Varför är det så många på stackoverflow som är så elaka och oförskämda?

Permalänk
Medlem

Stack Overflow är den där siten jag aldrig kollar på när jag söker svar på programmeringsfrågor.

Lite som på IRC-tiden när vissa "Jag är bättre än dig"-personer skrev RTFM när man frågade något.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Jag har länge hängt på stackoverflow och jag tycker det är ett bra ställe. Men det är så otroligt många som verkligen missbrukar kommentarsfältet för att rätta folk och det är så otroligt många som röstar ned andra frågor.

Varför är det så här?
Varje tråd jag skriver med en specifik tagg så blir det ALLTID -1 i nedröstning + 2 stycken som trycker på "close(2)" knappen. Det spelar ingen roll om jag gör en snygg uppställning som en riktig rapport. Så fort jag använder denna specifika tagg så får jag alltid -1 + 2 stycken som trycker på "close(2)" knappen bara någon minut efter.

Jag ska börja med att säga att mobbing finns på riktigt, och utan ytterligare detaljer kan jag inte utesluta att det är vad det är fråga om i ditt fall.

Men:
Jag är en av de "griniga" teknikerna som hänger på Serverfault (Ops-relaterad systersite till Stackoverflow för er som inte varit där), och jag är stundvis extremt aktiv med att rösta ner och rösta för att stänga frågor. Jag skulle i det här sammanhanget vilja förklara hur jag resonerar:

Första gången du ska posta någonting får du en popup:

Citat:

Asking a good question

To improve the chances of your question staying open and getting an answer, make sure that it is about managing information technology systems in a business environment. If your question concerns personal equipment, try asking on Super User instead. Here are some additional tips:

Before you post, search the site to make sure your question hasn’t been answered.

1.
Summarize the problem
2.
Provide details and any research
3.
When appropriate, describe what you’ve tried
You’ll find more tips in the sidebar.

Motsvarande popup vet jag dyker upp på Stack overflow.

Vad som får mig att rösta stäng:
Exempelvis folk som inte kan presentera webbtjänster från en Raspberry Pi i vardagsrummet bakom det CGNAT deras ISP har. Stängning, med hänvisning till att det inte har med IT-system i företagsdrift att göra. Följs upp med en kommentar om varför jag röstat ner och/eller röstat för att stänga, samt en rekommendation att testa Superuser istället.

Vad som får mig att rösta ner:
- Folk som ger frågeställare farliga tips: "Du kan spara pengar genom att sätta upp ett 13-diskars RAID5 utan backup."
Följs av en kommentar om varför jag röstat ner, och - om jag har ett konkret svar som inte redan givits - ett svar som stämmer med hur jag hade löst frågeställningen.
- Frågor där frågeställaren uppenbart inte ens försökt hitta en lösning på egen hand. I grova fall röstar jag också stäng på dessa.

Vad som får mig att redigera en fråga:
En bra men oklart formulerad fråga där frågeställaren uppenbart är på rätt spår men kanske saknar viss kompetens de hade behövt.

Vad som får mig att gladeligen svara på en fråga:
En tydlig frågeställning där den frågande uppenbart funderat på alternativ innan de bett andra om hjälp. Deras kompetensnivå är i det här fallet i princip irrelevant: Viljan finns där och det är tydligt att de inte bara vill ha en fisk utan vill lära sig fiska, så att säga.

Permalänk

Tänker det är som andra säger här, att det finns användare som tycker det är irriterande med frågor vars svar kan hittas i dokumentationen. Men efter alla enkla frågor om att plocka ur element ur listor eller hur man gör gör en http request - i varenda valfritt språk - så har en googling till stack overflow blivit den bästa dokumentationen.

Det tar alldeles för lång tid att hitta till dokumentationen, leta rätt i innehållsförteckningen, scrolla till rätt avsnitt inom ämnet och läsa igenom ett par stycken för att kanske hitta svar på vad man letar efter. Ganska ofta saknas exempel så man inte har något att utgå ifrån eller jämföra med när något strular.

