Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Medlem

nice! blir formatera direkt. In me 11an ba.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fick vi någon förklaring till varför Ryzen Gen 1 inte stöds?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Fick vi någon förklaring till varför Ryzen Gen 1 inte stöds?

Jag har uppfattat det som att mysteriet är varför 2000-serien stöds eftersom det till synes inte passar ihop med hårdvarukraven. (Verkar som att de VBS-relaterade kraven uppfylls först av 3000-serien, men informationen är ju något knapphändig både från MS och från AMD)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ghost93:

Stämmer det att microsoft sänkte kraven för att kunna uppdatera W11? Har Dell latitude 5480 vilket jag inte vet att Microsoft krav uppfylls och GL502 är inbyggt med 7700hq processor.

Ja, men det hände väl inte jättemycket och listorna är uppdaterade.

Permalänk

Någon som vet om man måste uppgradera från 10 -> 11 för att få nya nyckeln, eller går det installera genom ISO filen direkt? Vill rensa min disk, då det kan vara bra att göra för att få bort allt gammalt skit.

Permalänk
Medlem

Vägrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Ser ingen anledning att vänta. Jag har kört Windows 11 sen den läckta betan och det har fungerat utan problem. Väntar du 2 år slipper du säkert buggar som introducerats under den tiden, för att istället få alla nya buggar.

Permalänk

Redan så tidigt, det trodde jag inte. Om det inte vore för TPM 2.0 så skulle jag uppgradera mina datorer sommaren 2022. Nu lär det bli sommaren 2023. Det känns lite väl segt att vänta. Men sommaren 2023 borde ramminnet ha stabileras i pris.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Varför dessa strikta krav på modern hårdvara ?

Någon maskopi med kretstillverkare som skall boosta försäljningen ? 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

En rolig kommentar jag fnissade åt.

Vad är secure boot, varför kommer det vara dåligt, vad handlar det om? Vill veta om mitt piss kommer koka med…

Detta är secure boot. https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/devi...

Microsoft säger att det är för att öka säkerheten men vad de inte talar om är att det också stänger ute andra operativsystem, dessutom kräver det att man bootar med UEFI och inte med MBR. Visst, man får 2-3 sekunder snabbare kallstarter men nackdelarna är inte värt det för mig. Jag vill kunna boota en USB-sticka med clonezilla eller någon livedist do och då utan att det ska vara bökigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Redan så tidigt, det trodde jag inte.

Jag började ana att det låg nära i tiden när man kollar de två senaste uppdateringarna de skjutit ut.
Changelogen har i princip bestått av små tweaks till widgets eller förinstallerade appar bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Någon som vet om man måste uppgradera från 10 -> 11 för att få nya nyckeln, eller går det installera genom ISO filen direkt? Vill rensa min disk, då det kan vara bra att göra för att få bort allt gammalt skit.

De har väl inte sagt något officiellt, men det verkar fungera precis som med Windows 10 (dvs. en Windows 7-nyckel eller senare duger för att aktivera).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av andreas_dock:

Varför dessa strikta krav på modern hårdvara ?

Någon maskopi med kretstillverkare som skall boosta försäljningen ? 🤔

Officiella förklaringen:
https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

vad är den exakta tanken med pressen att kräva TPM? personligen krypterar jag alla diskar men jag stänger alltid av TPM för hela meningen med krypteringen är ju borta om man låter en hårdvarupryl spara nyckeln in minnet.

Låt säga om min laptop blir stulen och jag har en TPM modul installerad, by default så låter windows en kryptera hårdisken och tpm modulen lagrar nyckeln. Vad som händer någon snor min laptop är att de kan boota upp den utan nåra problem, och sedan kan de använda diverse knep för att komma runt windows säkerheten, och voila .... min krypterade data är tillgänglig.

Stänger man därimot av tpm i windows kan man sätta ett lösenord man måste skriva när datorn bootar, annars så kan inte datorn mounta den krypterade hårddisken. Så om någon snor min laptop kommer de aldrig komma åt min krypterade data.

