Tisdagshäng – Jonas och Anton pingviniseras med Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Du ska aldrig klistra in text som du har kopierat från en hemsida i terminalen, det är en väldig säkerhetsrisk.

Bara för att spinna vidare på din viktiga poäng och att understryka det osäkra med text från alla möjliga okända hemsidor.
Det är inte större risk med själva "kopiera/klistra in momentet" om man skriver av samma text tecken för tecken manuellt in i terminalen så är man inte säker för det.
Det viktiga är att veta vad texten/kommandot/skriptet betyder som man skriver in, så det man skriver av inte är skadligt.
exempel att kopiera in sudo update-grub ger exakt samma utkomst om att skriva det manuellt själv.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ostbullen:

Tillägg, man kan även högerklicka på ett spel, klicka på properties -> compatibility -> Force the use if a specific Steam Play compatibility tool om man vill sätta en specifik version av proton för ett visst spel. Vissa spel kanske inte klarar av att köra i experimental t.ex, och då kan man sätta så att det spelet kör version 6.3-6.

Bra att veta, Experimental låter lite experimenterande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är inte större risk med själva "kopiera/klistra in momentet" om man skriver av samma text tecken för tecken manuellt in i terminalen så är man inte säker för det.
Det viktiga är att veta vad texten/kommandot/skriptet betyder som man skriver in, så det man skriver av inte är skadligt.

Fast om du klistrar in någonting så finns det en viss risk att man klistrar in någonting helt annat än det som står på hemsidan, läste du inte vad jag skrev om det? Finns det då ett returtecken med så körs det automatiskt.

Sedan att alla de som installerar Linux efter att ha läst om det på SweClockers inte kommer att ha en chans att veta vad de gör i terminalen är en annan sak. Många kommer inte att orka/vilja läsa man-sidor för att förstå vad de gör. Jag vet inte hur många skärmdumpar jag sett som tydligt säger att fsck behöver köras manuellt, och ändå står användaren handfallen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Bara för att spinna vidare på din viktiga poäng och att understryka det osäkra med text från alla möjliga okända hemsidor.
Det är inte större risk med själva "kopiera/klistra in momentet" om man skriver av samma text tecken för tecken manuellt in i terminalen så är man inte säker för det.
Det viktiga är att veta vad texten/kommandot/skriptet betyder som man skriver in, så det man skriver av inte är skadligt.
exempel att kopiera in sudo update-grub ger exakt samma utkomst om att skriva det manuellt själv.

Det är lite större risk med att kopiera text jämfört med att skriva av det. Illvilliga personer kan smyga in dold text, typ samma färg som bakgrunden, i det man ämnar kopiera.
Läs och förstå alltid resultatet efter kopieringen innan ni trycker på enter.

Och som Phod skrev före mig så finns det risk att ett radbyt kommer med också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Fast om du klistrar in någonting så finns det en viss risk att man klistrar in någonting helt annat än det som står på hemsidan, läste du inte vad jag skrev om det? Finns det då ett returtecken med så körs det automatiskt.

Sedan att alla de som installerar Linux efter att ha läst om det på SweClockers inte kommer att ha en chans att veta vad de gör i terminalen är en annan sak. Många kommer inte att orka/vilja läsa man-sidor för att förstå vad de gör. Jag vet inte hur många skärmdumpar jag sett som tydligt säger att fsck behöver köras manuellt, och ändå står användaren handfallen.

Jag skumma tråden, jag mena mer på att skriva in saker man inte förstår är minst lika skadligt
Men det är ju lite det som är en del av linux än i dag.. det är en brant inlärningskurva om man ska göra något utöver out of the box tillståndet.
Sedan efter man klistrat in något i terminalen så måste man ju läsa vad som står, så inga extra tecken tillkommit.

Skrivet av FattarNiInte:

Det är lite större risk med att kopiera text jämfört med att skriva av det. Illvilliga personer kan smyga in dold text, typ samma färg som bakgrunden, i det man ämnar kopiera.
Läs och förstå alltid resultatet efter kopieringen innan ni trycker på enter.

