3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej det är inte LHR

EDIT: Tydligen är det LHR enligt kundservice.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Nej det är inte LHR

Varför har de inte köpts upp med en gång?

Permalänk
Medlem

Både V1.0 och V2.0 (LHR) har exakt samma artikelnummer, omöjligt att veta om det är LHR eller inte. Borde vara LHR med tanke på att det är september nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Oreo Jag har sett Gigabyte leverera icke-LHR modeller till flera butiker nu (i hela europa). Det kan vara en sen leverans som har inkommit. Det brukar stå rätt så tydligt ifall det är LHR.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Noterat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Liten Webbis update:
Har precis skickat iväg instruktioner till vår kundtjänst där RTX 3080 STRIX OC, TUF (ej OC) och Z TRIO kunder kommer bli erbjudna V2/LHR kort.

Se det som kompensation till er för min minskade närvaro här de senaste månaderna, men fruktar för er som ska fira 1-årsdag inom kort så snabbar på processen lite för er som väntat så länge även fast det inte är jag som ska piska på detta .

Upplägg:
Z Trio: In progress redan, 3 kort kvar som ska erbjudas

TUF icke OC: 25 kort kommer erbjudas till kön - Vill tömma nedrans 17e september så vi häller in alla TUF 3080 V2 modeller här för just denna batch (one time only!!)

STRIX OC: 10 kort kommer erbjudas till kön (står ni i kö på ett svart STRIX OC/icke OC redan men kan tänka er ett vitt kort, PM mig med ert ordernummer)

/Patrik

Hur ser status ut för Z Trio? Några fler kort på ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför har de inte köpts upp med en gång?

För att det är en vattenkyld variant och dessa är alltid mer svårsålda!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Varför har de inte köpts upp med en gång?

Pratade med Nicolay på kompletts kundtjänst han säger det är LHR

14:45:54 - KundserviceVi fikk bekreftelse på at dette var en LHR modell idag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Fick precis detta mejl från Inet:

Citat:

Hej,

Jag kontaktar dig gällande din beställning på: https://www.inet.se/produkt/5411697/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Denna version kommer fasas ut och ersättas av V2, en så kallad LHR-variant. LHR står för lite hash rate och innebär att kortet har artificiellt strypt prestanda för crypto-mining men är i övrigt identiskt och presterar likadant för gaming och övriga uppgifter.

Vi har fått in ett begränsat antal på lager och då är bland de som har väntat längst kan vi erbjuda dig ett sådant kort redan nu med en leveranstid på omkring en vecka.

OBS Ifall du önskar byta till detta behöver du svara på detta mailet inom 24 timmar.

Vid uteblivet svar så fortsätter du stå i kö till V1 som har ett obekräftat leveransdatum. Ifall du har några frågor går det bra att återkomma på detta mailet eller ringa oss

Tror nog inte att det är någon ide o vänta vidare på v1, då alla är ju ersatta nu

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@Oreo Jag har sett Gigabyte leverera icke-LHR modeller till flera butiker nu (i hela europa). Det kan vara en sen leverans som har inkommit. Det brukar stå rätt så tydligt ifall det är LHR.

Jag köpte ett Gigabyte 3080 Gaming OC från NoN för två dagar sedan. Det var Rev 1.0 på det kortet och jag har nu provat det och det är ej LHR. Så visst finns det kort som inte är LHR fortfarande till försäljning.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Webhallen
Skrivet av CmeC:

Hur ser status ut för Z Trio? Några fler kort på ingång?

Inte vad jag kan se tyvärr
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Verkar som priset avskräcker på Suprim X-kortet? Fortfarande 59 kvar.

Permalänk
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Verkar som priset avskräcker på Suprim X-kortet? Fortfarande 59 kvar.

