Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Helförsäkring innefattar ju allt som halvförsäkringen har, men jag antar att du nog menade att halvförsäkringen täcker saker som trafikförsäkring inte gör, vilket förstås är helt sant. Dock är prisskillnaden mellan halv och hel inte så stor, men täckningen skiljer sig inte så mycket heller utan handlar oftast om just vagnskada. If har en fin tabell över deras nivåer och vad som ingår.

Vad som är viktigast varierar förstås beroende på körsätt, vart man bor och så. För mig personligen så har jag inte alltid gjort de bästa valen. Jag körde på helförsäkring på min förra bil trots att den var över gränsen för att täckas av ganska mycket av den. Typ motor och drivlina täcktes upp till åtta år eller 12000 mil eller liknande. Men att gå ner till halv hade bara sparat mig typ en femtiolapp i månaden eller så, och det fanns ju andra saker i hel som fortfarande gällde, som hyrbil och liknande.

Men ser jag tillbaka på hela min tid med körkort, vilket är drygt 20 år, och bara privat, inte saker som hänt på jobbet, så har jag haft fyra inbrott och varit vållande i två olyckor, båda under backning vid parkering, som var tillräckligt stora för att kostnaden för reparationer översteg självrisken. Brand har jag inte varit med om. Alltså borde en halvförsäkring fungera ganska bra om jag inte har en såpass ny/dyr bil att en liten parkeringsskada går på femsiffriga belopp eller så. Om min historik är en indikation på hur det kommer att se ut framöver. Men det finns ju alltid en risk att det går mer illa än så, om det sker en rejäl krock exempelvis och man inte har vagnskada så förlorar man liksom hela bilen.

Det där varierar nog ganska rejält. För mig till exempel kostar en helförsäkring mer än det dubbla av vad halvförsäkringen kostar. Ca 7000 för halv och nära 15000 för hel. Bilen är dock såpass gammal nu, 17 år, att det inte är lönt betala helförsäkring för den trots att den är mint. Just att den är i ett sådant toppskick gör dock att jag tycker halvförsäkringen är värd betala för. Det är ju ett aktivt val att ha en bil som är ovanlig och dyr att försäkra då bilen för mig inte bara är ett transportmedel utan så mycket mer. Behövde jag en bil bara för att ta mig till och från jobbet hade jag haft en gammal skrotbil och bara kört på trafik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2