Snabbkoll: Gillar du retrohårdvara och -spel?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Gillar du retrohårdvara och -spel?

Vissa saker var faktiskt bättre förr. Eller? I veckans snabbkoll frågar vi om SweClockarna gillar retroprylar och i sådana fall vad?

Delta i omröstningen här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det var inte bättre förr enligt mig, det är bara nostalgi-glasögonen som lurar en. Jag har väldigt starka och lyckliga minnen av att spela shareware-versionen av Doom, men jag har liksom förträngt alla minnen av hur man slet sitt hår när man skulle lista ut IRQ/DMA osv på ljudkortet för att få det att fungera.

Samma sak med att köpa en gammal XP-dator; man är otroligt bortskämd med moderna operativsystem, så att sätta sig och försöka jobba med W98/XP? Urk

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska svara, jag tycker det kan vara lite ballt med gamla spel och hårdvara är ju lite kult men är det mitt gamla GeForce 2 MX eller den otroligt läckra setupen på quiz-bilden? Jag svarade nej ändå, för även om jag tycker det är ballt och kul så har jag svårt att se att jag kommer att skaffa något sådant.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja det var bättre förr. I vissa sammanhang..
Det fanns engagemang, passion och frustration förr i tiden som inte finns idag. (talar för mig själv). Allt är plug and play idag vilket gör att intresset är inte alls på samma nivå som förr.

Finns ju ingen bättre känsla som entusiast att efter 18h*nonstop* löst ett problem som man aldrig trodde skulle gå.

Eller min överklockning på föräldrarnas balkong i -15 grader. Ja de finns många exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det var inte bättre förr enligt mig, det är bara nostalgi-glasögonen som lurar en. Jag har väldigt starka och lyckliga minnen av att spela shareware-versionen av Doom, men jag har liksom förträngt alla minnen av hur man slet sitt hår när man skulle lista ut IRQ/DMA osv på ljudkortet för att få det att fungera.

Samma sak med att köpa en gammal XP-dator; man är otroligt bortskämd med moderna operativsystem, så att sätta sig och försöka jobba med W98/XP? Urk

Jag tycker inte att det är så enkelt. En anledning till att man tycker spel var bättre förr var att man inte levererades samma information som spelen idag. Du kunde spela en fyrkant som på omslaget var en supertuff svärdsbarbar. Din fantasi fyllde i den information som inte fanns och det går inte tävla med den ultimata upplevelsen som din egna fantasi fyller i, den kommer alltid vara optimal. Du fick även slita för att få saker att funka, så när de funkade hade du investerat så mycket energi att det blev mycket bättre. Ansträngning ger belöning. Typ som att gå och hyra film på VHS i jämförelse med att inte veta vad man ska titta på på Netflix.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, spel. Har inte plats för gammal hårdvara dessvärre. Använder mig av Retropie för gamla spel, funkar fint.
Har PS1, PS2, PS3, Sega Mega Drive nedpackat. Vitan används dock vid resor fortfarande.
Kommer också skaffa Amiga 500 Mini.

Om jag hade ett rum till i lägenheten så skulle det se annorlunda ut, skulle vara dedikerat spelrum med tillhörande CRT-skärm och skön fotölj. Och bokhyllor fulla med spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd

Vad som är retro är väldigt individuellt, speciellt när det gäller hårdvara.

Gamla spel håller sällan så bra idag, i alla fall om vi pratar om typ 8-16-bits erorna. Undantag finns absolut, men i allmänhet så orkar jag inte lägga många minuter på exempelvis Excite Bike idag.

Permalänk
Avstängd

Visst, men inte som det ser ut på bilden.

Det var inte bättre förr dock, men visst.

Permalänk

Jag gillar retro. En stor del beror såklart på att man är uppvuxen med det, men det andra är att det ofta är olika typer av spel.
Spel förr var mer pang på, man ska direkt komma in i spelet och ha roligt.
Spel idag så är fokus på mer drama och utdraget. Att man just kan lägga in långa filmklipp bidrar till detta.

Jag skulle vilja ha mer klassiska spel nygjorda. Drömmen är såklart en ny zelda 1,2, 3. Vissa kan säga nytt supermairo, men det har kommit: Nintendo New Super Mario Bros. U Deluxe
Zelda spelen däremot så är de 3D.

