Öppna Skolplattformen JO-anmäler chefen för utbildning i Stockholms stad

Permalänk
Melding Plague

Öppna Skolplattformen JO-anmäler chefen för utbildning i Stockholms stad

Initiativtagarna vill att JO prövar om Stockholms stads agerande är förenlig med regeringsformen, förvaltningslagen och kommunallagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på Ricochet"
Snacka om att sammanfatta det hela på 4 ord!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv

Bra.

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Jag förstår inte svårigheterna att göra en app som kommunicerar emot ett Api, där inga andra kan göra likadant utan att just begå dataintrång. Att däremot förhindra andra kunna göra detta är mer komplicerat.
T.ex. att göra en egen App som gör sköter om inställningar i xbox, playstaion, steam och även inne i spel etc. Good luck att lyckas med detta utan att begå dataintrång. I Spotify så skulle jag och säkerligen flera vilja ha en egen app för detta, där vi har bättre kontroll över vilken musik som spelas näst osv.

Sedan suger säker stockholmsstads applikation men det är en annan sak. Jag personligen ser det mer som ett frontend problem som borde kunna lösas. Det stora problemet brukar snarare vara bristfällig backend och då att det saknas data där. Och avsaknad data är inte alltid det lättaste problem att lösas då det kan kräva att lärare manuellt lägger in datan.
För det spelar ingen roll hur bra frontend man har om datan man vill ha ändå inte finns.

Permalänk

Om kommunen inte vill att föräldrarna ska använda den konkurrerande tjänsten Öppna Skolplattformen, kan väl föräldrarna helt enkelt svara med att bojkotta Skolplattformen tills kommunen antingen släpper fram Öppna Skolplattformen eller fixar den officiella lösningen? Det finns vad jag vet inget krav på att en förälder ska inneha en dator, så skolan kan inte kräva att föräldrar använder någon skolplattform.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar väl om att politikerna vill ge bidrag till företag genom att motarbeta gratislösningar som kan minska företagens vinst.Det är ett sätt att sälja ut av ideologiska skäl för att hålla företagsbidragen höga.
https://sverigesradio.se/artikel/hemsoaffaren-hyror-chockhojs...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar väl om att politikerna vill ge bidrag till företag genom att motarbeta gratislösningar som kan minska företagens vinst.Det är ett sätt att sälja ut av ideologiska skäl för att hålla företagsbidragen höga.
https://sverigesradio.se/artikel/hemsoaffaren-hyror-chockhojs...

Förstår ej vad du menar. Skolplattformen har garanterat genomförts genom offentlig upphandling och man kan ha en lång diskussion om vilka alternativ som är bättre än offentlig upphandling.
Öppna Skolplattformen är vad jag vet inte gratis, även om den är billig.

*edit*
Jag har svårt att förstå att om skolplattformen är helt kass, enkelt löses med ett nytt frontend. Det är ju just att få till backend som jag vill påstår är det megastora problemet med plattformen. Det är ju knappast så att appen i android och google play ha kostat majoriteten av den miljard som plattformen kostade.

Min gissning är just att få in data i backend har varit ett megastort problem, där lärare har fått nya rutiner som ändras allteftersom plattformen ändras. Men ser man på utvecklingen är det rimligt att skolor inför en plattform som har hand om information som närvaro. Kanske skulle elever kunna ha en bricka där de får stämpla in och det sköts automatisk, även om detta nu går att fuska med. Det man dock kan diskutera är hur effektivt projektet har sköts och det är svårt utan kännedom.
Vad jag vet sysslar inte den öppna plattformen ett dugg med backend och ser till så att information till plattformen inhämtas bättre, utan det är bara ett nytt frontend.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra att detta görs även om jag har svårt att se att det leder någonstans. Vi kan inte ha helt inkompetenta människor och förvaltningar som bekostas av skattebetalarnas medel som inte har någon koll på sina egna prylar eller vad som gäller.

Vi kanske i bästa fall får tydligare regelverk och uppstramning kring data och hur den hanteras, samt i bästa fall att man börjar syna bluffen om offentliga upphandlingar där man struntar i både skall- och bör krav i vissa fall och enbart går på pris.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Riktigt bra att detta görs även om jag har svårt att se att det leder någonstans. Vi kan inte ha helt inkompetenta människor och förvaltningar som bekostas av skattebetalarnas medel som inte har någon koll på sina egna prylar eller vad som gäller.

