Permalänk
Medlem

Telenors nya wifi 6 router

Fick en ny router av Telenor då jag ville ha wifi 6 som den nya modellen har. En märklig grej är att de flesta inställningar är greyed out så man kan inte göra speciellt mycket inställningar. Pratade med Telenor tekniska support som inte hade någon aning (såklart). Någon idé om varför och om man kan göra något åt det? Den är mer låst än normalt, kan inte ens välja kanal, stänga av wifi eller något sånt vilket är löjligt.

Kan tillägga att enda anledningen jag ville ha den är för att streama via wifi 6 till oculus quest 2 så routern används enbart för det och för stationära datorn. Så jag skulle gärna stänga av 2.4ghz wifi på den om det vore möjligt.

Permalänk
Medlem

Dom tillåter inte för att folk inte ska stänga av funktion dom inte vet vad det betyder och sen öka antal samtal till support.

Namnge din 5Ghz band något annan och använd bara det. Problem solved

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Dom tillåter inte för att folk inte ska stänga av funktion dom inte vet vad det betyder och sen öka antal samtal till support.

Namnge din 5Ghz band något annan och använd bara det. Problem solved

Jag vet att det är därför de har låst funktioner men det brukar vara mer öppet än såhär. Har aldrig tidigare inte kunnat stänga av wifi eller inte kunna välja kanal.

Jag har redan döpt om 5ghz och låst det till ax standard men det är inte problem solved. Jag vill stänga av 2.4ghz eftersom jag har ett mesh system som används för allt utom PC VR streaming så att ha ett extra, oanvänt 2.4ghz wifi stör bara övriga nät i onödan.

Jag får väl koppla routern rakt ut och be Telenor stänga av det. Ville mest veta om någon har en egen lösning för att ”låsa upp” routern.

Permalänk

Jag är också intresserad av den nya routern, men jag tycker det är dåligt att man ska betala ca 1000kr för en router man måste lämna tillbaka igen till Telenor om man säger upp abonnemanget.
Jag har den gamla Technicolor routern nu och den suger, har jättedålig wifi-täckning i min lägenhet med den.

Hoppas därför på den nya varianten.

Undrar också om man kan koppla in telefoni i den nya routern som man kunde i den gamla ?

Permalänk
Medlem

Man verkar inte kunna konfigurera NAT Loopback när man öppnar portar, så den är inte så användbar om man kör någon form av server man vill kunna komma åt med domännamnet inifrån nätverket.

Eller har någon hittat en lösning på detta?

Visa signatur

Harteex

Permalänk

"WiFi Kontroll", nya routern och gammal brygga

Jag tänkte att jag skulle testa att göra som de tänkt sig; dvs använda appen Wifi Kontroll. Under installationsförfarandet möts man plötsligt av det glada utropet att 'Nu laddas din styrning av ditt nätverk upp i molnet!' - eller något sådant. De säger inte ens vilket "moln" AWS, Azure, Alibaba, VK (jag skojar lite, jag vet inte ens om VK har någon molntjänst. Alibaba har förvisso, de är tydligen 4:e största molnleverantören nuförtiden - men så dumma kan de väl ändå inte vara. Men vad vet jag, Tre/ Hallon ägs i minoritet av Investor vad jag förstår och HQ sitter i HongKong (som numer genom ny kinesisk lagstiftning praktiskt taget är... *tada*...Kina. Well played, Investor...)) Ah, jag tappade tråden...

Så, jag satt och tittade runt lite i "Wifi Kontroll"-appen och noterar då att den Technicolor mojäng (brygga?) jag tidigare fått från Telenor (eller var det på Bredbandsbolagstiden? Minns inte riktigt) för att förbättra Wifi-täckning noteras som "Ej ansluten". Jag har redan tidigare fipplat igång med hjälp av WPS så att den pratar med routern (alltså nya wifi 6). Det lyser grönt, täckning är bra, Wifi-ikonen lyser osv - men ingen trafik på indikatorerna. Jag kan också se Mac och IP i appen "Wifi Kontroll"-appen så på någe vis fattar nya wifi 6-routern att bryggan finns där. Men som sagt, den anges som Ej ansluten och det syns ingen trafik. Frekvenserna är hoplagda till en gemensam SSID.

Det finns i "Wifi Kontroll"-appen såklart ingen knapp för "aktivera" den enheten som anges som Ej aktiverad.

