Whatsapp fälls för GDPR-brott – får 225 miljoner euro i böter

Permalänk
Medlem

Betalas böter i den här storleksordningen av eller är det bara ping pong mellan advokater och stämma andra sidan?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det är väl 0% av de som blivit tillsagda att betala GDPR böter som faktiskt betalat hela summan?

Några har väl betalat "en del som de tyckte var rimligt" och sen överklagat i all evig tid.

Kanske skulle vara bättre med en fast bot per gång baserad på företagets vinst, typ 10% av vinsten i fast bot som inte kan överklagas. Om felen är kvar 6 månader senare, ny bot ... etc etc

// LZ

Och vad kostar inte processen att överklaga i flera år?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

0,08%.. Om man skulle jämföra det med om någon med 500 000 i årsinkomst fick böter på samma nivå skulle det bli 400 kr... Lol 😂

Nej, det är stor skillnad på vinst och omsättning.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Nej, det är stor skillnad på vinst och omsättning.

Jag vet, men att jämföra privatpersoners ekonomi med företags är besvärligt. Hur skulle du ha gjort jämförelsen? Lagt till utgifterna för året? Då blir det 800 kr om man har 0 kr över.

Edit: poängen är att det egentligen är en förhållandevis liten summa. En bot för fortkörning gör ondare för en vanlig privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det är väl 0% av de som blivit tillsagda att betala GDPR böter som faktiskt betalat hela summan?

Några har väl betalat "en del som de tyckte var rimligt" och sen överklagat i all evig tid.

Kanske skulle vara bättre med en fast bot per gång baserad på företagets vinst, typ 10% av vinsten i fast bot som inte kan överklagas. Om felen är kvar 6 månader senare, ny bot ... etc etc

// LZ

Problemet är ju att en fast bot som inte går att överklaga vore extremt rättsosäkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag vet, men att jämföra privatpersoners ekonomi med företags är besvärligt. Hur skulle du ha gjort jämförelsen? Lagt till utgifterna för året? Då blir det 800 kr om man har 0 kr över.

Edit: poängen är att det egentligen är en förhållandevis liten summa. En bot för fortkörning gör ondare för en vanlig privatperson.

Jag hade inte jämfört alls med en privatperson och det är inte alls en liten summa. Företag har oftast en förhållandevis låg procent vinst jämfört med omsättning.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemongen:

0,08 procent av ägaren Facebooks årliga omsättning. Hur ska stackars Facebook klara det här?

GoFundMe.com/SaveFacebookFromGDPR

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det flesta har inte koll på GDPR och vad som faktiskt krävs, whatsapp är knappast den enda tjänsten som bryter mot GDPR, det gör många företag och tjänster de flesta använder var dag.
Jag skulle kunna gå in djupare i ämnet men det är så omfattande så att en "Städje" artikel hade uppfattas ytlig, det finns inget slut så undviker det här.
Däremot har anmälningarna ökat mot företag, myndigheter, tjänster osv, jag har några få som är så usla att jag överväger att anmäla dom.
Det har även dykt upp organisationer som vill sätta press på att göra rätt som noyb
https://noyb.eu/en/noyb-files-422-formal-gdpr-complaints-nerv...
Man måste även förstå att detta inte är något som överses i vanlig svensk ordning då det gäller i hela EU och du kan likväl göra en anmälan i Nederländerna, Belgien eller annat EU land.
När man börjar dyka ner i vilka som granskas och vilka som har fällts så är det fler än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det är väl 0% av de som blivit tillsagda att betala GDPR böter som faktiskt betalat hela summan?

Några har väl betalat "en del som de tyckte var rimligt" och sen överklagat i all evig tid.

Kanske skulle vara bättre med en fast bot per gång baserad på företagets vinst, typ 10% av vinsten i fast bot som inte kan överklagas. Om felen är kvar 6 månader senare, ny bot ... etc etc

// LZ

De är många som betalar, jag tror att t.ex HM betalade 35258708 euro för brott mot GDPR samt tillsatte en dataskyddssamordnare som kontrollerar månadsvis att dom uppfyller GDPR kraven.
Jag är inte säker på att betalningen är slutförd men dom har accepterat uppgörelsen som jag förstår det.

