Intel "Alder Lake" kan debutera den 19 november

Permalänk
Medlem

Det ryms 4 Gracemont-kärnor på samma utrymme som en Golden cover-kärna och det finns 10 "slots" på en CPU
Om Intel gått all-in på Gracemont hade de kunna ta fram en CPU med 40 energieffektiva kärnor med hyfsad prestanda
Hade inte en sådan CPU varit av intresse för servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Årets julhandel?

För kalla hem....då det verkar som att dessa genererar värme

Permalänk
Medlem

Få se om de kan lyfta mer än 5% i spelprestanda över nuvarande toppmodell. Hamnar de över 10% kan jag tänkta mig ett köp. Synd att Zen 4 släpps nästa höst hade varit kul med en duell redan nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Bara sätta i en i9900k då, borde garanterat inte bottlenecka, gör den det är det ditt grafik-kort. Förstår inte varför folk köpte 9600, jäkla kass cpu utan hyperthreading.

Ja det är en betydligt billigare lösning, kör dock 650w så kan bli tight med 9900 och 3080. Såg att de ligger ute för 3000 nu.

9600k har levererat väl hittills, det är bara i warzone det tagit stopp. Alla andra spel jag kör lyckas ju faktiskt lägga över fokuset på 3080t i 1440 som de också bör. Kollar man SweClockers tester så är det väldigt liten skillnad på 9600 och 9900 i nästan alla spel.

Men det är klart, nu när man är efterklok skulle man gått på 9900K/KF direkt när 9600 fallerar i just det spel jag kör mest 🙂

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja det är en betydligt billigare lösning, kör dock 650w så kan bli tight med 9900 och 3080. Såg att de ligger ute för 3000 nu.

9600k har levererat väl hittills, det är bara i warzone det tagit stopp. Alla andra spel jag kör lyckas ju faktiskt lägga över fokuset på 3080t i 1440 som de också bör. Kollar man SweClockers tester så är det väldigt liten skillnad på 9600 och 9900 i nästan alla spel.

Men det är klart, nu när man är efterklok skulle man gått på 9900K/KF direkt när 9600 fallerar i just det spel jag kör mest 🙂

Ja det är bara i spel som använder 4 cores typ, så fort det används mer cores piskar den en 9600, i9900 drar jämt skägg med alla nya cpus i spel fortfarande.

Det ska nog gå med ett 650 w agg. om det är ett kvalitets nätaggregat, annars är det väl bara sätta in ett 850 w, så håller datorn i många år till.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Ja det är bara i spel som använder 4 cores typ, så fort det används mer cores piskar den en 9600, i9900 drar jämt skägg med alla nya cpus i spel fortfarande.

Det ska nog gå med ett 650 w agg. om det är ett kvalitets nätaggregat, annars är det väl bara sätta in ett 850 w, så håller datorn i många år till.

Ja jag har ett EVGA GQ 650W, som är 80+ gold. Så det får väl bära eller brista. Beställde en 9900KF nu.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja jag har ett EVGA GQ 650W, som är 80+ gold. Så det får väl bära eller brista. Beställde en 9900KF nu.

Ja det kommer funka så länge du inte kör oc på cpu eller gpu. Vad har du för mobo då?`För den drar ju lite mer ström än din 9600

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Ja det kommer funka så länge du inte kör oc på cpu eller gpu. Vad har du för mobo då?`För den drar ju lite mer ström än din 9600

Nej, OC ser det inte ut att bli. Undervoltat grafikkortet dock för att få ner temp så det lär jag köra vidare på.

ASUS TUF Z390-Plus Gaming (Wifi)

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-Z390-PLUS-GAMING-WI...

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Nej, OC ser det inte ut att bli. Undervoltat grafikkortet dock för att få ner temp så det lär jag köra vidare på.

ASUS TUF Z390-Plus Gaming (Wifi)

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-Z390-PLUS-GAMING-WI...

Men då så, bara tuta och köra, kommer bli en fin upgrade.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

När DDR4 kom var det 2133 mhz medan 1600 mhz var standard för DDR3. Det var ett kliv på 33 %.

DDR5 är 50% snabbare än stanard DDR4 idag (4800 mhz vs 3200). Så steget är ju något större. Samtidigt har nuvarande cpuer många fler kärnor. Kanske är de därför "törstigare".

Den som lever får se.

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

När DDR4 kom var det 2133 mhz medan 1600 mhz var standard för DDR3. Det var ett kliv på 33 %.

DDR5 är 50% snabbare än stanard DDR4 idag (4800 mhz vs 3200). Så steget är ju något större. Samtidigt har nuvarande cpuer många fler kärnor. Kanske är de därför "törstigare".

Den som lever får se.

Vi har sedan timing vilket jag vill minnas var dålig på de första ddr4 minerna.
Generell beskrivning om timing: https://www.tomshardware.com/reviews/cas-latency-ram-cl-timin...

Det är inga konstigheter att ha problem med bandbredd på ddr4 minne, det är därför de bättre plattformar har 4st kanaler istället för 2st. De stora skaran som dock tjänar på ddr5 minne gissar jag är de som kör med iGPU och då troligen i en laptop.

Hade det inte varit för att marknaden nu är så konstig med brist på en massa olika saker hade jag ej varit orolig. Men nu hör jag nästan inget om ddr5 minnen och det borde komma information nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker det är tråkigt att AMD Zen 3 V-cache fortfarande kör DDR4. Hade inte Zen 4 varit minst ett år bort hade jag kört AMD men nu kanske jag kör Intel istället.

Frågan är hur and ska få sitt IF att rulla på i 2400mhz?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Skrivet av eXeem:

Frågan är hur and ska få sitt IF att rulla på i 2400mhz?

Det verkar de ha fått eftersom de just påbörjat masstillverkning av Zen 3 V-Cache.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Jag funderar på hur stödet för big-little konceptet ser ut i linuxkärnan, för oss som ej använder windows

Med tanke på att allt annat (typ Android och massa annat på ARM) förutom Windows i princip är Linux numera kan det inte vara så dåligt/svårt få in iaf.