Hur många program kör ni i autostart/efter uppstart?

Permalänk
Medlem

Hur många program kör ni i autostart/efter uppstart?

t.ex Antivirus, Mus/tangentbord-mjukvara, discord, steam, m.m.
Menar ej efter ominstallation utan till vardags. Skriv gärna också vilka program igång efter uppstart.

Bakgrunden till frågan är att det känns som man vill ha många små program igång, men samtidigt vill hålla nere antalet för att inte belasta processorn. De flesta program ligger ju bara i 0.0-0.1 i viloläge men hur mycket påverkar detta prestandan på datorn?
Jag har nu dessa program i bakgrunden när jag startar datorn:

Vill även köra dessa men känns som det blir så många:

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
  • Google Chrome

  • Google Drive

  • Steam

  • Discord

  • Fiio Control Panel (för DAC/AMP)

Håller det så tomt som möjligt

Permalänk
Hedersmedlem

Många...
Ikoner i systray:

  • PEACE (GUI för EQ, Equalizer APO)

  • Duplicati (backup)

  • StrokesPlus.net (mouse gestures)

  • Discord

  • SoftPerfect RAM Disk

  • Eget program för att styra taklampan

  • Eget program som indexerar filer/program och söker (typ som Spotlight på Mac)

Just nu plus Steam, MusicBee, MSI Afterburner, RTSS som inte är i autostart. De flesta av dem är praktiskt taget också alltid igång ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

TranslucentTB
Pushbullet
7+ Taskbar Tweaker
LGHUB
Open-Shell Menu
Last.fm Desktop Scrobbler

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:
  • Google Chrome

  • Google Drive

  • Steam

  • Discord

  • Fiio Control Panel (för DAC/AMP)

Håller det så tomt som möjligt

Det var inte så många, men kör du Google Chrome från start? Eller du kanske kör igång den direkt manuellt? Jag kör ju webläsare också för det mesta men inte i uppstarten.

Skrivet av Thomas:

Många...
Ikoner i systray:

  • PEACE (GUI för EQ, Equalizer APO)

  • Duplicati (backup)

  • StrokesPlus.net (mouse gestures)

  • Discord

  • SoftPerfect RAM Disk

  • Eget program för att styra taklampan

  • Eget program som indexerar filer/program och söker (typ som Spotlight på Mac)

Just nu plus Steam, MusicBee, MSI Afterburner, RTSS som inte är i autostart. De flesta av dem är praktiskt taget också alltid igång ändå.

Det var ett gäng med program. Du vill säkert köra ditt egna program men annars har ju Powertoys liknande som Spotlight.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert

Windows Defender

Det får räcka...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Utöver Windows defender och Realtek hd audio universal service (även om jag mer klassar dom som system tjänster) så har jag inget i autostart, alltid kört så och gillar det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
  • Telegram

  • Steam

Behövs inge mer än så i spelsystemet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

TranslucentTB
Pushbullet
7+ Taskbar Tweaker
LGHUB
Open-Shell Menu
Last.fm Desktop Scrobbler

Pushpullet körde jag för många år sedan, men han blandade ihop användarna så jag vågade inte köra det längre. Tråkigt att skriva till fel person.
Jag kör "appar" från Edge/Chrome till mina chatprogram på telefon. Fungerar riktigt bra. Kör Whatsapp, Messenger, Messenges (sms). slipper man köra något annat program för att känna skriva från telefon.

---

Var rätt intressant att många som svarat än så länge inte kör så många program i uppstarten. Jag är också nyfiken om någon är kunnig och kan förklara teknisk sätt hur mycket varje litet program som körs i bakgrunden påverkar datorn. En del av programmen jag kör är oftast på 0% CPU men t.ex. Discord hoppar ju upp och ner och kör lite mer.

Och det är roligt att upptäcka nya program som en del hade igång. T.ex. TranslucentTB och Argus monitor.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det var inte så många, men kör du Google Chrome från start? Eller du kanske kör igång den direkt manuellt? Jag kör ju webläsare också för det mesta men inte i uppstarten.

