Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig och kikat under en längre tid på ny dator och har en stationär från 2011 just nu så såg jag att Netonnet har schysst pris på Legion 7 med r9 och 3080 och 32gb ram. Så beställde nyss hem denna ⬇️ får vi se om leveranstiden stämmer 😱

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Permalänk
Medlem

Jag letar minne. Råkade köpa Ballistix 3200 MHz CL16 men det var visst 1.35 V så de lär ju inte lira.

Förutom just dem så verkar dessa vara de snabbaste jag kan hitta:

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/Veng...

Invändningar? Förutom att jag inte kan hitta dem till salu någonstans.

HyperX med 2933 MHz CL17 kanske är snabbare då de är dual rank?

Edit, tillägg: här är 3200 MHz CL16 1.2V med dual rank.

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws4-SO-DDR4-3200-DC-16...

Ska maila dem imorgon och höra om man får de angivna specen utan XMP.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag letar minne. Råkade köpa Ballistix 3200 MHz CL16 men det var visst 1.35 V så de lär ju inte lira.

Från hemsidan du länkade

Compatibility 6th and 7th Generation Intel Core i5 and i7 notebooks

De kanske funkar ändå?

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Från hemsidan du länkade

Compatibility 6th and 7th Generation Intel Core i5 and i7 notebooks

De kanske funkar ändå?

Jag tänker att de lanserades under den perioden då de processorerna var nya..

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Edit, tillägg: här är 3200 MHz CL16 1.2V med dual rank.

Ska maila dem imorgon och höra om man får de angivna specen utan XMP.

Det är väldigt svårt att hitta 16GB-kit som är Dual Rank, de finns nästan inte på marknaden. Ingen vits att leta.
Om du ska byta RAM så skulle jag rekommendera att faktiskt uppgradera till 32GB för att få ut det mesta av köpet.

Ska du skaffa 32GB så ger Kingston Fury Impact bäst prestanda och är ganska billiga just nu (eller samma modell men med gamla HyperX-namnet).
Ett annat alternativ, ofta något billigare (iallafall förr), är dessa från Crucial.
Se till att de har just dessa specifika modellnummer eftersom det finns linkande som inte är Dual Rank som alla dessa är. Kom också ihåg att man bör spara original-RAM vid ev. garantiärenden med Lenovo.

Återigen så ger uppgradering av original 16GB-kit RAM (gäller inte 32GB) varierande resultat beroende på användning, allt ifrån inte ens 1% upp till kanske 15-20% skillnad i FPS, och det är alltså främst CPU-prestanda.
Spelar man GPU-krävande spel i 2560x1600 med höga inställningar så märks det knappt.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag söker en USB-C hub till min Legion 5 Pro. Behöver få ut både displayport samt HDMI till två stycken 1440p-skärmar, samt koppla in lite vanliga USB-prylar, ethernet och gärna om det går att ladda datorn via USB-C huben också. Finns en sån här dockstation?

Det vore önskvärt om displayport-utgången klarade mer än 60hz (typ 144) i hög upplösning men det är inte ett krav.

Har ni något tips?

Skulle denna funka? Blir väldigt osäker på om dessa klarar minst 1440p 60hz till två skärmar samtidigt (1 via DP, 1 via HDMI).

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Jag har precis köpt en Lenovo Legion 5 17" - 17ACH6H med RTX 3060 och 8 GB RAM. Har tänkt jag ska utöka RAM med 1x8 GB RAM till och en 512 SSD.

Denna modell

Som student betalade jag bara 9800:- vilket jag tyckte var bra pris för bang for the buck.
Jag har gått lite i tankarna om jag skulle uppgradera till en Lenovo Legion 5 med RTX 3070 GPU istället för att göra den mer framtidssäker med 8 GB VRAM, men är tveksam till om det är värt det extra priset.

Vad jag kan se så rör det sig om iallafall 6000:- till enbart för att få modellen med RTX 3070 istället för 3060 kortet vilket jag tycker är jäkligt saftigt.

Jag vill kunna spela alla nya spel som släpps med höga inställningar och bra flyt, men jag vet inte om prestandalyftet är värt det utifrån prestanda per krona.

Är jag dumsnål om jag behåller den modell jag har nu med RTX 3060 kortet och inte pyntar ut för en med 3070-kortet, eller är det en hyfsad avvägning?

Permalänk
Skrivet av Secondsummer:

Jag har precis köpt en Lenovo Legion 5 17" - 17ACH6H med RTX 3060 och 8 GB RAM. Har tänkt jag ska utöka RAM med 1x8 GB RAM till och en 512 SSD.

Denna modell

Som student betalade jag bara 9800:- vilket jag tyckte var bra pris för bang for the buck.
Jag har gått lite i tankarna om jag skulle uppgradera till en Lenovo Legion 5 med RTX 3070 GPU istället för att göra den mer framtidssäker med 8 GB VRAM, men är tveksam till om det är värt det extra priset.

