Samsung höjer priset på kretstillverkning med uppemot 20 procent

Permalänk
Medlem

Säger de nu ja... men när de nya fabrikerna står klara och går på full drift.. så kommer antagligen dessa 20% ligga kvar. Vi har ju sett det i omgångar gång på gång där företag hittar på svepskäl för att hålla priserna uppe och när svepskälet försvunnit så kommer nästa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Säger de nu ja... men när de nya fabrikerna står klara och går på full drift.. så kommer antagligen dessa 20% ligga kvar. Vi har ju sett det i omgångar gång på gång där företag hittar på svepskäl för att hålla priserna uppe och när svepskälet försvunnit så kommer nästa.

Beror väl på. Om produktionen är större än efterfrågan blir det naturligtvis omöjligt att hålla priserna uppe. Konkurrenter finns trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Samtidigt tycker jag att prylarna håller längre. Min PC är snart 8 år gammal, med en GPU som är 5 år gammal (1070). Ändå fungerar den till det mesta. Förr i tiden var datorn obsolet efter typ 2-3 år.

Det där har lite med SSD’n att göra.
Man försökte alltid lista ut vad som skulle kunna göra datorn ”snabbare” men de va alltid SSD’er som saknades, de sätter liv i gamla datorer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

HA!

Trodde ni verkligen att priserna skulle gå ner när mining förbjöds?

Välkommen till en ny verklighet där telefoner numera ligger i samma priser som på 80-talet, med samma funktionalitet som dem hade för fem år sedan, men lite fränare. (För vem behöver inte tolv kameralinser?)

OT;
Man bygger nya fabriker för varje ny nod, vad är det som gör denna ökningen så speciell? Borde ha mer än nog med kapital ändå, känns mer som cash-grab eftersom man har märkt att det finns inget någon egentligen kan göra åt det

Men vad säger du, det är ju olagligt...

Köpte precis en ny till jobbet. Moto för 1290. Ni betalar för märket precis som med premiumbilar.

Det som alltid varit svårt oavsett vad det än handlar om är att handla bra saker för rimliga pengar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kretstillverkare: "Lokal tillverkning är dyrt och hindrar teknikutveckling!" https://www.sweclockers.com/nyhet/32378-tsmc-globala-forsok-a...
Också kretstillverkare: "Vi höjer priset med 20%"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Beror väl på. Om produktionen är större än efterfrågan blir det naturligtvis omöjligt att hålla priserna uppe. Konkurrenter finns trots allt.

Mhmm. Har ju hindrat Samsung förut -.-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Mhmm. Har ju hindrat Samsung förut -.-

Ja det har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ändå finns det mer bilar än någonsin i Sverige + lönerna har gått upp mer än bränslepriserna.

Märkligt.

Beror på var man jobbar. Där jag arbetar har verkligen inte lönerna hängt med på långa vägar

Permalänk
Medlem

"Århundradets geschäft" först prata "brist"---> pris höjning---> för att sedan motivera investeringar.
Rätt många nu som sitter och "skarvar" och höjer utan anledning, jävla psykos och som sagt århundradets geschäft inom alla områden, inte ens träprodukter klarar sig, dock får inte skogsägaren en spänn mer för sina trän, de är mellanhänderna som trissar priserna.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara använda all profit de gjort senaste åren till att bygga nytt? Eller har dem redan stoppat dessa i fickorna? =D

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tycker redan att PC-gaming har gått och blivit en lyx när grafikkort i mellansegmentet som vanligtvis ligger på 3000-4000 kr kan gå på 6000-7000 kr, i värsta fall ännu mer. Om ett 3060 verkligen hade kostat runt 3500 kr som det borde så hade en ökning med 20% inte känts allt för hårt. 4200 kr känns ändå ganska rimligt. Men frågan är om återförsäljarna kommer gå ner till normala priser igen, nu när de vet att korten ändå säljer som smör trots dubbla priset.

Om denna höjning skulle reflektera i en höjning på 20% i handeln så är något galet, alltså AMD kanske betalar 80USD per 300mm2 krets (om vi säger att en 7nm 300mm wafer kostar 10 000USD (har sett någon siffra däromkring)) och det är ju i detta ledet 20% prispåslag hamnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja det har det.

