Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Det enda jag använder nu som jag använt tidigare är Adblock Plus.
Sedan numera har jag Bitwarden också iofs men det hade jag inte tidigare. Så den enda gemensamma nämnaren är Adblock Plus. Får prova deaktivera det.

/edit: testade utan och det verkade funka bra det lilla jag provade. Men svårt att veta hur det funkar i längden. Måste ju ha någon annonsblockerare iofs så jag testar med ublock origin istället.
Använde iofs ingen annonsblockerare på telefonen och där hade jag liknande problem förut.
Men ok, jag ger det en chans till, jag är inte den som är den

Märkligt. Jag kör med Adblock Plus också men utan några problem. Hur hänger sig FF? Är det så att du kan byta flik eller hänger sig hela FF så att säga? Jag kör också med Bitwarden och lite andra tillägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Märkligt. Jag kör med Adblock Plus också men utan några problem. Hur hänger sig FF? Är det så att du kan byta flik eller hänger sig hela FF så att säga? Jag kör också med Bitwarden och lite andra tillägg

Hela FF hänger sig

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Tråkiga med detta är att chrome är nya IE. En vacker dag kommer vi sitta där, inlåsta i Chrome-träsket. Och då menar jag inte chromium primärt utan chrome.

Google har vissa saker i chrome som är unika för den webläsaren.

Nätet blir än en gång webläsar-rasistiskt. Märker ibland att vissa sidor funkar dåligt i FF men bra i chrome.

Det är väl primärt webutvecklarnas fel, dom är lata. Precis som när IE var the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Hela FF hänger sig

Hos mig hänger sig Firefox aldrig. Jag använder dock inte Adblock Plus utan Ublock Origin

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hos mig hänger sig Firefox aldrig. Jag använder dock inte Adblock Plus utan Ublock Origin

Inte hos mig heller och jag använder Adblock Plus

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Hela FF hänger sig

Jag hade liknande problem en gång, men då var det pga en seg SSD som hakade upp hela datorn med sekundlånga responstider lite då och då. Jag skulle undersöka andra faktorer också, men vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte något tillägg som skapar de där problemen? Jag känner inte igen det där alls och jag kör FF på 3 datorer

Ja, jag har kört FF bra länge nu på flera datorer och aldrig stött på något liknande problem.

Dom problemen jag har med FF är mest med privacy inställningar, där t.ex. vissa sidor tror att jag har adblocker aktiverat även när jag avaktiverat den. Antagligen eftersom FFs strikta spårningsinställningar triggar deras adblocker detektor.

Även hur vissa sidor hanterar vidarebefodringar och länkar strular, t.ex. på www.ica.se, om jag klickar på "Handla online" får jag:

Citat:

Bad Request
The request could not be understood by server due to malformed syntax.

I Firefox men funkar fint i Edge.

Finns andra exempel också där t.ex. Firefox glömmer bort kakor eller så när en länkas till ett annat ställe men där det stället behöver kolla kakan ifrån där man skickades ifrån eller något, jag är osäker på exakt hur men sånt strular en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Även hur vissa sidor hanterar vidarebefodringar och länkar strular, t.ex. på www.ica.se, om jag klickar på "Handla online" får jag:
I Firefox men funkar fint i Edge.

Jag har inga problem med detta i Firefox. Men då har jag inget Ica-konto, det kanske strular om man är inloggad och/eller har vissa kakor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har inga problem med detta i Firefox. Men då har jag inget Ica-konto, det kanske strular om man är inloggad och/eller har vissa kakor.

Ja, precis.
Jag provade att logga ut nu och då funkar det. Sen kan jag logga in på handla-sidan igen.

Men det är många såna där saker som strular, men det är ju också för att jag har satt just strikta spårnignsinställningar. Om jag släpper lite på dom så är det mycket mindre problem.
Så det är ju liksom mitt eget fel, men ändå störigt att en måste välja mellan funktionalitet och "privacy" på det sättet.
(Vad säger en ens på svenska?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, precis.
Jag provade att logga ut nu och då funkar det. Sen kan jag logga in på handla-sidan igen.

Men det är många såna där saker som strular, men det är ju också för att jag har satt just strikta spårnignsinställningar. Om jag släpper lite på dom så är det mycket mindre problem.
Så det är ju liksom mitt eget fel, men ändå störigt att en måste välja mellan funktionalitet och "privacy" på det sättet.
(Vad säger en ens på svenska?)