Permalänk
Lego Master

Alltså jag minns vissa saker med värme, men jag inser också att de oftast inte funkar bättre än det jag har idag.
Worms, tex. Jag minns första demot jag spelade i hundratals timmar med min kusin. Men det var vad man hade då. Nu? Spelar hellre Cities: Skylines.

Jag köpte en Wii just för att kunna spela de gamla Super Nintendo-spelen jag hade minnen av. La kanske 8-10 timmar på det totalt, innan jag tröttnade och satte mig vid datorn.

Jag gillar mina minnen, inte att försöka återuppleva dem idag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har skrivit detta flera gånger förut i forumet men mina gamla amigor använder jag regelbundet och spelar en del gamla spel då och då fortfarande. När jag fixat så jag kan ha min C64 uppe permanent kommer den användas flitigare också.

Det är helt enkelt inte samma sak att spela i emulator eller moderniserade versioner av spelen.

Sedan har jag köpt ny hårdvara till dessa gamla datorer när det dykt upp något som jag tyckt varit passande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag sparar ju på äldre hårdvara.

Andra tycker jag är galen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Rekordmedlem

Ja, allt Commodore !
Och det var inte fel att bygga en ZX 81 heller.
Har dock aldrig kommit bra överens med ABC och Atari eller konsoler, speciellt Nintendo var väldigt ointressanta både förr och nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kul mer i teorin än i verkligheten. Gammal PC med CRT är coolt men vem har plats? Har redan två 27 tums skärmar som tar upp hela skrivbordet. Får inte ens plats för 17 tum 1280x1024 LCDn jag skaffade för retrospel i rätta 4:3 formatet.

Valde ändå ja för gillar lära mig om gamla grafikkort och grejer.

En sak var bättre för IAF för konsol. Startade Xbox Series s och först stor update till den sedan när jag trodde det var klart skulle kontrollen uppdateras. Sen ska spelet patchas. Inte bara plug and play som med gammal mega drive eller PS2.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag spelar då och då spel som t.ex. HoMM2-3, äldre Final Fantasy, Chrono Trigger, etc., för att det är väldigt bra spel som på många sätt saknar moderna motsvarigheter.

Hårdvara är jag däremot inte särskilt nostalgisk för, jag lämnar gärna de gråbeiga högljudda datorerna från min ungdom bakom mig. När jag spelar gamla spel så har jag inget emot att dra nytta av teknikens utveckling, NES/SNES-spel ser t.ex. fantastiska ut på min 55" OLED-TV

Permalänk
Medlem

Jag gillade nog PS2-tiden bäst, fast vet väl inte riktigt om det räknas som retro så jag röstade nej

Permalänk
Medlem

Vissa delar var bättre förr..
andra inte.. jag saknar verkligen inte de förbannade jävla bandstationerna till 64:an och Atari XE.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Retro är inget annat än rosa nostalgi-skimmer och gör sig bäst hemma bland alla andra minnen.

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inget intresse av retrohårdvara, även om jag förstår om man gillar det som hobby. Ibland köper jag ett äldre spel som jag har fina minnen av, men lägger sällan mycket tid på det. Har köpt en massa spel på GOG som jag sen bara spelat en timme av. Undantaget är väl Lucasarts-äventyren, som jag spelar igenom då och då.

Sen köpte jag en bärbar SBC-emulatorkonsol, men har ärligt talat lagt mer tid på att sortera in ROMs än på att spela på den.

Permalänk

Det är ungefär som att fundera på att ställa frågan om någon är vegan eller äger en tesla, de kommer berätta det hur som helst.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Inaktiv

Min hårdvara kan nog klassas som retro vid det här laget, men inte för att jag gillar det. Dags att uppdatera snart.

Gamla spel tycker jag däremot är intressant. Jag kommer ibland att tänka på något som jag spelade som barn och letar reda på ett sätt att få spela det igen. C64 emulator, eller gamla DOS spel och ibland något mer moderna spel.
Problemet är att även om det fanns något väldigt bra i spelet som jag gillade, så märker jag snart att det finns väldigt mycket att ogilla. Dålig användarvänlighet, eller bara att åter lära sig hur spelet fungerar, när man bara kommer ihåg det som var roligt,

