Färre Geforce RTX 3060 och RTX 3060 Ti framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag brukar jämt gnabbas med @Ozzed, men polaren blev glad över sitt 3060Ti för 6100 som han köpte av mig. Kör 3090 nu. Givetvis är det ett problem, framförallt för spelutvecklarerna. De kommer fokusera på konsolerna och lägga mindre krut på PC. Lyckligtvis så kör de x86 på alla 3 plattformarna.

Tröskeln till PC-Gaming blir bara högre och högre. Ingen kan ju glömma att be farsan köpa en spelburk för 30K när han kan få en PS5 för 6K. Jag sålde ett 1060 6GB för nästan 3K. Hur kan det ens vara möjligt att få så mycket betalt? Det stavas LHR. I och med att Nvidia kör LHR så köper miners upp gamla grafikkort då hashraten är högre än vissa 3060. Detta varnade jag för att LHR inte är lösningen på grafikkortsbristen, även om @Ozzed påstår att Geforce är för gamers.

Åja, vi har allt varit överens både en och två gånger

Gällande LHR är det bara göra en sökning på prisjakt och jämföra "LHR"-varianterna (de flesta tillverkare verkar ha valt att kalla dem V2) med de "ostympade" korten, vilka är billigast?

V2-varianterna är såklart billigast. För oss som bara spelar så är det såklart en fördel att vi ens får en chans på marknaden. Om LHR inte varit en grej så hade vi sannolikt betalat de priserna vi nu ser för "icke-LHR" korten, och ändå inte kunnat köpa dem eftersom de aldrig är i lager.

Och som jag nämnt innan så finns det andra fördelar för oss. Om ett "ostympat" kort säljs begagnat får man lita på säljarens samvete när denne lovar att kortet aldrig använts till mining, om ett LHR-kort sälja begagnat så är det liksom "by design" rätt värdelöst för mining så då behöver man inte göra en bedömning av säljarens trovärdighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Tycker det är förjävligt hur det har blivit. Sedan 2002 har jag hoppat in och köpt en del flagskeppsmodeller från Nvidias Geforce kort. Priserna blir bara högre och högre. Och nu under pandemin, blivit skyhöga. Säkerligen kommer industrin se att dom kan sälja alla dessa kort till lätt över dubbla priserna som var innan pandemin och fortsätta med det även efter pandemin. Känns som att storföretag efter storföretag helt tappar själ och mänsklighet ju mer tiden går och fokuserar mer på "skit i konsumenterna, vi ska ha stålarna" attityd. Det är ju inte direkt så att lönerna hänger med i prisutvecklingarna. Tråkig framtid.

Det är klart de ska ta marknadspris, annars kommer det ändå bara in en mellanhand och tar marknadspris åt dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Åja, vi har allt varit överens både en och två gånger

Gällande LHR är det bara göra en sökning på prisjakt och jämföra "LHR"-varianterna (de flesta tillverkare verkar ha valt att kalla dem V2) med de "ostympade" korten, vilka är billigast?

V2-varianterna är såklart billigast. För oss som bara spelar så är det såklart en fördel att vi ens får en chans på marknaden. Om LHR inte varit en grej så hade vi sannolikt betalat de priserna vi nu ser för "icke-LHR" korten, och ändå inte kunnat köpa dem eftersom de aldrig är i lager.

Och som jag nämnt innan så finns det andra fördelar för oss. Om ett "ostympat" kort säljs begagnat får man lita på säljarens samvete när denne lovar att kortet aldrig använts till mining, om ett LHR-kort sälja begagnat så är det liksom "by design" rätt värdelöst för mining så då behöver man inte göra en bedömning av säljarens trovärdighet.

Delar ju inte riktigt ditt resonemang. Nu har ju miners lyckats låsa upp 68% av ETH-låset. Blir i runda slängar 40MH/s för ett 3060Ti och väljer man att mine:a krypto baserat på KAWPOW / ravencoin så hjälper inte LHR-låset alls.

Nu ryker både begagnadmarknaden och priserna på LHR-korten är fortfarande för höga för att du ska köpa. Du har ju ett 1070 idag. Varför säljer du inte det och köper ett 3060Ti för 6100. Du borde få över 3K för ditt kort och du slipper oroa dig för att det dör.

Det enda som hjälper är mängder med kort, nu när yielden är så pass bra så skippar man 3060Ti och kör enbart på 3070 och 3070ti. Det blir inga billiga kort för dig ändå:/

Permalänk
Medlem

@anon333222
"köper ett 3060Ti för 6100"
Var hittar du kort för 6100Kr??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

@Auris
"köper ett 3060Ti för 6100"
Var hittar du kort för 6100Kr??

Var på Inets Sweclockers deal för ett par veckor sen. Den billigaste gick på 5795 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Var på Inets Sweclockers deal för ett par veckor sen. Den billigaste gick på 5795 tror jag.

Har du en tidsmaskin?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Har du en tidsmaskin?