Precis
Jag hatar att skriva i terminal, så jag har lathundar för kopiera o klistra eller klassikern .bash_history är en mycket bra uppfinning
Sedan är det alltid bäst att använda pålitliga källor.. arch wiki är kalas, eller respektive distros wiki/hemsida/forum eller github.. om någon slänger upp skadligt på sådana sidor, så tar det inte lång tid innan omgivningen reagerar... Det är det som är en fördel i linux communityt att majoriteten vill varandra väl.
Bara detta forumet är ju ett bra exempel på att alla hjälper alla

Permalänk
Hjälpsam

Testade 3DMark, det hängde sig, vilket ju inte är förvånande.
Bootat upp i Windows igen, "It just works!"
Skall dock leka vidare med Mint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

Jasså, vad kan det leda till? Kört DDU för varje grafikdrivrutin sedan typ 2012 utan några problem

Skrivet av anders190:

Kan vara in och stöka där det inte ska stökas. Men bör vara relativt riskfritt men personligen tar jag det säkra före det osäkra.

Men kan ju hända att det finns anledningar till att den kan behövas ibland, använde nog själv fram till 2014-2015 och när jag bytte till Nvidia i slutet av 2016 har jag inte använt den någon gång tror jag. Det sagt så har Nvidia-drivarna varit lite hit&miss men fungerat att avinstallera och installera den jag körde innan när någon dryg bugg uppstått.

Betade av lite Youtube-klipp från veckan nu ikväll och Steve från Hardware Unboxed kommenterade just DDU. I stand corrected, kanske borde börja köra DDU lite oftare själv, även om jag inte upplever något bekymmer.

Länk direkt in i DDU-segmentet:

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Betade av lite Youtube-klipp från veckan nu ikväll och Steve från Hardware Unboxed kommenterade just DDU. I stand corrected, kanske borde börja köra DDU lite oftare själv, även om jag inte upplever något bekymmer.

Länk direkt in i DDU-segmentet:
https://youtu.be/C5-GOsmEjmg?t=783

Själv installerar jag nästan alltid över de gamla utan att rensa, funkat bra sedan årsskiftet 2006-2007.

På XP-tiden gick ju nästan hela drivern i Kernel-mode, en krasch av drivarna låste hela datorn, bara att starta om.
Gången vid uppdatering av drivrutinerna var;

  1. Byta till VGA-driver.

  2. Starta om.

  3. Installera nya drivrutinen.

  4. Starta om.

Var också typiskt att det fanns vissa versioner av drivarna, som ansågs vara Guld och andra som man skulle undvika till varje pris.
Påminnelse om hur jävligt XP kunde vara.

Skaffade Vista när det var nästan nytt, lite strul i början, speciellt eftersom det var 64 bitar, men vilket lyft det var!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

På XP-tiden gick ju nästan hela drivern i Kernel-mode, en krasch av drivarna låste hela datorn, bara att starta om.
Gången vid uppdatering av drivrutinerna var;

  1. Byta till VGA-driver.

  2. Starta om.

  3. Installera nya drivrutinen.

  4. Starta om.

Var också typiskt att det fanns vissa versioner av drivarna, som ansågs vara Guld och andra som man skulle undvika till varje pris.
Påminnelse om hur jävligt XP kunde vara.

Skaffade Vista när det var nästan nytt, lite strul i början, speciellt eftersom det var 64 bitar, men vilket lyft det var!

Ja precis, Windows (XP) var rätt jävlig och i mitt tycke överskattad. Den hade många sidor men jag själv tröttnade och bytte primärt till Linux istället fram tills suget efter spel blev för stort och jag gick tillbaks. Strax innan Windows 7 testversionen släpptes lös, ca ett år innan lanseringen om jag inte minns helt galet.

Hade hellre kört Vista SP1 än vilken XP-version som helst om jag var tvungen att välja. Min "retro"dator kör Windows XP och jag förvånas varje gång hur mycket av det man tar som självklart idag inte fungerar.

Vistas lansering var inte dåligt, skrockade gott åt hur uselt det var på den tiden. Men idag kan jag tycka att Vista förtjänar bättre än vad den fick då och hur folk minns den idag. Sista Service Packet var det i princip Windows 7 med Vista-logo.

Och Vista var jävligt snyggt, speciellt när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade hellre kört Vista SP1 än vilken XP-version som helst om jag var tvungen att välja. Min "retro"dator kör Windows XP och jag förvånas varje gång hur mycket av det man tar som självklart idag inte fungerar.

