Lurad på marknaden sweclockers

Permalänk
Medlem

Lurad på marknaden sweclockers

Hej allihopa
Tänkte bara höra hur många som blivit lurade på sweclockers marknad.
Jag trodde i min naivitet att om man hade använt sig av idkollen när man skapade annonsen så var köparen safe.
Men icke sa nicke.
Ville inte göra affär med en annan som svarade på min köpes annons för han hade för nytt konto men trodde andra hållet gick bra.
Jag håller på att bli en person som misstror alla nu här på forumet.
Synd för jag tyckte det var gött att kunna köpa prylar av folk dom inte tog hutlöst betalt på tradera eller blocket.
Men det får bli upphämtning eller bakom konsumenträttstjänster.
Kommer polisanmäla men det leder ju nästan aldrig till något.
Surt men man lär så länge man lever.

Permalänk
Samsung Sverige

Polisanmälan är ju viktigt om du är säker på att det är ett bedrägeri, och moderatorerna/Sweclockers brukar också vilja bli uppmärksammade på det. https://www.sweclockers.com/kontakt borde gå bra att använda.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det där med att polisanmälan aldrig leder till något är så sant men samtidigt så fel. Själv råkat ut för det och polisen har inte gjort någonting. Ett personnummer borde räcka till att arrestera någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Polisanmälan är ju viktigt om du är säker på att det är ett bedrägeri, och moderatorerna/Sweclockers brukar också vilja bli uppmärksammade på det. https://www.sweclockers.com/kontakt borde gå bra att använda.

Har haft kontakt med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av universe:

Hej allihopa
Tänkte bara höra hur många som blivit lurade på sweclockers marknad.
Jag trodde i min naivitet att om man hade använt sig av idkollen när man skapade annonsen så var köparen safe.
Men icke sa nicke.
Ville inte göra affär med en annan som svarade på min köpes annons för han hade för nytt konto men trodde andra hållet gick bra.
Jag håller på att bli en person som misstror alla nu här på forumet.
Synd för jag tyckte det var gött att kunna köpa prylar av folk dom inte tog hutlöst betalt på tradera eller blocket.
Men det får bli upphämtning eller bakom konsumenträttstjänster.
Kommer polisanmäla men det leder ju nästan aldrig till något.
Surt men man lär så länge man lever.

Jag beklagar

Vad blev du lurad på? Vad skulle du köpa?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag beklagar

Vad blev du lurad på? Vad skulle du köpa?

Mvh

Grafikkort. Lätt att lura folk så nu då det är brist på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av universe:

Grafikkort. Lätt att lura folk så nu då det är brist på dem.

Vad tråkigt att höra, hoppas att du får hjälp på något sätt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Skriv ett betyg på affären här.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-ma...

Trist att du blev lurad. Vissa har ingen skam i kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Skriv ett betyg på affären här.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-ma...

Trist att du blev lurad. Vissa har ingen skam i kroppen.

Detta är inte bra vid scams / bedrägeri då detta blir förtal. Polisiära saker ska tas via polis.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Det där med att polisanmälan aldrig leder till något är så sant men samtidigt så fel. Själv råkat ut för det och polisen har inte gjort någonting. Ett personnummer borde räcka till att arrestera någon.

Arrestera någon för att en annan part "påstår" att något skett? Är alltid ord mot ord i såna här situationer, därför man ska handla öga mot öga alternativt ta en kalkylerade risk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Detta är inte bra vid scams / bedrägeri då detta blir förtal. Polisiära saker ska tas via polis.

Mja. Om man varken ljuger eller skriver något med avsikt att skada den personens rykte?

Räcker väl att skriva vad som hände, typ: "Betalade, fick inget vara. 0/5." Hur skulle det kunna klassas som förtal?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Mja. Om man varken ljuger eller skriver något med avsikt att skada den personens rykte?

Räcker väl att skriva vad som hände, typ: "Betalade, fick inget vara. 0/5." Hur skulle det kunna klassas som förtal?