Tyvärr inte. Korten fanns kvar rätt länge. Både 3060Ti och 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Delar ju inte riktigt ditt resonemang. Nu har ju miners lyckats låsa upp 68% av ETH-låset. Blir i runda slängar 40MH/s och väljer man att mine:a krypto baserat på KOWPOW / ravencoin så hjälper inte LHR-låset alls.

Nu ryker både begagnadmarknaden och priserna på LHR-korten är fortfarande för höga för att du ska köpa. Du har ju ett 1070 idag. Varför säljer du inte det och köper ett 3060Ti för 6100. Du borde få över 3K för ditt kort och du slipper oroa dig för att det dör.

Det enda som hjälper är mängder med kort, nu när yielden är så pass bra så skippar man 3060Ti och kör enbart på 3070 och 3070ti. Det blir inga billiga kort för dig ändå:/

Det var väl ingen som trodde att miners inte skulle försöka forcera begränsningen heller, så det är klart att det inte bara är puritan-gamers som är spekulanter på de korten, men som jag varit inne på tidigare så kan man inte mäta symbolvärdet i att miners är persona non grata för Nvidia vad gäller LHR-korten. Men givetvis har du en poäng i att ett LHR-kort inte längre är en garanti för att kortet inte minats med, även om vi nog kan vara överens om att sannolikheten minskar-

Jag har ett 1070 TI Strix idag, och det är just ett Strix-kort jag vill åt. Visst skulle jag kunna köpa ett 3060TI modell knäckebröd, men att spara någon tusenlapp i utbyte mot ett kort med klent kretskort, pissig kylare, 200 skruvar för att ta isär det, en VRM med blödarsjuka etc etc känns inte värt det. För mig är mycket av tjusningen att se hur hårt man kan pressa kortet, och är kortet då tillverkat med målet att det ska vara billigt så återspeglas ju också det i valet av komponenter, vilket gör att jag inte får lika kul. Ett par gummistövlar går också springa i, men har man löpning som hobby är det bättre att köpa löparskor, även om det är dyrare.

Så jag är helt med på att ett Strix-kort är betydligt dyrare än en billigare referensdesign, det vore konstigt annars, Problemet nu är att priserna är helt åt helvete oavsett om man vill ha en basmodell eller en med extra allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förutom i spel som inte är latency-känsliga, nej.
Dessutom stadia kör väl fortfarande gammal Vega-hårdvara, och Google behöver väl uppgradera den maskinparken snart när spelen blir mer och mer krävande.

Jo absolut. Passar nog bäst för single player titlar eller casual co-op. Skulle inte försöka köra CS GO via GeforceNOW .

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tyvärr inte. Korten fanns kvar rätt länge. Både 3060Ti och 3070.

Tråden handlar om brist på 3060/3060ti så det är inte så troligt att dom priserna återkommer inom snar framtid, eller alls :/
Tyvärr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, Steve Burke och andra välrenomerade figurer som också tycker att utvecklingen är orimlig har väl också fel då?

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag minns när 64MB (Ja, MegaBYTE) RAM kostade 1500Kr, Tycker du att det hade varit rimligt om priset skalat med kapacitetsökningen där?

Jag började väl bli riktigt intresserad av datorer runt 1996-97 någon gång, och frånsett de sista 3-4 åren så har det varit mer regel än undantag att man antingen fått mer prestanda/kapacitet till samma pris, eller att priset sjunkit, så ditt försök att skriva oss på näsan är bra löjligt.

Det är självklart att företag vill ta så mycket betalt de kan för alla produkter de säljer, men vad gäller datorkomponenter så har historiskt sett inte pris och prestanda ökat relativt varandra, så det som hänt de senaste åren är något onormalt och sjukt som jag och många andra helt naturligt reagerar kraftigt på.

Ser man efter prisindex så är prissättningen inte onormal, ser man på utvecklingen av svenska löner och svenska kronan blir det olidligt högt för svenskar, men det får ni gnälla på regeringen om. Det lägger inte tillverkarna många tankar på.

Skulle alla fundera som dig så borde en ny Volvo V90 kosta kanske 200 000 istället för 400 000 som är ingångspriset i år.
Nu vet Volvo att folk köper för dubbla priset så då säljer de för det, precis samma resonerar NVidia och andra tillverkare av datorkomponenter. För länge sen var det en intervju med Pehr G Gyllenhammar, dåvarande VD på Volvo, där han blev tillfrågad varför en Volvo var så mkt billigare i USA än i Sverige och svaret blev att de prissatte efter marknad och hade de hållit svenska priser i USA hade inte sålt en enda bil.. Alla tillverkare vet att Sverige är ett högpris land och att vi är vana vid att betala dyrt, så inom många områden sätts pris på varor enligt den tanken. Volvos mest sålda bilmodell 2019 var XC60, ny modell. Priserna låg mellan 423 000 och 636 900 SEK, vinsten i snitt per bil var 19 000 SEK. Vinstmarginalen är inte överdrivet stor och så ser det säkert ut på datorkomponentsidan också. Så det finns nog inga större marginaler för prissänkningar ner mot den gräns folk tycker de ska ligga på.

