Permalänk

Trådlöst nätverk - 100m

Kör idag med Unifi-system bestående av Edgerouter, Unifi Switch 8 60W och en AP AC LITE i huset.

Nu har vi tänkt expandera detta så att vi får nätverksåtkomst i en annan byggnad ~100m bort.

Saken är det att det blir svårt att dra kabel då det är alldeles för mkt sten och att handgräva 100m i detta tänker jag inte göra.

Så jag tänkte om man kunde komplettera Unifi-prylarna så man kan utöka mottagningen dit ner?

Vet att det inte är optimalt, men det får jag i så fall leva med.

Vilka produkter rekommenderas till detta ändamål?
Misstänker att det ger bäst resultat om man sätter sändare på huset och en mottagare utomhus på den andra byggnaden. Eller finns det något som man kan koppla upp direkt mot befintlig accesspunkt?

Alla tips/förslag mottages varmt!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav på bandbredd?

Ubiquiti har flera produkter för att göra ett nätverkshopp som lätt skulle klara den distansen så länge det är fri sikt.
Bara att lägga till en accesspunkt i det andra huset, kan kompletteras med en switch ifall ni behöver fler uttag.

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har Unifi så är väl typ ett par airMAX att föredra.

Permalänk

UniFi har ju flera lösningar både för PtP och PtMP som startar på en relativt billig peng, men frågan är om inte du klarar dig med ett par FlexHD, en på varje byggnad. Själv kör jag ett par av deras äldre Outdoor+ AP och det täcker upp hela tomten (5500kvm) och under bra förhållanden även en extra 60-70 meter ner i vägen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte gräva speciellt brett eller djupt. Fördragen fiber i rör och lägg 20cm under markytan.

Dra dit 2 polare och ställ fram 9 bra öl så är ni klara på några timmar! (Jag hade ställt upp om du bodde nära och ölen var bra)

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Du behöver ju inte gräva speciellt brett eller djupt. Fördragen fiber i rör och lägg 20cm under markytan.

Dra dit 2 polare och ställ fram 9 bra öl så är ni klara på några timmar! (Jag hade ställt upp om du bodde nära och ölen var bra)

Håller faktiskt med här. Min ena Outdoor+ sitter ~20 meter från kåken och är kopplad med nergrävd cat5e som även matar ström via PoE. Jag grävde det på nolltid, var inte egentligen grävning engång, "skär" en djup strimla med spade och pressa ner slang. Inga problem, kör över med gräsklippare och har klarat ettpar vintrar sålångt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hade också försökt dra kabel, några polare och några bärs: klart.
Förhoppningsvis...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har ett liknande avstånd mellan huset och en boda där det finns växelriktare för solpaneler som behöver uppkoppling. Där har jag löst det med AirMax Nanostation M5. Det har rullat på fint i ett antal år.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En perfekt uppgift att lösa med hjälp av två stycken Nanostation 5AC Loco, dessa kostar 500kr styck och klarar en PtP-förbindelse på upp till 400Mbps. Strömmatning sker med 24v PoE i båda änder och du behöver ha en UniFi accesspunkt i andra änden av PtP-länken.

https://store.ui.com/collections/operator-airmax-devices/prod...

Så inköpslistan är som följande
2x 24v PoE-injektorer
2x Nanostation 5AC Loco
1x Valfri UniFi accesspunkt och PoE-injektor för att mata denna

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera :Nanostation M2 inte snabbast kanske (gamla 2,4Ghz bandet a 150Mbs max) men fantastisk täckning, särskilt om man crankar upp uteffekten lite... Har täckning över 100m bort, med granskog emellan...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

En perfekt uppgift att lösa med hjälp av två stycken Nanostation 5AC Loco, dessa kostar 500kr styck och klarar en PtP-förbindelse på upp till 400Mbps. Strömmatning sker med 24v PoE i båda änder och du behöver ha en UniFi accesspunkt i andra änden av PtP-länken.

https://store.ui.com/collections/operator-airmax-devices/prod...

Så inköpslistan är som följande
2x 24v PoE-injektorer
2x Nanostation 5AC Loco
1x Valfri UniFi accesspunkt och PoE-injektor för att mata denna

Stort tack för alla snabba svar! Uppskattas enormt!

Jag har ju en accesspunkt redan (ac lite), räcker det med den?

Så när man konfigurerar dessa så ska man alltså koppla upp den ena mot accesspunkten och sen skickar den vidare signalen till den andra locon om jag förstått det hela rätt?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kan rekommendera :Nanostation M2 inte snabbast kanske (gamla 2,4Ghz bandet a 150Mbs max) men fantastisk täckning, särskilt om man crankar upp uteffekten lite... Har täckning över 100m bort, med granskog emellan...