Jag satt och tittade lite efter manualer, Telenor är ju fenomenala på det (skojar). Jag hittade ingen med use case 'nya rountern + gamla bryggan". Jag såg i en äldre manual för just den bryggan att knappreglaget på sidan ska stå på auto. Jag tänkte testa med att sätta den i läget "Repeter" för att se om det blir någon skillnad (det kanske är så att nya wifi 6 tycker bättre om det). Noterade då att det aktuella reglaget verkar spärrat och går inte att flytta - känns inte som läge att ta i så att reglaget fysiskt går sönder.

Jag har inte testat att köra trådat direkt till nya routern (192.168 osv) för att administrera nya wifi 6. När jag talade med Telenor i samband med att jag fick nya wifi 6 (jag hittade inte WPS-knappen jag mitt blindstyre...) så hade de ingen manual för Wifi 6 routern att erbjuda...(wtaf?!) och eftersom jag hade tänkt vela runt med "Wifi Kontroll"-appen ett tag för att se hur den var så tjafsade jag inte vidare om det. Då.

- Har någon hittat Telenors manual för wifi 6 -routern?
- Har någon stött på samma fenomen med ny router/ gammal brygga?

Det ska bli intressant att se vad det blir för svar på den ursprungliga frågan (behörighetsnivå för kunder).

Mvh
KG

Permalänk

Trådat

Prövade trådat och det gick ju bra. Men som det sas av någon tidigare så är det ett ganska låst gränssnitt. Jag såg tex inget sätt att stänga av SSID.

Permalänk

Någon som vet om man tilldela specifika IP-adre4sser, t ex till en NAS med denna router? Min gamla brann upp så det är en sådan här på väg, men jag blir lite oroliga av ovanstående.

.../Johan

Permalänk

Du har väl säkerligen redan noterat det men man kan inte sätta fasta ip nummer på klienter i dagsläget. Dock är det en funktion som ska komma enligt Telenor. Faktum är att jag inte ens får funktionen med att sätta ett specifikt ip nummer på Routern att fungera.

Det är ju för övrigt lite lustigt att funktionen Port Forward finns men samtidigt kan man inte sätta fasta IP nummer på klienter!?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det oftast såhär, de låser alla möjliga funktioner för att folk inte ska "pilla" i onödan och för att support ska ha det enklare. Försökte via jobbet få kontakt med den lokala Telia-routern och den var rena Fort Knox, fick logga in men allt var låst kunde inte göra något...
Som följd fick de skicka ut en tekniker för att lösa problemet, något som en annan kunde fixat på 10 minuter om man bara fått chansen men icke. Nåja, bara ytterligare en anledning att i möjligaste mån skaffa egen hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Tyvärr är det oftast såhär, de låser alla möjliga funktioner för att folk inte ska "pilla" i onödan och för att support ska ha det enklare. Försökte via jobbet få kontakt med den lokala Telia-routern och den var rena Fort Knox, fick logga in men allt var låst kunde inte göra något...
Som följd fick de skicka ut en tekniker för att lösa problemet, något som en annan kunde fixat på 10 minuter om man bara fått chansen men icke. Nåja, bara ytterligare en anledning att i möjligaste mån skaffa egen hårdvara.

Ja, uppenbarligen är det så. Väldigt synd för just denna routern är riktigt bra både vad gäller hastighet och täckning. Var riktigt nöjd med Telias 5370 som jag fick för drygt ett år sedan men denna sopar mattan med den routern. Förutom det lilla faktum att den saknar tom de mest grundläggande funktionerna då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Jag är också intresserad av den nya routern, men jag tycker det är dåligt att man ska betala ca 1000kr för en router man måste lämna tillbaka igen till Telenor om man säger upp abonnemanget.
Jag har den gamla Technicolor routern nu och den suger, har jättedålig wifi-täckning i min lägenhet med den.

Hoppas därför på den nya varianten.

Undrar också om man kan koppla in telefoni i den nya routern som man kunde i den gamla ?

Ring till abonnemangsavdelningen, hota med att säga upp abonnemanget och teckna på nytt, det var det ENDA som fick dom att skicka den nya.

