Be Quiet Pure Power 11 FM 750 W

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Pure Power 11 FM 750 W

Be Quiet satsar på tyst drift och god elektrisk prestanda med sitt nätaggregat Pure Power 11 FM, som idag tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm jo lite tunt där med 85 graders Teapo på primären!
Om jag fattat rätt så är väl sekundärsidan viktigare i det stora hela, men det är ändå en konstig insnålning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För mig är en lång garantitid högt upp på prio listan när nätagg ska inhandlas. 5 år ger mig inte speciellt mycket trygghetskänsla faktiskt. Med tanke på priset borde det var minst 8 år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kul med fler alternativ men trist med en så hög prislapp, skulle kunna tänka mig att folk är villiga att betala ~900 för en sådan här pjäs med tanke på att den är tyst.
Men dom andra alternativen i samma prisklass tycks helt enkelt vara bättre på precis allt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Håller mig till deras dark power serie.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blir svårt att motivera ett pris på 1249 för detta när man t.ex. får Focus GX 750 W för 949 eller RM750 V2 för 929 som båda har tio års garanti.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Här finns "pure power 11" 700w guldcertifigerat agg för 836 kr. Undrar om det är någon väsentlig skillnad?
https://www.amazon.se/dp/B07JJ76PFM/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här finns "pure power 11" 700w guldcertifigerat agg för 836 kr. Undrar om det är någon väsentlig skillnad?
https://www.amazon.se/dp/B07JJ76PFM/

Sannolikt ja -- fast vilken som är bäst vet jag inte.
Från artikeln:

Citat:

Nämnvärt är att de nya enheterna, utöver namnet inte har mycket gemensamt med de tidigare enheterna i Pure Power 11-familjen – detta då de baseras på en helt ny plattform från Channel Well Technology (CWT) snarare än de tidigare enheternas mer föråldrade FSP-signerade inre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@JonasT om det är spänning du vill ha är det ju bara att följa Gamers Nexus, bättre underhållning än Hollywood. 😄

Permalänk
Medlem

Jag har samma PSU fast 600W modellen, tror det kostade 850kr.

Vet inte varför garantitid skulle vara ett mått på kvalitet dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har samma PSU fast 600W modellen, tror det kostade 850kr.

Vet inte varför garantitid skulle vara ett mått på kvalitet dock

Förmodligen har man större tilltro till sin produkt om man har en garantitid på tio år istället för fem år. Jag brukar ha kvar nätaggregat längre än fem år så jag skulle aldrig köpa ett nätaggregat med endast fem års garanti när det finns nätaggregat för rimliga priser som har tio års garanti.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Förmodligen har man större tilltro till sin produkt om man har en garantitid på tio år istället för fem år. Jag brukar ha kvar nätaggregat längre än fem år så jag skulle aldrig köpa ett nätaggregat med endast fem års garanti när det finns nätaggregat för rimliga priser som har tio års garanti.

Sant. Gigabyte har ju 10år på sina Aorus-aggregat, men ändå läser man saker på amazon som :

"Im hoping we received a defective product. We purchased this product almost a year ago. Yesterday, the power cable shorted and melted, almost starting a fire in our home. Luckily we were home at the time and our Nest smoke detectors alerted us to the smoke. I’m hoping the company makes good on its warranty, and that none of our other components were damaged! Will update if we get a satisfactory response.

UPDATE 9/21/20: Response from Gigabyte - NO support via warranty. We were told it’s must have shorted."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns bättre agg i prisklassen som både har lägre rippel och bättre spänningsreglering. Jämför man med andra skulle det här behöva vara 2-300Kr billigare, särskilt med tanke på den i sammanhanget snåla garantitiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Finns bättre agg i prisklassen som både har lägre rippel och bättre spänningsreglering. Jämför man med andra skulle det här behöva vara 2-300Kr billigare, särskilt med tanke på den i sammanhanget snåla garantitiden.

Det blir ingen kioskvältare direkt här. Borde ligga runt 750kr-800kr. 5 års garanti är för dåligt. Klart man köper ett Seasonic om det här nätagget är dyrare, men sämre komponenter. Tänker då att Bequiet lever på namnet och det är de extra pengar man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns bättre agg i prisklassen som både har lägre rippel och bättre spänningsreglering. Jämför man med andra skulle det här behöva vara 2-300Kr billigare, särskilt med tanke på den i sammanhanget snåla garantitiden.

