Samsung lanserar kamerasensor för telefoner på hela 200 megapixlar

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar kamerasensor för telefoner på hela 200 megapixlar

Kategorin löjligt högupplösta kameror för mobiltelefoner utökas när Samsung avtäcker en sensor på 200 megapixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan nog är det snålt med bara 200 MP. Hade hoppats på minst 600 MP. /ˢ

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Fan nog är det snålt med bara 200 MP. Hade hoppats på minst 600 MP. /ˢ

Enligt rykten är det inte MP som är det intressanta hos Samsung utan det är hur dess avancerade ISOCELL sensor är utvecklad. Att kineserna kommer använda det först eftersom de är den stora partnern som köper sensorn från Samsung. Behöver ej nämna vilken. Tror alla vet vem det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Enligt rykten är det inte MP som är det intressanta hos Samsung utan det är hur dess avancerade ISOCELL sensor är utvecklad. Att kineserna kommer använda det först eftersom de är den stora partnern som köper sensorn från Samsung. Behöver ej nämna vilken. Tror alla vet vem det är.

Jag förstår att MP inte är det intressanta därför jag hade /s där på slutet men vad kommer användas i marknadsföringen? 200 MP eller "avancerad isocell sensor"?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Lite förvånad att 8K inte kom upp till 60fps än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Fan nog är det snålt med bara 200 MP. Hade hoppats på minst 600 MP. /ˢ

lite rykten..
https://www.91mobiles.com/hub/samsung-600mp-camera-sensor-tip...

Permalänk
Medlem

Så en upplösning på ~20 000x 10 000 pixlar!?
Hur mycket plats tar en sådan bild?
Eller är det komprimerat satan och kvaliten är inte alls speciellt mycket bättre än 20MP ?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Haha, så jag tog inte till med nog mycket ens när man skämtar.
Nåja. Så länge de gör något vettigt med alla dessa pixlar istället för bara ha det som marknadsföringsmaterial.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Fan nog är det snålt med bara 200 MP. Hade hoppats på minst 600 MP. /ˢ

Varför nöja sig där?
Börjar det inte bli dags för GP?
Tycker att vi har varit fast i mega lite för länge

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Varför nöja sig där?
Börjar det inte bli dags för GP?
Tycker att vi har varit fast i mega lite för länge

Eller TP? peepoSHAKE

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Åhå... Snaaaart ska jag uppgradera från min Galaxy S7. Det har jag sagt länge. Men man vill ju att en uppgradering ska "kännas".
8K60 hade iofs varit trevligare. Men det är ju ganska många pixlar att dra runt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag trodde pixelkriget var slut för längesen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag trodde pixelkriget var slut för längesen...

Antar att AI-gissningslekar blir bättre ju fler pixlar det finns att leka med, typ?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

En sån här telefon jag kommer vägra köpa bara för att den har en absurt överdriven kamera som inte går att använda praktiskt till sin potential, och som ju absolut inte kommer göra telefonen dyrare.

Sen är inte kamera något jag prioriterar i en telefon, har nog tagit 5 bilder de senaste 3 åren. 😄

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wolfkin:

En sån här telefon jag kommer vägra köpa bara för att den har en absurt överdriven kamera som inte går att använda praktiskt till sin potential, och som ju absolut inte kommer göra telefonen dyrare.

Sen är inte kamera något jag prioriterar i en telefon, har nog tagit 5 bilder de senaste 3 åren. 😄

Det känns ju ändå som att de tekniker som nämns faktiskt kan vara rätt användbara. Både autofokus bildkvalitet är ju två rätt viktiga grejer för en kamera. Om nu sensorn "bara" skulle ha 200MP och inte använda de pixlarna på annat sätt är det väl däremot så att man kanske inte jätteofta behöver den upplösningen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Detta får mig att tänka på alla fotointuiaster som hela tiden sa att fler pixlar inte nödvändigtvis är bättre. Detta är helt korrekt, inget snack om saken. Men sedan var de lite väl "640K ought to be enough for anybody" sektmedlemmar. Och hävde att man aldrig någonsin behöver ha mer än X-antal megapixel på en viss apparat och högre megapixelantal bara leder till att varje cell får mindre fotoner och kvalitén blir sämre. T.ex. fick Nokia fick med deras 48MP kamera så mycket hån innan den lanserades.