Att amerikanska bolag bråkar mer är att många har tjänster som inte är tillåtna, t.ex kan det förenklat ställas krav på att data ska hanteras i europa samt garantier på att det inte delas hur som helst utanför europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Well.. du lär inte göra om misstaget att inte lyda GDPR (:

Nää, eftersom firman får lägga ner.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver böter får meddelandetjänsten även order om att utföra förändringar i bland annat sina användarvillkor för att säkerställa att användare informeras om hur deras data hanteras.

Det är här det fallerar oavsett... hade varit mycket bättre om företagen bara förbjudits dela och analysera datan helt och hållet. "Big data" tillför lite eller inget värde alls för gemene man, men dessa företag tjänar multum på det. På vår bekostnad.

Skulle tippa på att väldigt få läser denna information som vanligtvis poppar upp som en ovälkommen ruta som folk bara vill få bort. Och/eller så är det skrivit på ett sånt sätt att man inte orkar läsa det och bara accepterar, samt kräver att man är en företagsjurist för att förstå innebörden av det man läser.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Han kanske har gått Paradise Hotel matteskolan, där de sa allt annat än 100% "120%. 160% 240%"

Eller så kanske han vill köra den här affärsmodellen

https://www.youtube.com/watch?v=fGtN6gnvGX8

Tycker själv det är skitnajs att de faktiskt delar ut såhär pass stora böter (225miljoner € är ingen piss i missisippi även för Facebook).

Det är annat än vad bolag som Activison Blizzard kommer få för att de bränner upp dokument angående sin senaste skandal nu, vad blir det, någon miljon dollar i böter?

Jag tycker att det är ingenting för Facebook. Med tanke på att de tjänar pengar på det under hela tiden de skjuter upp det hela samt att jag tvivlar på att de flesta "Svenssons" inte har koll på Facebooks ekonomiska delar än att de får reklam.

Man får hoppas att Activison Blizzard kunder har lite mer koll på och följer deras vad som borde vara MeTo om jag fattat det hela rätt.

I ditt videoklipp hade jag svarata.
Ja jag tar emot dina pengar, du äger 90% jag 10% så ge mig 10% av avkastningen på mitt företag som du styr.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Whattsapp det var en sån app man använde när SMS kostade.
Inte använt whattsapp sen typ Ihpone 4 kom.

Imessage kanske fungerar bra för alla vänner som har iphone, men för vanlig kommunikation så suger sms något oerhört fortfarande tyvärr.

Blir väl mer eller mindre tvingad att använda whatsapp ( Som jag gör med familj och släkt) för att skicka bilder som inte är nedkomprimerade till 0.3 MB.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Jag hade inte jämfört alls med en privatperson och det är inte alls en liten summa. Företag har oftast en förhållandevis låg procent vinst jämfört med omsättning.

Varför skulle du inte jämföra alls med en privatpersons ekonomi? (inte en retorisk fråga, utan jag är genuint nyfiken)

Jag läste på lite mer om Facebooks vinster. Deras net income 2020 var 29,15 miljarder usd. 225 miljoner euro motsvarar ~0,8% av det.

Jag anser därför att det är en förhållandevis liten summa jämfört med vad de går plus. Varför tycker inte du det?

Permalänk
Medlem

Synd att de bara krävs på "småpengar" i sammanhanget.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

0,08% av inkomsten... Suck, varför skulle Facebook ens bry sig.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Alla former av maxböter tycker jag är lite luriga, t.ex. för miljöbrott. Jag skulle också vilja se en princip som säger att man ska inte kunna göra vinst på brottet. Om det visar sig att man profiterat på att bryta mot lagen så ska maxböterna typ vara 50% av en ackad treårsvinst ovanpå ev. vinst från verksamheten.

Så om man inte gör vinst (tex genom lite smart bokföring) så är det fritt fram att bryta mot lagen ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

Så om man inte gör vinst (tex genom lite smart bokföring) så är det fritt fram att bryta mot lagen ?

Suck, det var inte det jag skrev. Läs inlägget i dess kontext.

Vad jag argumenterade för var att man skulle ha en parallell princip som säger att man inte ska få göra vinst på brottet, oavsett vilka andra principer man har för att avgöra böter/straffavgift.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Känns som man hade kunnat spendera de miljonerna på att faktiskt lyda GDPR och låta teamet som gjorde det jobbet ta en semester extra...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vore bättre om maxböterna vore 400% av omsättning eller företagets värde så att de skulle svida rejält.

På samma sätt som vi har dödsstraff för snatteri och fortkörning?

Facebook tilldömdes böter på 2% av maxbeloppet, hur kan de tycka att det är för högt?
Brottet, bristande information till kunderna, måste anses vara ganska ringa i sammanhanget. Därför tycker jag att påföljden är rimlig.
(Det sätt de faktiskt hanterar insamlade data borde vara olagligt och ge ett betydligt kännbarare straff, men eftersom kunderna gett sitt medgivande är det fullt lagligt. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Känns som man hade kunnat spendera de miljonerna på att faktiskt lyda GDPR...

Det är väldigt dyrt för FB att följa GDPR eftersom deras affärsmodell bygger på att göra det som GDPR ska förhindra. Om de (i enlighet med GDPR) verkligen skulle visa användarna vilka data som samlas in och hur denna data kan användas skulle de snabbt tappa en stor del av användarbasen och därmed sina inkomster.

Finns juridiskt vissa likheter med den tyska Naziregimen agerande. Deras "affärsmodell" var att försöka utrota judar, romer, kommunister och en hel del andra "icke önskvärda". Detta bröt inte mot någon befintlig tysk eller internationell lag, eftersom ingen lagstiftare insett att detta skulle kunna förekomma! Efter kriget valde omvärlden ändå att ställa dem inför rätta och skapade (retroaktiva) lagar om brott mot mänskligheten.
På samma sätt har Facebook varit drivande i att (fullt lagligt) behandla "big data" om privatpersoner på sätt som ingen lagstiftare tidigare kunnat (mar)drömma om. Nu har lagstiftningen börjat komma ikapp och gjort de inkomstbringande delarna av verksamheten lagvidriga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Det är här det fallerar oavsett... hade varit mycket bättre om företagen bara förbjudits dela och analysera datan helt och hållet. "Big data" tillför lite eller inget värde alls för gemene man, men dessa företag tjänar multum på det. På vår bekostnad.

Skulle tippa på att väldigt få läser denna information som vanligtvis poppar upp som en ovälkommen ruta som folk bara vill få bort. Och/eller så är det skrivit på ett sånt sätt att man inte orkar läsa det och bara accepterar, samt kräver att man är en företagsjurist för att förstå innebörden av det man läser.

I teorin håller jag absolut med, men i praktiken så hade vi ju inte haft särskilt många av de tjänster som finns idag om de inte hade kunnat tjäna pengar på marknadssegmenteringen. Personligen hade jag gärna betalt en tjuga i månaden eller så för att få ett "facebook" utan datainsamling och helst reklam alls, men så länge inte majoriteten är med på det så är det ju meningslöst liksom. Således får jag fortsätta att inte använda FB som alla andra använder och missa inbjudningar och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

... hade varit mycket bättre om företagen bara förbjudits dela och analysera datan helt och hållet. ...

GDPR har en ganska vag formulering om att "bara nödvändig data får samlas in". Nu brottas myndigheter och domstolar med var gränsen går för "nödvändig".
Insamlingen som FB ägnar sig åt är till största del onödig sett ur användarperspektiv, men absolut kritisk för FBs affärsmodell.