Första ni gör efter en windows installation

Permalänk
Medlem

Första ni gör efter en windows installation

Jag vill säkra upp och hålla datorn så ren som möjligt. Samt ha privacy med mig även om jag inte är en all in guy på området. Det här är min plan när jag har en ny windowsinstallation. Hur ser er ut?

1. Kontot som skapas kommer endast att användast som administratörskonto.
2. Uppdatera windows
3. Kör OOSU10 (https://www.oo-software.com/en/shutup10) och blockera det mesta.
4. Skapar ett till konto som inte är administratör och använder det sedan efter och kör endast som administratör när man behöver det.
5. Kör ett powershellscript som tar bort alla windows appar (behåller kalkylatorn och store). Liknande det här https://www.tweakhound.com/2020/12/07/win10-uninstall-apps-vi...

Get-AppxPackage -allusers |
where-object {$_.name –notlike "*store*"} |
where-object {$_.name –notlike "*calculator*"} |
Remove-AppxPackage

6. Inte kört winget förut men skapat upp en lista med program som den ska installera
7. Loggar in som den andra användaren.

Permalänk

1. Installera windows
2. Installera programmen jag behöver
3. Sätter på mig foliehatten och är rädd för världen

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

https://ninite.com/agent.msi och peta in burken i passande policy i deras web UI. När den har tuggat klart får man peta till sina inställningar och ta bort skiten som följt med Windows (med BCUninstaller installerat med Winget nedan) etc.
Först Ninite och nu på senare tid Winget har förenklat det hela grymt mycket och för någon som gör detta relativt ofta på olika burkar har det sparat oberäknerligt många timmars tråkjobb.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Första jag gör är nog att installera Classic Shell.

Permalänk
Avstängd

Ninite och massa drivrutiner in

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
  1. Installerar Firefox.

  2. Tar bort Microsoft Edge och filutforskaren från aktivitetsfältet, och lägger till Firefox där istället.

  3. Installerar Telegram och Steam.

  4. Ställer in mörkt tema i Windows.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Drar ut nätverkskabeln och sen skrattar lite när den bönar och ber om att snälla låt oss ha tillgång till internet ”-Bästa upplevelsen! Bara lite privata insamlingar vi lovar kompis!”🤥😅

Kommer man kunna installera w11 utan nätverkskabel? 🧐

Edit: Såg nu att frågan var efter installation. Men ah. Tåls att skriva ändå haha.

Permalänk
Medlem

Installerar Open Shell och drivrutiner.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Gråter i duschen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

1. Firefox.
2. Chipset-drivrutiner.
3. Övriga drivrutiner.
4. Windows update.
5. Städa upp skräp och anpassa inställningar.
6. Köra några benchmarks för kontroll.
7. Övrig mjukvara.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Sätter färgschemat till Senap och Ketchup for the lols.

Permalänk
Medlem

1. Chipset-drivrutiner.
2. Chrome
3. Windows update.
4. Övriga drivrutiner
5. Nicehash
6. fixa genvägar till speldisken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

1. Skapar ett offline konto
2. flyttar startmenyn till top
3. installerar Chrome
4. Chipset och GPU drivers
5. Avinstallerar skit
6. steam, discord

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag vill säkra upp och hålla datorn så ren som möjligt. Samt ha privacy med mig även om jag inte är en all in guy på området. Det här är min plan när jag har en ny windowsinstallation. Hur ser er ut?

1. Kontot som skapas kommer endast att användast som administratörskonto.
2. Uppdatera windows
3. Kör OOSU10 (https://www.oo-software.com/en/shutup10) och blockera det mesta.
4. Skapar ett till konto som inte är administratör och använder det sedan efter och kör endast som administratör när man behöver det.
5. Kör ett powershellscript som tar bort alla windows appar (behåller kalkylatorn och store). Liknande det här https://www.tweakhound.com/2020/12/07/win10-uninstall-apps-vi...

Get-AppxPackage -allusers |
where-object {$_.name –notlike "*store*"} |
where-object {$_.name –notlike "*calculator*"} |
Remove-AppxPackage

6. Inte kört winget förut men skapat upp en lista med program som den ska installera
7. Loggar in som den andra användaren.

Gör likt dig, men är lite försiktigare med OOSU10 än tidigare.

Stänger även av onödiga services för min maskin. Lite som Black Viper's Service Configuration, men efter egna erfarenheter.

Har även ett gäng Registry-filer som fixar till smått och gott i Windows efter mina önskemål. Stänger exempelvis av ett par kortkommandon och onödiga högerklick.

Då jag inte vill köra senaste versionen av Windows 10, så är även nätverksuppkopplingen avstängd vid installation. Istället kör jag uppdateringar via Microsoft Update Catalog.