Nå jag ser utvecklingen med denna kamera intressant och jag har hört rykte om den länge.
Det jag mer vill ha är teleskop zoom och göra rejält zoom. För mig än inte ens 500X zoom tillräckligt för vad jag vill ha, det känns dock som att bilden skulle fladdra lite på en skakig mobil. Men 30x kör jag lugnt på frihand.
Dock tror jag inte de på hur länge som helst kan fixa till en sådan objektiv på en mobil som är bra.

Permalänk

Vore kul om det fokuserade mer på att göra en större sensor så det slipper använda så mykcet brusreducering och överskärpning i bilderna....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Så en upplösning på ~20 000x 10 000 pixlar!?
Hur mycket plats tar en sådan bild?
Eller är det komprimerat satan och kvaliten är inte alls speciellt mycket bättre än 20MP ?

Skulle gissa på att de kommer köra pixel binning med antingen 3x3 eller 4x4 pixlar så slutresultatet hamnar runt 12-22 MP.

Edit: nästa gång ska jag läsa artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vore kul om det fokuserade mer på att göra en större sensor så det slipper använda så mykcet brusreducering och överskärpning i bilderna....

Det är lättare att sälja en pryl med högre siffror än med bättre resultat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vore kul om det fokuserade mer på att göra en större sensor så det slipper använda så mykcet brusreducering och överskärpning i bilderna....

Det är ju inte det mest effektiva nyttjandet av ytan. Vad Samsung gör här är i princip att utveckla en ljuskänsligare sensor där pixlarna kan slås ihop med resultat som om de vore störra - dvs mycket bättre brusegenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det känns ju ändå som att de tekniker som nämns faktiskt kan vara rätt användbara. Både autofokus bildkvalitet är ju två rätt viktiga grejer för en kamera. Om nu sensorn "bara" skulle ha 200MP och inte använda de pixlarna på annat sätt är det väl däremot så att man kanske inte jätteofta behöver den upplösningen.

Det lär nog bli duktigt med diffraktion om man tar ut 200 MP-bilder från en mobilsensor... Brusmässigt kommer man inte ifrån att den är liten, oavsett antal pixlar, så användbarheten blir oavsett knappast något som liknar en mellanformatskamera i den delen, även om man kan ana vad en del marknadsförare kommer att hitta på.

Däremot verkar det utifrån marknadsmumbujumbon som att dual-pixel ska kunna fungera som korslagda af-sensorer och inte bara som linjesensorer, vilket är det vanliga vid fokusering via sensorn. Spegelreflexer har ofta även en hög korslagda sensorer, vilket gör att om man fokuserar på ett hypotetiskt streck mot en bakrund utan kontrast så kan kameran fokusera både i höjdläge och liggande läge. Med bara linjesensor så kommer den inte att se något i ena riktningen, om inte strecket ligger snett mot sensorn i båda lägena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Haha, så jag tog inte till med nog mycket ens när man skämtar.
Nåja. Så länge de gör något vettigt med alla dessa pixlar istället för bara ha det som marknadsföringsmaterial.

haha, nää

Permalänk
Medlem

ja folk lär behöva 200mpix för att ta dom dära seflies man lägger ut på instagram eller snapchat

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju inte det mest effektiva nyttjandet av ytan. Vad Samsung gör här är i princip att utveckla en ljuskänsligare sensor där pixlarna kan slås ihop med resultat som om de vore störra - dvs mycket bättre brusegenskaper.

Så fungerar det inte. Bruset styrs i grunden av storleken på sensorn i kombination med bländaren, givet en viss ljusnivå, då detta är avgörande för hur mycket ljus man kan samla in per bild. Sedan kan sensorer ha olika egenbrus och andra egenskaper, vilket i hög grad är en fråga om ålder/tekniknivå, där mobilsensorer brukar ligga i framkant per ytenhet, men ytan är fortfarande inte stor. Att slå ihop pixlar har dock fördelen att man kan öka informationskvaliteten per pixel i så måtto att en sensor (med vissa undantag) inte ser alla färger i varje pixel och interpolerar fram detta. Och mobiltelefoner har mycket annat för sig också, vilket underlättas av att små sensorer är lättare att göra snabba att utläsa. Att t ex ta en hög bilder på raken och slå ihop dem är ett sätt att få ned bruset. Så kan man göra med en vanlig kamera också, men man måste får dem att matchas ihop.