Vad exakt är poängen med TPM? Varför ska man kryptera datorn om man lagrar nycklen på samma ställe som datorn? Verkar så korkat. Det är som att jag skulle kryptera min bitcoin wallet på ett usb minne och sedan tejpa fast en lapp med lösenordet på usb minnet...

Permalänk
Medlem

"Nämnda processorserier, som är minimikrav, är båda daterade så sent som år 2017. Den som har en äldre processor får ingen uppdatering till Windows 11 genom Windows Update utan får stanna kvar vid version 10"

Intressant att jag som kör en Ryzen 7 1700X inte kommer kunna köra Windows 11. Trots att processorn bara är 4 år gammal och presterar sjukt bra ännu så måste jag uppgradera processorn för att ens få köra det.

Känns underbart att kasta bort en processor (eller stanna på ett EOL system) som fungerar felfritt och jättebra i spel bara för att jag måste ha en specifik modul.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vad är den exakta tanken med pressen att kräva TPM? personligen krypterar jag alla diskar men jag stänger alltid av TPM för hela meningen med krypteringen är ju borta om man låter en hårdvarupryl spara nyckeln in minnet.

Låt säga om min laptop blir stulen och jag har en TPM modul installerad, by default så låter windows en kryptera hårdisken och tpm modulen lagrar nyckeln. Vad som händer någon snor min laptop är att de kan boota upp den utan nåra problem, och sedan kan de använda diverse knep för att komma runt windows säkerheten, och voila .... min krypterade data är tillgänglig.

Stänger man därimot av tpm i windows kan man sätta ett lösenord man måste skriva när datorn bootar, annars så kan inte datorn mounta den krypterade hårddisken. Så om någon snor min laptop kommer de aldrig komma åt min krypterade data.

Vad exakt är poängen med TPM? Varför ska man kryptera datorn om man lagrar nycklen på samma ställe som datorn? Verkar så korkat. Det är som att jag skulle kryptera min bitcoin wallet på ett usb minne och sedan tejpa fast en lapp med lösenordet på usb minnet...

Microsofts rekommendation är att man ska använda TPM + PIN (ett val som går att göra för Bitlocker):
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...

Med konfigurationen "endast TPM" blir det som du säger, själva lagringsenheten är skyddad enbart när den inte används i datorn med TPM-modulen, vilket förstås har vissa användningsområden men är ett klart mer begränsat skydd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

vad är den exakta tanken med pressen att kräva TPM? personligen krypterar jag alla diskar men jag stänger alltid av TPM för hela meningen med krypteringen är ju borta om man låter en hårdvarupryl spara nyckeln in minnet.

Jag tror inte att de har varit särskilt tydliga med det. TPM är ju en hel verktygslåda med kryptografiska funktioner, så kanske är det något helt annat än bitlocker de behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Chicken! The edge is bleeeeding…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Det har ju redan patchats i 6 år, vad mer behöver du vänta på? Eller hänger du upp dig på siffrorna 10 och 11 och känner att siffran 11 är ett stort steg och hela windows är omskrivet från grunden?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kört betan av å till sen den kom för någon månad sedan, provade sist igår med en ren installation ifrån en ISO fil.
Problemet för mig som gillar det mesta i Win 11 är att Win 11 inte gillar min CPU (3950X) och diskar (3st corsair mp 500 NVMe 1TB 1st 1TB MP600, ifall nån har likande problem)
I vanligt användande märks inte något konstigt förens du sätter CPU och eller diskar i arbete, Cinebench R20 tappar runt 1000 poäng ner till ~8400. Gör man nått diskintensivt så stannar/fryser datorn fast man inte ens använder systemdisken letat en del på nätet men inte hittat nått som löser problemen.
Om det är nya schemaläggaren för CPU´n som ställer till det eller nått annat har inte en susning om men drygt är det, för OS´et i sig är rätt trevligt.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja. För alla win10 användare går över till linux istälet får vi hoppas.

