Tidigt stresstest antyder att Intel "Alder Lake" är strömtörstig historia

Permalänk
Medlem

Lär väl bara bli varmare och varmare nu... Är en konsekvens av teknikens begränsningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lär väl bara bli varmare och varmare nu... Är en konsekvens av teknikens begränsningar!

Perfekt nu till vintern ju

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Lär väl bara bli varmare och varmare nu... Är en konsekvens av teknikens begränsningar!

Ja att vi ej kan krypa mer och krympning leder till mer läckströmmar.
Vi får se vad som går, jag tycker maximal strömförbrukning inte säger så mycket. Om strömförbrukningen fullständigt skenar iväg för de sista procenten av prestanda, ja låt då bara processorn inte kloka så högt. De som enbart spelar mainstream spel och liknande lär ju inte på ett bra tag belasta cpun något nämnvärt.

En stor del är laptops där folk egentligen inte gör så mycket datorlaster vid dessa, det är då superviktigt med ett energisparsamt system när dator går på spargång. Misslyckas Intel och AMD med detta så får de svårt emot Apples.
Alltså marknaden för laptop med många timmar batteritid för surfning, word, kanske lite filmtittande blir bara större.

*edit*
Man ska inte heller glömma att Alder Lake med 16 kärnor har 4 gånger så mycket kärnor som de flesta för några år sedan påstod att man hade nytta av på desktop. Man kan diskutera hur rätt eller fel de hade. I vilket fall har inte utvecklingen gått så otroligt snabbt så man kommer maxutnyttja 16 kärnor skitofta, snarare tvärt emot för vanligt folk. Varvid maxeffekt egentligen inte säger så mycket utan de vill veta effekten vid deras laster.
Exakt samma med ddr5 som corsair sa kunde blir riktigt strömslukande, ja kanske det för laster som svenssons aldrig kommer i närheten av. Vi får se vad som händer med den vanliga förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Nya eluttag till nästa dator alltså, om denna sladd ska passa...

https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsladdar/skarvsladd-400-v3...

16A är ju inte så mycket, hade 32A enbart för grafikkortet i en dator jag haft.

https://www.sweclockers.com/galleri/5387-onyx-2

Skrivet av Thomas:

Jo, fast vanligtvis så dras det ju ner rejält när flera kärnor används. Som Ryzen som vad jag minns drar runt 40 W på en kärna, men knappast i närheten av 320 W på 8.
Prestandatappet på att gå från 40 W till ~18 W (142 W totalt är taket iaf på 5800X) är ju inte jättestort heller.

40-50W per kärna är ju helt klart bättre än Pentium 4 som nådde över 100W på en kärna, ser man det så är det ju riktigt bra 😀

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Sötast

Hahaha ända sen AMD äntrade på riktigt med Ryzen så har intel legat hack i häl eller precis framför... till nästan dubbel strömförbrukning.

Roligt att se att desperationen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

16A är ju inte så mycket, hade 32A enbart för grafikkortet i en dator jag haft.

https://www.sweclockers.com/galleri/5387-onyx-2

40-50W per kärna är ju helt klart bättre än Pentium 4 som nådde över 100W på en kärna, ser man det så är det ju riktigt bra 😀

Pentium 4 640. 115w tdp på 1 kärna och det är utan oc

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

I mina datorer :
10980xe överklockad peakar på 500w, 1.48V/5.1 all core oc.
5950x peakar på 250w överklockad med pbo +200/-25 curve.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så otippat? Kör inte t ex 11900k att pl2 är tdp/pl1 gånger 2? Vilket är 250w även där? Kör systemet med en konfiguration som tillåter lång pl2 så drar det ju inte mer än föregångaren?

Permalänk
Medlem

Jag trodde verkligen inte att det skulle vara så hög strömförbrukning denna gång. 8 större och 8 mindre lät ju fint.

Ska bli intressant när stackade CPUer träder fram från AMD.
Intel behöver nog snabba på sig. Annars blir det en dyr historia att äga en CPU från dom. Elpriserna framöver lär stiga.
Någon som är bra på matte i detta fall?

Se denna intressanta bild.

https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2021/01/120503...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av kotz:

Jag trodde verkligen inte att det skulle vara så hög strömförbrukning denna gång. 8 större och 8 mindre lät ju fint.