Satt och dividera med dom, att det är sinnessjukt dom tar ut en avgift på 1000kr för att LÅNA en router, dom höll fast vid det, jag sa även att det är självklart man bör få den bästa utrustning när jag har det absolut dyraste abonnemanget, men även där höll dom fast vid sina 1000kr. Men så sa jag "jahopp, trevligt men då vill jag säga upp mitt abonnemang och omgående teckna ett nytt, för det står att nya routern ingår vid nytt abonnemang, eller hur?"

Då blev det jobbigt på andra sidan luren, han skulle prata med sin chef och efter 5 minuters väntan så vände dom på steken helt, och sa att dom skickar den nya routern utan snack, behövde bara skicka tillbaka den gamla som retur.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Ring till abonnemangsavdelningen, hota med att säga upp abonnemanget och teckna på nytt, det var det ENDA som fick dom att skicka den nya.

Satt och dividera med dom, att det är sinnessjukt dom tar ut en avgift på 1000kr för att LÅNA en router, dom höll fast vid det, jag sa även att det är självklart man bör få den bästa utrustning när jag har det absolut dyraste abonnemanget, men även där höll dom fast vid sina 1000kr. Men så sa jag "jahopp, trevligt men då vill jag säga upp mitt abonnemang och omgående teckna ett nytt, för det står att nya routern ingår vid nytt abonnemang, eller hur?"

Då blev det jobbigt på andra sidan luren, han skulle prata med sin chef och efter 5 minuters väntan så vände dom på steken helt, och sa att dom skickar den nya routern utan snack, behövde bara skicka tillbaka den gamla som retur.

Ja och det kan ju inte bevisas om den historien är sann eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Ja och det kan ju inte bevisas om den historien är sann eller inte.

Vafan dillar du om?

Varför skulle jag någonsin ljuga om att ha ringt till telenor och löst ut en ny router kostnadsfritt?
Vad exakt vinner jag på det?

Giggles över att någon stackars sate "går på" mitt prank eller vadå?

Anledning till varför jag berättar mitt ärende är för att jag tycker det är åt helvete bara, så ska inte Telenor göra.

Sitter man med 50/10 lina eller något om dom ens har det längre, dvs budgetalternativ DÅ förstår jag att dom tar ut kostnader för ny router när man har en fungerande gammal router.
Men nu är det inte så. Inte för mig iallafall.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Vafan dillar du om?

Varför skulle jag någonsin ljuga om att ha ringt till telenor och löst ut en ny router kostnadsfritt?
Vad exakt vinner jag på det?

Giggles över att någon stackars sate "går på" mitt prank eller vadå?

Anledning till varför jag berättar mitt ärende är för att jag tycker det är åt helvete bara, så ska inte Telenor göra.

Sitter man med 50/10 lina eller något om dom ens har det längre, dvs budgetalternativ DÅ förstår jag att dom tar ut kostnader för ny router när man har en fungerande gammal router.
Men nu är det inte så. Inte för mig iallafall.

Ok. Sant eller inte, så var det ju bra att du slapp betala 1000 spänn.

Jag har också beställt den routern men smällde in 1000 spänn.
Så gjort är gjort.

Routern tycker jag funkar bra, men enda problemet nu är hur jag kopplar in en telefon till routern ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Ok. Sant eller inte, så var det ju bra att du slapp betala 1000 spänn.

Jag har också beställt den routern men smällde in 1000 spänn.
Så gjort är gjort.

Routern tycker jag funkar bra, men enda problemet nu är hur jag kopplar in en telefon till routern ?

Ajdå det var synd.

Det vet jag tyvärr inte, har inte hemmatelefon sedan jag själv bodde med farsan

Permalänk
Medlem

Jag ringde också och gnällde och fick nya routern gratis. Har aldrig fått ett nej och har aldrig betalat för flytt, ny router eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Fick en ny router av Telenor då jag ville ha wifi 6 som den nya modellen har. En märklig grej är att de flesta inställningar är greyed out så man kan inte göra speciellt mycket inställningar. Pratade med Telenor tekniska support som inte hade någon aning (såklart). Någon idé om varför och om man kan göra något åt det? Den är mer låst än normalt, kan inte ens välja kanal, stänga av wifi eller något sånt vilket är löjligt.

