Hade gärna tagit emot lite hjälp (GPU och energiförbrukning på 100%)

Permalänk

Hade gärna tagit emot lite hjälp (GPU och energiförbrukning på 100%)

Tjena! startade om datorn häromdan och märker i alla spel att jag får lagspikes titt som tätt vissa spel värre och vissa mindre lagg så jag öppnar Aktivitetshanteraren, och där står det att min GPU går på i princip 100% hela tiden och att energiförbrukningen är mycket hög när jag har öppnat ett spel.. och det är i menyn i path of exile innan man ens kommit in och börjat spela.

Bild

Aa jag har ingen aning om vad det kan va men man kan byta renderare i Path of Exile till deras egnra (Vulkan) Från Directx 11 och då fungerar det väl ungefär som det ska så antar att det kanske kan ha nått med det att göra? och det hjälper mig inte direkt då det bara hjälper på Path of Exile... Jag vore evigt tacksam om jag fick lite hjälp

Permalänk
Medlem

Helt normalt att den visar hög förbrukning.
Och att GPU:n står i 100% är väl inte heller något konstigt.

Så du behöver inte oroa dig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Helt normalt att den visar hög förbrukning.
Och att GPU:n står i 100% är väl inte heller något konstigt.

Så du behöver inte oroa dig

Nee kanske det inte är men det laggar ju som satan ibland och har aldrig visat så innan, laggar även på wow classic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljongberg95:

Nee kanske det inte är men det laggar ju som satan ibland och har aldrig visat så innan, laggar även på wow classic

När du säger laggar.. är det fps-drops du menar eller låser spelet upp sig?

Du borde köra msi afterburner och kolla hur datorn beter sig när du spelar.
Då kan du även se om det är någon temp som sticker iväg eller frametime som spökar

Kör du med vsync? Om du inte gör, testa att sätta på vsync..ifall fpsen hoppar för mycket, så kan det också upplevas som laggigt även fpsen är hög.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

När du säger laggar.. är det fps-drops du menar eller låser spelet upp sig?

Du borde köra msi afterburner och kolla hur datorn beter sig när du spelar.
Då kan du även se om det är någon temp som sticker iväg eller frametime som spökar

Kör du med vsync? Om du inte gör, testa att sätta på vsync..ifall fpsen hoppar för mycket, så kan det också upplevas som laggigt även fpsen är hög.

Ja asså när det laggar är det typ som att det fryser till i nån sekund ibland kan det nästan låsa sig helt, och ja det är fps lagg vad jag vet.. Yes kör alltid med vsync på

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmkabeln till grafikkortet eller moderkortet? Det är nämligen GPU 0 som verkar användas i spelet vilket jag har för mig innebär den integrerade grafikdelen i CPUn.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du kopplat skärmkabeln till grafikkortet eller moderkortet? Det är nämligen GPU 0 som verkar användas i spelet vilket jag har för mig innebär den integrerade grafikdelen i CPUn.

Han har en F-processor utan aktiv grafikdel.

Permalänk
Medlem

Undrar om det kan ha något med någon ssd/hårddisk att göra då?

vad har du för grafikkort föressten?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Han har en F-processor utan aktiv grafikdel.

Så kan det hjälpa att byta till en annan processor?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Undrar om det kan ha något med någon ssd/hårddisk att göra då?

vad har du för grafikkort föressten?

Har ett Asus 3070 rog strix oc

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Har du kopplat skärmkabeln till grafikkortet eller moderkortet? Det är nämligen GPU 0 som verkar användas i spelet vilket jag har för mig innebär den integrerade grafikdelen i CPUn.

Har den kopplad till GPUn och kör med DP

Permalänk
Medlem

Har du nån GPU-användning även när spelen är avstängda?

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Har du nån GPU-användning även när spelen är avstängda?

Nej, lägger sig mellan 1-4%

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? refreshrate? 60/75/144?

Tänkte om du har på vsync så borde den väl inte nå 99% gpu användning i de där spelen med ett 3070.
Har dock inte spelat dom, så de kanske är krävande spel.

edit: borde kollat innan jag skrev, path of exile verkar krävande.. trodde det var 2d-grafik i spelet :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Vad har du för skärm? refreshrate? 60/75/144?

Tänkte om du har på vsync så borde den väl inte nå 99% gpu användning i de där spelen med ett 3070.
Har dock inte spelat dom, så de kanske är krävande spel.

edit: borde kollat innan jag skrev, path of exile verkar krävande.. trodde det var 2d-grafik i spelet :/

Har en msi 165hz skärm, Nja skulle inte påstå att dom är jättekrävande, eller aa inte wow classic eller cs:go iallafall har ju gått felfritt tills häromdan

Permalänk
Medlem

"Windows Firewall can stop you from communicating over the Internet, which causes continuous spikes and lags during the game. Therefore, one POE lag spikes fix is to turn off Firewall temporarily. Here’s how to do."

den kanske?

testa annars alla andra olika saker de skriver om hur man kan få bort lagg i spelet

https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/poe-lag-spik...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

"Windows Firewall can stop you from communicating over the Internet, which causes continuous spikes and lags during the game. Therefore, one POE lag spikes fix is to turn off Firewall temporarily. Here’s how to do."

den kanske?

testa annars alla andra olika saker de skriver om hur man kan få bort lagg i spelet

https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/poe-lag-spik...