Vad jag kan se så rör det sig om iallafall 6000:- till enbart för att få modellen med RTX 3070 istället för 3060 kortet vilket jag tycker är jäkligt saftigt.

Jag vill kunna spela alla nya spel som släpps med höga inställningar och bra flyt, men jag vet inte om prestandalyftet är värt det utifrån prestanda per krona.

Är jag dumsnål om jag behåller den modell jag har nu med RTX 3060 kortet och inte pyntar ut för en med 3070-kortet, eller är det en hyfsad avvägning?

Ska du kunna lira kommande nya titlar och äldre med som du säger höga inställningar och flyt, gå på 3070

Permalänk
Medlem

60% prisskillnad. Nä, då hade jag suttit med mitt 3060.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Är det någon som är sugen på att beställa ett skin till sin legion 5 pro? Frakten ligger på 26$ och min tanke är att ju fler vi är som beställer desto billigare blir frakten.

https://m2skins.com/collections/laptop-skins/products/lenovo-...

Är själv lite sugen på det med lädertextur.

Visa signatur

| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Vet någon ett enkelt sätt att stänga av turbo boost på cpun när man inte behöver det?

tidigare var det bara att ändra energischema i windows men sen jag uppdaterade bios verkar turbo boost alltid vara på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denho486:

Vet någon ett enkelt sätt att stänga av turbo boost på cpun när man inte behöver det?

tidigare var det bara att ändra energischema i windows men sen jag uppdaterade bios verkar turbo boost alltid vara på?

skitsamma jag löste det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Är det någon som är sugen på att beställa ett skin till sin legion 5 pro? Frakten ligger på 26$ och min tanke är att ju fler vi är som beställer desto billigare blir frakten.

https://m2skins.com/collections/laptop-skins/products/lenovo-...

Är själv lite sugen på det med lädertextur.

Jag kunde eventuellt vara på till min L7. Black Honeycomb var snygg…

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag kunde eventuellt vara på till min L7. Black Honeycomb var snygg…

Härligt!

Man kan beställa upp till 5st innan frakten går upp så det är bara att haka på ni andra

Visa signatur

📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secondsummer:

Denna modell

Ser ingen anledning till att bara uppgradera med en 512GB när 1TB WD endast kostar 767kr med gratis frakt från amazon.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07YFFX5MD/ref=sr_1_1?crid=2QZI...

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

60% prisskillnad. Nä, då hade jag suttit med mitt 3060.

Tack för feedbacken, när jag ser hur stor procentskillnad det är så känns det ännu svårare att motivera.
Jag behåller min nuvarande

Skrivet av Playboy_1338:

Ser ingen anledning till att bara uppgradera med en 512GB när 1TB WD endast kostar 767kr med gratis frakt från amazon.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07YFFX5MD/ref=sr_1_1?crid=2QZI...

Det var ju ett riktigt bra pris, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secondsummer:

Tack för feedbacken, när jag ser hur stor procentskillnad det är så känns det ännu svårare att motivera.
Jag behåller min nuvarande

Det var ju ett riktigt bra pris, tack för tipset!

Spelar kanske inte så stor roll men är värt att känna till innan köp: https://www.sweclockers.com/nyhet/32642-western-digital-bekra...

Permalänk

Någon som kan hjälpa mig med tips på kompatibla RAM-minnen till Lenovo Legion 5 17ACH6H 17"?
Ska byta ut mitt 8 GB RAM och ersätta med 2x8 GB RAM-minnen för bästa prestanda.
Har förstått det som att det är bättre att byta båda då de RAM-minnen som medföljer inte är särskilt bra?
Vill ha dual channel, 3200 Mhz och allt annat som krävs för att får ut så mycket som möjligt av bytet.
Vill dock inte köpa några overkill RAM-minnen för flera tusen kronor utan något som gör jobbet helt enkelt.
Även fast jag tänkt att det skulle vara ganska lätt att hitta kompatibla så tycker jag det är lite av en djungel för att inte riskera att köpa dåligt.

Undrar även om någon kan tipsa om en datorväska eller ryggsäck för en rimlig peng, 300-500:-, för att ha datorn i som passar måtten för handbagage på flyg?
Inom måtten 50x40x25 cm (längd x bredd x djup).
Tänkte köpa denna men tog tyvärr slut innan jag hann lägga en beställning.

Permalänk
Medlem

Det här är de snabbaste minnena jag hittat:

1,2 V, 3200 MHz, CL16, dual rank, dual channel givetvis genom 2x8 GB

Jag skrev till G.Skills support för att få klarhet i om det krävs XMP för att få dem att lira med rätt timings men har inte ännu fått något svar. Proshop svarade att ungefär att de "borde fungera utmärkt" men det vågar jag inte lita på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kanske någon kan svara, vad är ett rimligt pris för en begagnad Lenovo 5 Pro med RTX 3070, 1TB disk och 16 GB RAM? Kvitto samt originalkartong finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kanske någon kan svara, vad är ett rimligt pris för en begagnad Lenovo 5 Pro med RTX 3070, 1TB disk och 16 GB RAM? Kvitto samt originalkartong finns kvar.

Jag skulle kunna tänka mig att betalas upp till 16 000 kr beroende på ålder, kanske? Den kostar väl minst 20 000 kr ny.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag gav 14700 för min hos Lenovo (med rabattkod) när man fortfarande kunde konfigurera dem själv. Dock med 512GB.

Nu verkar lenovo ha komponentbrist och det går bara välja färdigbyggda till högre pris, men 14000 borde du få… i varje fall på tradera.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det här är de snabbaste minnena jag hittat:

1,2 V, 3200 MHz, CL16, dual rank, dual channel givetvis genom 2x8 GB

Jag skrev till G.Skills support för att få klarhet i om det krävs XMP för att få dem att lira med rätt timings men har inte ännu fått något svar. Proshop svarade att ungefär att de "borde fungera utmärkt" men det vågar jag inte lita på.

Dem kräver XMP, något som Ryzen inte stödjer, det står om du går till deras hemsida som Proshop länkar till. Dem är heller inte Dual Rank.

Kan inte rekommendera att köpa ett 16GB-kit för mycket över tusen kr. Man får mer för pengarna om man då väljer 32GB-kit i Dual Rank för runt 1,700-1,800 kr som jag länkat till tidigare.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Dem kräver XMP, något som Ryzen inte stödjer, det står om du går till deras hemsida som Proshop länkar till. Dem är heller inte Dual Rank.

Kan inte rekommendera att köpa ett 16GB-kit för mycket över tusen kr. Man får mer för pengarna om man då väljer 32GB-kit i Dual Rank för runt 1,700-1,800 kr som jag länkat till tidigare.

Fasiken. Du har givetvis rätt! I all hast har jag missat texten under specifications. Tack!
Hur jag inbillat mig att de är dual rank vet jag inte då man typiskt kan se det på bilderna..

Personligen finner jag det långsökt att lägga pengar på 32 GB över huvudtaget då jag sällan använder mer än 11-12 GB, så det är lite segt att ö h t uppgradera känner jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Fasiken. Du har givetvis rätt! I all hast har jag missat texten under specifications. Tack!
Hur jag inbillat mig att de är dual rank vet jag inte då man typiskt kan se det på bilderna..

Personligen finner jag det långsökt att lägga pengar på 32 GB över huvudtaget då jag sällan använder mer än 11-12 GB, så det är lite segt att ö h t uppgradera känner jag.

Kör datorn i 1440p som jag

fungerar alldeles utmärkt med original minnerna och nya minnen ger knappt någon skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag kör 1680x1050 huvudsakligen (CSGO) och med ray tracing när så är möjligt i t ex Doom Eternal.
Kanske dyker det upp fler alternativ på marknaden när datorn faktiskt börjar sakta ned. Idag väljer jag nog att sluta leta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från Legion Community Discord: Det har upptäkts sårbarhet i AMD-chipset!

Sårbarheten har åtgärdats, men många kör fortfarande den äldre versionen av säkerhetsmodulen som är sårbar för potentiella läckor. Mer information här: https://www.tomshardware.com/news/amd-chipset-vulnerability-l...

Alla med AMD-CPU uppmanas uppdatera chipsetdrivrutinerna här:
https://www.amd.com/en/support/chipsets/socket-fp5-mobile/amd...
Klicka på " + Windows 10 ... "
Välj " AMD Chipset Drivers " med "Revision Number 3.09.01.140" och klicka " Download* "
Kör programmet och välj samtilga uppdateringar, starta om PC:n

Jag har gjort uppdateringen utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Kunde inte hålla mig och kikat under en längre tid på ny dator och har en stationär från 2011 just nu så såg jag att Netonnet har schysst pris på Legion 7 med r9 och 3080 och 32gb ram. Så beställde nyss hem denna ⬇️ får vi se om leveranstiden stämmer 😱

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Fick hem min dator lirade massa spel och sen uppdaterade jag bios via Lenovo vantage och efter det så kunde jag inte klicka runt i det mer avancerade bios för att tex ändra grafikkort eller stänga av WLAN m,m eller välja att kunna göra en bios nedgradering

Så jag hörde av mig till Lenovo support och dom DoA min dator så åkte tillbaka till Netonnet så kommer att få en ny utskickad till mig..

Bios versionen som jag uppgraderade till var GKCN44WW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

13k. Jag menar du får en ny för 17-18k på inet.se
Begagnat är begagnat, spelar ingen roll om den är 1 vecka gammal enligt mig.