Ungefär som vanligt med andra ord: BeQuiet! gör bra nätagg, men de är nästan alltid dyra jämfört med konkurrenternas motsvarande modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ungefär som vanligt med andra ord: BeQuiet! gör bra nätagg, men de är nästan alltid dyra jämfört med konkurrenternas motsvarande modeller.

Japp. De verkar tro att de lever i ett vakuum och slipper anpassa sig till andra på marknaden. Som tur är för oss så finns det relativt många aktörer på marknaden och det råder sund konkurrens till skillnad från grafikkort och processorer

Meen de exploderar ju åtminstone inte och i dessa dagar har det ju nästan blivit ett säljargument

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här finns "pure power 11" 700w guldcertifigerat agg för 836 kr. Undrar om det är någon väsentlig skillnad?
https://www.amazon.se/dp/B07JJ76PFM/

Skrivet av Thomas:

Sannolikt ja -- fast vilken som är bäst vet jag inte.
Från artikeln:

Har inte testat grundmodellen av Pure Power 11 dessvärre. Baserat på andras recensioner verkar den vara "helt ok" men inte alls spela i samma division som den nya plattformen som introducerades med FM-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har inte testat grundmodellen av Pure Power 11 dessvärre. Baserat på andras recensioner verkar den vara "helt ok" men inte alls spela i samma division som den nya plattformen som introducerades med FM-modellerna.

Hur var det med OPP och eventuella explosioner?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Hur var det med OPP och eventuella explosioner?

För FM-modellen som jag testade? OPP löste ut odramatiskt vid 130 procent last och agget startade upp utan problem därefter – helt fritt från explosioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För FM-modellen som jag testade? OPP löste ut odramatiskt vid 130 procent last och agget startade upp utan problem därefter – helt fritt från explosioner!

Attans! Tyder på att Gigabyte har något att förbättra alltså, tydligen smäller inte alla konkurrenters agg

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vet inte varför garantitid skulle vara ett mått på kvalitet dock

Det är det inte!
Som inlägget under ditt skrev, så signalerar en längre garanti en större tilltro på sina produkter...
...men det behöver inte betyda att de faktiskt är bättre.

Går att starta ett nytt företag och ge långa garantitider, men sen finns inte företaget kvar om 10 år.
Eller att man tror att de flesta ändå inte använder sina produkter om så lång tid utan skaffat nytt istället. Så om de fungerar om så många år eller inte blir irrelevant.
Eller att folk är för lata för att reklamera en 8 år gammal produkt.
Eller att folk inte har kvar sina kvitton eller det går att hitta andra skäl till att neka kunden utnyttjande av sin garanti.

Så en lång garanti är ingen garanti på hög kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sant. Gigabyte har ju 10år på sina Aorus-aggregat, men ändå läser man saker på amazon som :

"Im hoping we received a defective product. We purchased this product almost a year ago. Yesterday, the power cable shorted and melted, almost starting a fire in our home. Luckily we were home at the time and our Nest smoke detectors alerted us to the smoke. I’m hoping the company makes good on its warranty, and that none of our other components were damaged! Will update if we get a satisfactory response.

UPDATE 9/21/20: Response from Gigabyte - NO support via warranty. We were told it’s must have shorted."

Jag har svårt att förstå varför Gigabyte verkar så villiga att dra sitt varumärke i skiten.
Det är ju ändå ett stort märke och tidigare har jag haft intrycket att de varit relativt bra.
Aldrig haft något nätaggregat från dem. Men andra produkter.

Framförallt detta med Gigabytes GP-P750GM och GP-P850GM har verkligen försämrat mitt intryck av Gigabyte som företag/märke.

Känns osannolikt att jag någonsin skulle köpa ett Gigabyte nätaggregat av någon modell efter alla turer runt det.
Det gör det även mindre sannolikt att jag kommer köpa andra komponenter/produkter från Gigabyte i framtiden.

Visst om JAG köper produkter från Gigabyte eller inte kommer inte ha någon märkbar inverkan på deras ekonomi.
Men om andra också tänker som mig så riskerar Gigabyte att antingen få bli ett lågbudget märke eller kanske t.o.m. lägga ner verksamheten i framtiden.

Långsiktigt borde det varit bättre att bara acceptera återköp av alla nätaggen och kanske helt sluta sälja nätagg och fokusera på andra produkter i framtiden än att dra ner sitt varumärke på det sättet.