Antar att du inte testat Windows Embedded POSReady 2009? Helt klart bästa XP-versionen och kör hellre det än Vista eller 7:an.

Även extremt resurssnålt vilket får valfri Linux-distribution att verka bloatad. Synd bara att Microsoft slutade supporta det för lite mer än 2 år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Antar att du inte testat Windows Embedded POSReady 2009? Helt klart bästa XP-versionen och kör hellre det än Vista eller 7:an.

Även extremt resurssnålt vilket får valfri Linux-distribution att verka bloatad. Synd bara att Microsoft slutade supporta det för lite mer än 2 år sedan.

Nä, själva XP jag har svårt för, känns lite som att backa ända till Win 9x även om det inte är riktigt så.

Håller med om resurssnålheten allmänt. 2000 och XP gick att skala av rätt fint för att få ner storleken på installationen och minnesanvändningen. Något jag själv gillade då för snart 20 år sedan när jag inte hade råd med det senaste eller ens uppgradera och hålla systemet aktuellt.
Mitt gamla 1800+ system med 512MB RAM och ett GF3 ti 200 kördes ända fram till början av 2004. Inte många spel som rullade bra redan 2004/2005 och då var Linux på alla vis bättre. PS2 och GameCube för spel.

Föredrar det senaste i mjukvaruväg och något eller några äldre system för kompatibilitet.

Permalänk
Hjälpsam

Gillade inte att Linux startade som förval, skall finnas ett program som heter Start.Up Manager som fixar detta, jag hittade inget.
Byte språk i GUI till engelska och installerade "GRUB-Customizer" det fungerade, fast nu heter min installation Ubuntu, inte längre Mint.

Har samma problem med installationshanteraren som redaktionen, det finns ett antal kategorier, men ingen möjlighet att bläddra sig vidare i ett menyträd.

Har partitionerat enligt följande på en 480 GB SSD.

  • 250 MB EFI

  • 64 GB root

  • Resten home

  • 64 GB Swap.

Antagligen onödigt stor swap.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gillade inte att Linux startade som förval, skall finnas ett program som heter Start.Up Manager som fixar detta, jag hittade inget.
Byte språk i GUI till engelska och installerade "GRUB-Customizer" det fungerade, fast nu heter min installation Ubuntu, inte längre Mint.

Har samma problem med installationshanteraren som redaktionen, det finns ett antal kategorier, men ingen möjlighet att bläddra sig vidare i ett menyträd.

Har partitionerat enligt följande på en 480 GB SSD.

  • 250 MB EFI

  • 64 GB root

  • Resten home

  • 64 GB Swap.

Antagligen onödigt stor swap.

Intressant att du hittade en GUI för att ställa in GRUB. Har aldrig tänkt på det då jag brukar peta på konfigurationsfilerna med texteditor/terminal. ^^ De filerna brukar återfinnas under /etc men jag rekommenderar att följa en guide då det går att göra MASSOR med bootinställningarna bara genom att justera konfigurationsfilerna.

Hur mycket RAM har ditt system? Generellt rekommenderas 1.5x RAM som swap, men jag brukar ställa det högre om det inte är snålt med utrymme. Slår du i taket på minne i Linux så sker OOM och den dödar program rakt av efter egna algoritmer för att frigöra minne vilket inte är så roligt. Har du överdrivet stor swap så blir det istället att du vet när det är dags att börja stänga ner program självmant eftersom det börjar bli olidligt segt.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Gillade inte att Linux startade som förval, skall finnas ett program som heter Start.Up Manager som fixar detta, jag hittade inget.
Byte språk i GUI till engelska och installerade "GRUB-Customizer" det fungerade, fast nu heter min installation Ubuntu, inte längre Mint.

Har samma problem med installationshanteraren som redaktionen, det finns ett antal kategorier, men ingen möjlighet att bläddra sig vidare i ett menyträd.

Har partitionerat enligt följande på en 480 GB SSD.

  • 250 MB EFI

  • 64 GB root

  • Resten home

  • 64 GB Swap.

Antagligen onödigt stor swap.

Har du prövat att hantera programmen via synaptic?