Förklara för mig hur du tänker när du får modernare snabbare mer tekniskt utvecklat grafikkort för samma pengar, och enligt prisindex billigare, idag än för 3-4 år sen och tycker det är för dyrt. Vem tycker du ska ta kostnaderna för utveckling och investeringar i all den teknik alla skriker om ska finnas i de nyare korten? Alla andra tillverkare i andra branscher lägger det på kunderna, varför ska tillverkarna av datorkomponenter ta hela smällen själv? Hur länge tror du de hade hållit sig flytande om de gjorde så?

Jag vet inte hur Steve Burke och andra "välrenommerade" tänker om de resonerar som så att det är för dyrt i dag. Men det hade varit intressant att få en förklaring hur han tycker företagen ska drivas. Ska de gå med vinst eller förlust? Tror du han hade satsat i företag som inte får ngn vinst på sina produkter, eller är beredda att satsa miljarder i utvecklig och investeringar i ngt som aldrig ger vinst eller insatsen tbx till ägarna? En sak är säker, dagens utvecklingen i teknik kostar stora pengar och den kostnaden kommer, precis som det alltid varit, att spridas ut på kunderna. Så vill du ha nytt så får du betala dyrt även i framtiden.

Hela hysterin runt nya grafikkort visar ju att tillverkarna gjort rätt. De har kört med rejäla prisökningar för att täcka sina kostnader och fått svar på tal: De säljer allt de kan skaka fram för folk är dumma nog att betala höga priser.

Så ska vi sammanfatta så beror dagens priser på två orsaker: Tillverkarnas utgifter för teknisk utvecklig och investeringar, och att folk trots allt köper deras överprisade produkter.
Bristen på i princip allt styr ju också prisutvecklingen. Det ser jag som ett underbetyg för hela branschen, att inte ha framtids säkrat tillverkning etc, är ett dåligt betyg till alla inblandade.

Att det blir dyrt i Sverige beror på våra dåliga löner och kronans dåliga värde. Vi har ju en av världens sämsta valutor, SEK tappar i värde bara VD på USA's National Bank hostar... Finns nog inget västland som devalverat lika många gånger som oss.
Oavsett anledning så bryr sig utländska företag inte om det. De prissätter så de kan sälja, att det sen blir mkt pengar i SEK rör dem inte i ryggen. De har krav på sig från ägarna att gå med så hög vinst som möjligt, de sponsrar inte fattiga svenskar så de ska ha råd att köpa nytt titt som tätt.

När du blev intresserad av datorer hade jag varit datorägare i drygt 15-20 år. Så jag vet vilken kapacitet och priser det var förr. Själv tittade jag på en dator 1986 som var toppmodern och kostade runt 50 000 SEK, utan hårddisk..
Ska man jämföra kostnaden för komponenter då och nu så är det skitbilligt idag.

Hade en gammal IBM som kostade 14 000 SEK ny, utan hårddisk. Tjänade runt 4000 SEK i månaden. Man kunde köpa en lös hårddisk och sätta i men den fick vara max 4 MB.. och svindyra var de. Naturligtvis hade man telemodem, dyrt och dåligt var det. Det skramlade och skrek och det tog en evighet att koppla upp vilket det gjorde om man hade tur. Minutkostnad på uppkopplingen, så det blev dyrt att surfa. Men det fanns knappt ngt att se på internet på den tiden. Allt var svindyrt, men då som nu handlade det om att man "måste" ha.

Så ska man se längre bak i tiden så har priserna sjunkit rejält på all teknik.

10 000 SEK för en modern GPU är reapris jämfört med då. Jämför man sen kapacitet teknik mm så är det lätt att inse hur mkt mer man får för samma pengar i dag. Idag ligger lönerna runt 10 gånger högre för såna svetsjobb jag gjorde då, men en modern dator med bättre högre kapacitet kostar inte mkt mer i dag än då.

Så är man tillräckligt gammal så har man en annan prisbild att luta sig mot...
Dagens miniräknare är mer avancerade än min gamla IBM dator och kostar runt 500- 1000 SEK. Min gamla miniräknare kunde + - / * och kostade på 1990 talet runt 300 SEK.... Så man får en hel del mer för pengarna i dag....
Men som sagt, har du inte råd eller tycker det är för dyrt är det fritt val att avstå köp.

Permalänk
Medlem

Det har ju funnits teorier om att Nvidia skulle stock pileat 3060 och 3060TI för att kunna ha mass-släpp för att möta AMD's lansering av 6600XT och sabotera för AMD's lansering. Nu när den situationen är över så kommer det gradvis under september månad bli så att situationen blir lika mycket brist som förre augusti. Nu när man läser detta så kanske det fanns ett stort mått av sanning i det ryktet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad du missar här är att det är ofta dom som har råd att faktiskt köpa nya som även köper dom begagnade.
Så vi som vill uppgradera ett snäpp med begagnade kort har inte råd med dom heller.
Hela marknaden är körd för dom med tunna plånböckerna. Så har det definitivt inte alltid varit och det är ok att klaga på det.
Det är inte så kul för dom som sitter på kort med några år på nacken nu.
Nya tekniker som vi inte får tillgång till då vår hårdvara inte stödjer dom och spel kryper längre och längre ned under 60 fps.
Att det kan ses som ett i-landsproblem gör det inte mindre kul att spela har blivit ett lyxnöje.