Kan tillägga att enda anledningen jag ville ha den är för att streama via wifi 6 till oculus quest 2 så routern används enbart för det och för stationära datorn. Så jag skulle gärna stänga av 2.4ghz wifi på den om det vore möjligt.

https://forumbilder.com/images/2020/11/08/Telenor-router.jpg

Gick utmärkt att använda webbläsarens utvecklar-verktyg för att ta bort "disabled" på diverse fält och sedan göra de inställningar man ville. T ex stänga av 2.4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomat:

Gick utmärkt att använda webbläsarens utvecklar-verktyg för att ta bort "disabled" på diverse fält och sedan göra de inställningar man ville. T ex stänga av 2.4GHz

Hur gör man det? Nyss fått routern, vilket jävla skräp.

Edit: Klurade ut det, TACK för tipset!

Permalänk
Medlem

Inget nytt på dedikerade IP-adresser på i4880?

Lite mer bränsle på elden...

Testat att utveckla bort lite "disables", kul, bra tips.
Hade varit bra om man hittat funktionen för att sätta dedikerade IP-adresser med. Som tidigare sagt: Att ha en Port forward funktion utan att kunna sätta detta är mycket dåligt, det är ju en grundfunktion för en Router.
Jag kan inte heller lista alla enheter som är anslutna, eller sätta dedikerad prioritet på dem.
Så mycket som den här Routern saknar trodde jag inte var möjligt. (Har inte använt mobilappen)

Hittar inte heller något om hur man uppdaterar firmware, hur ska de göra det när/om det kommer en ny version? (i4882-1.0.4_1)
Min Router startar om typ en gång i veckan med, tror snart jag kopplar in något med Linux för DHCP och lite trafikanalys.

Permalänk

Och just därför använder man ALDRIG routern som kommer från internetleverantören.
Telenor skickade en router helt utan kostnad till mig. Man lånar den från dem.
Jag bad inte att få den utan de bara skickade den.
Jag har inte ens öppnat kartongen den kommer i.
La den direkt i förrådet.
Tydligen ska den heta Telenor i4882

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Brukar man inte få de skräp-routrarna gratis när man binder sig? Ska man betala 1000:- för dem t.om?

Trodde mest det var för folk som bara vill komma igång direkt och inte har några preferenser direkt.

Enda fördelen är väll att operatören ansvarar för uppdatera mjukvaran någon gång ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobMarley:

Och just därför använder man ALDRIG routern som kommer från internetleverantören.

Lite svårt att undvika om man är (vad som tidigare kallades) Comhem-kund dock, man måste ju köra med deras utrustning för att kunna koppla upp sig mot deras koax-nät...

Dock kunde jag släcka ner wifi i mitt kabelmodem utan problem, kör med min egen privata accesspunkt istället. Använder dock modemet som DHCP-server till det lokala nätverket och den inbyggda switchen till ett par trådade enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Brukar man inte få de skräp-routrarna gratis när man binder sig? Ska man betala 1000:- för dem t.om?

Trodde mest det var för folk som bara vill komma igång direkt och inte har några preferenser direkt.

Enda fördelen är väll att operatören ansvarar för uppdatera mjukvaran någon gång ibland.

Jo men i detta fall så var jag kund sedan långt innan, varav dom lansera en ny router för nya kunder

Men för oss kunder sedan innan kostade det 1000kr

Permalänk

Fullständigt jefla hopplös grunka

Hänger upp mig mest på att man inte kan köra någon slags server eller annan fjärråtkomst. Kan inte sätta dedikerade IP-nummer på enheter i mitt lokala nätverk, därmed meningslöst med port forwarding. Dessutom försvinner ip-nummer och hostname för enheter anslutna till routern efter några minuter.
Man kan ansluta till de enheterna via fjärråtkomst med routerns aktuella ip-nummer och port forwarding. Men det funkar liksom 30 sekunder innan något ändrar sig. Verkar som fjärråtkomsten slutar fungera ungefär samtidigt som ip-nummer och hostname försvinner för enheter anslutna till routern.
Hade som första mål att fixa fjärråtkomst till övervakningskameror. Jag lyckades en gång av 50, och det slutade fungera efter en minut. Sedan gick kamerorna offline (i det lokala nätverket) och massa andra saker som betedde sig märkligt.

Ser att inläggen här är lite äldre, så nu ska jag ge mig på att se om det finns någon firmware-uppdatering. I övrigt tycker jag den här routern med alla dess låsningar, instabilitet, krångel är en hög med skit. Man gör nog bättre i att köpa en bra router själv. Trogna kunder bör absolut inte krävas på 1.000kr för den här skiten. Lägg hellre en 1000-lapp eller mer på att köpa en riktig router från en oberoende handlare.