Privacy = integitet på svenska

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Yamato:

Har kört senaste FF nu ett tag och det hänger sig fortfarande för mig ibland. Någon inbäddad video som ställer till det oftast. Imorse skulle jag kolla Aftonbladet och öppnade en sida med en video i en ny flik i bakgrunden. Hela datorn hängde sig, gick inte att göra något på en halv minut eller så. Väntade lite och det självläkte. Men sedan gjorde jag samma sak igen och då blev det ännu värre, hela UI't ballade ur och jag ser inte flikar i bakgrunden och kan växla till dem även fast man vet att de finns (det är helt vitt där och (+)-tecknet har flyttats till höger samt att den varnar om att jag ska stänga fem flikar när jag vill stänga av programmet.

Riktigt tråkigt men jag klarar inte av detta. Det blir inget FF för mig det här var just den anledningen till att jag övergav det för några år sedan.

Kört med den ett tag nu och det flyter faktiskt på fint än så länge, kör dock endast noscript.

Skrivet av medbor:

Jag hade liknande problem en gång, men då var det pga en seg SSD som hakade upp hela datorn med sekundlånga responstider lite då och då. Jag skulle undersöka andra faktorer också, men vem vet

För mig hjälpte det byta webbläsare när det började strula för par år sen med ff. idag verkar som problemen är lösta (kör samma os och liknande hårdvara (samma ssd som då)).

Som någon annan sa, t.ex youtube idag fungerar inte bra på vissa webbläsare, även github (som tror ägs av Microsoft idag) fungerar dåligt om du inte kör chrome eller ff (någon uppdatering för tag sen fick mycket att sluta fungera). Finns säkert flera sidor som inte fungerar som dom ska.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har försökt övergå till Firefox igen efter många år med Chrome. Men nu håller jag på att ge upp!

Höll precis på att skriva ett längre inlägg här på SweClockers i "Förhandsgranska"-läget, men klickade bort mig från sidan då jag i min förvirring tänkte att jag redan postat allt och var inne i redigeringsläget istället.

Ingen fara tänkte jag och hoppade tillbaka i historiken. Till min förvåning var allt jag skrivit borta!

Så min fråga till er som kör Firefox är om detta är ett normalt beteende av Firefox samt om finns inställningar för att få webbläsaren att komma ihåg vad jag håller på med.

Både Chrome och Safari kommer ihåg mina textfält, men Firefox rensar alltså dessa. Kör Firefox 91.0.2 just nu om det kan vara till någon hjälp.

Om det inte finns någon lösning på ovanstående, så har Firefox precis förlorat ännu en användare.

Just nu kan Firefox dra åt h_lvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har försökt övergå till Firefox igen efter många år med Chrome. Men nu håller jag på att ge upp!

Höll precis på att skriva ett längre inlägg här på SweClockers i "Förhandsgranska"-läget, men klickade bort mig från sidan då jag i min förvirring tänkte att jag redan postat allt och var inne i redigeringsläget istället.

Ingen fara tänkte jag och hoppade tillbaka i historiken. Till min förvåning var allt jag skrivit borta!

https://i.imgur.com/pxXMloj.png

Så min fråga till er som kör Firefox är om detta är ett normalt beteende av Firefox samt om finns inställningar för att få webbläsaren att komma ihop vad jag håller på med.

Både Chrome och Safari kommer ihåg mina textfält, men Firefox rensar alltså dessa. Kör Firefox 91.0.2 just nu om det kan vara till någon hjälp.

Om det inte finns någon lösning på ovanstående, så har Firefox precis förlorat ännu en användare.

Just nu kan Firefox dra åt h_lvete!

Jag har aldrig sett att text i en textarea är kvar om man trycker bakåt (varken i FF, Edge, Chrome, Brave) och sedan går tillbaka. När det är så har det oftast varit att hemsidan har haft den funktionen som sparar texten i en Cookies eller liknande. Jag kan ha helt fel, men av erfarenheterna av att text försvinner om man trycker fel har jag som vana att kopiera långa texter och klistrar in i anteckningar innan jag trycker på något i webbläsaren. Det där felet som du visar i bilden har jag aldrig fått i FF.

