Sony snålar in på kylningen i Playstation 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreddeY2K:

Herre min ge vad mycket text! Mindre yta att transportera ut värme på, lägre fläkt = varmare komponenter (beaktat att allt annat är oförändrat).

Ja, fast det är ju just det. Vi vet inte vilka andra delar som också har förändrats utöver kylflänsens vikt. Och vikten på kylflänsen är verkligen inte allt. Vikten definierar inte bra/dålig konstruktion. Vi kan inte utesluta att exempelvis luftflödet har ändrats för att bättre ta till vara på detta. Vi vet iaf att även fläkten är bytt.
Vi vet inte riktigt vilken som ger bäst kylning ännu. Det vi vet är att luften som kommer ut är varmare och att konsolen inte drar mer. Rimligen krävs också mindre luftflöde för dess kylning. Av någon anledning som vi inte har exakt svar på ännu.
I det testet - med en konsol 😁.

Skrivet av FreddeY2K:

Med det sagt skulle jag vilja se ett riktigt test (inte en kille som står och mäter utluften med en leksakskamera)! Om Sweclockers kan tänka sig mäta komponenterna kan jag bidra med min PS5:a som är av den nya modellen.

Ja precis! Det är så jag tänker också. Svårt att förstå sig på helheten än så länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, fast det är ju just det. Vi vet inte vilka andra delar som också har förändrats utöver kylflänsens vikt. Och vikten på kylflänsen är verkligen inte allt. Vikten definierar inte bra/dålig konstruktion. Vi kan inte utesluta att exempelvis luftflödet har ändrats för att bättre ta till vara på detta. Vi vet iaf att även fläkten är bytt.
Vi vet inte riktigt vilken som ger bäst kylning ännu. Det vi vet är att luften som kommer ut är varmare och att konsolen inte drar mer. Rimligen krävs också mindre luftflöde för dess kylning. Av någon anledning som vi inte har exakt svar på ännu.
I det testet - med en konsol 😁.

Ja precis! Det är så jag tänker också. Svårt att förstå sig på helheten än så länge.

Fast kylflänsen är reducera det kan man ju se med blotta ögat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreddeY2K:

Fast kylflänsen är reducera det kan man ju se med blotta ögat.

Ja men det är ju de andra parametrarna jag pratar om som du inte lika lätt kan se. Kan du se förändringen i luftflöde exempelvis? Den är inte alls lika lätt att se. Och om den inte är ändrad - då är det ju något annat som gör att kylluften kan gå långsammare genom den nya versionen vid samma effektförbrukning. Mindre kylfläns förklarar ju INTE den delen.

Jag fattar ju att det låter märkligt att de skulle gjort så stora förbättringar på flänsen att en lättare fläns också kyler bättre. I get it. Det är inte säkert att det är förklaringen heller. Kan vara precis som du säger!
Men jag ser heller ingen rimligare förklaring till datan vi sett i videon. Den högre utblåstempen beror ju på någonting. Vad annars beor detta på?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Jag fick också den nya modellen från Webbis förra veckan men kunde jämföra med en annan (vet dock inte om den var ny modell eller inte) och den jag fick från Webbis var definitivt mycket tystar fläktmässigt, dock en hel del coil whine (i tung spelbelastning annars 0) men det har alla som jag förstått det. Tror jag har en NMB fläkt i den. Besviken dock nu när man får reda på att de har snålt in på kylflänsen...

Så du har en produkt som är bättre men är ändå missnöjd? Utveckla gärna!

Permalänk
Medlem

Ni har inte sett den nya premium versionen av PS5 då?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldaria:

Konstigt resonemang att när uteluften är varmare så är kylningen sämre?
Med det resonemanget kan man stänga av fläkten eller bara cirkulera luft utifrån, då blir det ju svalt och fint.

Om ufluften är varmare måste det väl snarare betyda att mer värme transporteras ut från systemet.

Ja om du stänger av fläkten och låter den brinna upp så har du den ultimata kylningen. Varmare utluft än så kan det inte bli... eller?

Högre uttemp betyder effektivare kylning eftersom skillnaden mellan in och ut är större. Med stor sannolikhet betyder det också högre temperatur på de kylda delarna men vem vet, Sony kanske har hittat ett perfekt luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var tre olika fläktar i lanseringsnodellerna, rent slumpmässigt vad man fick. En bra modell låter egentligen inget men långt ifrån alla modeller är så. Hade gärna sett att Sony sålde en lite dyrare SKU med komponenter som håller högre kvalitet. Något jag betalat extra för om jag var på jakt efter en ny.

Min PS4 Pro krävde bra ANC för att kunna höra dialogen, hade rejält otur där.

Med tanke på storleken av deras produktserie och det försvinnande få i jämförelse som vill ha en premium SKU så skulle det inte bli "lite dyrare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Var det bara jag som fick en relativt tyst PS4 pro? Iofs köptes den dec 2019.