Alltså, har du en mindre pixel får du mer brus i den. Därför ser bilder tagna med kameror med många pixlar brusigare ut vid 100 %, allt annat lika, där man i praktiken använder ett kraftigare förstoringsglas. Det betyder däremot inte att bilden är brusigare vid samma presentationsstorlek. Eftersom bilderna direkt från sensorn i dåligt ljus kommer att se katastrofala ut i 100 % om de lagras i 200 MP, så är det i praktiken helt bortkastat och därför bättre att skala ned dem och få en bild med betydligt bättre informationskvalitet per pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta får mig att tänka på alla fotointuiaster som hela tiden sa att fler pixlar inte nödvändigtvis är bättre. Detta är helt korrekt, inget snack om saken. Men sedan var de lite väl "640K ought to be enough for anybody" sektmedlemmar. Och hävde att man aldrig någonsin behöver ha mer än X-antal megapixel på en viss apparat och högre megapixelantal bara leder till att varje cell får mindre fotoner och kvalitén blir sämre. T.ex. fick Nokia fick med deras 48MP kamera så mycket hån innan den lanserades.

Nå jag ser utvecklingen med denna kamera intressant och jag har hört rykte om den länge.
Det jag mer vill ha är teleskop zoom och göra rejält zoom. För mig än inte ens 500X zoom tillräckligt för vad jag vill ha, det känns dock som att bilden skulle fladdra lite på en skakig mobil. Men 30x kör jag lugnt på frihand.
Dock tror jag inte de på hur länge som helst kan fixa till en sådan objektiv på en mobil som är bra.

Låt säga vi har en bild på ett schackbräde som är 200x100 pixlar, skala sen upp den till 20000x10000 pixlar. Kommer det helt plötsligt se mycket bättre ut? (utan någon AI-uppskalning etc)

Är så klart inte samma sak, men det är ändå jämförbart. Finns en anledning till att man inte hittar en massa 200MP+ systemkameror. De flesta ligger långt under det, men är ändå otroligt mycket bättre än denna kameran på en mobil kommer vara.

Högre antal pixlar höjer taket för hur hög kvalitet du kan få på en bild, men det betyder inte att det faktiskt blir bättre. En mobilkamera kan inte utnyttja ens i närheten alla de 200MP (än i alla fall).

Edit: Vet att du sa det inte nödvändigtviss gör någon skillnad, men vad jag vill komma till, är att vi inte ens är i närheten av utnyttja 200MP på en mobilkamera.

Permalänk
Medlem

Lyckas dom kanske det kan bli OK. Mobiler med 99999 mp tar skit bilder i mörka förhållanden. Kolla en riktig kamera där kan en 10mp sensor vara stor som ett frimärke och tar då utmärkta bilder i låga ljusförhållanden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så fungerar det inte. Bruset styrs i grunden av storleken på sensorn i kombination med bländaren, givet en viss ljusnivå, då detta är avgörande för hur mycket ljus man kan samla in per bild. Sedan kan sensorer ha olika egenbrus och andra egenskaper, vilket i hög grad är en fråga om ålder/tekniknivå, där mobilsensorer brukar ligga i framkant per ytenhet, men ytan är fortfarande inte stor. Att slå ihop pixlar har dock fördelen att man kan öka informationskvaliteten per pixel i så måtto att en sensor (med vissa undantag) inte ser alla färger i varje pixel och interpolerar fram detta. Och mobiltelefoner har mycket annat för sig också, vilket underlättas av att små sensorer är lättare att göra snabba att utläsa. Att t ex ta en hög bilder på raken och slå ihop dem är ett sätt att få ned bruset. Så kan man göra med en vanlig kamera också, men man måste får dem att matchas ihop.

Alltså, har du en mindre pixel får du mer brus i den. Därför ser bilder tagna med kameror med många pixlar brusigare ut vid 100 %, allt annat lika, där man i praktiken använder ett kraftigare förstoringsglas. Det betyder däremot inte att bilden är brusigare vid samma presentationsstorlek. Eftersom bilderna direkt från sensorn i dåligt ljus kommer att se katastrofala ut i 100 % om de lagras i 200 MP, så är det i praktiken helt bortkastat och därför bättre att skala ned dem och få en bild med betydligt bättre informationskvalitet per pixel.