Nackdelen är förstås att du då delar upp ditt wifi i två Ubiqiti segment då denna faller in i UISP istället för UniFi. Jag skulle störa mig på att ha en "accesspunkt" som måste konfigureras om manuellt vid byten av SSID:n eller WPA-nycklar eller om man lägger upp extra SSID:n. Men för små installationer som trådskaparens så kan det förstås fungera, om inte inte helt "korrekt" i mina ögon. #hempularlösning

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Stort tack för alla snabba svar! Uppskattas enormt!

Jag har ju en accesspunkt redan (ac lite), räcker det med den?

Så när man konfigurerar dessa så ska man alltså koppla upp den ena mot accesspunkten och sen skickar den vidare signalen till den andra locon om jag förstått det hela rätt?

Du har kvar ditt bef nät och kompletterar med 2 st ptp som ovan föreslagit. Dem konfar du separat så agerar de som en "kabel". I andra änden, huset 100 m bort köper du en AP lite och monterar där. PtP länken får du inget internet ifrån utan det är bara för att förlänga nätet. kommer inte ihåg ptp modellen men det finns några som har dubbla uttag så du kan driva en AP lite och ptp enheten med samma poe-injektor för att minska på kablaget om det önskas.

Kolla på tuben och på "willie howie & crosstalk solutions" de har båda massa videos på liknande lösningar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Nackdelen är förstås att du då delar upp ditt wifi i två Ubiqiti segment då denna faller in i UISP istället för UniFi. Jag skulle störa mig på att ha en "accesspunkt" som måste konfigureras om manuellt vid byten av SSID:n eller WPA-nycklar eller om man lägger upp extra SSID:n. Men för små installationer som trådskaparens så kan det förstås fungera, om inte inte helt "korrekt" i mina ögon. #hempularlösning

Kan inte säga att jag förstår ditt inlägg alls.

Vad du har för SSID eller nyckel på ditt trådlösa nätverk har ju ingenting alls att göra med en point-to-pointlösning. Vill man hantera de i programvara så är det bara att installera UISP, men för en enkel lösning är det ju bara att ställa in med mobilen via app eller webbgränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan inte säga att jag förstår ditt inlägg alls.

Vad du har för SSID eller nyckel på ditt trådlösa nätverk har ju ingenting alls att göra med en point-to-pointlösning. Vill man hantera de i programvara så är det bara att installera UISP, men för en enkel lösning är det ju bara att ställa in med mobilen via app eller webbgränssnittet.

Jag förstod det på dig som att du menade att trådskaparen skulle använda sig utav en Ubiquiti Nanostation som AP, vilket jag menar är suboptimalt då denna "AP" då blir helt fristående konfigurationsmässigt från de övriga accesspunkterna, jag föredrar att hålla Ubiquiti:s produktsegment isär. AC Lite stödjer dessutom WPA3 vilket inte fungerar med Nanostation M2.

Men givetvis så går det att göra som du säger att köra denna PtP-produkt som en accesspunkt, däremot så bör man dra ner på ut-effekten för att undvika att nätet snappas upp på för lång distans för att enheten i andra änden ska kunna kommunicera tillbaka.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag förstod det på dig som att du menade att trådskaparen skulle använda sig utav en Ubiquiti Nanostation som AP, vilket jag menar är suboptimalt då denna "AP" då blir helt fristående konfigurationsmässigt från de övriga accesspunkterna, jag föredrar att hålla Ubiquiti:s produktsegment isär. AC Lite stödjer dessutom WPA3 vilket inte fungerar med Nanostation M2.

Men givetvis så går det att göra som du säger att köra denna PtP-produkt som en accesspunkt, däremot så bör man dra ner på ut-effekten för att undvika att nätet snappas upp på för lång distans för att enheten i andra änden ska kunna kommunicera tillbaka.

Ser inte att någon skulle föreslagit att köra någon NanoStation i PtMP.

Blanda inte ihop mig med någon annan för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte att någon skulle föreslagit att köra någon NanoStation i PtMP.

