Parabol för att förbättra stabilitet/hastighet på internet?

Permalänk
Medlem

Parabol för att förbättra stabilitet/hastighet på internet?

Jag tittade på detta klipp från Linus Tech Tips där de ska ordna internet åt Linus föräldrars nyköpta stuga ute på en ö 5 km från fastlandet.

För att göra det använder de en radio/parabol-kombo som ska kunna snappa upp signalerna från fastlandet (de visar upp denna ca 1 minut 20 sekunder in i videon)

Jag bor mitt ute i skogen och vi har trådlöst bredband, men hastigheten varierar mycket mellan 2 Mbit/s ibland upp till omkring 10 Mbit/s enligt mätningar jag gjort på Bredbandskollen. Så farten är ganska låg och stabiliteten är väldigt upp och ner från dag till dag. Allt vi har är ett modem från Telia som vi ställt i fönstret i rak riktning mot masten (och såklart en router för wifi osv).

Masten är ca 3-4 km från vårt hus.

Skulle en radio/parabol-kombo av liknande slag som det i videoklippet göra skillnad framförallt för stabiliteten på vårt internet till skillnad mot att bara ha ett modem stående i fönstret? Vilken skulle ni isåfall rekommendera?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Produkten de visar i den videon är Ubiquiti AirFiber (minns inte exakt modell). Det är en punkt-till-punkt-länk. D.v.s. du måste ha två för att något ska kunna hända. Du måste dessutom ha absolut fri sikt till mottagaren.

Har du någonstans inom fri sikt, där du har snabb internetförbindelse, som du kan ansluta mot?

Annars är svaret nej.

Permalänk
Medlem

utrustningen dom använder förutsätter att det är ditt nät på båda sidorna.. det är en förlägning av ditt eget wifi.. inte en 4G/5G antenn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linus:

utrustningen dom använder förutsätter att det är ditt nät på båda sidorna.. det är en förlägning av ditt eget wifi.. inte en 4G/5G antenn

Hey, that's really cool, I didn't know you frequented these forums, Mr. Linus Sebastian!

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag tittade på detta klipp från Linus Tech Tips där de ska ordna internet åt Linus föräldrars nyköpta stuga ute på en ö 5 km från fastlandet.

För att göra det använder de en radio/parabol-kombo som ska kunna snappa upp signalerna från fastlandet (de visar upp denna ca 1 minut 20 sekunder in i videon)

Jag bor mitt ute i skogen och vi har trådlöst bredband, men hastigheten varierar mycket mellan 2 Mbit/s ibland upp till omkring 10 Mbit/s enligt mätningar jag gjort på Bredbandskollen. Så farten är ganska låg och stabiliteten är väldigt upp och ner från dag till dag. Allt vi har är ett modem från Telia som vi ställt i fönstret i rak riktning mot masten (och såklart en router för wifi osv).

Masten är ca 3-4 km från vårt hus.

Skulle en radio/parabol-kombo av liknande slag som det i videoklippet göra skillnad framförallt för stabiliteten på vårt internet till skillnad mot att bara ha ett modem stående i fönstret? Vilken skulle ni isåfall rekommendera?

Parabolen i LTT-videon arbetar på 60 GHz. Då funkar en ganska liten paraboldisk. För att få motsvarande antennverkan på de frekvenser som mobilt bredband arbetar på, krävs paraboldiskar på 10-30 meter.
Men visst, en disk med diameter på ett par meter kommer förstås att hjälpa en del ändå. Men du får nog bygga allt själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige

Det är troligt att du får bättre resultat med en riktantenn för 4G till modemet (om det har ingång för extern antenn). En sådan placeras då med fördel ganska högt upp på huset, helst i en mast som sticker upp ovanför taknock, och riktas in mot masten. Om modemet saknar ingång för extern antenn så finns det ett rätt stort utbud som klarar av det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Parabolen i LTT-videon arbetar på 60 GHz. Då funkar en ganska liten paraboldisk. För att få motsvarande antennverkan på de frekvenser som mobilt bredband arbetar på, krävs paraboldiskar på 10-30 meter.
Men visst, en disk med diameter på ett par meter kommer förstås att hjälpa en del ändå. Men du får nog bygga allt själv.

Ska du ha en antenn med riktverkan för mobilt bredband så är ju inte direkt en parabol den bästa lösningen. Då är det väl typ snarare en Yagi-antenn man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ska du ha en antenn med riktverkan för mobilt bredband så är ju inte direkt en parabol den bästa lösningen. Då är det väl typ snarare en Yagi-antenn man är ute efter.

