att koppla en telefon till dom…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En docka designad för telefonen med egen strömförsörjning, några st usb-portar och uttag för skärm.
Samt medföljande manual och förinstallerad programvara.

Låter som DeX station till min S8.
Ser ut som den trådlösa laddaren samsung har, men har usb-portar, nätverksuttag, och hdmi.

Men det är inget nytt, har använt mus och extern hårddisk och skärm redan på den tiden Samsung Note 2 kom ut. fast då var det ingen docka, utan en adapter man anslöt till telefonen. Men inget som hindrar någon ifrån att designa den som en docka.

Finns även 3e parts dockor att köpa, denna för under 500kr tex https://www.amazon.se/Baseus-dockningsstation-kompatibel-Sams...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Datavetare

Var får folk att en M1 skulle dra ens i närheten av 40 W???

M1 går att köra fläktlös i MBA-formfaktor, bara det säger att effekten som utvecklas specifikt i systemkretsen kan omöjligen vara mer än 10-15 W då mer än det helt enkelt inte kan kylas utan fläkt. MBA och MacMini (som har en fläkt, har själv aldrig hört min MacMini använda den än...) presterar oftast identiskt, men finns fall där MBP(som också har fläkt) och MacMini presterar något bättre än MBA vilket tyder på att den senare ibland är begränsad av sin kylning.

När AnandTech mätte effekt var det via strömsladden!

En uppskattning av systemets totala effekt vid last görs här genom att subtrahera effekten vid "idle" från effekt mätt från väggen vid last. Den siffra man får fram räknar alltså som om PSU har 100 % effektivitet!

Specifikt för GPUn nämns

"Finally, on the part of the GPU, we’re seeing a lower power consumption figure of 17.3W in GFXBench Aztec High. This would contain a larger amount of DRAM power, so the power consumption of Apple’s GPU is definitely extremely low-power, and far less than the peak power that the CPUs can draw."

Det skrivet, AnandTech har också gjort mätningar på mobiler och då mätt direkt på systemkretsen. Moderna mobiler har som mest peak-effekter på ~8 W medan ~4 W är vad som högsta effekt som är realistiskt att dra under längre tid.

Kvoten M1 mot A14 (AnandTechs mätning visar i.o.f.s. att Apples mobiler inte ligger lika högt i effekt som Qualcomms och Samsungs toppmodeller) ger en vink om hur mycket extra mobiler "förlorar" p.g.a. långt lägre effektutrymme. Räknat till GPUns storlek är den dubbelt så stor i M1 mot M14, sedan lär den även vara högre klockad i M1 men nog ingen förutom Apple som vet exakta frekvenser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

De som pratade om 40W pratade nog om peakvärde och då ej på strömkontakten. Men mobiltelefoner håller idag bli så snabba så väldigt få har problem med just prestanda.
Däremot kommer samma krets sitta i saker som surfplatta där det på iPad finns adobes programvaror som kan behöva lite datakraft. Så jag ser det som en intressant utveckling om vad framtiden kan komma bli.

Inom en månad eller så kommer iPhone 13 släppas och den nya A15 processorn lär vara betydligt snabbare än de andra mobilcpuerna. Och då kommer vissa säga att iPhone 13 utklassar andra mobiler för detta. Vilket är ironisk då just cpuprestanda i en mobil går att bli mindre betydelsefull. Sedan kan iPhone 13 säkert utklassa med bättre kamera, bättre skärm etc ändå, men enbart cpu täcker ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

En M1a drar 39watt som mest. En mobilprocessor drar under 10 watt.

Precis!! Varför ens jämföra med M1 som inte är en mobilprocessor. Varför inte jämföra med en Ryzen då också.
Typiskt Applevinklad nyhet där Apple alltid på något sätt ska vara bäst fast de inte är det...

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De som pratade om 40W pratade nog om peakvärde och då ej på strömkontakten. Men mobiltelefoner håller idag bli så snabba så väldigt få har problem med just prestanda.
Däremot kommer samma krets sitta i saker som surfplatta där det på iPad finns adobes programvaror som kan behöva lite datakraft. Så jag ser det som en intressant utveckling om vad framtiden kan komma bli.

Inom en månad eller så kommer iPhone 13 släppas och den nya A15 processorn lär vara betydligt snabbare än de andra mobilcpuerna. Och då kommer vissa säga att iPhone 13 utklassar andra mobiler för detta. Vilket är ironisk då just cpuprestanda i en mobil går att bli mindre betydelsefull. Sedan kan iPhone 13 säkert utklassa med bättre kamera, bättre skärm etc ändå, men enbart cpu täcker ej.