*Jag hoppas ska de stå.
Ju mindre folk som ska förklara till andra att de använder linux utan att någon frågat är ett bra steg i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Bara onödigt att beklaga sig över kravet på TPM. Kravet är ett steg i rätt riktning för att desktophårdvara ska bli någorlunda säker och "tvinga" tillverkarna att implementera det. Saker som kostar pengar att implementera men majoriteten av slutkunderna inte förstår/märker är lätt att strunta i även om det är viktigt. Androidmobiler exempelvis har haft mycket striktare krav på säkerhet sedan länge och det är bara för att Google tvingar tillverkarna till det.

Tycker man inte det är värt att uppgradera datorn för det så kan man köra Windows 10 fram till 2025 och då köpa något begagnat för någon hundring som uppfyller kraven eller bara byta till Linux. Verkar ju ändå som om de ska backporta funktioner som inte kräver väldigt specifik hårdvara till Windows 10 så man förlorar egentligen inget på att stanna på 10 om datorn inte uppfyller kraven men duger för vad man sysslar med.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Önskar alla lycka till. Ska bli "kul" att se hur erbjudandet dyker upp på alla datorer runtomkring, och hur det går att backa för alla som kommer att be om hjälp med det.

Permalänk

Det mest spännande är ju SSD-grejen.

Tyvärr har jag bara en Ryzen 1700. Blir väl att uppgradera i höst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

"Nämnda processorserier, som är minimikrav, är båda daterade så sent som år 2017. Den som har en äldre processor får ingen uppdatering till Windows 11 genom Windows Update utan får stanna kvar vid version 10"

Intressant att jag som kör en Ryzen 7 1700X inte kommer kunna köra Windows 11. Trots att processorn bara är 4 år gammal och presterar sjukt bra ännu så måste jag uppgradera processorn för att ens få köra det.

Känns underbart att kasta bort en processor (eller stanna på ett EOL system) som fungerar felfritt och jättebra i spel bara för att jag måste ha en specifik modul.

Samtidigt i ditt fall, uppgradera till en 3000 elller 5000-serie beroende på vad som är möjligt med ditt moderkort, kommer ju ge en rejäl prestandaökning också.

Men vill man inte betala något alls och nöjer sig med den prestandanivån är det aningen tråkigare förstås. Går säkert fynda begagnat lagom till att sista AM4-processorerna hittar ut. Inväntar själv tester på 5900XT (eller vad de kan tänkas kallas) men i mitt fall har jag redan ett moderkort som väntar till min 3900X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hade det inte varit kul om det blev årets julklapp då?

Rings are red
Screens are blue
Some digital meltdown
An OS for you

Hemmasnickrat julrim!

Årets julklapp blir garanterat ett bensindrivet elverk.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sveri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Självklart, har använt Windows 11 ett bra tag nu. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Har kört Windows 11 sedan det släpptes i dev-channel, då skulle jag inte rekommendera någon att installera det. Nu efter senaste patchen så tycker jag upplever jag att de flesta buggar som jag stött på har försvunnit. Så nog inte helt tokigt att installera det vid släpp i Oktober.

Har kört det i snart 3 veckor, inte en bugg.

Permalänk
Medlem

Någon som kan lite snabbt svara på om det är krav för en sån där moderkortsmonterad SSD (m.2 heter de visst) för att kunna bruka det här mytomspunna Directstorage?

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Windows 10 har ju precis blivit stabilt och bra!

Har en extremt putsad installation som känns bökig att behöva byta ut.
Gillade tanken med ett "sista windows" och bara uppdateringar, men det lät väl för bra för att vara sant.

Det är något med Windows 11 som inte lockar mig!
Namnet, start-menyn, designen, systemkraven, inget tilltalar mig direkt.
Vet att jag hade samma tankar när 10an kom, kanske ändrar man sig efter ett tags användning.

Är verkligen nyheterna i Windows 11 så stora att de inte kunde lägga till de in en Windows 10 uppdatering istället?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |