Grafikkort: Tillgång och efterfrågan och påverkan på pris

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Tillgång och efterfrågan och påverkan på pris

Tänk er att man kunde köpa en uppsättning med hattar, ur vilka man kunde plocka ut olika summor varje dag:

Hatt 1: En tjuga varje dag

Hatt 2: En femtilapp varje dag

Hatt 3: En hundralapp varje dag

Dessutom kan man sälja dessa hattar för 50-150% av inköpskostnaden efter två år. Ibland t o m mer.

Vad skulle hattarna kosta? Ja, vad gäller efterfrågan så skulle tillverkaren kunna sälja dem för en bit under vad de genererar ägaren under sin livstid. Faktum är att skribenten själv är aningen förvånad över att tillverkaren säljer dem över huvud taget, istället för att låta dem generera bra mycket större vinst åt tillverkaren själv.

Tillgång: Skulle det spela någon roll hur många hattar som producerades? Om tillverkaren gör 1 000 000 hattar eller om tillverkaren gör 100 000 000 hattar? Nix, därför att då hattarna är rena vinstmaskinerna så köps varenda en upp. Vem skulle inte köpa en sådan hatt, jag menar?

Så vad skulle då kunna påverka priset på dessa hattar? Det egentligen enda som skulle kunna påverka hattarnas pris är om de genererar mindre varje dag (priset sjunker) eller om de genererar mer varje dag (priset stiger).

Så vad gäller dessa hattar så skulle sambandet mellan pris å enda sidan, samt tillgång och efterfrågan vara helt ur spel, vilket faktiskt är oerhört intressant och rent unikt.

Så är man nu spekulant på en sådan hatt, och vill köpa den oavsett hur mycket pengar den genererar - kanske för att man tycker att den är snygg - så kan man bara hoppas på en enda sak: Att de börjar generera mindre pengar. Det finns nämligen inget annat att hoppas på då alla vanliga prissamband är helt bortblåsta.

Så för den som går och hoppas på att kunna köpa en sådan hatt: Tro inte att det blir bättre bara för att någon tillverkar fler av dem.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Faktum är att skribenten själv är aningen förvånad över att tillverkaren säljer dem över huvud taget, istället för att låta dem generera bra mycket större vinst åt tillverkaren själv.

Under guldrushen var många utav de som blev absolut rikast inte guldgrävare utan de som sålde utrustning för att gräva guld.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Du saknar en grej i din analys - ju fler som kör cryptomining desto mindre tjänar alla på det eftersom svårighetsgraden går upp.

Eller, om man ska följa din analogi, ju fler som har hattar, desto mindre tjänar man på att ha en hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du saknar en grej i din analys - ju fler som kör cryptomining desto mindre tjänar alla på det eftersom svårighetsgraden går upp.

Eller, om man ska följa din analogi, ju fler som har hattar, desto mindre tjänar man på att ha en hatt.

Njae, nu har du inte helt rätt. Se bara på prisutvecklingen för diverse coin så får du se att lönsamheten är god även när svårighetsgraden går upp. Svårighetsgraden går dessutom upp i takt med att korten/miners blir snabbare och snabbare, så det blir som värst ett nollsummespel (dessutom kan man välja en annan valuta att mina). Så om du beser kontentan (i fetstil) så påverkas inte den av att svårighetsgraden går upp.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Njae, nu har du inte helt rätt. Se bara på prisutvecklingen för diverse coin så får du se att lönsamheten är god även när svårighetsgraden går upp. Svårighetsgraden går dessutom upp i takt med att korten/miners blir snabbare och snabbare, så det blir som värst ett nollsummespel (dessutom kan man välja en annan valuta att mina). Så om du beser kontentan (i fetstil) så påverkas inte den av att svårighetsgraden går upp.

Det beror helt och hållet på. Tillverkar man tillräckligt många kort så kommer marknaden för grafikkort hos miners att mättas, allt eftersom svårighetsgraden går upp, vilket tar ner lönsamheten på korten, och därmed priserna. Sedan kan det ju vara så att det krävs en extremt stor tillverkning av grafikkort för att detta ska hända, jag vet inte, men orsakssambandet finns där, oavsett hur starkt eller svagt.

Jag förstår inte vad du menar med "nollsummespel". Kryptomining är ett negativ-summespel om något.

Permalänk
Medlem

De har aktier i sitt företag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror helt och hållet på. Tillverkar man tillräckligt många kort så kommer marknaden för grafikkort hos miners att mättas, allt eftersom svårighetsgraden går upp, vilket tar ner lönsamheten på korten, och därmed priserna. Sedan kan det ju vara så att det krävs en extremt stor tillverkning av grafikkort för att detta ska hända, jag vet inte, men orsakssambandet finns där, oavsett hur starkt eller svagt.

Jag förstår inte vad du menar med "nollsummespel". Kryptomining är ett negativ-summespel om något.

Svårighetsgraden går upp = Man måste bryta mer för att få tjäna lika mycket (vid samma pris)

Grafikkorten/miners blir snabbare = Man bryter mer på samma tid

Nollsummespel: Svårighetsgraden går upp men korten blir snabbare

Kapish?

Visa signatur