Samma med man-pages. Typ hur zippar man en mapp i terminalen? Klarar unzip .rar? En googling till SO går oftast snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Tänker det är som andra säger här, att det finns användare som tycker det är irriterande med frågor vars svar kan hittas i dokumentationen. Men efter alla enkla frågor om att plocka ur element ur listor eller hur man gör gör en http request - i varenda valfritt språk - så har en googling till stack overflow blivit den bästa dokumentationen.

Det tar alldeles för lång tid att göra som vanligt genom att hitta till dokumentationen, leta rätt i innehållsförteckningen, scrolla till rätt avsnitt inom ämnet och läsa igenom ett par stycken för att kanske hitta svar på vad man letar efter. Ganska ofta saknas exempel så man inte har något att utgå ifrån eller jämföra med när något strular.

Samma med man-pages. Typ hur zippar man en mapp i terminalen? Klarar unzip .rar? En googling till SO går oftast snabbare.

Skillnaden är ju dock en googling och att landa på SO och hitta svaret (du sparar tid, kostar ingen tid för någon) kontra att inte hitta svaret och ställa en fråga på SO utan att göra några ytterligare undersökningar (som då leder till att någon annan förväntas lägga tid på att svara).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Nu skapade jag en fråga och efter 1 minut så anmälde denna användare, som har 200k+ poäng på SO, min fråga och frågan låses direkt. Troligtvis så har han befogenheter att göra det. Han anmälde och sedan skrev han i en kommentar "Det finns redan liknande svar". Alltså duplicate.

Sedan hänvisade han till en fråga där han har skrivit ett svar på. Snacka om envis. "Duplicate...here is MY answer".

Jag frågade med "Men denna fråga, som du hänvisar till, som du själv har skrivit svar i, fungerar inte för mig".

Hans svar blev

Citat:

It may be that my answer is wrong for you (I tried to help you and I will not try anything else) but that does not imply that you should create new posts. My answer does not prohibit or prevent other users from trying to help you. Please read How to Ask and review the tour of Stackoverflow.

Så jag skapade en fråga. Han låste den och hävisade till en annan fråga som ska vara en "kopia" av min fråga. Han själv har skrivit svar i denna fråga som han hänvisar till. Men när jag skriver att "Detta svar fungerar inte för mig". Då skriver han det jag citerar ovan.

Ändå står det att "Om din fråga stängs, men svaret fungerar ändå inte, så starta en ny tråd"

Citat:

Your post has been associated with a similar question. If this question doesn’t resolve your question, ask a new one.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag ska börja med att säga att mobbing finns på riktigt, och utan ytterligare detaljer kan jag inte utesluta att det är vad det är fråga om i ditt fall.

Men:
Jag är en av de "griniga" teknikerna som hänger på Serverfault (Ops-relaterad systersite till Stackoverflow för er som inte varit där), och jag är stundvis extremt aktiv med att rösta ner och rösta för att stänga frågor. Jag skulle i det här sammanhanget vilja förklara hur jag resonerar:

Första gången du ska posta någonting får du en popup:
Motsvarande popup vet jag dyker upp på Stack overflow.

Vad som får mig att rösta stäng:
Exempelvis folk som inte kan presentera webbtjänster från en Raspberry Pi i vardagsrummet bakom det CGNAT deras ISP har. Stängning, med hänvisning till att det inte har med IT-system i företagsdrift att göra. Följs upp med en kommentar om varför jag röstat ner och/eller röstat för att stänga, samt en rekommendation att testa Superuser istället.

Vad som får mig att rösta ner:
- Folk som ger frågeställare farliga tips: "Du kan spara pengar genom att sätta upp ett 13-diskars RAID5 utan backup."
Följs av en kommentar om varför jag röstat ner, och - om jag har ett konkret svar som inte redan givits - ett svar som stämmer med hur jag hade löst frågeställningen.
- Frågor där frågeställaren uppenbart inte ens försökt hitta en lösning på egen hand. I grova fall röstar jag också stäng på dessa.

Vad som får mig att redigera en fråga:
En bra men oklart formulerad fråga där frågeställaren uppenbart är på rätt spår men kanske saknar viss kompetens de hade behövt.

