Samsung anpassar TV-färg för färgblinda

Permalänk
Melding Plague

Samsung anpassar TV-färg för färgblinda

Applikationen See Color låter färgblinda kalibrera bilden med färgfilter och inställningar för en bättre TV-upplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vadå, det finns väl bara blått och brunt?

Permalänk

Att detta inte har kommit tidigare. Jag ser inget problem förutom att det ofta är fler som kollar på tv och de alla inte brukar ha samma synfel. Och hur man än gör så får någon det sämre.

Det får mig att tänka på en 2st äldre bekanta. Gubben älskar fotboll utöver något annat, han hör otroligt dåligt. Så han tittar på fotboll med volymen typ i botten. Precis bredvid sitter hans Gumma och hon hatar fotboll utöver något annat, hon sitter då och kollar på sin tv som står precis bredvid och måste ha ljudet avstängt.
-Ja, trådlösa hörlurar hade gått. Kanske lite knepigt med hörapparaten

Permalänk
Medlem

Nice, brukar faktiskt köra med färgblindsfiltret i Windows på jobbdatorn för att lättare kunna se färgmarkeringar i mail och i excel och så. Tycker det är väldigt hjälpsamt, och har tänkt att det vore fint i spel t.ex med lite extra hjälp. Bara att Samsung tänker på detta höjer dom en hel del i mina ögon, får se om LG hoppar på nåt liknande inför att det är dags att skaffa ny TV. Kan avgöra för min del.

Permalänk
Medlem

Smart, man färgkalibrerar ju redan kameror, skärmar och utskrifter, men faktum är att vårt färgseende också är individuellt. Kanske man kommer få en personlig ICC-profil att använda i framtiden, anpassad till ens egna ögons spektrala färgkänslighet?

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!
Är bara positivt om deras produkter blir mer tillgängliga för fler.
Jag själv har bra färgseende så kommer inte få nytta av detta.
Men ser ingen nackdel med att Samsung kommer med funktionerna för de som har nytta av det.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på en 2st äldre bekanta. Gubben älskar fotboll utöver något annat, han hör otroligt dåligt. Så han tittar på fotboll med volymen typ i botten. Precis bredvid sitter hans Gumma och hon hatar fotboll utöver något annat, hon sitter då och kollar på sin tv som står precis bredvid och måste ha ljudet avstängt.

Själv är jag mer eller mindre likgiltig inför fotboll.
Har varit på lokal match någon gång med någon som varit betydligt mer fotboll intresserad än mig.
Det var faktiskt lite kul ändå. För då var det inte bara själva matchen i sig utan även atmosfären och stämningen av att vara på plats vilket förhöjde upplevelsen.

Annars att se fotboll själv gör jag mer eller mindre aldrig.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av deltascu:

Smart, man färgkalibrerar ju redan kameror, skärmar och utskrifter, men faktum är att vårt färgseende också är individuellt. Kanske man kommer få en personlig ICC-profil att använda i framtiden, anpassad till ens egna ögons spektrala färgkänslighet?

Det hade varit riktigt häftigt!

Hade gärna sett ett initiativ likt detta till vanliga skärmar, tänker att det kan ännu mer hjälpsamt exempelvis i spel. Många utvecklare har ju blivit bättre på att göra sina spel mer inkluderande genom att bygga in sådana inställningar men det hade nog inte varit dumt att ha direkt i hårdvaran också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på en 2st äldre bekanta. Gubben älskar fotboll utöver något annat, han hör otroligt dåligt. Så han tittar på fotboll med volymen typ i botten. Precis bredvid sitter hans Gumma och hon hatar fotboll utöver något annat, hon sitter då och kollar på sin tv som står precis bredvid och måste ha ljudet avstängt.
-Ja, trådlösa hörlurar hade gått. Kanske lite knepigt med hörapparaten

Lite off-topic, men jag vet att min gamle far sedan rätt nyligen har hörapparater med bluetooth som han ansluter till tv, telefon etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

Lite off-topic, men jag vet att min gamle far sedan rätt nyligen har hörapparater med bluetooth som han ansluter till tv, telefon etc.

Annars räcker en klassisk hörslinga för att få ljudet direkt i hörapparaten och slippa högtalarna.
Allmänt uppskruvad ljudnivå har dessutom en tendens att över tid förvärra det grundläggande problemet med hörseln.

Permalänk
Medlem

Har själv kanske en mindre vanlig variant av nedsatt upptagande av det röda spektrat, men av erfarenhet ser jag hellre att t ex spel låter en välja fritt vilken färg som ett fåtal av de viktigaste markörerna har. Då slipper utvecklaren också grotta ner sig i olika tekniska begrepp som lätt resulterar i några stelbenta formlösningar. Lite valfrihet kan till och med visa sig vara trevligt för den med fullgott färgseende.