Som jag påpekat redan: Dålig svensk ekonomi är regeringens fel, inte tillverkarnas, och när det gäller köp av GPU så gäller samma som annan konsumtion: har man råd köper man annars får man avstå. Det har alltid varit som så att de som har råd köper vad de vill ha och vi andra får stå sidan om och sukta. Har du inte råd får du byta hobby, men kolla noga för de flesta hobbies är minst lika dyra att hålla på med som datorer. Sen är det inte nödvändigt att alltid ha det snabbaste, modernaste och dyraste.. Många har köpt kort för några månader sen och sitter nu och gnäller för de inte har råd att köpa ett ännu dyrare/bättre.

Med svensk ekonomi så är allt ett lyxnöje i dag. Köra bil privat kan räknas dit. Nöjesåkning eller oplanerad körning är lyx i dag.

Jag läste nyss ett prisindex gällande NVidia grafikkort år 2000 Augusti - 2010 mars. Där ser man tydligt att deras GPU var i samma prisklass då som i dag. Så de som påstår att det var SÅ mkt billigare förr lider av dåligt minne eller lever i en drömvärld.
Augusti 2020 kostade ett Geforce 2 Ultra $ 500, jämfört med Nvidia RTX 3070 som var prissatt till $ 499 vid släpp.
Ngn som hellre köper ett 20 år gammalt GPU för samma pengar som ett nytt, utrustat med modern teknik?

https://hexus.net/tech/news/graphics/103399-inflation-adjuste...

Skrivet av Ryssfemma:

Fast nu är inflationen på grafikkort i samband med 2 miningboomer tätt intill varandra ihop med corona. Steget mellan 1080 Ti och 2080 Ti var inte så stort för att rättfärdiga priset 2080 Ti fick exempelvis, medans 2070 borde varit likvärdigt ett 1080 Ti sett till prestanda om man följer Nvidias tidigare kort, då 1070 slog 980 Ti i många tester.

Ja, allt blir dyrare, men priserna som vi sett är inte så ”självklara” för de. Just därför lanserades 3080 till så lågt MSRP till början.

Kolla indexet jag länkade till så ser du att det inte alltid var billigare förr. Dessutom, 2080 Ti sålde väl bra fast det var för högt prissatt enligt många? Så återigen, företagsmässigt, varför sälja billigare än man kan? Der handlar om mer än prestandasiffror, du får en del ny teknik tex.

Mars 2017 kostade ett Geforce GTX 1080 Ti $700 och 17 September 2020 , vid release, prissattes RTX 3080 till $699, dvs samma pris som RTX 2080 och 2080 Super. Det tycker jag visar hur mkt mer man får för pengarna om man köper från 3000 serien jämfört med föregående generationers kort. Prestanda mm kan jag inte värdera då jag inte spelar och aldrig satt mig in i detta, dock har jag ju följt teknikutvecklingen och inser hur mkt den biten utvecklats.
Så frågan blir än en gång, var det bättre kort förr för samma pris som de nya?

Permalänk
Inaktiv

tråkigt att man inte får se den verkliga anledningen svart på vitt. Säkerligen många faktorer men hade varit kul att se en översiktlig infographic så man kan bygga sig en humm om hur länge det kommer fortsätta.

Tror inte vanliga konsumenter konsumerar så mycket mer i år? Är det några av de stora IT bolagen eller kanske militär som suger upp massa kapacitet eller är där några fab's som stängt ned? Borde inte produktionskapaciteten ligga på ATH annars? 🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orespray:

Som jag påpekat redan: Dålig svensk ekonomi är regeringens fel, inte tillverkarnas, och när det gäller köp av GPU så gäller samma som annan konsumtion: har man råd köper man annars får man avstå. Det har alltid varit som så att de som har råd köper vad de vill ha och vi andra får stå sidan om och sukta. Har du inte råd får du byta hobby, men kolla noga för de flesta hobbies är minst lika dyra att hålla på med som datorer. Sen är det inte nödvändigt att alltid ha det snabbaste, modernaste och dyraste.. Många har köpt kort för några månader sen och sitter nu och gnäller för de inte har råd att köpa ett ännu dyrare/bättre.

Med svensk ekonomi så är allt ett lyxnöje i dag. Köra bil privat kan räknas dit. Nöjesåkning eller oplanerad körning är lyx i dag.