Vad som får mig att gladeligen svara på en fråga:
En tydlig frågeställning där den frågande uppenbart funderat på alternativ innan de bett andra om hjälp. Deras kompetensnivå är i det här fallet i princip irrelevant: Viljan finns där och det är tydligt att de inte bara vill ha en fisk utan vill lära sig fiska, så att säga.

I mitt yrkesliv så skriver jag sjukt mycket rapporter. Och när jag skriver frågor på SO så brukar det vara rapporter med mycket skärmdumpar, kod, källor. Jag tar ca 30 minuter på mig att skriva en fråga.

Men jag tror att detta nedröstande har med att vissa gurus vill trycka ned andra och hänvisa till andra svar som dom själva har gjort. Vilket hände för 5 minuter sedan.

Mobbing? Nej, marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Nu skapade jag en fråga och efter 1 minut så anmälde denna användare, som har 200k+ poäng på SO, min fråga och frågan låses direkt. Troligtvis så har han befogenheter att göra det. Han anmälde och sedan skrev han i en kommentar "Det finns redan liknande svar". Alltså duplicate.

Sedan hänvisade han till en fråga där han har skrivit ett svar på. Snacka om envis. "Duplicate...here is MY answer".

Hade han fel då? Eller var det en dubblett?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Hade han fel då? Eller var det en dubblett?

Jag har ändrat min post med ett citat.

Permalänk

folk tror sig bättre än andra . eller dyliks skäl.

Permalänk
Skrivet av Electronicsafe7:

folk tror sig bättre än andra . eller dyliks skäl.

Med tanke på att han samlar på SINA svar på GitHub från SO, så betyder det att han använder SO som marknadsföring för sig själv.

Permalänk
Medlem

Det är någon form av ironi att en tråd om hur SO inte accepterar "bra" trådstarter resulterar i en diskussion där Sweclockers medlemmar kritiserar trådstarten p.g.a. dess brist på konkreta exempel.

Permalänk
Medlem

Nästan så man önskar de fanns minustecken på SweClockers forum... (Läs, Nästan).

Händer många gånger här på SweClockers forum med,
Frågan saknar information som gör att det inte går att svara på frågan, eller är subjektiv utan att man vet vad de gillar.
"Hjälp mig bygga bästa speldatorn för under 10 000kr"
Ingen information om personen spelar för typ av spel eller hur krävande de är.
Personen verkar inte ett dugg intresserad att kolla på recensioner för att skapa sig en egen uppfattning utan vill bara ha ett bygge någon plockat ihop...
Eftersom någon inte kan spela fps under 240fps annars är det en dålig upplevelse så kommer vissa rekommendationer efter dennes tycke och smak (och egen kringutrustning)...
Men ingen visste om att det var rocket leauge i 1080 (60hz) som spelades...

Skulle du ge minus på den frågan?
Kan ju enkelt säga att det även är en dubblett, då frågan kommer ett par gånger i veckan.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Nästan så man önskar de fanns minustecken på SweClockers forum... (Läs, Nästan).

Händer många gånger här på SweClockers forum med,
Frågan saknar information som gör att det inte går att svara på frågan, eller är subjektiv utan att man vet vad de gillar.
"Hjälp mig bygga bästa speldatorn för under 10 000kr"
Ingen information om personen spelar för typ av spel eller hur krävande de är.
Personen verkar inte ett dugg intresserad att kolla på recensioner för att skapa sig en egen uppfattning utan vill bara ha ett bygge någon plockat ihop...
Eftersom någon inte kan spela fps under 240fps annars är det en dålig upplevelse så kommer vissa rekommendationer efter dennes tycke och smak (och egen kringutrustning)...
Men ingen visste om att det var rocket leauge i 1080 (60hz) som spelades...

Skulle du ge minus på den frågan?
Kan ju enkelt säga att det även är en dubblett, då frågan kommer ett par gånger i veckan.

Jag skulle inte ge minus på denna fråga.
Jag skulle istället fråga en frågeställning som liknar.

