Bungie firar 30 år och avslöjar ny expansion för Destiny 2

Permalänk
Melding Plague

Bungie firar 30 år och avslöjar ny expansion för Destiny 2

Skaparna av bland andra Halo, Marathon och Destiny fyller 30 år och passar på att avslöja detaljer om nästa expansion till det sistnämnda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj vad man plöjde Marathon på MacOS 7.5 som grabb. Det har nog inte åldrats väl så jag undviker att kolla upp hur det såg ut

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Testpilot

De kanske kan fixa sin core gameplay end-game loop till att börja med inför nästa expansion?

Spelet har blivit värre sett till 'grind' och 'predatory monitization' sedan de gick separata vägar från Activision, hur det nu ens är möjligt sånär som på att sälja de bästa vapnen för riktiga pengar... Men ack så fel vi hade som hoppades på ett bättre spel efter den skilsmässan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Oj vad man plöjde Marathon på MacOS 7.5 som grabb. Det har nog inte åldrats väl så jag undviker att kolla upp hur det såg ut

Jag som aldrig sett det tyckte det såg heltt okej ut.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Precis börjat spela Destiny 2 och det är sjukt kul. Själva spelkänslan är riktigt bra. Visst, det är ganska mycket grind men det är lätt ett av de bästa GaaS-spelen som finns. Skönt att kunna dra igång Spotify och sen bara kötta på under en kort stund

Permalänk
Medlem

Egentligen är destiny spelen väldigt bra. Men fick avsmak p.g.a. det giriga upplägget (se nedan)
Det jag inte gillar är att det kom ett DLC typ en vecka efter att det släpptes till PC.
Jag och några polare köpte spelet för 5-600kr och så ska man lägga ut 2-300kr igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Oj vad man plöjde Marathon på MacOS 7.5 som grabb. Det har nog inte åldrats väl så jag undviker att kolla upp hur det såg ut

Då är vi två!

Finns ju faktiskt en remake: http://resurrection.bungie.org/download.html med lite (Ehh...) bättre grafik.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

De kanske kan fixa sin core gameplay end-game loop till att börja med inför nästa expansion?

Spelet har blivit värre sett till 'grind' och 'predatory monitization' sedan de gick separata vägar från Activision, hur det nu ens är möjligt sånär som på att sälja de bästa vapnen för riktiga pengar... Men ack så fel vi hade som hoppades på ett bättre spel efter den skilsmässan.

Precis detta som fick mig att avinstallera destiny 2 efter att season 1 försvann och allt "bra" från D2 var ett minne blott.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Oj vad man plöjde Marathon på MacOS 7.5 som grabb. Det har nog inte åldrats väl så jag undviker att kolla upp hur det såg ut

Riktigt kul i LAN med Marathon hos min granne vars föräldrar hade ett gäng Mac-datorer i deras hemmakontor (grafiskt arbete) under mitten och slutet av 1990-talet. Fick sitta med pytteliten bild för själva spelet på de relativt stora skärmarna för att datorerna skulle orka med att driva det.

Minns att jag alltid tyckte det var så bra träffkänsla i Marathon jämfört med Quake och Doom. Något med hur ljudet och animationen på det man prickar reagerar som gjorde att det fick ett extra djup.

Lite trist att de inte hade mer av deras äldre spel med i 30-årsvideon.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har spelat Destiny sen 3/4 av Säsong 14 fram tills nu och tycker det är ett kul spel, dock lite enformig med samma sak om och om igen, men man träffar på folk som är samarbetsvilliga på PvE medan på PvP är de köttiga som bara det!

Nya säsongen släpptes häromdan, gick rätt smidigt med viss kötid då servrarna var inte färdiga med alla uppdateringar. Dagen efter så verkade det finnas buggar med släppet och ingen av oss kunde vara online längre än 5 minuter innan spelet frös och man slängdes till skrivbordet, men till slut runt 3-tiden på morgonen släppte buggen och man kunde spela igen.

Ser fram emot vapentillverkningen i spelet. Ska bli kul och göra egna Legendary-vapen från scratch.
Samt The Witch Queen såg förbaskat kul ut. Dock ska man komma ihåg att det är Legendary-svårighet och respawn är begränsat. Gäller att samarbeta mot alla minibossar, bossar och champions om man ska klara sig genom den DLC:n.