Har det? Vad jag vet så har Samsung blivit påkomna gång på gång för Kartellbildning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:
Skrivet av Ernaw1:

Grattis det har inte jag! Men man kanske får 110kr tillbaka på skatten iaf. Räcker väl till något spel på rea.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Har det? Vad jag vet så har Samsung blivit påkomna gång på gång för Kartellbildning.

Vice VD Lee Jae-Yong har dömts 2 ggr. jag vet inte vad som är värst, att Kina går in och styr företag eller att företag vill styra ett land, presidenten Park Geun-Hye dömdes till 25 års fängelse, det är lite som i Robocop att ett företag tagit över staten.

Samsung-chefen Lee Jae-Yong har dömts till 2,5 års fängelse i Sydkorea efter inblandning i en omfattande korruptionskandal.
Jae-Yong döms bland annat för att ha mutat landets dåvarande president Park Geun-Hye och hennes rådgivare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/samsungchefen-doms-igen

och 2017
https://www.sweclockers.com/nyhet/24337-samsung-chef-doms-til...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Har det? Vad jag vet så har Samsung blivit påkomna gång på gång för Kartellbildning.

Ja det har hänt på två saker vad jag vet. För flera år sen. Det innebär inte att de inte blir tvingande att följa de naturliga lagarna om tillgång och efterfrågan. Det är trots allt ett företag av sanslös storlek och det känns långsökt att tro att kartellbildning sker gång på gång.

Skrivet av person:

Beror på var man jobbar. Där jag arbetar har verkligen inte lönerna hängt med på långa vägar

Kollar man på hela landet så är det så, och det är det som är relevanta. Det kommer alltid finnas lokalt utstickande här och där som avviker från statistiken. Har du något som backar upp det du påstår? Känns tvivelaktigt.

Permalänk

Det enda som är bra med prishöjningar är att jag har tappat lusten på framtida uppgraderingar och satsar på helt nya hobbies som är både roligare och utomhus 🙂

Permalänk
Medlem

Billigare grafikkort är att vänta!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Allt detta är Kinas fel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Att spela spel har alltid varit en lyx.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det enda som är bra med prishöjningar är att jag har tappat lusten på framtida uppgraderingar och satsar på helt nya hobbies som är både roligare och utomhus 🙂

Det är en helt naturlig följd! Pc-gaming har gått från att vara en väldigt liten marknad till att bli en väldigt stor marknad. Nu är det kanske dax att den krymper igen. Och det av en ganska otippad anledning. Vem hade trott att kretsbrist/grafikkortsbrist skulle orsaka detta för några år sedan. Kanske kommer bara de mest hängivna entusiasterna fortsätta spela på sin dator när de attraktiva spelen blir för krävande för att snurra på dagens åldrande grafikkort. Jag har redan lagt mina pengar på andra mer prisvärda nöjen och kommer fortsätta göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om denna höjning skulle reflektera i en höjning på 20% i handeln så är något galet, alltså AMD kanske betalar 80USD per 300mm2 krets (om vi säger att en 7nm 300mm wafer kostar 10 000USD (har sett någon siffra däromkring)) och det är ju i detta ledet 20% prispåslag hamnar.

Ja det har du rätt i.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är en helt naturlig följd! Pc-gaming har gått från att vara en väldigt liten marknad till att bli en väldigt stor marknad. Nu är det kanske dax att den krymper igen. Och det av en ganska otippad anledning. Vem hade trott att kretsbrist/grafikkortsbrist skulle orsaka detta för några år sedan. Kanske kommer bara de mest hängivna entusiasterna fortsätta spela på sin dator när de attraktiva spelen blir för krävande för att snurra på dagens åldrande grafikkort. Jag har redan lagt mina pengar på andra mer prisvärda nöjen och kommer fortsätta göra det.

Jag tror snarare att det kommer bli streaming som gäller när vi ska spela i framtiden - Fungerar det bra nog bryr sig inte många ifall du har hårdvaran själv eller hyr kraften från Google osv..