Detta gör att TS följer dessa frågor punkt och pricka.
Man måste vara ödmjuk.

Permalänk
Medlem

Största fördelen att minustecken inte finns är folk måste skriva varför andra har fel, då finns iaf en förklaring varför fråga/svar inte är så bra.

Som ovan skriver, så måste man vara ödmjuk, även om det är svårt i text ibland.
Men kan också svårt att skriva frågor korrekt, så utomstående kan förstå. Alla lär vi oss (hoppas de iaf).

Permalänk
Skrivet av Sions:

Största fördelen att minustecken inte finns är folk måste skriva varför andra har fel, då finns iaf en förklaring varför fråga/svar inte är så bra.

Som ovan skriver, så måste man vara ödmjuk, även om det är svårt i text ibland.
Men kan också svårt att skriva frågor korrekt, så utomstående kan förstå. Alla lär vi oss (hoppas de iaf).

Viktigt också är att man ska styra den som behöver hjälp.
Vi säger att någon skriver någon halvtaskig fråga i kvalité. Då kanske man ska planera sina frågor så att det blir enkelt för frågeställaren att besvara frågorna. Oftast så kanske den frågeställaren har ABC-diagnoser eller lat eller rent av stressad.

Hur som helst till han som stängde tråden att hans svar (som han hänvisar till) så svarade han med

Citat:

It may be that my answer is wrong for you (I tried to help you and I will not try anything else) but that does not imply that you should create new posts. My answer does not prohibit or prevent other users from trying to help you. Please read How to Ask and review the tour at Stackoverflow

Jag svarar med att han erkänner att hans svar kanske inte riktigt fungerar och att SO uppmanar användare att skapa nya trådar, om sin tråd stängs men svaret som länkas till andra tråden, fungerar inte.

Citat:

So you admit that your answer is wrong for me, but still my post is locked and you you oppose that I should not create a new post, even if SO says Your post has been associated with a similar question. **If this question doesn’t resolve your question, ask a new one.**. I don't understand this decision of locking this post. Are you using Stackoverflow for marketing your programming skills?

Då svarar han med att det är inte OK att skapa en fråga som redan finns. Ändå så skrev han ovan att "It may be that my answer is wrong for you". Sedan förstår han inte vad han menar det jag syftar på marknadsföring. Många använder SO för marknadsföring av sig själv. Han lägger upp alla sina svar på GitHub. Jag vet inte varför. Men jag misstänker att det är marknadsföring för han är själv frilansare säger han och han låser min fråga för att hänvisa till sina svar i andra frågor.

Citat:

1) Here my answer is the most irrelevant (give it a DV, vote to delete it, etc). Here you cannot create the same question multiple times. 2) That rule applies if the original post had closed it as a duplicate but that is not the case since your original post can receive answers, my answer does not prevent others from responding. 3) I don't understand your question: Are you using Stackoverflow for marketing your programming skills?

Jag ger upp. Han får vinna för han verkar använda SO som egen marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Du har ju dock ställt i princip samma fråga i åtminstone fyra poster där du själv svarat med en lösning i två av dom. Det är inte okej att ställa redan existerande frågor på SO bara för att du inte fått ett fungerande svar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Inaktiv

En amatörpsykologisk teori är att det är nå jävla nolifers som inte mår särskilt bra, kanske inte har så många vänner och programmering är allt de vet så de indentifierar sig med det och ser chansen att mobba andra på sin ”hemmaplan”.

Permalänk
Skrivet av anon242437:

En amatörpsykologisk teori är att det är nå jävla nolifers som inte mår särskilt bra, kanske inte har så många vänner och programmering är allt de vet så de indentifierar sig med det och ser chansen att mobba andra på sin ”hemmaplan”.

Jag tror det inte är nolifers. Jag tror att folk använder sociala plattformar som egen marknadsföring. Då är det lätt att dom agerar som moderatorer och ska kontrollera frågeställningarna så att det gynnar dom specifik.

Skrivet av noMad17:

Du har ju dock ställt i princip samma fråga i åtminstone fyra poster där du själv svarat med en lösning i två av dom. Det är inte okej att ställa redan existerande frågor på SO bara för att du inte fått ett fungerande svar.