Nja, båda gör ju ett bra jobb. Fördelen med parabol är att man ganska enkelt kan bygga en själv med enkla medel, och sen bara placera mottagarantennen i brännpunkten. En flerelementsantenn kräver en annan nivå av precision och kunnande inom antennbygge. Jag föreställer mig också att en parabolantenn, rätt monterad, är mindre känslig för snö och vind. Det är svårt att staga upp en lång riktantenn så den inte svajar i vinden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Riktantenn på taket alternativt Riktantenn+router combo och PoE-kabel upp. Sistnämnda mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma förhållanden och hade från början bara en stationär 4G-router i ett fönster och abonnemang via Tele2. Jag fick 20-30 Mbit under flera år men började sen att gå ner mot 10 Mbit och ibland knappt det. Jag testade allt möjligt inklusive att byta ut routern, men insåg till sist att det var Tele2 som strypt bandbredden. När jag bytte till Telenor så fick jag tillbaka mina 20-30 Mbit. Dock så skaffade jag samtidigt en riktantenn (https://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=7054&cat_nr...) som sitter ihop med TV-antennen på taket och även om jag inte har några konkreta siffror på förbättring så är signalen starkare och mer stabil nu.

Om du har möjlighet så studera de olika leverantörernas täckningskartor lite och kolla om du kan prova på deras abonnemang utan att binda upp dig. När jag bytte från Tele2 till Telenor så hade dessutom Telenor obegränsad surf för samma pris. Om du skaffar extern antenn så tänk på att kabeln ska vara så kort som möjlig för att förhindra signalförlust, så det kan vara vettigt att flytta routern närmare antennen.

Permalänk
Medlem

Det du söker är en mimo antenn om din router stödjer detta (avtagbara antenner). Själv kör jag med poyinting och har fått väldigt bra resultat men finns ju andra märken också. Om masten är överbelastad vilket kan snabbt hända när det ej finns fiber i området, kan du bara rikta mot ngn annan mast. Annars finns det inget man kan göra.

Rekommenderar också att prova olika frekvenser. Lägre burkar vara bättre på landet (700 - 900 mhz).

Här är en riktantenn som jag kör (jag kör gamla versionen):
https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

utrustningen dom använder förutsätter att det är ditt nät på båda sidorna...

Skrivet av Samsung:

Det är troligt att du får bättre resultat med en riktantenn för 4G till modemet...

Skrivet av pv2b:

Ska du ha en antenn med riktverkan för mobilt bredband så är ju inte direkt en parabol den bästa lösningen...

Skrivet av cyklonen:

Nja, båda gör ju ett bra jobb. Fördelen med parabol är att man ganska enkelt kan bygga...

Skrivet av maDa:

Riktantenn på taket alternativt Riktantenn+router combo och PoE-kabel upp...

Skrivet av kirigoe:

Jag har ungefär samma förhållanden och hade från början bara en stationär...

Skrivet av Djayy:

Det du söker är en mimo antenn om din router stödjer detta...

Tack så mycket för alla svar och förslag! Jag har gått igenom förslagen och försökt googla fram lite själv och då snubblade jag över en tråd på Telias forum där de diskuterade antenn med ZTE-router (vi har också en ZTE från Telia) och där pratades det om att dom behövde två antenner. Är det nåt mer jag ska tänka på? Jag blev sugen på Poynting-antennen som Djayy föreslog, men funkar den med vår router eller vilken skulle funka bättre?

Såhär ser routern ut:

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Tack så mycket för alla svar och förslag! Jag har gått igenom förslagen och försökt googla fram lite själv och då snubblade jag över en tråd på Telias forum där de diskuterade antenn med ZTE-router (vi har också en ZTE från Telia) och där pratades det om att dom behövde två antenner. Är det nåt mer jag ska tänka på? Jag blev sugen på Poynting-antennen som Djayy föreslog, men funkar den med vår router eller vilken skulle funka bättre?

Såhär ser routern ut:

https://i.imgur.com/FlDqTZC.jpeg

https://i.imgur.com/azstdva.jpeg

https://i.imgur.com/sFhXvR2.jpeg

https://i.imgur.com/pILoCRg.jpeg

Ja antennen funkar men fundera på hur du ska koppla ihop det för antennkabeln dämpar rätt mycket så den bör hållas kort så inte antennförstärkningen går förlorad i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige

@favouredhawk Du kan komma undan med en antenn, men då får du antingen en förstärkt sändning kontra mottagning. Så smartast är förstås att inhandla två antenner.

