Permalänk

Mäta hur mycket tvn drar

Jag vill mäta hur mycket min tv drar i kWh per månad.

Om jag använder den två timmar per dag i en månad dvs 31 dagar hur många kWh blir det?

Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här.

Permalänk
Medlem

Hur hög effekt är det på tvn? Du tar helt enkelt effekt i kilowatt (ex 0,2 kW) × antal timmar.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Hur hög effekt är det på tvn? Du tar helt enkelt effekt i kilowatt (ex 0,2 kW) × antal timmar.

Oj glömde nämna det. Runt 65W.

Permalänk
Medlem

2 timmar om dagen i 31 dagar blir 62 timmar totalt.
Och 0.065kW x 62h = 4.03kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Oj glömde nämna det. Runt 65W.

Då blir det 0,065×2h×31dagar = 4 kWh, alltså jämnt med åssit rackarns, hann inte först

Permalänk
Medlem

En TV drar inte nödvändigtvis, och mest troligt inte, det som står på baksidan konstant.

Permalänk
Avstängd

Enda sättet att faktiskt mäta är antingen med en mätare du sätter i uttaget eller strömmätare.

Permalänk
Medlem

Håll dig till CO-mätare ovan - just denna länkade är bra på 'skrynklig' fulström som från switchade aggregat och energisparlampor/vit-LED lampor och ändå visar rätt - den är faktiskt bättre än många av de dyrare modellerna i sortimentet då den också mäter 'PF' - powerfactor och det gör långt ifrån alla energimätare av stickproppsmodell - en del är/har varit faktiskt riktigt dåliga på det och kan visa 2-4 ggr den verkliga effektförbrukningen när det har elektronik som förbrukare.

Strömtång i andra förslaget har du ingen användning av bl.a anledningen att fulströmmen som nämnda laster kan få strömtänger att gå vilt och visa så mycket fel att det uträknade värdet inte är trovärdigt.

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

2 timmar om dagen i 31 dagar blir 62 timmar totalt.
Och 0.065kW x 62h = 4.03kWh

Då var det inte tvn som är anledning till min ovanligt höga hyra. Tittar ens 2 timmar per dag på den.

Skrivet av Vituraz:

Då blir det 0,065×2h×31dagar = 4 kWh, alltså jämnt med åssit rackarns, hann inte först

Se ovan!

Skrivet av ztenlund:

En TV drar inte nödvändigtvis, och mest troligt inte, det som står på baksidan konstant.

Se ovan!

Skrivet av Meathim:

Enda sättet att faktiskt mäta är antingen med en mätare du sätter i uttaget eller strömmätare.

Tack men klarar den svängande laster datorn kör med?

Skrivet av xxargs:

Håll dig till CO-mätare ovan - just denna länkade är bra på 'skrynklig' fulström som från switchade aggregat och energisparlampor/vit-LED lampor och ändå visar rätt - den är faktiskt bättre än många av de dyrare modellerna i sortimentet då den också mäter 'PF' - powerfactor och det gör långt ifrån alla energimätare av stickproppsmodell - en del är/har varit faktiskt riktigt dåliga på det och kan visa 2-4 ggr den verkliga effektförbrukningen när det har elektronik som förbrukare.

Strömtång i andra förslaget har du ingen användning av bl.a anledningen att fulströmmen som nämnda laster kan få strömtänger att gå vilt och visa så mycket fel att det uträknade värdet inte är trovärdigt.

Tack klarar den svängande laster? Det finns de med chip i sig som klarar sådant? Tångamperemeter kan man väl inte koppla till tvn och mäta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då var det inte tvn som är anledning till min ovanligt höga hyra. Tittar ens 2 timmar per dag på den.

Se ovan!

Se ovan!

Tack men klarar den svängande laster datorn kör med?

Tack klarar den svängande laster? Det finns de med chip i sig som klarar sådant? Tångamperemeter kan man väl inte koppla till tvn och mäta?

Hur mycket (ungefär) är den höga förbrukningen du letar efter? Hus eller lägenhet?

Permalänk
Skrivet av cheben:

Hur mycket (ungefär) är den höga förbrukningen du letar efter? Hus eller lägenhet?