Jag har 16GB ram och min swap ser ut att användas ganska sällan, typ nå 100 MB kanske ibland, och jag använder inte "hibernate to disk".
En fördel med stor swap är att man kan ha en stor tmpfs om man tycker sig ha behov av det, men å andra sidan är dagens ssder så snabba ändå så att man nästan lika gärna ha temporära filer på disk.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FattarNiInte:

Har du prövat att hantera programmen via synaptic?

Nej, skall testas, tack för tipset.

Citat:

Jag har 16GB ram och min swap ser ut att användas ganska sällan, typ nå 100 MB kanske ibland, och jag använder inte "hibernate to disk".
En fördel med stor swap är att man kan ha en stor tmpfs om man tycker sig ha behov av det, men å andra sidan är dagens ssder så snabba ändå så att man nästan lika gärna ha temporära filer på disk.

Har 64 GB arbetsminne, med en swap på 64 GB bör det räcka långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har 64 GB arbetsminne, med en swap på 64 GB bör det räcka långt.

Jag har också 64GB RAM men använder inte swap alls. Jag testade att stänga av swappen för många år sedan eftersom Linux ibland swappade ut program som tillfälligt inte användes även med swappiness på 0 (detta verkar ha ändrats sen dess, nu betyder visst 0 att swap avaktiveras helt), och nu kör jag utan swap på alla mina maskiner.

Om jag får slut på minne så beror det oftast på att någon process gått bärsärkagång, och då föredrar jag att OOM dödar processen istället för att sega ner hela datorn med swap. Men det är ju upp till var och en vad de föredrar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av perost:

Jag testade att stänga av swappen för många år sedan eftersom Linux ibland swappade ut program som tillfälligt inte användes även med swappiness på 0 (detta verkar ha ändrats sen dess, nu betyder visst 0 att swap avaktiveras helt), och nu kör jag utan swap på alla mina maskiner.

Nu är swappiness ett procentvärde rakt av; har du swapiness 20 så kommer din kärna börja swappa vid 80% minnesanvändning. Det finns ingen anledning att köra noll.

Default är 60, så att sänka det kan ju vara något att ha i åtanke, men att stänga av swap blir ju bara dumt om man råkar använda allt minne.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Default är 60, så att sänka det kan ju vara något att ha i åtanke, men att stänga av swap blir ju bara dumt om man råkar använda allt minne.

Jag har kört utan swap på mina maskiner i minst 10 år nu utan problem, så jag ser ingen anledning att använda det. Men det är förstås upp till var och en hur man använder datorn. Arch Linux Wiki skriver t.ex.:

Citat:

The biggest drawback of enabling swap is its lower performance, see section #Performance. Hence, enabling swap is a matter of personal preference: some prefer programs to be killed over enabling swap and others prefer enabling swap and slower system when the physical memory is exhausted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kör just nu Linux Mint på min mainframe.
Fungerar bra än så länge, installationen var lite jobbig eftersom jag var tvungen att själv partitionera, välja partitioner och storlek på dessa, detta eftersom jag installerat på separat disk.
Installerat Steam, när man klickar på visa endast spel som går på Linux, blir min lista mycket kortare, men det är inte oväntat.
Wine funkar tydligen inte till Min version och Proton hittade jag inte.

Jag installerar alltid OS på separat disk och väljer att använda hela disken. I de OS jag installerat, Ubuntu, Tumblewed, Fedora, Pop mm, kan man välja vilken disk som ska användas. OS:et väljer då att partionera enligt sina behov. I den här datorn finns en 512 GB nvme, en 250 GB nvme och en 250GB SSD.
Tumbleweed använder GUID Partitioning Table, Partition1 537 MB Fat, Partition2 1.1 GB Ext4, Partition3 478 Btrfs
Ubuntu använder GUID Partitioning Table, Partition1 537 MB Fat, Partition2 250GB Ext4
Pop använder GUID Partitioning Table, Free Space 2.1 MB, Partition1 522 MB Fat, Partition2 4.3 GB FAT, Partition3 241 GB Ext4, Partition4 4.3 GB Swap, Free Space 2.1MB
Pops partitionering är lite speciell. Jag tror att Partition2 används för en "Recovery partition".

Pop blir nog en ny favorit för mig.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av perost:

Jag har kört utan swap på mina maskiner i minst 10 år nu utan problem, så jag ser ingen anledning att använda det. Men det är förstås upp till var och en hur man använder datorn. Arch Linux Wiki skriver t.ex.:

Varför skulle man vilja att operativsystemet slår ihjäl processer på eget bevåg för att man får slut på minne?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Varför skulle man vilja att operativsystemet slår ihjäl processer på eget bevåg för att man får slut på minne?