Ska bli intressant när stackade CPUer träder fram från AMD.
Intel behöver nog snabba på sig. Annars blir det en dyr historia att äga en CPU från dom. Elpriserna framöver lär stiga.
Någon som är bra på matte i detta fall?

Se denna intressanta bild.

https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2021/01/120503...

Kan hända endast de mindre kärnorna används vid enklare laster och strömförbrukningen blir låg ändå.
Jag är som sagt skeptisk till enbart rykten om maxförbrukning.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN kan jag byta min FX 9590!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kommer det ens räcka med ett 850W nätagg så länge till?

Det hoppas jag verkligen. Har precis köpt ett 850W agg för 1700kr. Men det känns ju lite osäkert.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Trodde detta skulle vara återkomsten till effektivitet igen. Men detta verkar vara ytterligare ett steg in i infernot.
Dock skall läckor tas med en nypa salt. Men stämmer detta så har Intel nästan cementera sig som "nya AMD". Där de röda ofta fick utstå skratt och hån för att de var strömtörstiga och varma så verkar det vänt helt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Efter en FX-8320 och CF 7970 och sen 3930K kommer jag aldrig köra nåt så törstigt igen. Äckligt varmt och svettigt att ha o göra med jämfört med nuvarande rigg även med upplåst gpu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Ser ut som det är en 8 core CPU, som körs i 5 Ghz i alla trådar.

Bilden tyder även på att kylningen är dålig då CPU har vart uppe i över 90 grader.

Men antar att vi få räkna med att allt kommer dra mer ström.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det kommer en passivt kyld NUC-variant, med Gracemont som bas. Skulle bli grym som HTPC tror jag.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Spelar ingen jätteroll för mig, så länge som jag har effektiv tyst kylning att tillgå, och samma med nätagget: tillräckligt dimensionerat och effektivt kylt så jag slipper höra dess fläkt.

Men extra uppvärmning av rummet och högre elräkning är förstås aldrig positivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vi inväntar tester… som vanligt när färdig produkt finns att köpa

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tycker Intel är helt glasklar med vad både 40 % och 80 % siffrorna faktiskt refererar till. Men uppenbarligen håller inte en stor del av Internet med givet vilka kommenterar som fälldes t.ex i denna tråd.

Gracemont är drar 40 % mindre ström vid samma absoluta prestanda som Skylake för ST och 80 % mindre ström vid MT. Det är inte samma sak som att slutprodukten faktiskt kommer dra 40/80 % mindre, för det lär inte vara samma absoluta prestanda (framförallt inte när det är en rätt stor matris av gamla och nya modeller).

Gracemont presterar 40 % bättre ST och 80 % bättre MT om båda drar exakt lika mycket ström. Det betyder inte att Gracemont presterar 40/80 % bättre i absoluta termer, en huvudpoäng är att man stoppar in ”små” kärnor för att de ska dra väsentligt mindre än de ”stora” kärnorna.

Jag har märkt att många tillverkare ofta presenterar sin nya produkts styrkor i scenarios där man maxar sin nya gens fördelar i scenarios där den gamla gen presterar som ineffektivast.
Tex att om Intel anser att Skylakes strömförbrukning skenar iväg och effektiviteten blir patetisk i 5.3Ghz, medans Gracemont kanske hanterar motsvarande höga klocka (~klockan som når samma prestanda) bättre och är mer immun mot hög klocka, så blir det den sweetspoten för gracemont Intel väljer att presentera.
Man kan även i teorin tillverka en produkt som blir "upp till 10% snabbare" varje år, men trots det 10 år senare är den inte mer än just 10% snabbare totalt sett, trots 10 gen/år av samma påstående... För ena året blev Integer delen 10% bättre, nästa år FP, nästa år iGPU'ns 2D, nästa 3D, nästa videoavkodning, Open CL, osv.

Jag antar att det är det man är rädd för.
Men jag hoppas innerligt att man inte gjort så denna gång, för Gracemont ser på pappret ut som det roligaste som hänt x86 på länge.
Skulle tex vilja sätta upp en 64 kärnig Gracemont-server på jobbet, där man då alltså kan köra väldigt många olika sorters servrar virtuellt, och flera virtuella "fjärrskrivbords-datorer" (terminal server) åt div personal, om den visar sej vara så effektiv i realiteten som man kan tro av presentations-materialet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!