Runt 1500 kWh per månad. Ej hus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tångamperemeter kan man väl inte koppla till tvn och mäta?

Jo via en testkabel (adapter) du kan inte lägga den runt en vanlig nätkabel där fas och återledare ligger i samma hölje för då mäter den fel men man kan koppla in en "mätförlängare" där man separerat ledarna så man kan mäta på bara en av ledarna åt gången. Det finns smidigare instrument för uppgiften men vill man så går den att använda.

Skrivet av Dinkefing:

Runt 1500 kWh per månad. Ej hus.

Har du en elförbrukning på 1500kWh/månad så lär du märka det på temperaturen för det lär vara varmt i bostaden om det stämmer, det är i vart fall inte din tv som är problemet i så fall. Det innebär att du förbrukar ca 2kW kontinuerligt.
Du är alltså egentligen ute efter att ta reda på om förbrukningen stämmer och inte hur mycket din tv drar ?
Du har verkligen månadsdebitering på elen så det inte är en kvartalsräkning eller liknade ?
Hur värms bostaden och hur värms vattnet ? Har du garage ?
Kan du posta en bild på elräkningen (maska personuppgifterna) eller åtminstone kopiera in förbrukningsuppgifterna och vilken period det gäller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Runt 1500 kWh per månad. Ej hus.

Skrivet av mrqaffe:

Har du en elförbrukning på 1500kWh/månad så lär du märka det på temperaturen för det lär vara varmt i bostaden om det stämmer, det är i vart fall inte din tv som är problemet i så fall. Det innebär att du förbrukar ca 2kW kontinuerligt.
Du är alltså egentligen ute efter att ta reda på om förbrukningen stämmer och inte hur mycket din tv drar ?
Du har verkligen månadsdebitering på elen så det inte är en kvartalsräkning eller liknade ?
Hur värms bostaden och hur värms vattnet ? Har du garage ?
Kan du posta en bild på elräkningen (maska personuppgifterna) eller åtminstone kopiera in förbrukningsuppgifterna och vilken period det gäller ?

Ja jösses! 1500 kWh per månad i hushållsel för en lägenhet är ju en bedrift (!). Hur länge har du bott där @Dinkefing? Du är säker på att du inte debiteras för uppvärmning via fjärrvärme t.e.x?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ja jösses! 1500 kWh per månad i hushållsel för en lägenhet är ju en bedrift (!). Hur länge har du bott där @Dinkefing? Du är säker på att du inte debiteras för uppvärmning via fjärrvärme t.e.x?

Haha jag menade per år. Verkar som om jag inte vaknat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En TV drar inte nödvändigtvis, och mest troligt inte, det som står på baksidan konstant.

Nej det är alltid max vad en produkt KAN dra. tar man min värmepump som exempel så står det 2960 watt på den och det KAN den dra i de sämsta förhållanden med fläkten på max och värmen inställd på max (31 grader).
Kollar man med mätare så drar den mellan 200 watt och 1400 watt som jag mätt upp. ibland "kollar" den tempen på luften genom att cirkulera luften lite och då drar den bara ca 10 watt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Haha jag menade per år. Verkar som om jag inte vaknat än.

Om det är 1500KWH per år så drar du ca 125KWh i månaden vilket blir ca 4KWH om dagen det får du nog leva med eller stäng av allt som går på el.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Haha jag menade per år. Verkar som om jag inte vaknat än.

Då har du en rimlig förbrukning om du inte verkligen försöker minimera den men hyr du lägenhet är det knappast ekonomiskt att själv byta tex kyl och frys.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Om det är 1500KWH per år så drar du ca 125KWh i månaden vilket blir ca 4KWH om dagen det får du nog leva med eller stäng av allt som går på el.

Jag kan ju inte stänga av kylskåpet? Eller datorn för den delen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kan ju inte stänga av kylskåpet? Eller datorn för den delen?

Jo men det kan bli obekvämt/tråkigt, ät konserver och läs böcker i dagsljus

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1500kWh om året är inte särskilt högt för en lägenhet. Snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kan ju inte stänga av kylskåpet? Eller datorn för den delen?

varför kan du inte stänga av datorn du kommer spara massor med el på att stäng av den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

varför kan du inte stänga av datorn du kommer spara massor med el på att stäng av den.