Jag läste nyss ett prisindex gällande NVidia grafikkort år 2000 Augusti - 2010 mars. Där ser man tydligt att deras GPU var i samma prisklass då som i dag. Så de som påstår att det var SÅ mkt billigare förr lider av dåligt minne eller lever i en drömvärld.
Augusti 2020 kostade ett Geforce 2 Ultra $ 500, jämfört med Nvidia RTX 3070 som var prissatt till $ 499 vid släpp.
Ngn som hellre köper ett 20 år gammalt GPU för samma pengar som ett nytt, utrustat med modern teknik?

https://hexus.net/tech/news/graphics/103399-inflation-adjuste...

Kolla indexet jag länkade till så ser du att det inte alltid var billigare förr. Dessutom, 2080 Ti sålde väl bra fast det var för högt prissatt enligt många? Så återigen, företagsmässigt, varför sälja billigare än man kan? Der handlar om mer än prestandasiffror, du får en del ny teknik tex.

Mars 2017 kostade ett Geforce GTX 1080 Ti $700 och 17 September 2020 , vid release, prissattes RTX 3080 till $699, dvs samma pris som RTX 2080 och 2080 Super. Det tycker jag visar hur mkt mer man får för pengarna om man köper från 3000 serien jämfört med föregående generationers kort. Prestanda mm kan jag inte värdera då jag inte spelar och aldrig satt mig in i detta, dock har jag ju följt teknikutvecklingen och inser hur mkt den biten utvecklats.
Så frågan blir än en gång, var det bättre kort förr för samma pris som de nya?

Oj, här var det ord och inga visor. Brukar skriva att svenska kronan är en skvalpvaluta och blir då genast påhoppad av diverse kronkramare. Man får ju aldrig glömma att på 60-talet kostade en CHF lika mycket som en svensk krona. Ja.. nu går det 10kr på en CHF. Nåväl. För att få någon form av riktlinje så prissätts ju elektronik för det mesta i USD. Jag minns iaf att jag betalade 3600 för ett Creative Geforce 2 GTS när det släpptes. Jag tycker att det är svårt att säga vad någonting är värt. Jag menar, vi har ju de mekaniska faciträknarna som blev utkonkurrerade av miniräknarna från japan.

Majoriteten gamers har ju inte lyckats få tag på ett Ampere-kort då miners har typ köpt upp allt. Dessutom kan miners tänka sig betala mer och då är det förståeligt att AIBs satsar på premiumkorten.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett effektivt sätt för tillverkarna att försöka hålla kvar de orimliga priserna även när tillgången börjar bli bättre. Begränsa tillgång är ett effektivt sätt hålla priset uppe. Synd bara att AMD också har usel tillgång, annars hade de haft chansen att komma i kapp lite nu. Det ser ut som att det dröjer år innan jag kommer byta mitt grafikkort. Tur det finns andra kul saker att lägga pengar på istället för datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Kan vara ett effektivt sätt för tillverkarna att försöka hålla kvar de orimliga priserna även när tillgången börjar bli bättre. Begränsa tillgång är ett effektivt sätt hålla priset uppe. Synd bara att AMD också har usel tillgång, annars hade de haft chansen att komma i kapp lite nu. Det ser ut som att det dröjer år innan jag kommer byta mitt grafikkort. Tur det finns andra kul saker att lägga pengar på istället för datorer.

Det var ju inne att vara ”Fabless” och nu ser vi baksidan av detta. Tur nog så ligger Nvidia hos Samsung 8nm. AMD har ju både Ryzen och RDNA2 på TSMC. Apple har ju bokat upp halva kapaciteten på 5nm noden. Tyvärr tror jag att vi kommer få brist ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Ser man efter prisindex så är prissättningen inte onormal, ser man på utvecklingen av svenska löner och svenska kronan blir det olidligt högt för svenskar, men det får ni gnälla på regeringen om. Det lägger inte tillverkarna många tankar på.

Skulle alla fundera som dig så borde en ny Volvo V90 kosta kanske 200 000 istället för 400 000 som är ingångspriset i år.
Nu vet Volvo att folk köper för dubbla priset så då säljer de för det, precis samma resonerar NVidia och andra tillverkare av datorkomponenter. För länge sen var det en intervju med Pehr G Gyllenhammar, dåvarande VD på Volvo, där han blev tillfrågad varför en Volvo var så mkt billigare i USA än i Sverige och svaret blev att de prissatte efter marknad och hade de hållit svenska priser i USA hade inte sålt en enda bil.. Alla tillverkare vet att Sverige är ett högpris land och att vi är vana vid att betala dyrt, så inom många områden sätts pris på varor enligt den tanken. Volvos mest sålda bilmodell 2019 var XC60, ny modell. Priserna låg mellan 423 000 och 636 900 SEK, vinsten i snitt per bil var 19 000 SEK. Vinstmarginalen är inte överdrivet stor och så ser det säkert ut på datorkomponentsidan också. Så det finns nog inga större marginaler för prissänkningar ner mot den gräns folk tycker de ska ligga på.