Edit: Jag testade nu i Edge, det stämmer att den kommer ihåg där. Intressant... Provade i FF så kom den inte ihåg. Använder nog aldrig framåt i webbläsaren någon gång. därför jag inte varit med om det.

Better Sweclockers har både en ruta som kommer upp om man råkar "lämna sidan" och även en utkast-funktion så den har räddat mig några gånger.

Igår installerade jag Vivaldi igen och tänkte ge den en chans till, men jag blir inte kompis med typsnittet i GUI:et och den är slöare än FF och Edge. Jag har kört FF ett tag nu och fungerat riktigt bra för mig, men upptäckte till min förvåning att layout.css.devPixelsPerPx inte bara är GUI utan alla hemsidor blir förstorade också. Körde 1.25 där.

Igår gick jag över till Edge igen, på något sätt känns det som den är snabbare på alla sätt än FF och känns som att texten på hemsidorna blir klarare att läsa. Kan vara att Edge skalar zoomen till 125% och FF till 120%-130%.
Chrome och Edge är så avskalade så de bara fungerar utan krångel och som förväntat. Det är därför de är så populära.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Edit: Jag testade nu i Edge, det stämmer att den kommer ihåg där. Intressant... Provade i FF så kom den inte ihåg. Använder nog aldrig framåt i webbläsaren någon gång. därför jag inte varit med om det.

Tack för att du testade! Gjorde även ett nytt test här. I Firefox 78.8.0esr fungerar det som jag förväntat mig. Men inte i Firefox 91.0.2.

Jag gillar integritetstänket i Firefox, men det får inte påverka mitt sätt att arbeta. Då säkrar jag hellre upp Chrome som gör mycket annat rätt i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har försökt övergå till Firefox igen efter många år med Chrome. Men nu håller jag på att ge upp!

Höll precis på att skriva ett längre inlägg här på SweClockers i "Förhandsgranska"-läget, men klickade bort mig från sidan då jag i min förvirring tänkte att jag redan postat allt och var inne i redigeringsläget istället.

Ingen fara tänkte jag och hoppade tillbaka i historiken. Till min förvåning var allt jag skrivit borta!

https://i.imgur.com/pxXMloj.png

Så min fråga till er som kör Firefox är om detta är ett normalt beteende av Firefox samt om finns inställningar för att få webbläsaren att komma ihåg vad jag håller på med.

Både Chrome och Safari kommer ihåg mina textfält, men Firefox rensar alltså dessa. Kör Firefox 91.0.2 just nu om det kan vara till någon hjälp.

Om det inte finns någon lösning på ovanstående, så har Firefox precis förlorat ännu en användare.

Just nu kan Firefox dra åt h_lvete!

Det är något med just SweClockers funktionssätt som får det att bli sådär, att sidan inte alls går att komma tillbaka till, men jag har inte försökt undersöka vad.

Tillägg: Översiktligt verkar det gå att få tillbaka texten om man låter Fx skicka förfrågan igen, men jag testade bara att gå iväg två steg inne på SweC.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av boibo:

Tråkiga med detta är att chrome är nya IE. En vacker dag kommer vi sitta där, inlåsta i Chrome-träsket. Och då menar jag inte chromium primärt utan chrome.

Google har vissa saker i chrome som är unika för den webläsaren.

Nätet blir än en gång webläsar-rasistiskt. Märker ibland att vissa sidor funkar dåligt i FF men bra i chrome.

Det är väl primärt webutvecklarnas fel, dom är lata. Precis som när IE var the shit.

Väldigt sent svar men vad jag har hört från vår teknikavdelning så krånglar FF betydligt mer än alla andra webläsare. När vi har testat nya saker på sajten så har det fungerat fint i alla läsare förutom FF som ställer till mer olika problem som behöver lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för att du testade! Gjorde även ett nytt test här. I Firefox 78.8.0esr fungerar det som jag förväntat mig. Men inte i Firefox 91.0.2.

Jag gillar integritetstänket i Firefox, men det får inte påverka mitt sätt att arbeta. Då säkrar jag hellre upp Chrome som gör mycket annat rätt i mina ögon.

