Windows 8.1 28.1GB utrymme?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 28.1GB utrymme?

Försöker resna utrymme på C: och upptäcker att Windows mappen är 28.1GB stor.

Är detta verkligen rimligt?

Permalänk
Medlem

Har du städat efter "uppdateringar" med diskrensning?

https://www.eightforums.com/threads/windows-update-cleanup-in...

Permalänk
Medlem

Det här problemet hade jag på den tiden man körde Windows 8. Jag har för mig att jag fram till att det var installationspaket till gamla uppdateringar som blev kvar, och det fanns inget bra sätt att ta bort dem. Om det kom en uppdatering som rullade tillbaka en gammal så behövdes det gamla uppdateringspaketet, som jag minns det. Rensade man för hårt kunde man hamna i en situation där Windows Update började strula.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Låter mycket. Min Windows 10-mapp är på dryga 18 GB. Testa diskrensning och bocka för alla alternativ. Kör också "rensa upp systemfiler" när du är inne där och boka för alla alternativ även där.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freggie:

Försöker resna utrymme på C: och upptäcker att Windows mappen är 28.1GB stor.

Är detta verkligen rimligt?

Låter lite stort men spelar det verkligen roll om du kan minska den ett par Gbyte ? Ligger du så nära att ha full systemenhet bör du byta till större systemenhet, speciellt om du använder nån liten ssd för den lär funka dåligt om den ligger nära knökfull, den blir både långsam och slits hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Låter mycket. Min Windows 10-mapp är på dryga 18 GB. Testa diskrensning och bocka för alla alternativ. Kör också "rensa upp systemfiler" när du är inne där och boka för alla alternativ även där.

Min är 32 GB på disk (inkl. komprimeringen). Windows lider av expanditis och verkar äta i sig mer och mer av utrymmet. Diskrensning hjälper inte, så det är nog att installera om för att i bästa fall krympa skräpet. Tittar man på Storage sense påstås att Windows tar upp strax över 30 GB. Sedan tillkommer lite över 8 GB som Windows generöst har ätit upp som reserverat utrymme och utöver det virtuellt minne och hiberneringsfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Min är 32 GB på disk (inkl. komprimeringen). Windows lider av expanditis och verkar äta i sig mer och mer av utrymmet. Diskrensning hjälper inte, så det är nog att installera om för att i bästa fall krympa skräpet. Tittar man på Storage sense påstås att Windows tar upp strax över 30 GB. Sedan tillkommer lite över 8 GB som Windows generöst har ätit upp som reserverat utrymme och utöver det virtuellt minne och hiberneringsfilen.

Möjligt att det är så. Min nuvarande installation är endast åtta månader gammal. Däremot har jag stängt av hibernation vilket friade upp en del utrymme vad jag minns. Detta med det enkla kommandot "powercfg -h off" i kommandotolken.

Ibland tar diskrensning bort flera GB så för mig har det hjälpt iallafall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Min Win 8.1-mapp ligger på: 18,8 GB, det är en OEM-installation med uppdateringar, dock bara en handfull program installerade.
Min gamla Win 8.1-mapp tog strax under 22GB, en 4år? gammal installation med väldigt mycket program installerade.

Kan tipsa om "SpaceSniffer".
Detta program är utmärkt för att hitta mappar och filer som kan tänkas vara löjligt stora, särskillt om det är någon som försöker gömma något utan att sprida ut det i flera mappar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Möjligt att det är så. Min nuvarande installation är endast åtta månader gammal. Däremot har jag stängt av hibernation vilket friade upp en del utrymme vad jag minns.

Det är skillnad på allt utrymme en installation tar och hur stor win mappen är.

Det som brukar växa är nog främst winsxs mappen (den ligger under winmappen) den har en tendens att växa om man uppdaterar win för man behåller olika versioner av en del filer för att inte riskera nån kompatibilitet och ibland går det att rensa i den och ibland inte men om man ominstallerar med senaste version av win så bör den krympa, det är dock en ganska bökig metod att ominstallera för att optimera storleken mapparna tar på systemenheten.
Win fungerar helt enkelt dåligt om man har för liten systemenhet, ska man ha en vettig bruksdator bör den nog inte vara mindre än 500 Gbytklassen om man har en ssd, har man mindre bör man skaffa en större, har man en 500 Gbytare och installerar mycket program så bör man skaffa en större, det är hopplöst att ha en liten för då kommer man hela tiden att behöva rensa och bråka med manuella inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Freggie, någon anledning att du sitter kvar på ett åtta år gammalt OS förresten? Om du installerar Windows 10 kommer det definitivt ta mindre plats än 28 GB och du får dessutom ett nyare och bättre OS.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Freggie, någon anledning att du sitter kvar på ett åtta år gammalt OS förresten? Om du installerar Windows 10 kommer det definitivt ta mindre plats än 28 GB och du får dessutom ett nyare och bättre OS.

Direkt efter nyinstallation, ja. Efter några år med liknande användning, förmodligen ungefär lika stor katalog.

Jag tänker mig att själva grunden i detta förslag är "ominstallera Windows för att att få en nystart utan all bråte som över tid samlats i Windowskatalogen", och OM man ändå ska göra det så håller jag nog med att man passar på att installera nuvarande version.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Viss städning i WinSxS-filträdet kan göras med kommandon under powershell i admin-mode

"Dism.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore" se hur mycket man kan spara, vilket ofta är flera GByte med filer.

"Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup" för att starta själva städningen.

Man kan alltid fundera på varför MS inte startar sådant själv i sina uppdateringar - men de vill väl inte såga grenen de sitter på om uppdateringen strular och vill kunna backa...

De andra stället som det också samlas hejdlöst med bråten med tiden är undre respektive användarens 'AppData' - en normalt satt osynlig mappträd och det är inte självklar på vilka filer man kan ta bort och vilka filer man skjuter sig i foten om man tar bort...

Ccleaner och bleachbit kan radera en del av det men i väl mogen dator så kan det vara oerhört mycket skit som samlas och det kan göra ont om man rensar för hårt...

Det är samma sanitära olägenhet här som registret när man inte lägre var tvungen att ha snygga och städade .ini-filer för de olika programmen och programmerarföretags anseende kunde påverkas om det såg för grisigt under ini-filen - men med registret kommer man undan med vad som helst... ingen hygien alls...