S22 är väl nästan runt hörnet enligt många rykten. Samsung som står för Apple skärmen. Gick nyss över på en s21U den är väldigt bra. Skulle man behöva något bättre än det då är det fel i huvudet på folk. Det är på sådan nivå att det är mest löjligt när folk säger nej der räcker inte för mina behov. Det mesta i dagens telefoner är på sådan nivå att I praktiken för de flesta dödliga märker knappt någon skillnad.
Tester är tester. Då bör man jämföra likvärdiga produkter annars blir det helt fel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Buddaz112:

S22 är väl nästan runt hörnet enligt många rykten. Samsung som står för Apple skärmen. Gick nyss över på en s21U den är väldigt bra. Skulle man behöva något bättre än det då är det fel i huvudet på folk. Det är på sådan nivå att det är mest löjligt när folk säger nej der räcker inte för mina behov. Det mesta i dagens telefoner är på sådan nivå att I praktiken för de flesta dödliga märker knappt någon skillnad.
Tester är tester. Då bör man jämföra likvärdiga produkter annars blir det helt fel.

Syntetiska tester/benchmarks är ju just det. Visst är det intressant att kunna mäta prestanda, men som du säger är jag också för egen del mer intresserad av hur något fungerar i verkligheten. Om produktens prestanda är tillräcklig för det jag använder den till, så tycker jag att det räcker gott.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

S22 är väl nästan runt hörnet enligt många rykten. Samsung som står för Apple skärmen. Gick nyss över på en s21U den är väldigt bra. Skulle man behöva något bättre än det då är det fel i huvudet på folk. Det är på sådan nivå att det är mest löjligt när folk säger nej der räcker inte för mina behov. Det mesta i dagens telefoner är på sådan nivå att I praktiken för de flesta dödliga märker knappt någon skillnad.
Tester är tester. Då bör man jämföra likvärdiga produkter annars blir det helt fel.

Det som håller på att hända är att man får betala väldigt mycket extra för liten förbättring och folk då inte känner det är värt att köpa den dyraste mobilen eller uppgradera ofta.

Men att säga att dagens mobiler inte räcker åt ens behov, så ser jag inget större skillnad att säga att en Hotline combi på 80 talet ej räckte åt ens behov då.

Jag tycker det är intressant och se vad för nytt stort som kan hända, några gissningar.
Solid state batterier som de har pratat om 20år, får vi vänta 20år till? Solid state, bättre kapacitet, snabbare laddning, ingen explosionsrisk.
Rörlig zoom, det har pratas mycket om dessa. Kommer det snart en "bra lösning"?. -En sådan som är sämre än befintliga är inget att ha. https://www.smartprix.com/bytes/variable-zoom-in-phones/
Kamera under skärmen, några tillverkare har det nu. Men riktigt bra har ej ännu kommit
Mer vik och rullbara skärmar.

Förr var det mycket prat om större skärmar och mer skärmutnyttjande, men det går mot att inte kunna bli bättre där nu. (bortsett från vikbara)

Permalänk
Medlem

Aha och?

M1 är inget chip som hamnar i mobiler.

Så det är mot A14 Bionic som man ska kolla och där krossas Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Viking
Skrivet av Dizzö:

Aha och?

M1 är inget chip som hamnar i mobiler.

Så det är mot A14 Bionic som man ska kolla och där krossas Apple.

Snarare A15.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Snarare A15.

Ja men den kommer ju slå den med så.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Viking
Skrivet av Dizzö:

Ja men den kommer ju slå den med så.

Men vi vet väl inte om Exynos-exemplaret i testet sitter i en laptop eller mobil?

Imponerande dock om det är i en mobil.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det som håller på att hända är att man får betala väldigt mycket extra för liten förbättring och folk då inte känner det är värt att köpa den dyraste mobilen eller uppgradera ofta.

Men att säga att dagens mobiler inte räcker åt ens behov, så ser jag inget större skillnad att säga att en Hotline combi på 80 talet ej räckte åt ens behov då.

Jag tycker det är intressant och se vad för nytt stort som kan hända, några gissningar.
Solid state batterier som de har pratat om 20år, får vi vänta 20år till? Solid state, bättre kapacitet, snabbare laddning, ingen explosionsrisk.
Rörlig zoom, det har pratas mycket om dessa. Kommer det snart en "bra lösning"?. -En sådan som är sämre än befintliga är inget att ha. https://www.smartprix.com/bytes/variable-zoom-in-phones/
Kamera under skärmen, några tillverkare har det nu. Men riktigt bra har ej ännu kommit
Mer vik och rullbara skärmar.

Förr var det mycket prat om större skärmar och mer skärmutnyttjande, men det går mot att inte kunna bli bättre där nu. (bortsett från vikbara)

Vad jag har läst är det med kamera på ingång med nya lösningar. Allt handlar om hur apple gör förrän den stora lösningen kommer. Läst mig till att samsung kommer ned ny utvecklad lins, när den blir introducerad står ej. RDNA kommer bli spännande att se hur det fungerar. Vikbara säger jag nej tack till. Batteri fronten är som den är. De blir bättre de också.

ISOCELL är namnet på Samsungs sensor. Om du googlar på det så ser du att det ryktas om en helt ny sensor. När det kommer finns ej något fast datum.