Permalänk
Medlem

Retorspel, javisst, tröttnar aldrig på att lira Super Mario Bros till NES, lika tidlöst som schack...nästan.
Retrohårdvara tar mest plats och skräpar ner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja absolut. Jag upplever att med de begränsningar som fanns vad gällde grafik och ljud var det ett mycket större fokus på spelglädje. Nu när grafiken är i princip obegränsad så ska allt bara se bra ut och de flesta spel är mer cutscenes än gameplay, vilket blir tröttsamt. Sen är jag ju av förklarliga skäl helt såld på musiken de gamla konsolerna hade att erbjuda. Även där ligger mycket av magin just i begränsningarna som fanns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tycker inte att det var bättre förr, men har definitivt en kärlek för retrospel och hårdvara från första halvan av 1990-talet. Mycket är ju kopplat till nostalgin att växa upp som barn under den tiden, men tycker också att många av 16-bitserans konsolspel fortfarande är fantastiska än idag. Likaså 90-talets äventyrsspel på PC som jag återvänder till med jämna mellanrum.

Har en del gammal hårdvara i förrådet, och då främst konsolrelaterat, men har verkligen inte utrymme att samla på det. Är istället mer på jakt efter ett smidigt och träffsäkert sätt att uppleva gamla godingar, något som FPGA-hårdvara likt MiSTeR och Analogue-konsolerna har löst på ett förträffligt sätt för min egen del.

Permalänk
Bildexpert

Jag har ägnat mig mycket åt äldre spel, konsoler och hemdatorer genom hela min uppväxt och vuxna liv - men aldrig för några personliga eller nostalgiska skäl. För mig är det bara dumt att exkludera kultur på grund av dess ålder. Skulle aldrig strunta i att se en film eller läsa en bok för att lanseringen skedde för många år sedan. Sen har jag alltid tyckt om äldre hårdvara och det känns rätt fantastiskt att t.ex. Super Nintendo och Mega Drive förmodligen har en längre, mer stabil livslängd än i princip alla konsoler som gjorts de sista femton åren.

Däremot ser jag inte någon särskilt stor poäng i att spela de lir som man redan kan ut och in såsom Super Mario Bros-trilogin, Sonic, Zelda etc. Det är ju mycket mer spännande att gräva i högar av spel man aldrig tidigare upplevt för att vidga sina vyer och få nya perspektiv. Framförallt idag när det finns så pass goda möjligheter att upptäcka äldre spel på alla tänkbara konsoler och datorer om man bara är minsta nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... med de begränsningar som fanns vad gällde grafik och ljud var det ett mycket större fokus på spelglädje. ...

Och dessutom betydligt mer fokus på utrymmesoptimerad kodning.
Vet man att där finns 20kB RAM att spela på så gäller det att klämma in så mycket som möjligt inom den begränsningen.

Det var riktigt kul att se hur programmeringen utvecklades över tid med bibehållen hårdvara.

Permalänk
Medlem

Tycker att bilden på artikeln visar objekt som är mer Steampunk än retro.

Sedan kan ju iofs Steampunk vara en variant av retro, men för mig är det stor skillnad.

Gillar inte retro, men gillar Steampunk.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Gamla datorer och hårdvara är roligare ur ett rent entusiastperspektiv. Bra och användbart? Högst tveksamt

Kommer sällan så långt att jag hinner spela på dem, men har mängder med spel jag vill testa och uppleva igen när tid och lust finns.

Hur löser man platsen? Ett rum eget rum på drygt 20 kvadratmeter där merparten av utrymmet är avsatt för hobby och gamla datorer

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Och dessutom betydligt mer fokus på utrymmesoptimerad kodning.
Vet man att där finns 20kB RAM att spela på så gäller det att klämma in så mycket som möjligt inom den begränsningen.

Det var riktigt kul att se hur programmeringen utvecklades över tid med bibehållen hårdvara.

Japp. Sen fanns det såklart mycket skräp då som nu. Men jag upplever att det bästa var bättre då än nu. Det gick liksom inte släppa ett halvfärdigt spel och patcha upp efterhand utan spelet man fick vid release var det som blev spelet för alltid. Det kan ju ha varit en drivande kraft i kvalitetskontrollen.

Och jag vet själv att jobbar man utefter strikta begränsningar föds en sorts kreativitet och leklust som annars saknas. Vet inte riktigt vad det beror på men så är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att minnet av många gamla spel är bättre än upplevelsen man får när man testar dom igen många år senare så numera låter jag bli spelen och behåller minnena

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j