Blanda inte ihop mig med någon annan för övrigt

Heh, jag är så sällan inne på Sweclockers forum så jag såg bara profilbilden och kopplade ihop dig med annan i tråden utan att inse att ni är fler som saknar profilbild och således har samma grafiska presentation. Oooops

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Nackdelen är förstås att du då delar upp ditt wifi i två Ubiqiti segment då denna faller in i UISP istället för UniFi. Jag skulle störa mig på att ha en "accesspunkt" som måste konfigureras om manuellt vid byten av SSID:n eller WPA-nycklar eller om man lägger upp extra SSID:n. Men för små installationer som trådskaparens så kan det förstås fungera, om inte inte helt "korrekt" i mina ögon. #hempularlösning

Tänkte nog som trådlös stabil länk med 2 st, var nog så jag läste trådskaparen (2 delen). Då borde kan man kunna ha valfri UniFi AP i "2:a" änden? Alternativt, struntar man i det ifall täckningen ändå räcker. Kan dock tänka mig att UniFi är underbart om man har en större installation, precis som du säger - låter smidigt.

Själv har jag #hempularlösning bestående av en salig blandning av Mikrotik, Ubiquiti, Asus och Engenius. Fungerar bra för tillfället...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Du behöver ju inte gräva speciellt brett eller djupt. Fördragen fiber i rör och lägg 20cm under markytan.

Dra dit 2 polare och ställ fram 9 bra öl så är ni klara på några timmar! (Jag hade ställt upp om du bodde nära och ölen var bra)

Skrivet av emigrating12:

Håller faktiskt med här. Min ena Outdoor+ sitter ~20 meter från kåken och är kopplad med nergrävd cat5e som även matar ström via PoE. Jag grävde det på nolltid, var inte egentligen grävning engång, "skär" en djup strimla med spade och pressa ner slang. Inga problem, kör över med gräsklippare och har klarat ettpar vintrar sålångt.

Skrivet av RVX:

Hade också försökt dra kabel, några polare och några bärs: klart.
Förhoppningsvis...

Om byggnaderna inte matas med el från samma elmätare så bör man inte dra en nätverkskabel mellan dem av säkerhetsskäl. Man riskerar att det är potentialskillnader mellan elsystemen och nätverkskabeln är inte dimensionerad att hantera potentialutjämnningsströmmar, dessutom ökar risken för åskskador.
Och dessutom är 100m maxlängd för en vanlig nätverkskabel.
En radiolänk (eller fiber om man vill gräva) är det man bör använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Åter igen stort tack för alla tips och förslag! Uppskattas!

Jag har kollat lite klipp på YT och har i detta nu chansat och beställt en UAP-AC-LR som jag tänkt köra som en repeater. Fullt medveten om att det inte alls är en optimal lösning.
Jag har dock tidigare kört en Asus RP-AC52 som repeater som har fungerat ok för ändamålet. Saken är den att efter senaste firmwareuppdateringen i switchen/accesspunkten så verkar den inte vilja koppla upp sig mot den längre.
Jag läste runt lite och sett att det är flera som haft problem med att koppla upp icke unifi-prylar som tidigare fungerat efter firmwareuppdateringar.

Väl medveten om att det finns bättre och stabilare lösningar så drar jag en chansning och hoppas på att denna lösning är någorlunda stabil.

Antar att många kommer att tycka att jag är helt bakom flötet, men som jag anser det nu så är det den "bästa" lösningen för mig just nu.

Återstår att se om jag får ångra mig bittert i framtiden...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Åter igen stort tack för alla tips och förslag! Uppskattas!

Jag har kollat lite klipp på YT och har i detta nu chansat och beställt en UAP-AC-LR som jag tänkt köra som en repeater. Fullt medveten om att det inte alls är en optimal lösning.
Jag har dock tidigare kört en Asus RP-AC52 som repeater som har fungerat ok för ändamålet. Saken är den att efter senaste firmwareuppdateringen i switchen/accesspunkten så verkar den inte vilja koppla upp sig mot den längre.
Jag läste runt lite och sett att det är flera som haft problem med att koppla upp icke unifi-prylar som tidigare fungerat efter firmwareuppdateringar.

Väl medveten om att det finns bättre och stabilare lösningar så drar jag en chansning och hoppas på att denna lösning är någorlunda stabil.

Antar att många kommer att tycka att jag är helt bakom flötet, men som jag anser det nu så är det den "bästa" lösningen för mig just nu.

Återstår att se om jag får ångra mig bittert i framtiden...