Nyfiken på om någon är kvar i tråden och har några nyare kunskaper/erfarenheter från den här skithögen till apparat?

All the best!

Skrivet av rasgull:

Lite mer bränsle på elden...

Testat att utveckla bort lite "disables", kul, bra tips.
Hade varit bra om man hittat funktionen för att sätta dedikerade IP-adresser med. Som tidigare sagt: Att ha en Port forward funktion utan att kunna sätta detta är mycket dåligt, det är ju en grundfunktion för en Router.
Jag kan inte heller lista alla enheter som är anslutna, eller sätta dedikerad prioritet på dem.
Så mycket som den här Routern saknar trodde jag inte var möjligt. (Har inte använt mobilappen)

Hittar inte heller något om hur man uppdaterar firmware, hur ska de göra det när/om det kommer en ny version? (i4882-1.0.4_1)
Min Router startar om typ en gång i veckan med, tror snart jag kopplar in något med Linux för DHCP och lite trafikanalys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Fick en ny router av Telenor då jag ville ha wifi 6 som den nya modellen har. En märklig grej är att de flesta inställningar är greyed out så man kan inte göra speciellt mycket inställningar. Pratade med Telenor tekniska support som inte hade någon aning (såklart). Någon idé om varför och om man kan göra något åt det? Den är mer låst än normalt, kan inte ens välja kanal, stänga av wifi eller något sånt vilket är löjligt.

Kan tillägga att enda anledningen jag ville ha den är för att streama via wifi 6 till oculus quest 2 så routern används enbart för det och för stationära datorn. Så jag skulle gärna stänga av 2.4ghz wifi på den om det vore möjligt.

https://forumbilder.com/images/2020/11/08/Telenor-router.jpg

Hur har du gjort för att köra med den här routern enbart till din Quest? Jag försöker mig på samma nu men vill alltså inte använda denna som primär router. Jag hittar dock inga möjligheter att ställa in denna på AP-läge, och då får jag istället en massa problem då den "fightas" med den primära routern.

Fick den gratis när jag bytte till Telenor för fibern och wifi på denna verkar riktigt bra. Dock lämnar ju inställningarna något att önska...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Hejsan, någon som vet om det är möjligt att köra USB-tethering via denna router (icotera i4882-70)? Och hur jag i så fall skall gå till väga.
Har en gammal Huawei-mobil som jag gör detta med till en Asus-router och det fungerar fint, men skulle vilja se om hastigheten blir bättre via icotera-routern. Tack på förhand!

Permalänk

Min rekommendation är att inte införskaffa denna router.
Oavsett gratis eller 995kr.

Min rekommendation är att skaffa något eget så att du får full kontroll.

Den här routern är fullständig skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsusAndon:

Min rekommendation är att inte införskaffa denna router.
Oavsett gratis eller 995kr.

Min rekommendation är att skaffa något eget så att du får full kontroll.

Den här routern är fullständig skit!

Beror helt på vad man behöver för funktioner. Den saknar möjlighet till att ställa in fast IP i lokala nätverket. Den har ingen RJ11 utgång så DSL eller telefon är inte på tal om. Den saknar funktioner att stänga av Wifi etc.

Det är mycket den saknar, men det den har är vad jag förstår stabilt och snabbt Wifi. Så ska man bara ha den som plug and play router för vardagsbruk, surfplattor etc så fungerar den utmärkt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har just kollat att internet fungerar i min sons nya lägenhet. Där var Telenor enda alternativet. Jodå det fungerade på en gång så allt gott och väl. Men man är ju nyfiken också. Försökte ladda ner manual till i4882-70. Men jag kommer inte på hur det ska gå till. Verkar omöjligt för privatpersoner. Det finns ju ett hål där man kommer åt återställningen. Men utan att veta vad som händer är det bäst att låta bli. Man vet ju inte lösenordet efteråt. Bara att konstatera att man får vara nöjd ändå. Men lite surt är det för får man en ny pryl så vill man ju kolla lite hur det fungerar. Men det är väl som någon påpekade att om folk kommer åt att ändra på inställningarna får supporten mycket att göra.