Självklart installeras Classic Start/Open Shell som första program tillsammans med DOpus (för att ersätta Explorer).

Kör tyvärr min användare som lokal admin, då det ofta skapar mer problem att var "normal"-användare på datorn.

Sparar precis som dig även Store och Calculator som UWP appar. Laddar sedan hem/uppdaterar "Intel Graphics Command Center". Har dock avinstallerat Store sedan dess och är på väg att gå all in på Windows 10 LTSC.

Efter att jag rensat upp lite i menyera, så kan det exempelvis se ut så här (Win+X):

Även de vanliga Context-menyerna är rensade på lull-lull, vilket gör att jag har svårt att smälta Microsofts påtvingade Context-meny i Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

6. fixa genvägar till speldisken.

Har du en didikerad windows partin/disk? Jag har funderat på det men vet inte riktigt fördelen, förutom att man slipper installera massa spel som förvisso tar tid. Men är det något annat skäl? Prestanda eller så?

Permalänk
Avstängd

Efter installation av Windows:
Kör Windows Update.
Installera eventuella grafikdrivrutiner och liknande.
Installera Vivaldi, och däri Ublock Origin samt Bitdefender.
Därefter beror det på vad datorn ska användas till. Om det är spel så installerar jag Steam, Origin, Uplay, Epic. Är det utveckling så installerar jag en massa saker. Är det musik så är det andra program och så vidare.

Permalänk
Medlem

@MB
Trevlig tråd. Så här gör jag,

1. Installerar Windows.
2. Kollar efter uppdateringar i Windows Update.
3. Rensar bort oönskade program/appar från startmenyn och avinstallerar de förinstallerade program som går att ta bort. Ja, Windows har på tok för mycket bloatware.
4. Installerar antivirusprogram och ser till att det är aktiverat och uppdaterat.
5. Tar bort Microsoft Edge och Microsoft Store från aktivitetsfältet, och lägger till Google Chrome där istället.
6. Installerar örig mjukvara och lägger genvägar till dem i aktivitetsfältet och på start.
7. Lägger tillbaka filer (dokument, bilder etc.) som jag tillfälligt har haft på annat lagringsmedium (extern HDD).
8. Använder datorn precis som jag vill.

Dock är jag på tok för okunnig och oteknisk för att gå in i Registry och använda diverse verktyg för att ta bort oönskade program. Får se om jag orkar lära mig det framöver.
Detta gör det ju ironiskt att jag är medlem på SweC, där majoriteten är riktigt duktiga och tekniska av sig.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Detta gör det ju ironiskt att jag är medlem på SweC, där majoriteten är riktigt duktiga och tekniska av sig.

Tänk bellkurvor: Genomsnittsmedlemmen är inte särskilt bra, och hälften av oss är sämre än så, för att parafrasera George Carlin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

@MB
Trevlig tråd. Så här gör jag,

1. Installerar Windows.
2. Kollar efter uppdateringar i Windows Update.
3. Rensar bort oönskade program/appar från startmenyn och avinstallerar de förinstallerade program som går att ta bort. Ja, Windows har på tok för mycket bloatware.
4. Installerar antivirusprogram och ser till att det är aktiverat och uppdaterat.
5. Tar bort Microsoft Edge och Microsoft Store från aktivitetsfältet, och lägger till Google Chrome där istället.
6. Installerar örig mjukvara och lägger genvägar till dem i aktivitetsfältet och på start.
7. Lägger tillbaka filer (dokument, bilder etc.) som jag tillfälligt har haft på annat lagringsmedium (extern HDD).
8. Använder datorn precis som jag vill.

Dock är jag på tok för okunnig och oteknisk för att gå in i Registry och använda diverse verktyg för att ta bort oönskade program. Får se om jag orkar lära mig det framöver.
Detta gör det ju ironiskt att jag är medlem på SweC, där majoriteten är riktigt duktiga och tekniska av sig.

Jag tycker din approach låter rätt bra. Många "registerhacks" eller verktyg för att tweaka systemet är inte så bra, antingen gör de inte riktigt vad de ska eller så ställer de till helt andra saker. Dock har jag två rekommendationer: Skippa separat antivirus, det inbyggda i Windows är tillräckligt bra. Testa en annan webbläsare än Chrome, gillar du inte Edge testa Vivaldi eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

@MB
Trevlig tråd. Så här gör jag,

1. Installerar Windows.
2. Kollar efter uppdateringar i Windows Update.
3. Rensar bort oönskade program/appar från startmenyn och avinstallerar de förinstallerade program som går att ta bort. Ja, Windows har på tok för mycket bloatware.
4. Installerar antivirusprogram och ser till att det är aktiverat och uppdaterat.
5. Tar bort Microsoft Edge och Microsoft Store från aktivitetsfältet, och lägger till Google Chrome där istället.
6. Installerar örig mjukvara och lägger genvägar till dem i aktivitetsfältet och på start.
7. Lägger tillbaka filer (dokument, bilder etc.) som jag tillfälligt har haft på annat lagringsmedium (extern HDD).
8. Använder datorn precis som jag vill.