Skrivet av Herr Kantarell:

Egentligen är destiny spelen väldigt bra. Men fick avsmak p.g.a. det giriga upplägget (se nedan)
Det jag inte gillar är att det kom ett DLC typ en vecka efter att det släpptes till PC.
Jag och några polare köpte spelet för 5-600kr och så ska man lägga ut 2-300kr igen.

Då kan jag tipsa dig om AllkeyShop där du kan få det mesta för en bråkdel av vad de kostar annars. Köpte Forsaken och Shadowkeep DLC:n för bara 75kr/st. Hade kostat mig 300kr/st på Steam annars.
Beyond Light kostar visserligen det dubbla på Allkey än de övriga DLC:n, men hellre det än 500kr som det kostar på Steam.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Riktigt kul i LAN med Marathon hos min granne vars föräldrar hade ett gäng Mac-datorer i deras hemmakontor (grafiskt arbete) under mitten och slutet av 1990-talet. Fick sitta med pytteliten bild för själva spelet på de relativt stora skärmarna för att datorerna skulle orka med att driva det.

Minns att jag alltid tyckte det var så bra träffkänsla i Marathon jämfört med Quake och Doom. Något med hur ljudet och animationen på det man prickar reagerar som gjorde att det fick ett extra djup.

Lite trist att de inte hade mer av deras äldre spel med i 30-årsvideon.

Ja, det var sjukt skoj. LAN över appletalk som hade så sinnesjukt usel överföringshastighet men var snabbt nog för spel och bara rakt av fungerade med motsv. plug'n'play.
Vi bar datorer och skärmar till en kompis med gott om plats, döds-lanade där
"Kan någon köra mig till xxx med datorn?" "uhm, nej, datorn kan du väl ha hemma?"
"Ok hejdå!"
Jag bar min gamla quadra och tillhörande CRT ett hyfsat antal kilometer. Internet är lite fusk. Multiplayer gaming var fysiskt hårt förr!

Många verkar tro nuförtiden att quake var det första "riktiga" fps som gjordes, men marathon var före och hade både rocket jumping och freeaim och en massa balla arenor etc. Fanns t.o.m. ett easter egg i storyn med en durandal (?) terminal man bara kunde nå genom rocket jumping som bara innehöll en fransk dikt eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ja, det var sjukt skoj. LAN över appletalk som hade så sinnesjukt usel överföringshastighet men var snabbt nog för spel och bara rakt av fungerade med motsv. plug'n'play.
Vi bar datorer och skärmar till en kompis med gott om plats, döds-lanade där
"Kan någon köra mig till xxx med datorn?" "uhm, nej, datorn kan du väl ha hemma?"
"Ok hejdå!"
Jag bar min gamla quadra och tillhörande CRT ett hyfsat antal kilometer. Internet är lite fusk. Multiplayer gaming var fysiskt hårt förr!

Många verkar tro nuförtiden att quake var det första "riktiga" fps som gjordes, men marathon var före och hade både rocket jumping och freeaim och en massa balla arenor etc. Fanns t.o.m. ett easter egg i storyn med en durandal (?) terminal man bara kunde nå genom rocket jumping som bara innehöll en fransk dikt eller så.

Nostalgi med Crt under ena armen och miditower under andra på väg till LAN. LAN var bättre förr

Jag hade helt missat Maraton som spel. Wolfenstein var först i min minnesbild, men det dröjde många år innan jag lirade det. Duke Nukem 3d var första shootern som jag spelade. Dock minns jag det inte i närheten av så polerat multiplayer som quake (och alla moddar) gav.
Gick säkert 100h quake mp på varje timme Duke.

Men singelplayer Duke Nukem var ju riktigt kul.

Permalänk

Marathon, det var grejer det. Generellt var alla spel bättre förr, men det kan vid vidare eftertanke dels bero på att man var tonåring och dels på att allt var nytt. Hur många hundra FPS-spel har inte gjorts de senaste 30 åren? Samma med Warcraft 2 och Command & Conquer. Spel som jag minns med värme.

Gameplay:

https://www.youtube.com/watch?v=prJDMG4mxhA

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Första Bungie spelet jag lirade var Pathways Into Darkness på en IIci, Marathon upplevdes då när det kom som ett riktigt stort steg framåt i jämförelse.

Upplevde att Bungie gjorde mycket för den begränsade spelscenen på Macintosh.