Jag gillar också integritet-tänk men bara till en viss kostnad som du skriver. Jag vill inte köra Chrome alls, hellre kör jag Edge och säkrar upp. (Ublock, Privacy Badger). Edge känns mer slipat på något sätt, saker sitter på smartare sätt och designen är lite bättre trycker jag. Har inte installerat Chrome på flera år, kört Brave, Edge, Firefox, Vivaldi, Firefox, Edge. Byter ofta...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har inte installerat Chrome på flera år, kört Brave, Edge, Firefox, Vivaldi, Firefox, Edge. Byter ofta...

Kör också uBlock och Privacy Badger här. Har länge varit fast i Chrome tack vare bättre (bäst?) stöd för pekskärmar. På jobbdatorn kör vi Chrome, Edge, Firefox och Firefox ESR. Tror även Internet Explorer gömmer sig där.

Har kört Comodo Dragon, Chromium och Opera här tidigare men känner att jag nu vill ha en webbläsare som fungerar likadant på Windows, macOS och GNU/Linux. Hade hoppats på Firefox, men det sket sig lite

Borde kanske ge Edge ännu en chans, men gillar inte hur det vill ta över hela systemet. Har precis kämpat i tre års tid med att få bort det

Permalänk
Medlem

Nu är Firefox avinstallerat! Tänkte vara snäll att berätta om varför för Mozilla, men möts då av följande meddelande:

Som jag nämnde i tidigare inlägg, så har jag utplånat Edge (innan Chromium) från datorn. Varför försöker då Firefox anropa denna med tvång? Chrome är förvald webbläsare på datorn och fungerar felfritt.

För att ytterligare spä på min avsky mot Mozilla, så lämnade Firefox följande spår efter avinstallation:

Hejdå Firefox! Må du brinna i helvetet för evigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu är Firefox avinstallerat! Tänkte vara snäll att berätta om varför för Mozilla, men möts då av följande meddelande:

https://i.imgur.com/dPkoQHe.png

Som jag nämnde i tidigare inlägg, så har jag utplånat Edge (innan Chromium) från datorn. Varför försöker då Firefox anropa denna med tvång? Chrome är förvald webbläsare på datorn och fungerar felfritt.

För att ytterligare spä på min avsky mot Mozilla, så lämnade Firefox följande spår efter avinstallation:

https://i.imgur.com/eK63DBz.png

Hejdå Firefox! Må du brinna i helvetet för evigt!

Att du pajjat din windowsinstallation genom att "ta bort edge" ger denna typ av fel.
Firefox försöker öppna "varför överger du oss" web-popupen som ett sista döds skrik.
Man kan ju spekulera i att de vill vara säkra på att inte Firefox försöker öppna en firefox popup och därigenom pajja avinstallationen, och därför väljer ett säkert kort den inbyda browsern.

Vidare kan man ju tycka att det är risigt med leftovers, men det är ju tyvärr inte heller speciellt ovanligt.
Oftast lämnas ju "personliga inställningar m.m." så att man ska bli glad när/om man ominstallerar appen.
Eller så finns det avinstallationsscript som är slarvigt skrivna och bara rensar t.ex. det som just senaste versionen av appen har skapat, inte alla kända genvägar/sökvägar/etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att du pajjat din windowsinstallation genom att "ta bort edge" ger denna typ av fel.
Firefox försöker öppna "varför överger du oss" web-popupen som ett sista döds skrik.
Man kan ju spekulera i att de vill vara säkra på att inte Firefox försöker öppna en firefox popup och därigenom pajja avinstallationen, och därför väljer ett säkert kort den inbyda browsern.

Vidare kan man ju tycka att det är risigt med leftovers, men det är ju tyvärr inte heller speciellt ovanligt.
Oftast lämnas ju "personliga inställningar m.m." så att man ska bli glad när/om man ominstallerar appen.
Eller så finns det avinstallationsscript som är slarvigt skrivna och bara rensar t.ex. det som just senaste versionen av appen har skapat, inte alla kända genvägar/sökvägar/etc.

Eller så var det rentav kraschen när edge inte fanns som stoppade rensningen av det sista?