Vi kanske i bästa fall får tydligare regelverk och uppstramning kring data och hur den hanteras, samt i bästa fall att man börjar syna bluffen om offentliga upphandlingar där man struntar i både skall- och bör krav i vissa fall och enbart går på pris.

Hur väl skolplattformen har missköts krävs att man sätter sig in i detta projekt med de utmaningar som finns och hur det har sköts. Jag vet inte.

En helt annan debatt är hur offentliga upphandlingsprocedurerna bör ändras. Och då är det bäst att diskutera generellt, då alla inte har tid att lägga ner någon vecka på att sätta sig in i ett visst projekt..
Men min erfarenhet av offentliga upphandlingar är att det är svårt att komma undan med att funktioner saknas, dock blir ofta kvaliten låg. Man år betalt för att göra en viss sak, man får inte ett dugg mer betalt om man gör funktionen bättre än att den fungerar. Dock för låg kvalite resulterar i en massa kvalitekostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå att om skolplattformen är helt kass, enkelt löses med ett nytt frontend. Det är ju just att få till backend som jag vill påstår är det megastora problemet med plattformen. Det är ju knappast så att appen i android och google play ha kostat majoriteten av den miljard som plattformen kostade.

Problemet som Öppna Skolplattformen löser är ju dock en icke-fungerande frontend. Exakt vilket skick backend är i är av naturliga skäl svårare att ta reda på. En kass backend går ju i viss mån att "sminka över" med en vettig frontend, så länge den levererar den data som behövs med hyfsade svarstider. Och eftersom Öppna Skolplattformen fungerar verkar den ju göra det.

De ganska allvarliga säkerhetshålen som den släpptes ut med och som de fälldes för kan ju dock ge vissa ledtrådar kring hur det ser ut i bakgrunden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Detta kommer att läggas ned lika snabbt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Xinpei:

Detta kommer att läggas ned lika snabbt.

Förmodligen men bättre att göra det än att inte göra det även fast man slår i luften

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

om data ändå inte kan läsas om inte en förälder loggar in med Bank-ID då är de ju ändå rätt person som får informationen.
nya appen presenterar data / info på ett bättre sätt ändå.

detta handlar endast om att någon har blivit trampad på tårna. och inte kan ta kritiken.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Inkompetenta tjänstemän som mjölkas av konsultbolag vars enda incitament är att fakturera många timmar. Lägg sedan på en dos av upplevd kränkning av sin karaktär, att någon hade mage att ifrågasätta hur man agerat.

Permalänk
Medlem

Tänk att allt ska vara så jävla svårt. Här är det ju faktiskt folk som vill förbättra något. Ska det vara så svårt då att acceptera det och gå vidare? Kanske sätta sig ner tillsammans och hitta en bra lösning?
Nej vi ska tjaffsa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte svårigheterna att göra en app som kommunicerar emot ett Api, där inga andra kan göra likadant utan att just begå dataintrång. Att däremot förhindra andra kunna göra detta är mer komplicerat.
T.ex. att göra en egen App som gör sköter om inställningar i xbox, playstaion, steam och även inne i spel etc. Good luck att lyckas med detta utan att begå dataintrång. I Spotify så skulle jag och säkerligen flera vilja ha en egen app för detta, där vi har bättre kontroll över vilken musik som spelas näst osv.

https://github.com/jpochyla/psst

Finns massvis med exemplar av detta.

Inget dataintrång sker då det är användaren själv som accessar sin egen data, de förmedlar endast ett annat sätt att göra det på.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

https://github.com/jpochyla/psst

Finns massvis med exemplar av detta.

Inget dataintrång sker då det är användaren själv som accessar sin egen data, de förmedlar endast ett annat sätt att göra det på.

Det är väl snarare en licensfråga (se Spotify Developer Terms).

Jämför vi med Slack API Terms of Service är Slack mer strikt även fast APIet också är öppet.

Skulle inte ta för givet att man kan använda "öppna" APIer hur som helst utan att ha någon juridisk koll. Särskilt inte om man gör det i konkurrerande / kommersiellt syfte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det är väl snarare en licensfråga (se Spotify Developer Terms).

Jämför vi med Slack API Terms of Service är Slack mer strikt även fast APIet också är öppet.

Skulle inte ta för givet att man kan använda "öppna" APIer hur som helst utan att ha någon juridisk koll. Särskilt inte om man gör det i konkurrerande / kommersiellt syfte.

Men att bråka om att andra inte ska få utveckla mot offentliga system står nog i strid med PSI/Öppna data-direktivets andemening, det har ju dykt upp en hel del andra tjänster som använder offentliga uppgifter/system för att skapa nått nytt och ibland bättre men vi får väl se vad domstolarna säger.

