AMD Radeon RX 6900 XTX på gång – igen

Permalänk
Medlem

"Pris vid lansering: Ja"

Skrattade mer än jag kanske borde åt den : )

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Redigerade inlägget till ungdomar

lekte också med barkbåtar när jag var barn i bäcken, det var ju helt episka race.

Det var bra tider. vi lekte mest med dom för att vi inte hade råd med annat. idag är det en helt annan tid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

OT men dagens ungdomar är bortskämda, här satt man och spelade i WoW i sådär 15 fps i 1280x800 på en 17 tums tjockskärm

Säger inte emot det. Grabben gillar Nvidia så där blev det ett 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Säger inte emot det. Grabben gillar Nvidia så där blev det ett 3080.

Ush och tvi, dottern verkar ha bättre smak 😂

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kan det vara ett sätt för att sänka priset på övriga kort? Nvidia 0 kort i lager. AMD alla modeller i lager. Skulle kunna vara ett sätt att få igång försäljningen. "gamla" kort minskar i pris med 10%-20% för att göra plats för det nya topp kortet. På prisjakt kommer första AMD kortet på plats nr 14 på mest sökta kort idag. https://i.gyazo.com/3e4138211fc2d3e002cc2a86e045dd2b.png

AMD sänker inte MSRP. Det gör inte Nvidia heller, för den delen, för de hade blivit tvungna att ersätta partnertillverkarna som ersätter butikerna. Partnertillverkarna kan inte heller sänka priserna på en specifik modell, men de kan göra flera av de billigare modellerna. Vad AMD kan göra är att släppa 6700 och 6600 utan XT. Om de är 5-10% bakom kortet ovan men kostar mycket mindre så är det i praktiken en prissänkning. Att 6600XT kostar som det gör begränsar hur billigt 6700 kan bli, men ett 6700 för $400 hade ju inte varit fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Velat ha ett 6900XT sedan det släpptes men priserna är tyvärr inte rimliga ännu. Vägrar betala flera tusen kronor mer än de borde kosta.

Billigaste nu ligger runt 15 vill jag minnas. Det är en förbättring förstås, men då snackar vi instegsmodeller snarare än extra påkostade diton...vilket gör det hela mindre intressant igen.

Vill ha ner dem till den nivån 6800XT ligger på nu minst innan jag överväger köp. Förhoppningsvis blir det så till slut, köper inte nytt innan jag kan få fatt på LGs 42" OLED ändå. Mitt 1080ti duger för min nuvarande 1080p skärm så jag sitter fortsatt lugn i båten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Dom korten baseras på 6900 XT, inte 6900 XTX.

Sen håller jag med om att det är nästan ett XTX och att nya kortet är rätt pointless... men det är tydligen viktigt att slänga ut nya kort hela tiden.

Folk tycker det är "ok" när Nvidia gör samma skit och lägger till ett Ti i slutet (2 bokstäver) men stackars AMD får inte ens lägga ett X (1 bokstav)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Donhoz:

Folk tycker det är "ok" när Nvidia gör samma skit och lägger till ett Ti i slutet (2 bokstäver) men stackars AMD får inte ens lägga ett X (1 bokstav)

Nja, beror ju helt på om kortet faktiskt kommer med något nytt. Nu finns det bl.a rykten om ett 3090 Super som också skulle vara helt pointless enligt mig. Det är okej att släppa ett kort som är intressant och inte bara marginellt snabbare än det som redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, beror ju helt på om kortet faktiskt kommer med något nytt. Nu finns det bl.a rykten om ett 3090 Super som också skulle vara helt pointless enligt mig. Det är okej att släppa ett kort som är intressant och inte bara marginellt snabbare än det som redan finns.

En ny produkt skulle väl vara att de namnger den 7900 XT eller RTX 4090?

Att lägga till en bokstav hit eller dit är väl ganska självsägande med att det är "samma skit" fast att de utvecklats vidare för att kunna minmaxa hårdvaran. Eller har jag missförstått?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Donhoz:

En ny produkt skulle väl vara att de namnger den 7900 XT eller RTX 4090?

Att lägga till en bokstav hit eller dit är väl ganska självsägande med att det är "samma skit" fast att de utvecklats vidare för att kunna minmaxa hårdvaran. Eller har jag missförstått?

Nja, historiskt sett har det varit större prestandahopp. Tänk 2080 Ti mot 2080 där det är markanta skillnader i prestanda. Både 6900 XTX och 3090 Super ser ut på pappret att ge någon procent bättre prestanda, där den förstnämnda bara har lite högre klockfrekvenser och inga fler streamprocessorer.