Enligt SO så får man skapa en ny tråd, om sin egen tråd låses och tråden som moderatorn hänvisar till, hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag tror det inte är nolifers. Jag tror att folk använder sociala plattformar som egen marknadsföring. Då är det lätt att dom agerar som moderatorer och ska kontrollera frågeställningarna så att det gynnar dom specifik.

Enligt SO så får man skapa en ny tråd, om sin egen tråd låses och tråden som moderatorn hänvisar till, hjälper inte.

Fast ursprungstråden som länkas till i de övriga tre är inte låst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Fast ursprungstråden som länkas till i de övriga tre är inte låst.

För oss som är för usla på att söka och inte hittar frågorna, kan du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

För oss som är för usla på att söka och inte hittar frågorna, kan du länka?

https://stackoverflow.com/questions/68959517/how-to-include-h...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha skapat en fråga som redan ställts på SO - alltså blir den borttagen p.g.a. kopia.
Om nu svaret i den andra tråden inte fungerar så borde du ju rimligtvis hänvisa till det svaret och förklara varför det inte fungerar för dig. Då blir det helt plötsligt en annan fråga och inte en kopia.

Försök förklara så tydligt du kan så slipper du få generiska svar på generiska frågor

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Jag har aldrig ställt en fråga på Stackoverflow då jag alltid lyckats hitta svar på mina frågor, men efter att ha läst den här tråden var jag tvungen att kolla vad det är för nya frågor som dyker upp på sidan och jag blev rätt förvånad över mängden totalt korkade frågor som ställs

Vet inte vad det är för frågor du ställt, men när jag tittade på frågorna som rör PHP (som är det jag själv jobbar mest med), så blev jag rätt irriterad/frustrerad. Skulle säga att majoriteten av nya frågor som ställs röstas ner eller stängs med rätta. Flertalet av dessa frågor verkar röra problem där frågeställaren copy-pastat kod som hen inte har en aning om vad den gör och vill ha hjälp att lösa problemet.

Exempel. på copy-paste-kod: https://stackoverflow.com/questions/68979289/how-can-i-create...

Men jag har hittills inte hittat någon tråd där någon varit uppenbart elak/nedsättande mot frågeställaren, men jag kan ärligt erkänna att jag själv sade både otrevliga och nedsättande saker inombords...

@heretic16: Som jag förstått det på dig, så har du skrivit utförliga frågeställningar, så det verkar konstigt att dessa skulle bli nedröstade. Det kan inte vara för att du har för höga förväntningar på hjälp som rör ett problem som är unikt för dig, där det redan finns frågor och svar gällande ditt problem, men på en mer generell nivå?
De flesta frågor jag har besvaras inte exakt av någon, men av de frågor/svar som redan finns, så kan jag själv lista ut hur jag ska lösa just mitt unika problem.

Lade till länk med exempel på "korkad" fråga
Permalänk
Skrivet av Malin1994:

@heretic16: Som jag förstått det på dig, så har du skrivit utförliga frågeställningar, så det verkar konstigt att dessa skulle bli nedröstade. Det kan inte vara för att du har för höga förväntningar på hjälp som rör ett problem som är unikt för dig, där det redan finns frågor och svar gällande ditt problem, men på en mer generell nivå?
De flesta frågor jag har besvaras inte exakt av någon, men av de frågor/svar som redan finns, så kan jag själv lista ut hur jag ska lösa just mitt unika problem.

Allt beror på vilken tag man använder.
Jag har använt #QT taggen och då ska det alltid vara QT-experter som vill stänga mina frågor, oavsett hur bra dom är formulerade.

Det finns två exempel:

- Du skriver en utförlig fråga som är noga formulerad, men du glömmer EN sak, att nämna en liten del av information. Då har dom rätt att trycka close och rösta ned dig och hävda att "OP har glömt att hänvisa till information" på ett väldigt "jag är bättre än dig"-sätt. Dom följer reglerna som en advokat, men ibland tycker jag att man ska vara ödmjuk och kanske ska fråga "Vad får du för meddelande om du skriver så här?" istället för att rösta ned, trycka close och skriva "OP har misslyckats".