Chrome finns i autostart och det gör mig inte så mycket, det första jag gör när jag startar datorn är ändå att hoppa in i webbläsaren.

Funderar på att ta bort Fiios kontrollpanel från autostart, men vet inte om det påverkar ljudkvalitén. Antagligen inte märkbart oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Chrome finns i autostart och det gör mig inte så mycket, det första jag gör när jag startar datorn är ändå att hoppa in i webbläsaren.

Funderar på att ta bort Fiios kontrollpanel från autostart, men vet inte om det påverkar ljudkvalitén. Antagligen inte märkbart oavsett

Ja, det är ju webbläsaren man ofta kör igång från start ändå så varför inte direkt. Jag är inte så hemma på DAC och så, men har min Teac AI-101DA kopplad till USB men har inte program för att styra den mer. har inte ens kollat upp om det finns

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kör följande:

Steam
MSI Afterburner
Coretemp
GOG Galaxy

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Everything (https://www.voidtools.com/)
ShareX
Steam
SyncTrayzor

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Everything (https://www.voidtools.com/)
ShareX
Steam
SyncTrayzor

Kör du SyncTrayzor för att synca mellan olika datorer? Verkar rätt vettigt när jag tittar på guider på Youtube om man vill synca live.

Jag kör Syncfolders en gång per dag och den är inte igång hela tiden utan man ställer enkelt in i programmet så den lägger en inställning i Windows schemaläggare. Då gör den backup på mitt och sambons Onedrive-mapp och lägger in den till en annan dator i nätverket.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Windows, Norton, Icue, Synapse, greenshot, Asus sound och alla andra hundratals program som behövs för att systemet ska starta.
Pcu usage som mest 5% under start.
5gb ram.
Startar allt på 20 sek från man trycker på strömknappen så bryr mig inte direkt.
Dock inga "användarprogram" som webbläsare, discord, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kör du SyncTrayzor för att synca mellan olika datorer? Verkar rätt vettigt när jag tittar på guider på Youtube om man vill synca live.

Jag kör Syncfolders en gång per dag och den är inte igång hela tiden utan man ställer enkelt in i programmet så den lägger en inställning i Windows schemaläggare. Då gör den backup på mitt och sambons Onedrive-mapp och lägger in den till en annan dator i nätverket.

Använder det (Syncthing, SyncTrayzor är Windows klienten) som min Dropbox/Onedrive egentligen. Kör det på min dator, laptop och server/NAS. Minst en av dem är oftast igång 24/7 så har alltid tillgång till filerna.
Hade jag haft en Android telefon hade jag kört det dit också, hade man haft en portabel Dropbox med sig runtomkring

Har fungerat väldigt bra iaf. Lite luddigt är det att sätta igång för man loggar inte in med något någonstans, utan man bara godkänner individuellt från varje enhet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Chrome och Realtek och nån win defenderfgrej

Permalänk
Medlem

Logitech Options
OneDrive
Windows Defender
Spotify
Greenshot

Bara det mest nödvändigaste

Visa signatur
Permalänk
Medlem
  1. Elgato Wave Link

  2. Elgato Stream Deck

  3. 1Password

  4. PowerToys

  5. OneDrive

  6. Razer Synapse 3

  7. Logitech Options

  8. Greenshot

  9. Gigabyte Extreme Gaming Engine 🙄

  10. Asus AI Suite 3

Är väl minimum och sånt som alltid ska/behöver vara igång. Viktigt dock att allt startar minimerat/utan fönster. Även om det är ett par så märks dom inte av. Finns inget mer störande än när man sitter och pillar med något som kräver att man startar om datorn flera gånger och det är massa programfönster som poppar upp och har sig direkt efter start.

Sen har jag "standardprogrammen" på rad i taskbaren som alltid startas manuellt direkt i vanliga fall.

  • Firefox

  • Spotify

  • PuttyTray för irc

  • Discord

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se