Förklara för mig hur du tänker när du får modernare snabbare mer tekniskt utvecklat grafikkort för samma pengar, och enligt prisindex billigare, idag än för 3-4 år sen och tycker det är för dyrt. Vem tycker du ska ta kostnaderna för utveckling och investeringar i all den teknik alla skriker om ska finnas i de nyare korten? Alla andra tillverkare i andra branscher lägger det på kunderna, varför ska tillverkarna av datorkomponenter ta hela smällen själv? Hur länge tror du de hade hållit sig flytande om de gjorde så?

Jag vet inte hur Steve Burke och andra "välrenommerade" tänker om de resonerar som så att det är för dyrt i dag. Men det hade varit intressant att få en förklaring hur han tycker företagen ska drivas. Ska de gå med vinst eller förlust? Tror du han hade satsat i företag som inte får ngn vinst på sina produkter, eller är beredda att satsa miljarder i utvecklig och investeringar i ngt som aldrig ger vinst eller insatsen tbx till ägarna? En sak är säker, dagens utvecklingen i teknik kostar stora pengar och den kostnaden kommer, precis som det alltid varit, att spridas ut på kunderna. Så vill du ha nytt så får du betala dyrt även i framtiden.

Hela hysterin runt nya grafikkort visar ju att tillverkarna gjort rätt. De har kört med rejäla prisökningar för att täcka sina kostnader och fått svar på tal: De säljer allt de kan skaka fram för folk är dumma nog att betala höga priser.

Så ska vi sammanfatta så beror dagens priser på två orsaker: Tillverkarnas utgifter för teknisk utvecklig och investeringar, och att folk trots allt köper deras överprisade produkter.
Bristen på i princip allt styr ju också prisutvecklingen. Det ser jag som ett underbetyg för hela branschen, att inte ha framtids säkrat tillverkning etc, är ett dåligt betyg till alla inblandade.

Att det blir dyrt i Sverige beror på våra dåliga löner och kronans dåliga värde. Vi har ju en av världens sämsta valutor, SEK tappar i värde bara VD på USA's National Bank hostar... Finns nog inget västland som devalverat lika många gånger som oss.
Oavsett anledning så bryr sig utländska företag inte om det. De prissätter så de kan sälja, att det sen blir mkt pengar i SEK rör dem inte i ryggen. De har krav på sig från ägarna att gå med så hög vinst som möjligt, de sponsrar inte fattiga svenskar så de ska ha råd att köpa nytt titt som tätt.

När du blev intresserad av datorer hade jag varit datorägare i drygt 15-20 år. Så jag vet vilken kapacitet och priser det var förr. Själv tittade jag på en dator 1986 som var toppmodern och kostade runt 50 000 SEK, utan hårddisk..
Ska man jämföra kostnaden för komponenter då och nu så är det skitbilligt idag.

Hade en gammal IBM som kostade 14 000 SEK ny, utan hårddisk. Tjänade runt 4000 SEK i månaden. Man kunde köpa en lös hårddisk och sätta i men den fick vara max 4 MB.. och svindyra var de. Naturligtvis hade man telemodem, dyrt och dåligt var det. Det skramlade och skrek och det tog en evighet att koppla upp vilket det gjorde om man hade tur. Minutkostnad på uppkopplingen, så det blev dyrt att surfa. Men det fanns knappt ngt att se på internet på den tiden. Allt var svindyrt, men då som nu handlade det om att man "måste" ha.

Så ska man se längre bak i tiden så har priserna sjunkit rejält på all teknik.

10 000 SEK för en modern GPU är reapris jämfört med då. Jämför man sen kapacitet teknik mm så är det lätt att inse hur mkt mer man får för samma pengar i dag. Idag ligger lönerna runt 10 gånger högre för såna svetsjobb jag gjorde då, men en modern dator med bättre högre kapacitet kostar inte mkt mer i dag än då.

Så är man tillräckligt gammal så har man en annan prisbild att luta sig mot...
Dagens miniräknare är mer avancerade än min gamla IBM dator och kostar runt 500- 1000 SEK. Min gamla miniräknare kunde + - / * och kostade på 1990 talet runt 300 SEK.... Så man får en hel del mer för pengarna i dag....
Men som sagt, har du inte råd eller tycker det är för dyrt är det fritt val att avstå köp.

Se där. Du vet själv att normen är att det normala är att priset för samma prestanda/kapacitet sjunker över tid, inte stiger. Det som hänt de senaste 3-4 åren och nått någon slags extrem nu är alltså regel snarare än undantag. Så vad är det du försöker bevisa? Olika marknader har olika normala priskurvor. Jämför du t. ex vad ett kilo salt kostar nu jämfört med när som helst så ser du t. ex att det enda som hänt är att priset följt med inflationen.

Som konsument skiter jag fullständigt i om företagen går med vinst eller förlust, utan det intressanta för mig är vad jag får för priset, och den situation vi ser nu ör delvis ett resultat av en obefintlig konkurrens, så jag hoppas att Intel kan rätta till det.

Givetvis kommer de också försöka ta så mycket betalt de kan för sina produkter, men de måste göra det med hänsyn till att Nvidia och AMD redan finns på marknaden.