I Sverige spelar sanningshalten ingen roll och förtal är gällande om det rimligt kan antas ha en negativ effekt, i sig är det ju ett mindre brott men det kan slå bakut i det fall att man i rätten sedan åker på en motanmälan.

Så själva brottet i sig (förtal) är nog ingen större grej men det kan påverka förhandlar gällande det större brottet mot den andra, skadestånd etc.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Så själva brottet i sig (förtal) är nog ingen större grej men det kan påverka förhandlar gällande det större brottet mot den andra, skadestånd etc.

Och det brukar väl aldrig gå så långt ändå?

Sällan jag hör om folk som blivit lurade och fått tillbaka pengar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av universe:

Hej allihopa
Tänkte bara höra hur många som blivit lurade på sweclockers marknad.
Jag trodde i min naivitet att om man hade använt sig av idkollen när man skapade annonsen så var köparen safe.
Men icke sa nicke.
Ville inte göra affär med en annan som svarade på min köpes annons för han hade för nytt konto men trodde andra hållet gick bra.
Jag håller på att bli en person som misstror alla nu här på forumet.
Synd för jag tyckte det var gött att kunna köpa prylar av folk dom inte tog hutlöst betalt på tradera eller blocket.
Men det får bli upphämtning eller bakom konsumenträttstjänster.
Kommer polisanmäla men det leder ju nästan aldrig till något.
Surt men man lär så länge man lever.

På vilket sett blev du lurad? Fick du aldrig kortet? Vart kortet trasigt? Ignorerar personen dig när du upprättar kontakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och det brukar väl aldrig gå så långt ändå?

Sällan jag hör om folk som blivit lurade och fått tillbaka pengar.

Det kan jag inte tala för, lurar den flera är det nog en tidsfråga tills den åker fast och ja trist då om man inte får tillbaka något men åker på förtal.
Jag skulle iaf inte uppmana till det utan som sagt lämna det polisiära till polisen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

På vilket sett blev du lurad? Fick du aldrig kortet? Vart kortet trasigt? Ignorerar personen dig när du upprättar kontakt?

Fick meddelande från moderatorn att det kunde vara potentiellt bedrägeri. Hade redan hunnit skicka pengarna. Har efteråt inte kunnat få kontakt med personen. Verkar troligen vara en känd bedragare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av universe:

Jag trodde i min naivitet att om man hade använt sig av idkollen när man skapade annonsen så var köparen safe.

Varför trodde du detta?

Det finns INGA garantier vid andrahandsköp oavsett vad folk säger och påstår.
Det värsta är alla människor som blivit hjärntvättade med "Blocketpaketet" och blockets propaganda.
Att blanda in en mellanhand i en privataffär är extremt idiotiskt för du ger blocket all ansvarighet att bestämma hur det slutar.

Kan du inte riskera att bli av med pengarna, köp nytt.
Det är den enda riktiga sanningen, inget annat kommer ge dig lika mycket trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det kan jag inte tala för, lurar den flera är det nog en tidsfråga tills den åker fast och ja trist då om man inte får tillbaka något men åker på förtal.
Jag skulle iaf inte uppmana till det utan som sagt lämna det polisiära till polisen.

Verkar som personen har flera domar på sig och skiter nog i om han lurar flera. Personen hade ju gjort en idkoll och då trodde jag att det var safe men sen när jag fick reda på mer om personen efter jag blivit lurad så hittade jag lite mer info.
Men kommer inte hänga ut personen naturligtvis det får polisen ta hand om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av universe:

Verkar som personen har flera domar på sig och skiter nog i om han lurar flera. Personen hade ju gjort en idkoll och då trodde jag att det var safe men sen när jag fick reda på mer om personen efter jag blivit lurad så hittade jag lite mer info.
Men kommer inte hänga ut personen naturligtvis det får polisen ta hand om.