- Du skriver en fråga som följer allt korrekt. Men frågan är endast specifik för dig. Alltså dom bedömer att det är bara du som kommer stöta på detta problem, inte andra. Då har dom rätt att rösta ned dig och trycka close. Detta följer också reglerna på SO.

Detta råkar jag ALLTID ut när jag använder #QT taggen. Så jag använder inte den längre. Jag har slutat skriva frågor på SO när det kommer till QT. Det är lustiga är att det är ALLTID samma person som skriver i kommentarerna i mina frågor. Alltid samma. Samma person som röstar ned och stänger dom också.

Här är två exempel på folk som jagar "TYPO".
https://stackoverflow.com/questions/68917910/qt-qlabel-connec...
https://stackoverflow.com/questions/68888570/qt-message-box-i...

Så jag lämnar SO.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Allt beror på vilken tag man använder.
Jag har använt #QT taggen och då ska det alltid vara QT-experter som vill stänga mina frågor, oavsett hur bra dom är formulerade.

Det finns två exempel:

- Du skriver en utförlig fråga som är noga formulerad, men du glömmer EN sak, att nämna en liten del av information. Då har dom rätt att trycka close och rösta ned dig och hävda att "OP har glömt att hänvisa till information" på ett väldigt "jag är bättre än dig"-sätt. Dom följer reglerna som en advokat, men ibland tycker jag att man ska vara ödmjuk och kanske ska fråga "Vad får du för meddelande om du skriver så här?" istället för att rösta ned, trycka close och skriva "OP har misslyckats".

- Du skriver en fråga som följer allt korrekt. Men frågan är endast specifik för dig. Alltså dom bedömer att det är bara du som kommer stöta på detta problem, inte andra. Då har dom rätt att rösta ned dig och trycka close. Detta följer också reglerna på SO.

Detta råkar jag ALLTID ut när jag använder #QT taggen. Så jag använder inte den längre. Jag har slutat skriva frågor på SO när det kommer till QT. Det är lustiga är att det är ALLTID samma person som skriver i kommentarerna i mina frågor. Alltid samma. Samma person som röstar ned och stänger dom också.

Här är två exempel på folk som jagar "TYPO".
https://stackoverflow.com/questions/68917910/qt-qlabel-connec...
https://stackoverflow.com/questions/68888570/qt-message-box-i...

Så jag lämnar SO.

Verkligen trist bemötande. Mitt ex var en riktig besserwisser och älskade att klanka ner på andra. Han hittade alltid fel hos andra och det var rätt uppenbart att han njöt av att kunna tillrättavisa eller påpeka vad den andra gjort för fel. Antagligen är det liknande personligheter på Qt-avdelningen.

Permalänk
Skrivet av Malin1994:

Verkligen trist bemötande. Mitt ex var en riktig besserwisser och älskade att klanka ner på andra. Han hittade alltid fel hos andra och det var rätt uppenbart att han njöt av att kunna tillrättavisa eller påpeka vad den andra gjort för fel. Antagligen är det liknande personligheter på Qt-avdelningen.

Låter som en narcissist enligt mig. Dom mår bättre utav det, för dom har själv blivit utsatta för liknade tillfällen.

Permalänk
Medlem

Det där är väl dock två exempel där själva problemen de frågade om fick sin lösning just genom att dessa misstag pekades ut?

Djävulen finns verkligen i detaljerna inom detta yrke, att säga att det är dåligt av andra att haka upp sig på fel i detaljerna när man presenterar ett problem känns faktiskt något knepigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Allt beror på vilken tag man använder.
Jag har använt #QT taggen och då ska det alltid vara QT-experter som vill stänga mina frågor, oavsett hur bra dom är formulerade.

Det finns två exempel:

- Du skriver en utförlig fråga som är noga formulerad, men du glömmer EN sak, att nämna en liten del av information. Då har dom rätt att trycka close och rösta ned dig och hävda att "OP har glömt att hänvisa till information" på ett väldigt "jag är bättre än dig"-sätt. Dom följer reglerna som en advokat, men ibland tycker jag att man ska vara ödmjuk och kanske ska fråga "Vad får du för meddelande om du skriver så här?" istället för att rösta ned, trycka close och skriva "OP har misslyckats".

- Du skriver en fråga som följer allt korrekt. Men frågan är endast specifik för dig. Alltså dom bedömer att det är bara du som kommer stöta på detta problem, inte andra. Då har dom rätt att rösta ned dig och trycka close. Detta följer också reglerna på SO.

Detta råkar jag ALLTID ut när jag använder #QT taggen. Så jag använder inte den längre. Jag har slutat skriva frågor på SO när det kommer till QT. Det är lustiga är att det är ALLTID samma person som skriver i kommentarerna i mina frågor. Alltid samma. Samma person som röstar ned och stänger dom också.

Här är två exempel på folk som jagar "TYPO".
https://stackoverflow.com/questions/68917910/qt-qlabel-connec...
https://stackoverflow.com/questions/68888570/qt-message-box-i...

Så jag lämnar SO.

Kan du inte bara dela med dig av en av dina frågor så vi kan se vad det hela handlar om? Du kan ju såklart bara klistra in frågan här om du inte vill länka till dig själv på SO. Det är liksom inte ens nästan alla frågor med QT-taggen som blir nedröstade, och att en random person (som verkar vara någon sorts MVP på QT-taggen) skulle försöka stänga alla dina frågor bara för att det är just DU som frågar detta, känns rätt osannolikt.

Ang. Typo så är det ju faktiskt en lösning på problemet även fast det egentligen inte finns något problem - bara ett stavfel. Vill du få svar på saker ang. SO så finns det en meta-community som du kan fråga på istället, t.ex. denna ang. just stavfel: https://meta.stackoverflow.com/questions/366135/should-you-an...
(lite komiskt att det är just den personen som frågade detta, också är den som skriver att det är ett typo i de två trådarna du länkat till 😅)

Citat:

The post is unlikely to be helpful for future users, so it doesn't help anyone if we keep it opened. Close it as:

  • This question was caused by a problem that can no longer be reproduced or a simple typographical error. While similar questions may be on-topic here, this one was resolved in a manner unlikely to help future readers. This can often be avoided by identifying and closely inspecting the shortest program necessary to reproduce the problem before posting.

--------

This answer assumes that "typo" refers to "one-off typing mistake that doesn't end up becoming relevant to a wide audience (e.g. because the typo appears to be such a specific gotcha that lots of people unwittingly fall into that same trap)", which, incidentally, is when the so-called "typo" close reason does not apply, because the real purpose of that close reason is not to remove questions about typos, but to remove questions that can and should be forgotten about.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Enligt SO så får man skapa en ny tråd, om sin egen tråd låses och tråden som moderatorn hänvisar till, hjälper inte.

Nej jag tror du missförstår honom:

Citat:

It may be that my answer is wrong for you (I tried to help you and I will not try anything else) but that does not imply that you should create new posts. My answer does not prohibit or prevent other users from trying to help you.

Här säger han att du inte ska skapa nya inlägg även om hans svar inte hjälpte...
Så jag antar det i sin tur betyder att han tycker du ska fortsätta i gamla tråden istället och expandera din frågeställning där?
(även om jag inte har koll på hur stackoverflow funkar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej jag tror du missförstår honom:
Här säger han att du inte ska skapa nya inlägg även om hans svar inte hjälpte...
Så jag antar det i sin tur betyder att han tycker du ska fortsätta i gamla tråden istället och expandera din frågeställning där?
(även om jag inte har koll på hur stackoverflow funkar)

Ja, det han säger är ju att det är olämpligt att posta fler frågor om samma sak även om hans svar på den tidigare frågan inte hjälpte, detta då inget hindrar andra att skriva ytterligare (bättre?) svar till den existerande frågan.

Resonemanget i sig är väl rimligt OM det i grund och botten var samma fråga en gång till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304