Resten av ditt resonemang är svårt att bemöta utan att gå in i en politisk diskussion, men jag tror jag kan säga att jag hatar tanken om en fri oreglerad marknad utan att doppa tårna för djupt i den geggan. Jag som konsument har noll att tjäna på att vara företagen till lags. Just nu kan de tälja guld utan minsta ansträngning, men just nu är det ingen normal marknad och i mitt tycke långt ifrån som det "ska" vara, så nej, att marknad X eller Y redan befinner sig i det sjuka tillstånd som datorkomponentsmarknaden just nu är påväg in i är för mig varken någon oundviklig naturlag eller tröst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Gav 7989:- år 2017 på inet för mitt msi 1080ti oc gaming. Inkl. Spelkupong för destiny 2. Har kvittot kvar digitalt.

Absolut, men det ändrar inte vad lanseringspriserna var

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, men det ändrar inte vad lanseringspriserna var

Lanseringspris har ju varit ett fantasipris den senaste tiden. Jag menar, AMD kan ju sätta lanseringspris 199USD för 6900XT men bara sälja 5 kort. Sen är det AIBs som gäller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Lanseringspris har ju varit ett fantasipris den senaste tiden. Jag menar, AMD kan ju sätta lanseringspris 199USD för 6900XT men bara sälja 5 kort. Sen är det AIBs som gäller..

Skulle kanske uttryckt det annorlunda, menade lägsta pris vid lansering, som SweClockers uttrycker det i sin review.
Jag vill bara förtydliga att jag tycker att prisutvecklingen är helt skev på nya grafikkort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Se där. Du vet själv att normen är att det normala är att priset för samma prestanda/kapacitet sjunker över tid, inte stiger. Det som hänt de senaste 3-4 åren och nått någon slags extrem nu är alltså regel snarare än undantag. Så vad är det du försöker bevisa? Olika marknader har olika normala priskurvor. Jämför du t. ex vad ett kilo salt kostar nu jämfört med när som helst så ser du t. ex att det enda som hänt är att priset följt med inflationen.

Som konsument skiter jag fullständigt i om företagen går med vinst eller förlust, utan det intressanta för mig är vad jag får för priset, och den situation vi ser nu ör delvis ett resultat av en obefintlig konkurrens, så jag hoppas att Intel kan rätta till det.

Givetvis kommer de också försöka ta så mycket betalt de kan för sina produkter, men de måste göra det med hänsyn till att Nvidia och AMD redan finns på marknaden.

Resten av ditt resonemang är svårt att bemöta utan att gå in i en politisk diskussion, men jag tror jag kan säga att jag hatar tanken om en fri oreglerad marknad utan att doppa tårna för djupt i den geggan. Jag som konsument har noll att tjäna på att vara företagen till lags. Just nu kan de tälja guld utan minsta ansträngning, men just nu är det ingen normal marknad och i mitt tycke långt ifrån som det "ska" vara, så nej, att marknad X eller Y redan befinner sig i det sjuka tillstånd som datorkomponentsmarknaden just nu är påväg in i är för mig varken någon oundviklig naturlag eller tröst.

" jag tror jag kan säga att jag hatar tanken om en fri oreglerad marknad utan att doppa tårna för djupt i den geggan." Nordkorea kanske låter lockande? Där pappa staten bestämmer alltifrån vilken frisyr du ska ha till när det är läggdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

" jag tror jag kan säga att jag hatar tanken om en fri oreglerad marknad utan att doppa tårna för djupt i den geggan." Nordkorea kanske låter lockande? Där pappa staten bestämmer alltifrån vilken frisyr du ska ha till när det är läggdags.

Ja visst, för allt som inte okritiskt hyllar marknadsliberalism är naturligtvis Nordkorea. Med den nivån av nyansering påminns jag återigen hur glad jag är att politiska diskussioner är förbjudna på SweClockers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, men det ändrar inte vad lanseringspriserna var

Lanseringspriset spelar väl mindre roll i detta läget. Gällde prisskillnaden på 1080ti och 3080 korten över lag då 3000 seriens msrp priser var mer fantasipriser än reella priser. (För den stora massan iaf) Mer intressant att 1080ti gick ner i pris efter lansering fram tills miningen drog igång. 3080 gick spikrakt till till stjärnorna

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Fri marknad = konsumenter styr. Hade 90%+ av köpare inte köpt en gpu för dom inte haft råd så hade Nvidia o AMD sänkt priset. Varför sälja något för mindre än va folk är villig att betala? Ingen har tvingat mig att köpa ett 3xxx-kort. Jag ville ha och har råd. Att sitta framför en dator och slösa tid på spela spel är ren lyxkosumtion, att ha den senaste gpun är ingen mänsklig rättighet, majoritet av jordens befolkning har inte råd med det. Företagen har som mål att maximeral sin vinst, vore helt meningslöst annars.