Nej, det kom en version av pro som var riktigt tyst jämförelsevis. Samma pris men tyst jämfört med jetplanet som några fick.

Nu har det hänt igen med PS5. Häromdagen var jag hos en kompis vars PS5 lät fruktansvärts högt och jobbigt jämfört med min. Han hade ingen koll på att det fanns tystare versioner. Inte konstigt alls - varför skulle han veta det?

Sony får alldeles för lite skit för det här. Konsolägare verkar inte lika pålästa som datorägare. Kanske ligger det även lite fanboyism bakom? Man vill inte klaga på sitt märke. Annars borde ju antalet returer synas rejält i statistiken.

Så tillåt mig att vara skeptisk till att den senaste ändringen är till kundernas fördel... blir dock gärna överbevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kylflänsar kan också ge upphov till ljud när det blåser på dem.

---

Den nya kylaren ser ju inte på något sätt klen ut, så jag tror att detta är fråga om en optimering = bättre kylare som kräver mindre material. WinWin.

En kylfläns uppgift är att föra över värme till ett förbipasserande luftflöde. En heatpipe flyttar värme från ett varmt område till ett svalare. Ett kylblocks uppgift är att "äta upp" värme snabbt från (här) varma kiselkomponenter. Fläktens uppgift är att flytta mycket luft (in med kall, ut med varm ELLER pressa mycket luft genom kylflänsar)

Kylningen har två uppgifter: 1. Att flytta ut värmeeffekt 2. Att hålla temperaturerna tillräckligt låga.
Det är möjligt att man har höjt medeltemperaturen med den nya kylaren, men jag tror inte man vill tumma med 1 och 2
Sonys ingenjörer är inte dumma i huvudet.

Att luften ut är varm är en positiv egenskap = kylningen fungerar man flyttar värmen.

3. Kylningen måste vara dimensionerad så att den kan få ut den högsta möjliga effekten = hålla temperaturen under en viss nivå. Temperaturen behöver inte vara låg, men den bör vara någorlunda konstant och inte skena iväg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Efter att ha kolla på video kan man med säkerhet säga följande saker:

1: Det finns mindre material som kan absorbera värme. (Inte nödvändigtvis något dåligt)
2: Det går inte att säga om komponenterna är varmare eller ej.
(Dom mätte luft temp på utblås men inte på kompnenterna)

Det kan vara så att den nya kylflänsen är mer effektiv, även om den har mindre yta.
Om du får varmare luft ut ur systemet på samma effekt, så borde det betyda att komponeterna kyls bättre.
Då det innebär att du lett bort mer värme från komponenterna till luften.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att fläkten kommer behöva jobba hårdare med den nya kylningen, eller så var kylningen överdimensionerad från först början. Ja, eller så gamblar Sony, mot förmodan, med komponenternas livslängd.

Permalänk
Medlem

I PS3ans fall så plockade de bort funktioner som fanns i början, bland annat PS2 bakåtkompatibilitet och stöd för att köra Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Digital Foundry har skrivit en artikel om detta på Eurogamer:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-hands-...

Citat:

I've been running Remedy's Control for several hours now on my own CFI-1100 unit. In ray tracing mode, the game locks to 30fps and in standard gameplay, the PS5 draws around 170W from the wall. However, visiting the now infamous Corridor of Doom - a notoriously heavy area of the game well known to the DF audience - power utilisation increases to 200W. Entering photo mode removes the 30fps frame-rate cap, adding further to the power draw, peaking at 214W.

This is pretty much the same max power draw as my launch PS5, strongly suggesting that the main processor has not been changed, but crucially, the acoustics of the new console have not adjusted at all to any noticeable degree in the hours that the scene has been running the processor flat out. Whether the machine is hotter or not is still to be tested, but logic suggests that if the new cooling assembly was not up to the task, the fan would be increasing in speed and volume to expel the build-up of heat. This does not seem to be happening - and hours on, the power draw is still consistent too.

Citat:

PlayStation 5 operates to a set power limit, with CPU and GPU core clocks moving up and down according to their power requirements - as divulged in Mark Cerny's Road to PlayStation 5 talk last year. There's concern that a hotter PlayStation 5 would see the machine unable to hit the boost clocks attainable in a notionally cooler launch model. Yes, performance on the new model should be tested, but I find it extremely unlikely that the new PS5 will perform any differently even if it were hotter than the old one. The clocks adjust according to an algorithm based on a single 'model' processor. Sony profiled how that single chip works under a multitude of different workloads and applied that algorithm to every PlayStation 5 in production, to ensure that even though clocks change, they will do so identically on every system out there. In short, boost isn't controlled by the temperatures of any given PlayStation 5, so the system should perform identically to any other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

Efter att ha kolla på video kan man med säkerhet säga följande saker:

1: Det finns mindre material som kan absorbera värme. (Inte nödvändigtvis något dåligt)
2: Det går inte att säga om komponenterna är varmare eller ej.
(Dom mätte luft temp på utblås men inte på kompnenterna)

Det kan vara så att den nya kylflänsen är mer effektiv, även om den har mindre yta.
Om du får varmare luft ut ur systemet på samma effekt, så borde det betyda att komponeterna kyls bättre.
Då det innebär att du lett bort mer värme från komponenterna till luften.

