Helförsäkring innefattar ju allt som halvförsäkringen har, men jag antar att du nog menade att halvförsäkringen täcker saker som trafikförsäkring inte gör, vilket förstås är helt sant. Dock är prisskillnaden mellan halv och hel inte så stor, men täckningen skiljer sig inte så mycket heller utan handlar oftast om just vagnskada. If har en fin tabell över deras nivåer och vad som ingår.
Vad som är viktigast varierar förstås beroende på körsätt, vart man bor och så. För mig personligen så har jag inte alltid gjort de bästa valen. Jag körde på helförsäkring på min förra bil trots att den var över gränsen för att täckas av ganska mycket av den. Typ motor och drivlina täcktes upp till åtta år eller 12000 mil eller liknande. Men att gå ner till halv hade bara sparat mig typ en femtiolapp i månaden eller så, och det fanns ju andra saker i hel som fortfarande gällde, som hyrbil och liknande.
Men ser jag tillbaka på hela min tid med körkort, vilket är drygt 20 år, och bara privat, inte saker som hänt på jobbet, så har jag haft fyra inbrott och varit vållande i två olyckor, båda under backning vid parkering, som var tillräckligt stora för att kostnaden för reparationer översteg självrisken. Brand har jag inte varit med om. Alltså borde en halvförsäkring fungera ganska bra om jag inte har en såpass ny/dyr bil att en liten parkeringsskada går på femsiffriga belopp eller så. Om min historik är en indikation på hur det kommer att se ut framöver. Men det finns ju alltid en risk att det går mer illa än så, om det sker en rejäl krock exempelvis och man inte har vagnskada så förlorar man liksom hela bilen.