Jo alltså uthämningen eller rekommendationer att inte göra det är ju mer för att du ska slippa mer tråkigheter, det suger att vissa är som de är men det gör det sällan bättre att inte agera rätt själv.

Håller tummarna för att du får.tillbaka det du blev av med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Varför trodde du detta?

Det finns INGA garantier vid andrahandsköp oavsett vad folk säger och påstår.
Det värsta är alla människor som blivit hjärntvättade med "Blocketpaketet" och blockets propaganda.
Att blanda in en mellanhand i en privataffär är extremt idiotiskt för du ger blocket all ansvarighet att bestämma hur det slutar.

Kan du inte riskera att bli av med pengarna, köp nytt.
Det är den enda riktiga sanningen, inget annat kommer ge dig lika mycket trygghet.

Det är alltid samma visa. Blocket paket, IDkoll. Postförskott privat m.m. Finns alltid tjänster som går att lura om man vill. Dom är bara till för att köparen ska våga genomföra köpet då det ger en illusion av trygghet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Dom är bara till för att köparen ska våga genomföra köpet då det ger en illusion av trygghet.

Exakt! Blocketpaket tjänar ENORMA på "blocketpaket" men du kan glömma support om du blir bedragen.
Nu är det helt plötsligt upp till Blocket att bestämma vem som är skyldig eller ej, vidrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av universe:

Fick meddelande från moderatorn att det kunde vara potentiellt bedrägeri. Hade redan hunnit skicka pengarna. Har efteråt inte kunnat få kontakt med personen. Verkar troligen vara en känd bedragare.

Är medlemmen fortfarande aktiv i forumet eller är personen avstängd?

Permalänk

Jag blev lurad på ett par Corsair DDR4 minnen. Tyckte det var svagt att inte forumet kunde ge mig personen IP nummer när dom förstod att jag blivit lurad. Hade köpt så mycket innan så glömde helt bort att tittat när personen blev medlem. Var typ 3 dagar innan. Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp. Dom kunde bara ge det till polisen. Jag orkade inte göra en anmälan för 500kr som ändå skulle blivit nedlagd veckan efter.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag blev lurad på ett par Corsair DDR4 minnen. Tyckte det var svagt att inte forumet kunde ge mig personen IP nummer när dom förstod att jag blivit lurad. Hade köpt så mycket innan så glömde helt bort att tittat när personen blev medlem. Var typ 3 dagar innan. Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp. Dom kunde bara ge det till polisen. Jag orkade inte göra en anmälan för 500kr som ändå skulle blivit nedlagd veckan efter.

IP nummer kan man inte ge ut pga GDPR. Man ska alltid göra en anmälan, även om den kommer bli nedlagd. Bland annat för statistiken skull

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp.

Det är bra, finns ingen anledning för privatpersoner att få tillgång till sådan information.
Samma sak när folk vill ha information från banker om andra folk, varför skulle dessa vilja ha denna information?

Det är ju inte så att en privatperson kan göra något med den.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Jag blev lurad på ett par Corsair DDR4 minnen. Tyckte det var svagt att inte forumet kunde ge mig personen IP nummer när dom förstod att jag blivit lurad. Hade köpt så mycket innan så glömde helt bort att tittat när personen blev medlem. Var typ 3 dagar innan. Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp. Dom kunde bara ge det till polisen. Jag orkade inte göra en anmälan för 500kr som ändå skulle blivit nedlagd veckan efter.

Jag är osäker på om de får lämna ut ip. I vilket fall är IP enkelt att dölja.

Jag tycker det är rätt att vara mer misstänksam emot nya medlemmar. Detta av anledningen att någon som har skrivit tusentals inlägg om allt möjligt under många år också ha lämnat tusentals spår om sig själv. Skulle personen då vilja begå bedrägeri, så känner de flesta att det är säkrare att göra brottet ifrån ett nytt fakekonto.
Nu kan konton ibland vara kapade, detta utnyttjas mest på olika auktionssidor.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är osäker på om de får lämna ut ip. I vilket fall är IP enkelt att dölja.