Permalänk
Medlem

Kan inte casta till min Chromecast/Shield från YouTube i Firefox så där går Firefox bort och Goggle har kidnappat mig till deras browser/webb-motor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kört FF primärt på desktop (huvudmaskin hemma) forever men den saknar viss implementation av "server sent events". Dels så är det en hel del svårare att få saker att fungera än i Chromium för FF försöker inte återansluta till en öppen eventsource som vad jag kan se ska ske enligt specen, därtill kan man inte titta på eventströmmen som man kan i Chromium. Men jag gillar dess f12 och det är väl lite bra att inte allt är en Chromevariant

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan inte casta till min Chromecast/Shield från YouTube i Firefox så där går Firefox bort och Goggle har kidnappat mig till deras browser/webb-motor.

Det går nog i MS Edge om du inte vill använda Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Eller så var det rentav kraschen när edge inte fanns som stoppade rensningen av det sista?

Svårt att säga. Använde "Geek Uninstaller" då jag vet att program brukar vara dåliga på att rensa efter sig. Det kändes som avinstalleraren fortsatte efter att Edge inte hittades och att jag stängt ned popup-rutan.

Hade egentligen inte brytt mig speciellt mycket om Firefox fungerat bättre i allmänhet. Försökte köra version 91.0.2 på både macOS och i Windows 10, men i båda fallen är Firefox märkbart långsammare än exempelvis Chrome och Safari.

Känns som att äldre versioner av Firefox fungerat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hos mig hänger sig Firefox aldrig. Jag använder dock inte Adblock Plus utan Ublock Origin

Jag använder båda och det händer aldrig för mig. Jag kör dock en del custom filter på Adblock Plus som Ublock inte plockar upp annars hade jag inte kört Adblock Plus. Out of the box är ju Ublock Origin överlägset.

Skrivet av Mortac:

Har använt Firefox sedan långt innan Chrome ens existerade och kommer fortsätta med det så långt det är möjligt. För mig är det webbläsaren jag gillar mest och där allt känns rätt och som det ska vara.

De släppte även en större uppdatering nyligen som snyggade till gränssnittet en del och med stöd för fler kosmetiska inställningar och teman.

Jag föredrar faktiskt det tidigare utseendet. Har ändrat tillbaka utseendet på flikarna men det tar bara någon uppdatering så är flikarna lika ful igen. Men det är egentligen ett icke-problem. Däremot tycker jag att drag-and-drop funktionen för att anpassa UI de införde med Quantum var väldigt trevligt. Sen ändrar jag gärna inte på saker som fungerar så jag har dålig koll på vad de lägger till anpassningsmässigt och teman skiter jag fullständigt i.

Så länge de inte förstör gränssnittet eller de halkar efter markant i prestanda kommer jag fortsätta köra Firefox och har så gjort sedan jag bytte från IE.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Något som är bra med Firefox är att om jag öppnar en ny flik så hamnar den överst. Bland inställningarna kan jag kryssa för: "När du öppnar en länk, bild eller media i en ny flik, byt till den omedelbart"
Detta saknar jag i Chrome. Där måste man alltid klicka på den nya fliken för att se den. Eller är det något jag inte begriper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Något som är bra med Firefox är att om jag öppnar en ny flik så hamnar den överst. Bland inställningarna kan jag kryssa för: "När du öppnar en länk, bild eller media i en ny flik, byt till den omedelbart"
Detta saknar jag i Chrome. Där måste man alltid klicka på den nya fliken för att se den. Eller är det något jag inte begriper?

Det stämmer nog att Chrome/Edge inte har den funktionen. Jag tycker det är bra när de öppnas i bakgrunden för jag trycker ofta på flera olika länkar och sedan går igenom det jag tryckt på efteråt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Något som är bra med Firefox är att om jag öppnar en ny flik så hamnar den överst. Bland inställningarna kan jag kryssa för: "När du öppnar en länk, bild eller media i en ny flik, byt till den omedelbart"
Detta saknar jag i Chrome. Där måste man alltid klicka på den nya fliken för att se den. Eller är det något jag inte begriper?

Jag tycker det är skönt att dom hamnar i bakgrunden. Jag läser oftat igenom en sida och klickar på mittmusknappen på länkar jag senare vill läsa vidare på i bakgrunden.

Annars om jag vill öppna en länk i en ny flik och aktivera den direkt finns alltid shift+ctrl+vänster musknapp eller shift+mittmusknappen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

shift+mittmusknappen.

ha! Den var ny, tack för tips

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750