Fast jo, det är ju precis som jag skrev. Samsungs nya sensor är ljuskänsligare (bättre SNR) och genom pixel binning ökar man SNR ytterligare, där pixlarna kan grupperas för upp till 4x så hög SNR. Det innebär i princip fördelarna med större pixlar i dåligt ljus (mot en reduktion i upplösning) och hög upplösning i bra ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Så en upplösning på ~20 000x 10 000 pixlar!?
Hur mycket plats tar en sådan bild?
Eller är det komprimerat satan och kvaliten är inte alls speciellt mycket bättre än 20MP ?

Tja min mobil tar i 108Mpix (12032x9024) och dom ligger på 25MB så 50MB bilder typ ?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så fungerar det inte. Bruset styrs i grunden av storleken på sensorn i kombination med bländaren, givet en viss ljusnivå, då detta är avgörande för hur mycket ljus man kan samla in per bild. Sedan kan sensorer ha olika egenbrus och andra egenskaper, vilket i hög grad är en fråga om ålder/tekniknivå, där mobilsensorer brukar ligga i framkant per ytenhet, men ytan är fortfarande inte stor. Att slå ihop pixlar har dock fördelen att man kan öka informationskvaliteten per pixel i så måtto att en sensor (med vissa undantag) inte ser alla färger i varje pixel och interpolerar fram detta. Och mobiltelefoner har mycket annat för sig också, vilket underlättas av att små sensorer är lättare att göra snabba att utläsa. Att t ex ta en hög bilder på raken och slå ihop dem är ett sätt att få ned bruset. Så kan man göra med en vanlig kamera också, men man måste får dem att matchas ihop.

Alltså, har du en mindre pixel får du mer brus i den. Därför ser bilder tagna med kameror med många pixlar brusigare ut vid 100 %, allt annat lika, där man i praktiken använder ett kraftigare förstoringsglas. Det betyder däremot inte att bilden är brusigare vid samma presentationsstorlek. Eftersom bilderna direkt från sensorn i dåligt ljus kommer att se katastrofala ut i 100 % om de lagras i 200 MP, så är det i praktiken helt bortkastat och därför bättre att skala ned dem och få en bild med betydligt bättre informationskvalitet per pixel.

Fast i labb har man ju kört 10 små sensorer samt AI som går jämnt med stora sensorer. Typ som alla dagens paraboler som söker av rymden. Länge sen man byggde jätteteleskop.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Så fungerar det inte. Bruset styrs i grunden av storleken på sensorn i kombination med bländaren, givet en viss ljusnivå, då detta är avgörande för hur mycket ljus man kan samla in per bild. Sedan kan sensorer ha olika egenbrus och andra egenskaper, vilket i hög grad är en fråga om ålder/tekniknivå, där mobilsensorer brukar ligga i framkant per ytenhet, men ytan är fortfarande inte stor. Att slå ihop pixlar har dock fördelen att man kan öka informationskvaliteten per pixel i så måtto att en sensor (med vissa undantag) inte ser alla färger i varje pixel och interpolerar fram detta. Och mobiltelefoner har mycket annat för sig också, vilket underlättas av att små sensorer är lättare att göra snabba att utläsa. Att t ex ta en hög bilder på raken och slå ihop dem är ett sätt att få ned bruset. Så kan man göra med en vanlig kamera också, men man måste får dem att matchas ihop.

Alltså, har du en mindre pixel får du mer brus i den. Därför ser bilder tagna med kameror med många pixlar brusigare ut vid 100 %, allt annat lika, där man i praktiken använder ett kraftigare förstoringsglas. Det betyder däremot inte att bilden är brusigare vid samma presentationsstorlek. Eftersom bilderna direkt från sensorn i dåligt ljus kommer att se katastrofala ut i 100 % om de lagras i 200 MP, så är det i praktiken helt bortkastat och därför bättre att skala ned dem och få en bild med betydligt bättre informationskvalitet per pixel.

Om jag har förstått det rätt är det tekniken som gör att den kan skala till 200MP i verkligheten är det kanske runt 20MP på grund utav storleken i själva sensorn som egentligen är på den mått enhet som man nu använder sig utav. Jag kan ha missförstått. Det nya är även att sensorn även skall jobba med den vita färgen och inte enbart RGB.

Om man läser noggrant på diverse sidor står det 16 sensor vid tillfället för att generera 12,5MP size bild med hjälp utav sensorn mikrometer storlek.