Fast detta måste ju också betyda att den har en fläkt som snurrar betydligt mycket snabbare då det är ineffektivare att höja lufttillförseln än att förstora ytan som finnes vid värmeväxlingen. Det finns ju en anledning till att en D15 är svalare än en 212, oavsett fläktval.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Logiskt med tanke på materialpriserna, antingen det eller kraftigt höjt försäljningspris.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"But what's more interesting is the evidence surrounding what has not changed, based on Evans' data. Most crucially, the power draw of the machine looks very similar to the launch model PS5 in a world where cost reductions on cooling assemblies are usually rolled out only when the main processor is transferred over to a smaller, more efficient process technology. So, on the face of it, there are questions to be answered here and fundamentally it comes down to this: if the chip isn't any cooler and if the power requirements are the same, what has changed that justifies such a significant cutback in the mass and materials of the cooler? It's a perfectly reasonable question and I've asked Sony for comment." ' Från Eurogamer

Det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Precis. Enligt vad Mark Cerny sa när Sony släppte specifikationerna i videon Road to PS5 från våren förra året så säger han i klartext att CPU/GPU INTE throttlas/ändrar boostfrekvens beroende på temperatur utan endast beroende på vilka instruktioner/arbetslast som CPU/GPU kör.

Ja.

Faktum är att det är rent av huvudlös FUD att spekulera om att Sony helt plötsligt byggt en konsol som processar långsammare än föregående.

Märkligt att det får stå kvar.

Permalänk
Medlem

Då var det testar av GN och DF, verkar som att det är som de flesta misstänkte (även om det inte är helt klart) att SoC går varmare med den nya kylaren

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Då var det testar av GN och DF, verkar som att det är som de flesta misstänkte (även om det inte är helt klart) att SoC går varmare med den nya kylaren

Men va? Nu kanske jag är glömsk men har det inte redan kommit en nyhet om att maskinen faktiskt var svalare fast sony "snålat" in på kylningen?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Då var det testar av GN och DF, verkar som att det är som de flesta misstänkte (även om det inte är helt klart) att SoC går varmare med den nya kylaren

Videorna i fråga:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Då var det testar av GN och DF, verkar som att det är som de flesta misstänkte (även om det inte är helt klart) att SoC går varmare med den nya kylaren

SoCn går några grader varmare, VRMs m.m. går något kallare. Spelprestandan är identisk. Det är som +-0 egentligen.
Både GNs och DFs slutsats var att man bör inte jaga den ena modellen eller den andra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

SoCn går några grader varmare, VRMs m.m. går något kallare. Spelprestandan är identisk. Det är som +-0 egentligen.
Både GNs och DFs slutsats var att man bör inte jaga den ena modellen eller den andra.

Precis + - 0 var min slutsats av båda videorna.
Precis som också antogs innan test

Däremot det test som Steve gjorde i början som visar 5 graders skillnad utan sidopaneler var intressant (såg den igår... Ett par månader senare 😂). Kanske slänger av dem då min ändå står gömd bakom TVn 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Precis + - 0 var min slutsats av båda videorna.
Precis som också antogs innan test

Däremot det test som Steve gjorde i början som visar 5 graders skillnad utan sidopaneler var intressant (såg den igår... Ett par månader senare 😂). Kanske slänger av dem då min ändå står gömd bakom TVn 🤷🏼‍♂️

Själv kör jag min intryckt i en trång TV bänk med blockerad baksida, precis som Steve säger att man inte ska göra, och gjort det i några månader nu. Speciellt under sommarn när det var närmare 30c inomhus också så osade det rejält med värme därifrån men funkar fint ändå. Tycker den det är för varmt får den väl veva upp fläkten, tycker inte jag märkt den göra det än.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Själv kör jag min intryckt i en trång TV bänk med blockerad baksida, precis som Steve säger att man inte ska göra, och gjort det i några månader nu. Speciellt under sommarn när det var närmare 30c inomhus också så osade det rejält med värme därifrån men funkar fint ändå. Tycker den det är för varmt får den väl veva upp fläkten, tycker inte jag märkt den göra det än.
https://lambdan.se/img/AdorableImportantImperialeagle.jpg

Tyvärr är det ju så att ps5 inte drar fläkten baserat på temperatur utan (dumt nog) från hur stor effekt konsolen drar (som GN visar i videon)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P