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Hoppas verkligen att det blir bra. Som färgblind kan jag säga att de filter som spel har för färgblinda aldrig fungerar. När man lägger på ett filter som påverkar alla färger så blir det bara kaos. Visst, jag vill såklart kunna se fiender tydligare, men jag vill inte att vatten ska vara rött och träden blåa liksom.

Bäst är ju när det går att ställa in färger specifikt för det du behöver se extra tydligt. HP-bar, sikte, fiender osv.

Annars brukar det hjälpa att bara öka på färgintensiteten. Om filtret Samsung jobbar på går att styra så att exempelvis endast rött syns tydligare så skulle det kunna vara riktigt coolt. Håller tummarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Kul initiativ! Hoppas verkligen att det blir bra. Som färgblind kan jag säga att de filter som spel har för färgblinda aldrig fungerar. När man lägger ett filter som påverkar alla färger så blir det bara kaos. Visst, jag vill såklart kunna se fiender tydligare, men jag vill inte att vatten ska vara rött och träden blå liksom.

Bäst är ju när det går att ställa in färger specifikt för det du behöver se extra tydligt. HP-bar, sikte, fiender osv.

Annars brukar det hjälpa att bara öka på färgintensiteten. Om filtret Samsung jobbar på går att styra så att exempelvis endast rött syns tydligare så skulle det kunna vara riktigt coolt. Håller tummarna.

Eller hur!! Jag fattar inte hur svårt det kan vara?! Nä, jag vill inte ha ett filter som gör så att allt ser ut som en LSD-simulator, jag vill bara att ni gör friendly health bars blå, så att jag ser skillnad på dem och fiendens röda.

Permalänk
Medlem

Fasen vad kul ändå! Jag är färgblind och hade gärna testat. Oklart hur mycket jag egentligen lider av det då allting känns väldigt färglatt för mig överlag.

@Samsung, ja ja sluta tjata. Jag kan ställa upp och erbjuda mig att testa denna upplevelse. Går bra att pm:a för adress.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Riktigt bra. Hoppas det kommer till gaming skärmar med.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Är inte färgblind själv, men tycker att sådana här tekniska finesser är bra mkt häftigare än annan mumbo-jumbo som tv-tillverkarna prackar på oss.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Eller hur!! Jag fattar inte hur svårt det kan vara?! Nä, jag vill inte ha ett filter som gör så att allt ser ut som en LSD-simulator, jag vill bara att ni gör friendly health bars blå, så att jag ser skillnad på dem och fiendens röda.

Exakt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk

Intressant, är själv "färgdeffekt" som jag gillar att uttrycka det. Är inte fullt ut färgblind men kan ha svårt att skilja på nyanser och pricktesten är jag urkass på.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kan se "C" i bilden i artikeln????

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ceogar:

Fasen vad kul ändå! Jag är färgblind och hade gärna testat. Oklart hur mycket jag egentligen lider av det då allting känns väldigt färglatt för mig överlag.

@Samsung, ja ja sluta tjata. Jag kan ställa upp och erbjuda mig att testa denna upplevelse. Går bra att pm:a för adress.

Ja visst är det kul att Samsung tänker på oss färgblinda också. Själv lider jag inte av det något speciellt inom film/serier men desto värre är det i spel. Så denna app kommer ju passa utmärkt. Angående testande av dom färgblinda funktionerna så är det nog tyvärr lättast att gå genom någon av våra återförsäljare i landet

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Ja visst är det kul att Samsung tänker på oss färgblinda också. Själv lider jag inte av det något speciellt inom film/serier men desto värre är det i spel. Så denna app kommer ju passa utmärkt. Angående testande av dom färgblinda funktionerna så är det nog tyvärr lättast att gå genom någon av våra återförsäljare i landet

//Pontus

Jag ser mer problemet i de som till exempel tillverkar spel. Alla dessa ljus och färger som är så starka att folk med fel på ögonen måste anpassa sig själva, istället borde de fundera istället på att göra det mer anpassningsbart i grund koden.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Buddaz112:

Jag ser mer problemet i de som till exempel tillverkar spel. Alla dessa ljus och färger som är så starka att folk med fel på ögonen måste anpassa sig själva, istället borde de fundera istället på att göra det mer anpassningsbart i grund koden.

Helt klart, tyvär så är vi nog en minoritet som har rediga problem över färgerna i spel så det prioriteras nog inte så högt. Fast jag har märkt att betydligt fler nya spelsläpp har inbyggda verktyg för färgblinda.

Men kul att Samsung också har uppmärksammat det. Om vi färgblinda också yttrar oss lite så kommer det förhoppningsvis bli bättre i framtiden

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Samsungs displayer ser ut "direkt ur lådan" och hur många som använder dem på det sättet så skulle man iofs kunna tro att en majoritet av befolkningen är färgblind...