Förövrigt så kommer antennen du föreslog fungera bra. Jag använder en själv och har cirka 2M från antennen till routern med ett hål borrat rakt genom väggen. Jag har dock relativt nära till telefonmasten så den främsta fördelen jag fick var något högre hastighet kombinerat med betydligt stabilare nät. Perfekt för spelande med andra ord.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En Yaggiantenn (2) Mimo hos Kjell & Co https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an... 15 Db är riktigt bra. Kabel med lagom längd får man köpa till.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Snabb följdfråga på detta: Jag har fått hem Poynting-antennen som @Djayy tipsade om, men läste i en av recensionerna på Inet att det var väldigt svårt att hitta rätt riktning på den. Hur kollar man om riktningen är perfekt, är det bara att köra mätning efter mätning på Bredbandskollen eller finns det nån signalmätar-app typ?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av favouredhawk:

Snabb följdfråga på detta: Jag har fått hem Poynting-antennen som @Djayy tipsade om, men läste i en av recensionerna på Inet att det var väldigt svårt att hitta rätt riktning på den. Hur kollar man om riktningen är perfekt, är det bara att köra mätning efter mätning på Bredbandskollen eller finns det nån signalmätar-app typ?

Från datorn kan du ej kolla upp signalstyrkan. Däremot kan du möjligtvis kolla signalstyrkan i realtid på din 4G-routers webbgränssnitt(Där du ställer in WiFi-lösenord, pinkod till SIM-kortet osv). Kolla efter en dB-skala eller liknande så kan du anpassa dig utefter skalan.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Från datorn kan du ej kolla upp signalstyrkan. Däremot kan du möjligtvis kolla signalstyrkan i realtid på din 4G-routers webbgränssnitt(Där du ställer in WiFi-lösenord, pinkod till SIM-kortet osv). Kolla efter en dB-skala eller liknande så kan du anpassa dig utefter skalan.

//Pontus

Stort tack!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Från datorn kan du ej kolla upp signalstyrkan. Däremot kan du möjligtvis kolla signalstyrkan i realtid på din 4G-routers webbgränssnitt(Där du ställer in WiFi-lösenord, pinkod till SIM-kortet osv). Kolla efter en dB-skala eller liknande så kan du anpassa dig utefter skalan.

//Pontus

Nu har vi hållit på och vridit antennen ett tag, men signalstyrkan håller sig på ungefär samma nivå oavsett hur vi vrider så jag vet inte om man bör ändra några inställningar och vilka inställningar ska man isåfall ändra?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Nu har vi hållit på och vridit antennen ett tag, men signalstyrkan håller sig på ungefär samma nivå oavsett hur vi vrider så jag vet inte om man bör ändra några inställningar och vilka inställningar ska man isåfall ändra?

https://i.imgur.com/TgMVKUi.jpeg

Det du kan göra är att byta band men inte alla modem stödjer detta. Just nu använder du band 20 (800 mhz). Och antennen är en av de antenner, med mest felmarginal. Du behöver inte ens rikta den exakt på masten, men du kommer fortfarande få bra signal styrka. Tittade nyss hos mig i mina inställningar och jag får -93dBm hos mig så det är ett väldigt bra resultat vilket du har. Annars kan man bara prova att byta operatör om t.ex. masten är överbelastad. Man får också tänka på att hastighet inte är allt. Det som mest förbättras med en antenn är stabilitet.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av favouredhawk:

Nu har vi hållit på och vridit antennen ett tag, men signalstyrkan håller sig på ungefär samma nivå oavsett hur vi vrider så jag vet inte om man bör ändra några inställningar och vilka inställningar ska man isåfall ändra?

https://i.imgur.com/TgMVKUi.jpeg

Troligen har du en såpass bra signal som du kan få Grattis till det

Prova sådär och se hur ditt nätverk fungerar nu. Troligen så lär det fungera suveränt

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ett bra hjälpmedel för att kontrollera anslutning och hastighet samt rätt riktining mot sändare är Opensignal - 5G, 4G, 3G Internet & WiFi Speed Test. Jag använder det när jag är ute hos kunder som har dålig 4G täckning. Ofta räcker det med att flytta rautern men ibland hamnar man i externa antenner och då är det bra att veta så mycket som möjligt om förhållanden hos kunden. F.ö är det kul att hålla koll på sin egen utrustning och dess anslutning.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Troligtvis så måste du ändra så att din 4G-router faktiskt använder de externa antennerna. Vet att många Huawei-routrar inte automatiskt ändrar till extern antenn bara för att de sitter inkopplade.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!