Priser på bostäder har oxå gått paraboliskt, så länge folk behöver tak över huvvet och kan ta ut lånet som krävs så kommer trenden att fortsätta. Bara tänk om du skulle sälja din bostad varför nöja sig med ett pris långt under va marknanden är villig att betala????

Permalänk
Medlem

Tur man fick tag på ett, även om jag siktade på ett 3080, men det blev helt enkelt inte värt det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

bristvaror, roligt. vi får väl se hur detta blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Fri marknad = konsumenter styr. Hade 90%+ av köpare inte köpt en gpu för dom inte haft råd så hade Nvidia o AMD sänkt priset. Varför sälja något för mindre än va folk är villig att betala? Ingen har tvingat mig att köpa ett 3xxx-kort. Jag ville ha och har råd. Att sitta framför en dator och slösa tid på spela spel är ren lyxkosumtion, att ha den senaste gpun är ingen mänsklig rättighet, majoritet av jordens befolkning har inte råd med det. Företagen har som mål att maximeral sin vinst, vore helt meningslöst annars.

Priser på bostäder har oxå gått paraboliskt, så länge folk behöver tak över huvvet och kan ta ut lånet som krävs så kommer trenden att fortsätta. Bara tänk om du skulle sälja din bostad varför nöja sig med ett pris långt under va marknanden är villig att betala????

Åfan, är det så det funkar... Konsumenterna styr alltså? Är det vi konsumenter som fixar produktionsstopp i form av "bränder" "jordbävningar" "översvämningar" etc etc precis lagom till att producenterna börjar tycka att det är för billigt att producera också kanske va?

Nej du. Marknaden är sjuk just nu. Det är definitivt inte köparnas = konsumenternas marknad just nu.

Det är klart att datorkomponenter är en lyxvara, men det var det även när prisbilden var mer human, så ett sådant uttalande är lika tunt som att det är vi som skulle styra.

Den enda ljusglimten är väl i så fall att om ditt påstående stämmer så kommer priset på grafikkort att störtdyka när minimgboomen lägger sig.

Vi som inte minar kan omöjligt tävla med de som gör det. För en miner så spelar det ju ingen som helst roll om ett grafikkort kostar 1000, 10 000, eller 100 000Kr när syftet är att tjäna mer pengar än de lagt ut på kortet, så så länge miners står för en stor del av köpen kommer marknaden vara satt ur spel. De vanliga reglerna om tillgång och efterfrågan gäller helt enkelt inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Som jag skrev för ett tag sedan nu - såsom en analogi med hattar, för den som inte förstår

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1632122-grafikkort-til...

Nu har jag inte hatt tyvärr, men vet du om det finns strumpor som fungerar likadant? I värsta fall kanske man får börja ha hatt då.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Åfan, är det så det funkar... Konsumenterna styr alltså? Är det vi konsumenter som fixar produktionsstopp i form av "bränder" "jordbävningar" "översvämningar" etc etc precis lagom till att producenterna börjar tycka att det är för billigt att producera också kanske va?

Nej du. Marknaden är sjuk just nu. Det är definitivt inte köparnas = konsumenternas marknad just nu.

Det är klart att datorkomponenter är en lyxvara, men det var det även när prisbilden var mer human, så ett sådant uttalande är lika tunt som att det är vi som skulle styra.

Den enda ljusglimten är väl i så fall att om ditt påstående stämmer så kommer priset på grafikkort att störtdyka när minimgboomen lägger sig.

Vi som inte minar kan omöjligt tävla med de som gör det. För en miner så spelar det ju ingen som helst roll om ett grafikkort kostar 1000, 10 000, eller 100 000Kr när syftet är att tjäna mer pengar än de lagt ut på kortet, så så länge miners står för en stor del av köpen kommer marknaden vara satt ur spel. De vanliga reglerna om tillgång och efterfrågan gäller helt enkelt inte.

Klart det spelar roll va en gpu kostar för en miner, alla vet crypto är som en berg o dalbana, man har en begränsad tid. ROI - return of investment spela stor roll. Smärtgränsen i Sverige ligger väl nånstans mellan 160-180kr / mhs (enligt va gpus går för på Tradera). Ingen miner köper ett 3090 för 50k, eller ett 3070 för 20k tex så länge priset på ETH ligger runt dagens värde, men säg aldrig aldrig om ETH skulle gå till 20000USD så kommer vi nog se pris på gpu göra 3-5x från idag

Men som ren gamer så behöver man bara 1 kort oftast, tycker man ens hobby (gaming) är viktig nog och är värt att lägga pengar på så va spelar några tusen över butikspris för roll? Speciellt om man ska ha kortet i flera år. Det finns ju kort o få tag på via scalpers på blocket/tradera. Jag gillar tex märkeskläder, helt onödig lyxkonsumption, en t-shirt för 50kr eller 1000kr fyller samma funktion, men det är en hobby jag tycker det är värt, för det ger mig nöje

Som sagt allt är ju frivilligt, finns massor med gamers som betalat dagens marknadspris och sitter o njuter av sitt nya kort nu och är skitglada.