Att bygga ett förtroende brukar ta längre tid av att göra 99% rätt.
Men att rasera ett förtroende kan gå mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är det inte!
Som inlägget under ditt skrev, så signalerar en längre garanti en större tilltro på sina produkter...
...men det behöver inte betyda att de faktiskt är bättre.

Går att starta ett nytt företag och ge långa garantitider, men sen finns inte företaget kvar om 10 år.
Eller att man tror att de flesta ändå inte använder sina produkter om så lång tid utan skaffat nytt istället. Så om de fungerar om så många år eller inte blir irrelevant.
Eller att folk är för lata för att reklamera en 8 år gammal produkt.
Eller att folk inte har kvar sina kvitton eller det går att hitta andra skäl till att neka kunden utnyttjande av sin garanti.

Så en lång garanti är ingen garanti på hög kvalité.

Sedan måste man ju läsa vad garantin faktiskt innefattar. Läser man på en tillverkares hemsida och hårddrar vad garantin säger, så gäller den i stort sett bara ett nätaggregat man inte använt.

Saker som garantin inte gäller för kan tex vara damm, överbelastning, spikar på elnätet och så vidare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har samma PSU fast 600W modellen, tror det kostade 850kr.

Vet inte varför garantitid skulle vara ett mått på kvalitet dock

Har du sett många kvalitetsagg på 3 år?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Har du sett många kvalitetsagg på 3 år?

Tyckte att det stod 90 dagar på ett guld-certified nätaggregat ifrån HP till deras server. Så några finns.

Sedan så kan det vara så att tillverkaren har räknat ut tio år om du använder datorn 5 timmar om dagen och inte dygnet runt.

Säljs bilar med livslång garanti också men det spelar ingen roll.
Man måste kolla vad garantin täcker för att se om den är värd något.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

... det ska sägas att vi verkligen inte gillar valet att kombinera SATA-, 4-pins molex och en floppykontakt på en och samma kabel. Vänligen sluta med detta!

Varför? Skulle fungera klockrent i min dator att slippa dra två kablar där jag har behov av SATA (till SSD) och Molex (till fläktreglage) nära intill varandra.

Citat:

Vi tycks ha nått någon form av platå i prisspannet 1 200 till 1 400 kronor, där utvecklingen är tämligen inkrementell...

... varför det är mer intressant att se vilka vettiga kragg som finns i prisklass upp till 700kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sant. Gigabyte har ju 10år på sina Aorus-aggregat, men ändå läser man saker på amazon som :

"Im hoping we received a defective product. We purchased this product almost a year ago. Yesterday, the power cable shorted and melted, almost starting a fire in our home. Luckily we were home at the time and our Nest smoke detectors alerted us to the smoke. I’m hoping the company makes good on its warranty, and that none of our other components were damaged! Will update if we get a satisfactory response.

UPDATE 9/21/20: Response from Gigabyte - NO support via warranty. We were told it’s must have shorted."

Gigabyte ska inte dra ner allt och alla på sin nivå, dom hanterar det dåligt och har valt en ny otestad leverantör för sina nätdelar.

"JonnyGuru" som hade en av dom bästa psu-testen och saldade sedan om till jobb hos Corsair har sagt att är det 5års garanti så är komponenterna gjorda för att teoretiskt hålla i 5år vid 100% last. 5år för ett Corsair nätagg är ett snålagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Gigabyte ska inte dra ner allt och alla på sin nivå, dom hanterar det dåligt och har valt en ny otestad leverantör för sina nätdelar.

"JonnyGuru" som hade en av dom bästa psu-testen och saldade sedan om till jobb hos Corsair har sagt att är det 5års garanti så är komponenterna gjorda för att teoretiskt hålla i 5år vid 100% last. 5år för ett Corsair nätagg är ett snålagg.

Vad ska han säga när han jobbar för Corsair?
Även Corsair har ju haft problem med brinnande nätaggregat bara för något år sedan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad ska han säga när han jobbar för Corsair?
Även Corsair har ju haft problem med brinnande nätaggregat bara för något år sedan.

Inget som har nått ut i någon större utsträckning likt Gigabyte, deras support har väl varit behjälplig så det sluppit bli så stor spridning.

Han pratade generellt om nätagg och Corsair som exempel, det går inte att säga hur länge det håller men i teorin sen finns garantin där om något händer under vägen där av oftast 10år av dom bättre tillverkarna.