För att vissa vill att det ska fungera enligt mottot "it just works!"?

Nej, men jag kan absolut tänka att det finns användningsområden för det. Speciellt där prestanda är en dyr resurs. Plus att jag tycker inte att Linux swaphanterare är särskilt optimal och segar ner mer än den skulle behöva. Finns mycket som skulle kunna göras för att förbättra den men det är en annan diskussion. Kan vara av den anledningen som vissa föredrar OOM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Så har man sagt i säkerligen 10år iaf

Vilken dag som helst nu.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hjälpsam

Windows använder och justerar systemklockan enligt lokal tid, Linux använder UTC och läggar på en offset.
Det gör att Windows klocka visar fel, när man loggar på efter att ha varit inne i Linux, har nu justerat så att Linux använder systemklockan som lokal tid.
https://www.howtogeek.com/323390/how-to-fix-windows-and-linux...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Angående att använda befintliga Steamfiler från Windows i Linuxkatalogen när man installerar, är det inte att rekommendera.
Tomb Raider som har stöd för Linux, kunde bara använda 20% av de filer jag kopierat in, resten fick laddas ned, värre är att de som inte kan användas inte tas bort, installationskatalogen har svält med 80%.
För Fallout 4, kunde 80% användas. där sväller katalogen med 20% skräpfiler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Angående att använda befintliga Steamfiler från Windows i Linuxkatalogen när man installerar, är det inte att rekommendera.
Tomb Raider som har stöd för Linux, kunde bara använda 20% av de filer jag kopierat in, resten fick laddas ned, värre är att de som inte kan användas inte tas bort, installationskatalogen har svält med 80%.
För Fallout 4, kunde 80% användas. där sväller katalogen med 20% skräpfiler.

Men man kan väl använda samma folder för själva spelen? Annars har jag gjort fel

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gorgonzola:

Men man kan väl använda samma folder för själva spelen? Annars har jag gjort fel

Aha!
Ja det kan man säkert, men då krävs det att man är smartare än jag.
Tänkte inte så långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Själv testat lite prestanda i windows 10 kontra clear linux. Körde benchmark för shadow of the tomb raider native vs native, och beam ng native vs proton ifall någon är intresserad:

TR native linux

TR win10

Beam NG via proton

Beam NG win10

Lite större skillnad i Beam NG än vad jag trodde att det skulle vara! Dock, inte omöjligt att jag lyckats göra något skumt där.

Edit: meeeh, såg nu att jag inte har samma skugginställningar på linux som på windows <.<

Edit2: nvm, det hade jag visst..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Själv testat lite prestanda i windows 10 kontra clear linux. Körde benchmark för shadow of the tomb raider native vs native, och beam ng native vs proton ifall någon är intresserad:

TR native linux
https://i.imgur.com/PteN6ZM.jpg

TR win10
https://i.imgur.com/YNFLX05.jpg

Beam NG via proton
https://i.imgur.com/6XHCbef.jpg

Beam NG win10
https://i.imgur.com/H3PJWGI.jpg

Lite större skillnad i Beam NG än vad jag trodde att det skulle vara! Dock, inte omöjligt att jag lyckats göra något skumt där.

Edit: meeeh, såg nu att jag inte har samma skugginställningar på linux som på windows <.<

Edit2: nvm, det hade jag visst..

Bra med siffror och inte oväntat att Linux prestandan är lägre.

Kul med Beam.ng med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra med siffror och inte oväntat att Linux prestandan är lägre.

Kul med Beam.ng med!

Jomen precis, alltid lättare att förstå sig på siffror Räknade med att linux skulle vara lite långsammare, speciellt när man körde proton pga overhead, men var lite mer än jag räknade vid i det här fallet!

Och idd, tänkte att det nog är det mest cpu-bound sprlet jag har med benchmark

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående SweClockers nästa utmaning: hoppa gärna in här och var med och rösta på vad vi ska testa härnäst. Måste komma upp i ett gäng svar där för att det ska kännas relevant att försöka utgå från resultatet!

#19232563

Visa signatur

240p är livet