Vekade inte hjälpa med brandväggen, Men tycker det är så konstigt att när jag byter bort directx11 till poes egna renderare så fungerar poe normalt iallafall.. kan det va nått fel med Directx? eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljongberg95:

Vekade inte hjälpa med brandväggen, Men tycker det är så konstigt att när jag byter bort directx11 till poes egna renderare så fungerar poe normalt iallafall.. kan det va nått fel med Directx? eller är jag helt ute och cyklar?

Inte helt omöjligt att det är DX11 som strular.

Kom på att du även kan testa att spela i fullskärm eller windowed om det finns sådana options.
Har varit med om att det kommit uppdateringar i andra spel som gjort att fullscreen tex blivit buggig, men att windowed fullscreen fungerat bra (och även tvärtom)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Inte helt omöjligt att det är DX11 som strular.

Kom på att du även kan testa att spela i fullskärm eller windowed om det finns sådana options.
Har varit med om att det kommit uppdateringar i andra spel som gjort att fullscreen tex blivit buggig, men att windowed fullscreen fungerat bra (och även tvärtom)

Har DX12 på datorn men det borde väl inte spela nån roll? Testat med allt, till och med formaterat om och allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljongberg95:

Vekade inte hjälpa med brandväggen, Men tycker det är så konstigt att när jag byter bort directx11 till poes egna renderare så fungerar poe normalt iallafall.. kan det va nått fel med Directx? eller är jag helt ute och cyklar?

Prova stänga av Vsync och se om det hjälper.
Om du har 144hz tex, och du har vsync på, och du inte uppnår 144frames så kommer den skära ner till 72fps istället.
Klarar du inte ens 72 så är nästa steg 31.
Wow tex kan med höga inställningar (eller ens vissa specifika inställningar) vara rätt "tungdrivet" speciellt i raids och städer.
Så om du inte har en Gsync skärm som du dessutom har gsync på (kolla det) så prova stänga av vsync och se om det hjälper.

Är även vettigt att kolla hur varmt din GPU/CPU blir, om det är så att dom blir väldigt varma och börjar throtla.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljongberg95:

Så kan det hjälpa att byta till en annan processor?

Nej, det var inte det han menade.
Han menade att om du har DP kabeln inkopplat i ditt moderkort istället för direkt i ditt grafikkort så blir det fel.
Din CPU har ingen grafikdel, men det spelar ingen som helst roll när du ändå har ett grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

fast kollar man på path of exile på youtube, så är inte så svårt att hitta andra som upplever samma sak med lagg, så tror mer att det är fel på spelet än din hårdvara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

fast kollar man på path of exile på youtube, så är inte så svårt att hitta andra som upplever samma sak med lagg, så tror mer att det är fel på spelet än din hårdvara.

Är inte bara i path of exile som sagt, men är där det är värst, kan stå och kolla igenom mitt inventory och det fryser till

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Prova stänga av Vsync och se om det hjälper.
Om du har 144hz tex, och du har vsync på, och du inte uppnår 144frames så kommer den skära ner till 72fps istället.
Klarar du inte ens 72 så är nästa steg 31.
Wow tex kan med höga inställningar (eller ens vissa specifika inställningar) vara rätt "tungdrivet" speciellt i raids och städer.
Så om du inte har en Gsync skärm som du dessutom har gsync på (kolla det) så prova stänga av vsync och se om det hjälper.

Är även vettigt att kolla hur varmt din GPU/CPU blir, om det är så att dom blir väldigt varma och börjar throtla.

Har redan vsync på och har testat att stänga av det med men det hjälpte inte, temps är helt normala

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljongberg95:

Är inte bara i path of exile som sagt, men är där det är värst, kan stå och kolla igenom mitt inventory och det fryser till

ha task manager igång i bakgrunden, och nästa gång det hackar till tabba ut till den och kolla graferna om något spikar till.. tex hårddisk eller nätverk eller cpu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Han har en F-processor utan aktiv grafikdel.

Skrivet av zOlid:

Nej, det var inte det han menade.
Han menade att om du har DP kabeln inkopplat i ditt moderkort istället för direkt i ditt grafikkort så blir det fel.
Din CPU har ingen grafikdel, men det spelar ingen som helst roll när du ändå har ett grafikkort.

Missade andra halvan av skärmdumpen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB