Bahnhof: "Endast Telia-kunder får utpressningsbrev i år"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, men något insinuerar du ju när du tycker det är relevant att fråga om fler brott ska vara fridlysta eftersom jag tycker att ett skall vara det.

Nejdå. Resonerade som så att om du valde ett brott på måfå så kanske du valt ut fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nejdå. Resonerade som så att om du valde ett brott på måfå så kanske du valt ut fler.

Varför skulle jag valt ut ett på måfå? Kan det inte bara vara så att specifikt vad gäller fildelning, hembränning, fortkörning, narkotika eller vad det nu kan vara så har individen en annan moral än den församling vars beslut ledde fram till den specifika lagen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är därför vi har en straffskala på olika gärningar i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Vad fildelar folk nu för tiden egentligen? Alla legala alternativ är lika snabbt tillgängliga och okej priser på.

Tillgänglighet, alla filmer och serier finns inte alltid tillgängliga, beroende på i vilket land man bor. Plus att till exempel HBO Nordic har en helt värdelös streamingtjänst i Sverige om man får tro fulkulturgänget. Även om jag skulle jag bo i USA kan jag tänka mig att det blir krångligt att se en del svenska och danska serier, en del danska serier går inte hitta i Irland där jag bor för tillfället. Jag kör med VPN för säkerhets skull ifall jag skulle torrenta nåt som jag inte kan få tag på smidigt annars. SVT Play kan jag som tur är se allt på genom att använda VPN.

För övrigt så är det djupt problematiskt att kriminalisera sådant som en stor andel av befolkningen gör, till exempel fildelning vore bra att legalisera fildelning eftersom det är så vanligt; om någon undrar varför det är ett problem får ni allt använda lite sunt förnuft.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fick ett sånt utpressarbrev för drygt ett år sedan då morsan stod på Telia ADSL, de påstod att jag fildelat någon obskyr porrfilm och ville ha 7000:-. De fick såklart inte ett svar ens och jag har inte sett röken av något mera sedan dess, bäst att ignorera sånt spam.

Nu har jag bytt från Telia då dem både var slöa och dyra, 30Mbit för 657:-/månad, eller 600Mbit för 279:-/månad var inte så svårt val.

Snälla berätta vilken fil de påstod att du delade??? 😂😂😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är därför vi har en straffskala på olika gärningar i landet.

Mm. Men en enskild individ behöver ju inte hålla med om den gällande straffskalan, eller att ett visst brott ens skall finnas på straffskalan. Och bara för att man inte håller med om att en viss sak borde vara brottslig så betyder inte det att man valt ut den på måfå eller att man tycker att annat som är olagligt också borde vara lagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Snälla berätta vilken fil de påstod att du delade??? 😂😂😂

Något i stil med "MILF stepmom squirts" kommer inte ihåg exakt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Något i stil med "MILF stepmom squirts" kommer inte ihåg exakt.

hoppas mamma inte hann läsa

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Något i stil med "MILF stepmom squirts" kommer inte ihåg exakt.

Skrivet av Laxen123:

hoppas mamma inte hann läsa

Inte A Whole lotta ass, After the party ?
Protokoll från Stockholms tingsrätt rörande en begäran om informationsföreläggande >
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte A Whole lotta ass, After the party ?
Protokoll från Stockholms tingsrätt rörande en begäran om informationsföreläggande >
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...

En hel del filmer där enligt utsago. Frågan borde dock vara.. vem tusan laddar ned porrfilmer idag? Dessutom till den grad dessa tjommar påstår?

Nej.. låter mer som de försökt hitta en extra inkomstväg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Något i stil med "MILF stepmom squirts" kommer inte ihåg exakt.

😂😂😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Älskar hur jag har öppen fiber men ändå bara kan välja Telia... xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Älskar hur jag har öppen fiber men ändå bara kan välja Telia... xD

Kan du utveckla det där lite, varför skulle du inte kunna välja en annan tjänsteleveranatör om du är ansluten via öppen fiber ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du utveckla det där lite, varför skulle du inte kunna välja en annan tjänsteleveranatör om du är ansluten via öppen fiber ?

Drar du in Telia Öppen Fiber med rabatt blir då låst/bunden till Telia i 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du utveckla det där lite, varför skulle du inte kunna välja en annan tjänsteleveranatör om du är ansluten via öppen fiber ?

Ja det kan man undra xD
Fick bara det som svar när jag ringde Telia, men det kanske har ändrats nu...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Ja det kan man undra xD
Fick bara det som svar när jag ringde Telia, men det kanske har ändrats nu...

Förstår ändå inte, är du i så fall ansluten via en gruppanslutning för annars skulle du väl veta om du använt ett erbjudande om subventionerar fysisk anslutning mot bindningstid ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår ändå inte, är du i så fall ansluten via en gruppanslutning för annars skulle du väl veta om du använt ett erbjudande om subventionerar fysisk anslutning mot bindningstid ?

Tror inte jag har någon gruppanslutning? Hur som helst så var det ett tag sedan, men kan ju testa och ringa och fråga igen.

Permalänk
Medlem

Det är rätt uppenbart varför de riktar sig på Telia.

Många av de äldre föredrar och använder Telia och inte kanske fattar och tror de måste betala.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror inte jag har någon gruppanslutning? Hur som helst så var det ett tag sedan, men kan ju testa och ringa och fråga igen.

Om du har Telia Öppen Fiber så är man knuten till de ett par år som samfälligheten avtalat om. Sedan är du fri att välja mellan Telia eller några andra som hoppar in i nätet. De brukar dock vara dyrt oavsett leverantör då Telia ska ha en bit av kakan. Har du Telia Fiber är du dock bunden ”förevigt”.

Permalänk

Hur ska en vanlig person se skillnaden från bluffakturorna som det pratas om i media och dessa utpressningsbrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror inte jag har någon gruppanslutning? Hur som helst så var det ett tag sedan, men kan ju testa och ringa och fråga igen.

In på https://www.bredbandswebben.se/start/ och kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nu fick jag upp massa alternativ! Får ta o ringa upp sen när bindningstiden är över.