Dock är jag på tok för okunnig och oteknisk för att gå in i Registry och använda diverse verktyg för att ta bort oönskade program. Får se om jag orkar lära mig det framöver.
Detta gör det ju ironiskt att jag är medlem på SweC, där majoriteten är riktigt duktiga och tekniska av sig.

Ungefär som jag, förutom att enligt mig så räcker Windows inbyggda för 99% av alla så jag installerar inget antivirusprogram, samt så är Edge bra numera så installerar inte någon annan webbläsare när jag hjälper folk. För mig installerar jag dock Firefox

Skrivet av snajk:

Jag tycker din approach låter rätt bra. Många "registerhacks" eller verktyg för att tweaka systemet är inte så bra, antingen gör de inte riktigt vad de ska eller så ställer de till helt andra saker. Dock har jag två rekommendationer: Skippa separat antivirus, det inbyggda i Windows är tillräckligt bra. Testa en annan webbläsare än Chrome, gillar du inte Edge testa Vivaldi eller liknande.

Håller med dig. Jag kör med Firefox på mina datorer, men när jag hjälper vänner, så låter jag Edge vara framme

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har en hyffsat uppdaterad golden image med Chrome och några andra program. Den puttas ut över nätverket.
Iom det installeras senaste uppdateringar, div program och nödvändiga drivrutiner. Några skript körs för att rensa cache och applicera regtweaks, i samma veva körs och ett OEM-skript som applicerar andra regtweaks bla för minska telemetridata och OEM-tillverkares loggor.

I slutskede är det gå med i domänen, applicera enklare inställningar och ladda ned spel som görs.

Permalänk
Lego Master

Jag minns inte ens. Min nuvarande Windowsinstallation tror jag är en uppgradering från Win8 som var en uppgradering från Win7.
Men ninite är ju bra som startpunkt.
Power Toys måste in för att få Fancy Zones.

Antar att jag behöver sätta upp min HASS-installation, eftersom den körs som en VM på speldatorn just nu. Det påminner mig...jag borde nog säkerhetskopiera den maskinen innan nåt går åt helvete. Ohwell. Knappast affärskritiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tänk bellkurvor: Genomsnittsmedlemmen är inte särskilt bra, och hälften av oss är sämre än så, för att parafrasera George Carlin.

Det är så pass. Det känns skönt att höra, för på något vis vill man ju passa in i ett sammanhang, till exempel här på SweC.

Skrivet av snajk:

Jag tycker din approach låter rätt bra. Många "registerhacks" eller verktyg för att tweaka systemet är inte så bra, antingen gör de inte riktigt vad de ska eller så ställer de till helt andra saker. Dock har jag två rekommendationer: Skippa separat antivirus, det inbyggda i Windows är tillräckligt bra. Testa en annan webbläsare än Chrome, gillar du inte Edge testa Vivaldi eller liknande.

Tackar! Både begränsad kunskap och risken för problem, är anledningarna till att jag inte vill/vågar hålla på med "registerhacks". Vad gäller antivirus så har jag ett år kvar på min tvååriga prenumeration av McAfee, vilket i sin tur var en förnyelse av en treårig prenumeration (som en del av ett supportpaket jag lade till när jag köpte min föregående laptop). Jag ska tänka på detta när min prenumeration av McAfee löper ut i augusti nästa år.
Egentligen har jag ingenting emot Edge, men det är ganska segt på min laptop (och min föregående laptop gick sönder i flera delar). Tack för tipset, ska fundera på detta. Kom dock på nu i efterhand att jag faktiskt även har installerat Firefox sedan jag senast installerade om Windows för något halvår sedan.

Skrivet av jnsson:

Ungefär som jag, förutom att enligt mig så räcker Windows inbyggda för 99% av alla så jag installerar inget antivirusprogram, samt så är Edge bra numera så installerar inte någon annan webbläsare när jag hjälper folk. För mig installerar jag dock Firefox
Håller med dig. Jag kör med Firefox på mina datorer, men när jag hjälper vänner, så låter jag Edge vara framme

Själv kör jag just nu med både Chrome och Firefox. Det där med att enbart köra med Windows inbygga antivirusprogram ska jag fundera på efter att min nuvarande prenumeration på McAfee löper ut nästa år.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.