Egentligen inte, 100m fri sikt borde funka att förlänga utan att köpa en AC LR. AC LR är precis som en vanlig AC accesspunkt dessutom om du sätter region till Sverige eftersom svenska regler inte tillåter den uteffekt som just "LR"-enheterna klarar av så du hade lika gärna kunna köpt en till AC Lite bara, säkerställt att den du har i huset är placerad så nära väggen mot det bortre huset som möjligt och därefter mesh:a ihop dem.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Egentligen inte, 100m fri sikt borde funka att förlänga utan att köpa en AC LR. AC LR är precis som en vanlig AC accesspunkt dessutom om du sätter region till Sverige eftersom svenska regler inte tillåter den uteffekt som just "LR"-enheterna klarar av så du hade lika gärna kunna köpt en till AC Lite bara, säkerställt att den du har i huset är placerad så nära väggen mot det bortre huset som möjligt och därefter mesh:a ihop dem.

Aha såpass. Aja, det får bli vad det blir

Ja, accesspunkten jag kör med nu är placerad på väggen närmast den andra byggnaden. Sen får jag väl testa olika positioner i den andra byggnaden och se var jag kan få bäst mottagning.

Men först ska jag lyckas konfigurera den rätt. Men tror inte att det ska vara allt för svårt om man följer en guide på YT hoppas jag.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

ingen som föreslår Tp-link cpe210 eller är det bara skräp ?
verkar vara lätt att konfa https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/630338_konfigu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om byggnaderna inte matas med el från samma elmätare så bör man inte dra en nätverkskabel mellan dem av säkerhetsskäl. Man riskerar att det är potentialskillnader mellan elsystemen och nätverkskabeln är inte dimensionerad att hantera potentialutjämnningsströmmar, dessutom ökar risken för åskskador.
Och dessutom är 100m maxlängd för en vanlig nätverkskabel.
En radiolänk (eller fiber om man vill gräva) är det man bör använda.

Därav att jag föreslog fördragen fiber i slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om byggnaderna inte matas med el från samma elmätare så bör man inte dra en nätverkskabel mellan dem av säkerhetsskäl. Man riskerar att det är potentialskillnader mellan elsystemen och nätverkskabeln är inte dimensionerad att hantera potentialutjämnningsströmmar, dessutom ökar risken för åskskador.
Och dessutom är 100m maxlängd för en vanlig nätverkskabel.
En radiolänk (eller fiber om man vill gräva) är det man bör använda.

Nätverkskabeln påverkas inte av någon potentialskillnad i elsystemen då den är ojordad och isolerad via transformatorer. Däremot finns risk för åsk och blixtskador även om man installerar de skydd som finns att tillgå.

Kör man PoE till en trådlös brygga på huskroppens vägg finns också risk för åsk och blixtskador....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Nätverkskabeln påverkas inte av någon potentialskillnad i elsystemen då den är ojordad och isolerad via transformatorer. Däremot finns risk för åsk och blixtskador även om man installerar de skydd som finns att tillgå.

Kör man PoE till en trådlös brygga på huskroppens vägg finns också risk för åsk och blixtskador....

Den innebär en onödig ökad risk om nått skadas eller om nått görs på fel sätt, en del har tex använt skärmade kablar där skärmarna ansluts i båda byggnaderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

ingen som föreslår Tp-link cpe210 eller är det bara skräp ?
verkar vara lätt att konfa https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/630338_konfigu...

Fin plastkonstruktion om inte annat. TP-Link är ju en riktig underdog i nätverks-världen, men de har faktiskt några utstickare i form av managerbara 5- och 8-portars gigabit-switchar som ändå duger för mindre installationer. Och deras Mesh-accesspunkter är inte direkt dåliga i alla fall.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

UniFi building bridge är riktigt trevlig men den kostar en del.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den innebär en onödig ökad risk om nått skadas eller om nått görs på fel sätt, en del har tex använt skärmade kablar där skärmarna ansluts i båda byggnaderna.

Vilket så gott som har noll risk så länge det bara är utomhuskabeln som är skärmad. Vanliga switchar eller APs ansluts normalt inte till jord.

Det innebär en onödig risk att installera en trådlös brygga driven av nätverkskabel på husväggen i ett hus utan åskledare också. Man får välja sina grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Aha såpass. Aja, det får bli vad det blir

Ja, accesspunkten jag kör med nu är placerad på väggen närmast den andra byggnaden. Sen får jag väl testa olika positioner i den andra byggnaden och se var jag kan få bäst mottagning.

Men först ska jag lyckas konfigurera den rätt. Men tror inte att det ska vara allt för svårt om man följer en guide på YT hoppas jag.

Om du vill få ett hum om hur pass känsligt det är och vad att tänka på så fann jag denna informativ. Inte testat något av det som skrivs dock

https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/point-to-point-wi-fi-...