Fast TS har rätt låg förbrukning, så sannolikt är datorn avstängd eller i sleep när han inte använder den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Haha jag menade per år. Verkar som om jag inte vaknat än.

Skrivet av Dinkefing:

Jag kan ju inte stänga av kylskåpet? Eller datorn för den delen?

Hehe... Nej 125 kWh/månaden är riktigt lågt så det finns inte mycket att tumma på. Mitt bottenrekord i gamla ettan var 98 kWh eller något sådant en enskild månad.

En någorlunda modern, fristående kyl eller frys drar t.e.x cirka 200-300 kWh/år vardera, så bara där blir det halva din årsförbrukning om du har både och. Men varför finner du 125 kWh vara ett betungande ok för din privatekonomi? Det borde inklusive nätavgifter handla om runt 300 kr för en månads förbrukning?

Typo
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

När det är så låga nivåer så är det kyl/frys, belysning som är de stora posterna - drar lite men länge, sedan skall man inte glömma alla prylar i standby i 24/7 som förvisso inte drar mycket var och en men tillsammans kan motsvara någon mindre glödlampa eller 3-4 vita ledlampor påslagna i 24/7. datorer drar också konstant om de alltid är påslagna, liksom NAS, routrar/WLAN.

var dag du laddar nallen så är det säkert 10-15 Wh per dag bara där + vad laddaren drar i standby mellan laddningarna som kan vara lika mycket till.

har man överdriver städiver och dammsugaren går mycket (dammsugare kan dra uppemot 2 kW) så kan det blir rätt stor post det med, samma sak om man lagar mycket mat och det är elspis/ugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast TS har rätt låg förbrukning, så sannolikt är datorn avstängd eller i sleep när han inte använder den.

Det kan vi inte säga då vi inte vet vad han har för storlek på lägenheten eller hur den värms upp.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det kan vi inte säga då vi inte vet vad han har för storlek på lägenheten eller hur den värms upp.

4 kWh per dag är lågt oavsett. Det är egentligt jättelågt om man har dator, TV, kyl, frys, mikro, spis, och ugn hemma.
I vår förra lägenhet, en 3a på cirka 70 kvm, hade vi en förbrukning på cirka 30-40 kWh per dag. Vi hade två rejäla datorer igång, en TV som rullade rätt ofta, frys/kyl kombo som stod på, ett par servrar för mitt jobb, en tyngre filserver, samt tvättmaskin och torktumlare. Vi är två vuxna, inga barn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Det kan vi inte säga då vi inte vet vad han har för storlek på lägenheten eller hur den värms upp.

Jag bor själv i en etta och har typ allt avstängt när jag inte använder det och jag använder mer än så.

EDIT: Kollade just, när var borta under semestern låg jag på runt 3.5kWh per dygn.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hehe... Nej 125 kWh/månaden är riktigt lågt så det finns inte mycket att tumma på. Mitt bottenrekord i gamla ettan var 98 kWh eller något sådant en enskild månad.

En någorlunda modern, fristående kyl eller frys drar t.e.x cirka 200-300 kWh/år vardera, så bara där blir det halva din årsförbrukning om du har både och. Men varför finner du 125 kWh vara ett betungande ok för din privatekonomi? Det borde inklusive nätavgifter handla om runt 300 kr för en månads förbrukning?

Därför jag jämför med föregående år. Förra året hade jag rekordlåg elanvänding nästan varje månad. Varför har jag ingen aning om. Något har kanske börjat fela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Därför jag jämför med föregående år. Förra året hade jag rekordlåg elanvänding nästan varje månad. Varför har jag ingen aning om. Något har kanske börjat fela?

Om du tar ett genomsnitt per månad förra året och jämför med ett genomsnitt detta året, hur många kWh per månad skiljer det ungefär?

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Om du tar ett genomsnitt per månad förra året och jämför med ett genomsnitt detta året, hur många kWh per månad skiljer det ungefär?

2020 Jan-Aug medelvärde på 123,75 kWh
2021 Jan-Aug medelvärde på 127,625 kWh

Någonting i mitt hem drar väldigt mycket i år.