Jag tycker det är rätt att vara mer misstänksam emot nya medlemmar. Detta av anledningen att någon som har skrivit tusentals inlägg om allt möjligt under många år också ha lämnat tusentals spår om sig själv. Skulle personen då vilja begå bedrägeri, så känner de flesta att det är säkrare att göra brottet ifrån ett nytt fakekonto.
Nu kan konton ibland vara kapade, detta utnyttjas mest på olika auktionssidor.

Det var lite därför jag inte gjorde anmälan. Jag gjorde inte min research. Skickade nyligen 3000 får ett 1070 Ti men den personen hade xx annonser uppe och hade varit medlem sen 2006 så kändes lite lugnare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av universe:

Jag trodde i min naivitet att om man hade använt sig av idkollen när man skapade annonsen så var köparen safe.

Man bör alltid kolla upp identiteten på den man säljer till, men det ger dig ingen som helst säkerhet. Det kan dessutom vara bra att veta att personen är skuldfri, men inte heller detta är någon garanti för att du får dina pengar.
Om ”köparen” har skulder hos kronofogden finns det inga pengar att kräva tillbaka ändå och det enda man kan göra då är att polisanmäla personen för bedrägeri om hen har satt i system att göra på det här sättet.

Det här är ett gammalt och vanligt trick och man bör därför ALDRIG sälja något dyrt, till exempel en bil, till någon som erbjuder sig att betala en handpeng på 20 procent nu och resten vid ett senare tillfälle, eller hela beloppet i efterskott. Köparen säljer i dessa fall vidare bilen/varan nästan omedelbart och cashar in mellanskillnaden till fullt pris (vi har diskuterat det tidigare här i forumet).
Om det inte är satt i system ses det inte ens som bedrägeri eftersom det inte är olagligt att vara en dålig betalare. Du kan inte heller kräva tillbaka bilen/varan av nästa ägare enligt lagarna om häleri eftersom det inte fungerar på samma sätt som om bilen/varan har blivit stulen och sedan såld.
Och, eftersom köparen inte har några pengar och dessutom är skyldig kronofogden pengar hamnar du som säljare sist i kön att få pengar.
Samma sak gäller om någon erbjuder sig att underteckna ett skuldebrev. Ett skuldebrev är inte värt något om den som skriver under det inte har några pengar att betala skulden med.

Nu har jag inte kollat informationen om marknaden här på Swec, men om det inte finns några varningar om detta borde @mod kanske lägga till det för att öka vaksamheten hos både säljare och köpare.

Förr kunde man använda något som hette postförskott (eller efterkrav), men jag tror tyvärr att Postnord har tagit bort det från sina tjänster. Efterkrav innebar att mottagaren var tvungen att betala för att kunna hämta ut paketet, vilket gav säljaren en högre säkerhet.
De enda som verkar ha kvar efterkrav för privatpersoner i dag är Bussgods och Schenker, och det kan nog vara värt att använda tjänsten om du är det minsta osäker. Föreslå det och se vad köparen säger …

Och – som alltid – be alltid någon att bevittna när du packar och skickar dyra saker och skriv i din annons att du gör detta. Då blir det betydligt svårare för säljaren att hävda att du har skickat fel vara och du skrämmer säkert bort någon som hade tänkt köra en fuling …

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

vilket gav säljaren en högre säkerhet.

Nej, det är 100% falsk säkerhet och tom värre.
Du måste nu betala innan du hämtar ut din nya tegelsten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blurgh:

Nej, det är 100% falsk säkerhet och tom värre.
Du måste nu betala innan du hämtar ut din nya tegelsten.

Efterkrav ger ärliga säljare en högre säkerhet. Jag ville inte skriva Swecs medlemmar på näsan genom att påpeka det.
Köparen kan förstås bli lurad av en oärlig säljare.