Europaparlamentets och rådets direktiv om öppna data är en omarbetning av det tidigare PSI-direktivet. Öppna data-direktivet syftar till att göra offentlig information mer tillgänglig. Det innebär bland annat att olika aktörer i samhället ska kunna använda offentlig information för att skapa nya produkter och tjänster. PSI-direktivet har gett upphov till den svenska PSI-lagen (Lag (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen).
https://www.regeringen.se/om-webbplatsen/psi-direktivet/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men att bråka om att andra inte ska få utveckla mot offentliga system står nog i strid med PSI/Öppna data-direktivets andemening, det har ju dykt upp en hel del andra tjänster som använder offentliga uppgifter/system för att skapa nått nytt och ibland bättre men vi får väl se vad domstolarna säger.

Europaparlamentets och rådets direktiv om öppna data är en omarbetning av det tidigare PSI-direktivet. Öppna data-direktivet syftar till att göra offentlig information mer tillgänglig. Det innebär bland annat att olika aktörer i samhället ska kunna använda offentlig information för att skapa nya produkter och tjänster. PSI-direktivet har gett upphov till den svenska PSI-lagen (Lag (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen).
https://www.regeringen.se/om-webbplatsen/psi-direktivet/

Jo det är en annan fråga, ifall just offentliga system (från ex. Stockholm Stad) är tvungna att tillåta detta.

Jag svarade på att använda APIer generellt för att distribuera appar i kommersiellt syfte. Github länken var en alternativ frontend / desktop app för Spotify som endast distribueras på Github såvitt jag kan se.

Permalänk
Medlem

En fråga är om det är bra att man kan tjäna pengar på "andra backend"?
Känns spontant som det borde regleras på något vis,oavsett hur lite kärlek Stockholms Stad har givit gränssnittet för UI för skolplattformen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

En fråga är om det är bra att man kan tjäna pengar på "andra backend"?
Känns spontant som det borde regleras på något vis,oavsett hur lite kärlek Stockholms Stad har givit gränssnittet för UI för skolplattformen.

Det finns en del som använder offentliga data som grund för att sammanställa den på olika vis och gör nån kommersiell tjänst, det finns inga principiella hinder mot det utan det är väl en del av tanken med att tillgängliggöra data, den ska kunna användas för att utveckla nått nytt. >

Fördelarna med öppna data
Ekonomin kan dra nytta av en enklare åtkomst till information, innehåll och kunskap vilket i sin tur bidrar till utvecklingen av innovativa tjänster och skapandet av nya affärsmodeller.

https://data.europa.eu/sv/trening/what-open-data

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del som använder offentliga data som grund för att sammanställa den på olika vis och gör nån kommersiell tjänst, det finns inga principiella hinder mot det utan det är väl en del av tanken med att tillgängliggöra data, den ska kunna användas för att utveckla nått nytt. >

Fördelarna med öppna data
Ekonomin kan dra nytta av en enklare åtkomst till information, innehåll och kunskap vilket i sin tur bidrar till utvecklingen av innovativa tjänster och skapandet av nya affärsmodeller.

https://data.europa.eu/sv/trening/what-open-data

Jo det är många som tjänar pengar på att tanka ner och sälja våra offentliga personuppgifter. Jag är dock inte speciellt positivt inställd till det.

Även om det säkert finns andra bättre exempel på att den gemensamma kassan tar fram data så att marknaden ska kunna bygga appar/pengamaskiner så blir det ju en form av subventionering.
Jag hade nog föredragit en modell där resurser även fördelas till de som tagit fram datan och/eller står för backend.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om kommunen inte vill att föräldrarna ska använda den konkurrerande tjänsten Öppna Skolplattformen, kan väl föräldrarna helt enkelt svara med att bojkotta Skolplattformen tills kommunen antingen släpper fram Öppna Skolplattformen eller fixar den officiella lösningen? Det finns vad jag vet inget krav på att en förälder ska inneha en dator, så skolan kan inte kräva att föräldrar använder någon skolplattform.

Jag gillar hur du tänker, men detta kommer att vara kontraproduktivt.

Det som kommer hända är att du kommer få informationen på papper istället. Det kommer i slutändan drabba lärarna, som kommer vara ganska irriterade på att föräldrarna ger dem ännu mer merjobb. Har svårt att se hur detta kommer leda till någon slags opinion för att byta IT-system.