Snarare LHR som avskräcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enic:

Fick precis detta mejl från Inet:

Tror nog inte att det är någon ide o vänta vidare på v1, då alla är ju ersatta nu

Fick samma mail. Tackade ja på direkten. Har i slutet av månaden väntat 1år. Har inte tänkt att mina ändå

Visa signatur

Gamers don´t age, we level UP

Permalänk

1) Är ”LHR”-frågan relevant för en gamling dator? Som jag fattar saken är det bara kopplat till mining

2) Om jag förstått ovanstående rätt, kan man då dra slutsatsen att alla som ojar sig över LHR i denna tråd ägnar sig åt mining?

Permalänk
Skrivet av eriknorrareal:

1) Är ”LHR”-frågan relevant för en gamling dator? Som jag fattar saken är det bara kopplat till mining

2) Om jag förstått ovanstående rätt, kan man då dra slutsatsen att alla som ojar sig över LHR i denna tråd ägnar sig åt mining?

För min egen del handlar det om andrahandsvärdet.
Det blir inte riktigt lika attraktivt med ett LHR-kort kontra olåst skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

@eriknorrareal Om man inte bryr sig om mining eller andrahandsvärdet av sitt kort så spelar det egentligen ingen roll. Men isåfall kan man lika gärna satsa på ett 3080Ti då prisskillnaderna är så pass små. Men utan LHR har man iallafall en möjlighet att tjäna tillbaka mellanskillnaden mellan MSRP och priset i butik.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferret:

Fick samma mail. Tackade ja på direkten. Har i slutet av månaden väntat 1år. Har inte tänkt att mina ändå

Grattis! Gjorde samma sak. Att ha varit #2 i kön över månaden nu har varit tillräckligt enerverande för att kasta sig på erbjudandet.

Är väl lite småsurt att "behöva" välja LHR-versionen när man väntat så länge men orkar helt ärligt talat inte bry mig längre.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför andrahandsvärdet skulle vara lägre på ett LHR kontra ett icke-LHR för jag förstår verkligen inte. Många har i denna tråd samt i etheriumtråden påpekat att mining av etherium inte kommer vara ekonomiskt lönsamt framöver p.g.a. priser, och så vitt jag vet är det endast mining av etherium som begränsas med LHR vilket gör att det kvittar om kortet har LHR eller inte.

Oavsett om detta stämmer eller inte så tillkommer ytterligare ett problem med icke-LHR kort och det är att om man köper ett begagnat sådant så kan man inte vara säker att kortet INTE använts till mining. Därför är det om man ska köpa ett begagnat grafikkort, enligt mig, mer säkert att köpa ett LHR-kort då det förmodligen inte använts till mining, med det slitaget det kan medföra.

Är gärna öppen för diskussion eller om någon bara kan säga vart jag har fel

Permalänk
Skrivet av Borgers:

Kan någon förklara för mig varför andrahandsvärdet skulle vara lägre på ett LHR kontra ett icke-LHR för jag förstår verkligen inte. Många har i denna tråd samt i etheriumtråden påpekat att mining av etherium inte kommer vara ekonomiskt lönsamt framöver p.g.a. priser, och så vitt jag vet är det endast mining av etherium som begränsas med LHR vilket gör att det kvittar om kortet har LHR eller inte.

Oavsett om detta stämmer eller inte så tillkommer ytterligare ett problem med icke-LHR kort och det är att om man köper ett begagnat sådant så kan man inte vara säker att kortet INTE använts till mining. Därför är det om man ska köpa ett begagnat grafikkort, enligt mig, mer säkert att köpa ett LHR-kort då det förmodligen inte använts till mining, med det slitaget det kan medföra.

Är gärna öppen för diskussion eller om någon bara kan säga vart jag har fel

Har du ett icke LHR -kort kan du mina ETH fram till 2.0 och datum för det är inte spikat ännu, förmodligen Q1 2022 men kan dröja ännu längre. Under den tiden fram till dagen då ETH 2.0 går live så kan du tjäna mkt mer på mina ETH jämnfört med andra coins så kortet motiverar sitt högre pris.

Permalänk

Vill minnas att dom lyckades låsa upp lhr kort lite så man kunde mina till 70% eller vad det var ist för 50%. Sen har jag öven för mig att lhr blockerar ett par valutur mer än etherium. Men när eth försvinner kommer det säkert dyka upp något annat man kan mina. Men jag håller med dig att ett lhr kort kan man vara relativt säker på att det inte har minats. För min egen del hade jag vart nöjd med vilket kort som helst. Dock inte till vilet pris som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Har du ett icke LHR -kort kan du mina ETH fram till 2.0 och datum för det är inte spikat ännu, förmodligen Q1 2022 men kan dröja ännu längre. Under den tiden fram till dagen då ETH 2.0 går live så kan du tjäna mkt mer på mina ETH jämnfört med andra coins så kortet motiverar sitt högre pris.

Okej då förstår jag varför folk vill hellre köpa icke-LHR kort just nu, men det borde ju ändå innebära att andrahandsvärdet blir lägre på ett LHR kort då efter ETH 2.0 kommer det i princip vara exakt samma kort, förutom att icke-LHR kort kan vara mer slitna p.g.a. mining?

Permalänk
Skrivet av Borgers:

Okej då förstår jag varför folk vill hellre köpa icke-LHR kort just nu, men det borde ju ändå innebära att andrahandsvärdet blir lägre på ett LHR kort då efter ETH 2.0 kommer det i princip vara exakt samma kort, förutom att icke-LHR kort kan vara mer slitna p.g.a. mining?

Det *slits* inte när du minar på ett kort, den gör beräkningar precis som när du spelar ett spel. Dessutom så har LHR kort begränsad hash för autolykos oxå man minar Ergo på den algon, och den eller Ravencoin på kawpow är dom 2 främsta kandidaterna för gpu mining efter ETH 2.0.

Permalänk
Medlem

förvarning till personer, någon mod kommer säkert rensa era inlägg om ni fortsätter, gjorts tidigare där dom påpekar att mining inte ska diskuteras här utan det finns en speciell tråd för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Det *slits* inte när du minar på ett kort, den gör beräkningar precis som när du spelar ett spel. Dessutom så har LHR kort begränsad hash för autolykos oxå man minar Ergo på den algon, och den eller Ravencoin på kawpow är dom 2 främsta kandidaterna för gpu mining efter ETH 2.0.

Okej, jag antog bara att när ett kort körs på max effekt 24/7 så skulle det slitas mer än ett som används några timmar per dag till gaming, för någon typ av maximal livslängd måste det väl finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Okej, jag antog bara att när ett kort körs på max effekt 24/7 så skulle det slitas mer än ett som används några timmar per dag till gaming, för någon typ av maximal livslängd måste det väl finnas?

Det beror ju självklart på. Men man kan göra en liknelse med en bil som kör många korta turer, mot en bil som bara kör landsvägskörning. Vad sliter mest på bilen?
En gamer kanske överklockar sitt kort, medans en miner ofta underclockar core och sänker power limit det för att spara på ström.
Sen skulle jag nog säga att en miner förmodligen tar bättre hand om sina kort, dammar av dom med jämna mellanrum etc för att dom ska gå så effektivt som möjligt.
Men visst, en sak som skulle kunna slitas mer på ett miningkort är ju minnet då det oftast överklockas vid mining.

Edit: Den här videon är ju rätt läglig. https://youtu.be/hKqVvXTanzI

la till en länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Det beror ju självklart på. Men man kan göra en liknelse med en bil som kör många korta turer, mot en bil som bara kör landsvägskörning. Vad sliter mest på bilen?
En gamer kanske överklockar sitt kort, medans en miner ofta underclockar core och sänker power limit det för att spara på ström.
Sen skulle jag nog säga att en miner förmodligen tar bättre hand om sina kort, dammar av dom med jämna mellanrum etc för att dom ska gå så effektivt som möjligt.
Men visst, en sak som skulle kunna slitas mer på ett miningkort är ju minnet då det oftast överklockas vid mining.

Bra liknelse, har inte tänkt på det på det sättet förut.

Permalänk

Hur går det med ordrar från Elgiganten har snart väntat i ett år..